Z vraků na silnicích se stává realita. Češi šetří, opravují jen to nejnutnější a rozsáhlý servis vzdávají
Čeští motoristé se stále častěji potýkají s realitou, že investice do oprav jejich starých aut přestávají dávat ekonomický smysl. Vozový park u nás stárne tempem, které před několika lety nikdo nečekal, a výsledkem je, že mnoho řidičů už sahá jen po těch nejzákladnějších opravách, aby auta vůbec zůstala pojízdná.
Stárnoucí vozový park v číslech
Statistiky jsou neúprosné – průměrný věk osobního automobilu v Česku se během posledních tří let zvýšil o celý rok a dnes činí 18,58 roku. Jen pro srovnání, evropský průměr se pohybuje na hranici 11,8 roku, a hůře než my jsou na tom jen některé východoevropské státy. Přitom jsme zemí, která se ráda chlubí bohatou tradicí v automobilovém průmyslu a velkými montážními závody. Realita na silnicích ale ukazuje, že Češi jsou nuceni jezdit v autech, která by jinde už dávno skončila na vrakovišti.
Když oprava převýší cenu vozu
Důvodů je několik. Na jedné straně stojí nízká kupní síla a snaha šetřit, na druhé pak fakt, že ojeté vozy bývají z hlediska poměru ceny a výkonu stále atraktivní. Jenže výhodné jsou především ty mladší, tří- až pětileté. U aut starších patnácti či dvaceti let už bývá každá větší porucha problém. Oprava klíčových komponentů, například turbodmychadla, se často neobejde bez výměny dalších částí a výsledná částka může převýšit hodnotu celého vozu. Pro mnoho rodin je taková investice nedosažitelná.
Sdílení, MHD i taxi jako náhradní řešení
Není tedy divu, že stále více lidí hledá jiné formy mobility – sdílená auta, kombinace hromadné dopravy a taxi služeb, nebo omezení se na jedno rodinné vozidlo.
Budoucnost bez růžových vyhlídek
Vyhlídky přitom nejsou příliš optimistické. Přísnější emisní normy a postupný ústup spalovacích motorů pravděpodobně ještě zvýší cenu nových vozů. Zatímco autobazary a mechanici mohou počítat s jistou obživou na dlouhá léta, běžní řidiči vidí světlo na konci tunelu jen matně. Možná se jednou situace zlepší, ale zatím to vypadá, že české silnice budou ještě dlouho plné veteránů každodenního provozu.
.« České dálnice trápí nedostatek odpočívadel. Kamiony parkují na krajnici i u sjezdů Nejspolehlivější ojeté dieselové dvoulitrové motory, které vás nezradí ani po stovkách tisíc kilometrů »