TETRRF-00000924-001

Vybrali jsme nejčastější chyby při koupi ojetiny

10. 7. 2020 • Novinky, Zajímavosti

Neprověřování servisní historie, falešný rok výroby, mylné informace o původu vozu a koupě od nedůvěryhodných osob patří mezi nejčastější chyby při koupi ojetého vozu. Připravili jsme seznam sedmi nejčastějších nástrah, se kterými se mohou kupující při koupi ojetiny setkat. Koupě ojetého auta může být výhodná, ale stejně tak se může proměnit v noční můru. Obezřetnost a předcházení chyb snižuje riziko špatné koupě na minimum.

Neprověřování servisní historie: Prověřit servisní historii je základ. Navíc je to jednoduché. Díky digitalizaci k tomu stačí VIN kód vozu, počítač a připojení k internetu. Za poplatek cca 500 Kč získáte report, který vám řekne, jak se vyvíjel stav tachometru od první registrace vozidla, jaké opravy či pojistné události a v jaké výši se na vozidle v průběhu jeho života dělaly. Report vám jednoduše odpoví na otázku: „Mám o koupi vozu dále uvažovat, anebo se mám zaměřit na jiný vůz,“ říká Jiří Grund, předseda AOOA.

Falešný rok výroby: V technickém průkazu se uvádí nikoli rok výroby, ale datum uvedení do provozu. Auto může klidně 2 roky stát na skladě a až potom získat svého prvního majitele. Háček je v tom, že cena auta na trhu se odvíjí zejména od stáří, tzn. roku výroby. Pokud vám někdo prodá vůz, o kterém tvrdí, že byl vyroben v roce 2013 ( v roce totožném s rokem první registrace), ale ve skutečnosti bylo auto vyrobeno v roce 2011, za auto zaplatíte více peněz, než byste museli.

Původ vozila: Všichni známe tradiční inzeráty „Dovoz z Německa, málo použité, od důchodce“. Pokud by to byla pravda, bude to ideální koupě. Nicméně až 20 % vozidel má ve skutečnosti jinou zemi původu, než deklaruje prodejce. Vozidla s deklarovaným původem z Německa jsou často z Itálie, Španělska, Ukrajiny, Rumunska, ale i ze zemí Jižní Afriky, Ománu, jižní Ameriky či ze zemí Perského zálivu.

Originalita vozidla: předmětem technické a evidenční kontroly v ČR není kontrola originality identifikátorů vozu. Jinými slovy kontrola sice ověří VIN kód, zdali souhlasí s tím, co je v TP vozu, avšak nikdo zásadně nezkoumá, zdali byly identifikátory předělané. Je proto dobré nechat si identifikátory zkontrolovat odborníky, kteří k výsledku kontroly dodají osvědčení, tedy zaručí se za výsledek.

Koupě od nedůvěryhodných osob: AOOA dlouhodobě doporučuje kupovat ojeté vozy pouze od ověřených prodejců – především značková dealerství a velké autobazary. Největší riziko představují inzeráty typu „dovezeme vám vůz z Německa dle vašeho výběru“. V těchto případech bohužel často dochází k tomu, že auto v Německu má na tachometru 250 tisíc kilometrů a při přihlášení do České republiky se najednou na tachometru objeví 150 tisíc kilometrů. Jako problematický se často jeví také nákup vozu přes známého, či přímo od něj.

Vizuální kontrola vozu odborníkem: Lidé často opomíjejí nechat vůz před koupí prohlédnout nezávislým odborníkem či servisem. Tato služba stojí okolo 1 000 – 2 000 Kč a zahrnuje vizuální prohlídku na zvedáku či elektronické načtení závad z počítače vozidla. Zvláště když kupujete dražší vůz, dá se tímto krokem odhalit nutnost budoucích investic.

Emoce: Z principu věci je nákup ojetiny emoční záležitostí. Vidíte auto, svezete se v něm a hned si ho chcete odvést domů. Pokud jste spokojeni s výsledkem všech šesti předchozích bodů kontroly, pak není důvod auto nekoupit. Pokud naopak v průběhu prověřování vznikly jakékoli pochybnosti, není důvod s koupí ojetiny spěchat. Bezpečnější je počkat a najít vůz, který nebude vzbuzovat jakoukoli pochybnost.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz