TETRRF-00000924-001

Zájem o prověření historie aut loni narostl o 24 %

1. 2. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Zájem o prověření historie ojetých aut v sytému AUTOTRACER od společnosti Cebia narostl loni o 24 %. Lidé prověřovali nejčastěji vozy značek Škoda, Volkswagen a BMW. Průměrné stáří prověřovaných aut dosahovalo 9,6 roku, což korespondovalo s průměrným stářím ojetých aut prodávaných na českém trhu.

„Kvůli pandemii koronaviru a ušlým ziskům prodejců došlo loni k častějšímu výskytu podvodných praktik na trhu prodávaných ojetých aut. Lidé ale byli opatrnější a více se zajímali o historii auta, za které chtěli zaplatit stovky tisíc korun,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá motoristům bojovat proti podvodným praktikám už více než 30 let. Cena za prověření vozidla se u Cebia pohybuje v rozmezí od 199 Kč do 599 Kč v závislosti na množství dostupných informací.

„Po zadání VIN se zákazník dozví, kolik informací a z jakého časového období k vozu máme a na základě toho se může rozhodnout, zda si informace zakoupí či nikoli. Tím také zdarma zjistí, zda má auto dohledatelnou historii a i tato informace mu může pomoci při rozhodování se o koupi. Naším cílem je být maximálně transparentní a chceme spokojené zákazníky. Proto se jim u nás nemůže stát, že si zakoupí prověření vozidla a po zakoupení se dozvědí, že o autě prakticky nic nevíme. Pokud nemáme k vozidlu dostatek informací, rovněž zákazníkům neříkáme, že je vozidlo v pořádku, protože takovou praktiku považujeme za podvod na zákazníky,“ vysvětluje dále Pajer a dodává, že bohužel i s takovými praktikami se dá na trhu setkat.

„My proti podvodům bojujeme už více než 30 let a je to pro nás určitým posláním,“ zdůraznil Pajer a doplnil, že považuje za důležité i to, aby se klienti v případě nejasností, problémů či reklamací mohli e-mailem i telefonicky obrátit na prodejce a komunikovat s ním v mateřském jazyce. Součástí služby je helpdesk, kdy vysoce kvalifikované operátorky řeší se zákazníky jejich případné dotazy nad zakoupenými výpisy či jiné dotazy týkající se prověřování vozidel. Každý rok přitom Cebia registruje přes dva miliony informačních dotazů zdarma a zákazníci a obchodní partneři si zaplatí stovky tisíc prověření ojetých aut. Velice často prověřují luxusní značky BMW, Audi a Mercedes-Benz.

Zatajování havárií

Mezi nejčastější podvody na českém trhu ojetých aut patří zejména zatajování havárií a poškození. 99,4 % ojetých vozů nabízených k prodeji na velkých inzertních portálech je prodáváno jako nehavarované. Mezi vozy, které jsou nejčastěji poškozené či po havárii, patří Škoda Octavia, která je současně nejčastěji prodávaným ojetým vozem. Zatímco u tuzemských Octavií dosahuje průměrná škoda 65 000 Kč, u dovezených ze zahraničí jde v průměru o 93 000 Kč. Potvrzuje to, že vozy ze zahraničí jsou v průměru v horším stavu a dochází u nich k častějšímu zatajování havárií a poškození než u vozů tuzemských. Podíl zahraničních ojetých vozů dovezených do České republiky, které podle pojišťoven vykazovaly větší poškození či havárii, činil 34 %.

Stáčení tachometrů

Stočený tachometr mělo loni 33 % ojetých aut nabízených k prodeji. Vyskytovalo se i opakované stáčení či stáčení na hodnoty zánovních vozů. Nejmenší zaznamenané a opakované stočení bylo o 1000 km, a to u vozu v operativním leasingu, kde motivací bylo zřejmě „nenajet“ více kilometrů, než kolik povoluje smlouva. Nejvyšší stočení představovalo loni 760 000 km a bylo zaznamenáno u vozu Škoda Fabia. Průměrné stočení se pak pohybovalo na 115 000 km. Průměrné stáří vozů se stočeným tachometrem dosahovalo loni 4,5 roku, přičemž vliv na jeho snížení měly vozy z operativního leasingu. Průměrná prodejní cena vozů se stočeným tachometrem činila v loňském roce 329 000 Kč. Třemi nejčastějšími modely se stočeným tachometrem byly Škoda Octavia, Volkswagen Passat a BMW řady 5.

Falšování původu dovezených aut

Velmi častou praktikou bylo také falšování původu dovezených ojetých aut. Vyskytovalo se u 21 % vozů a nejčastěji prodejci mylně uváděli jako zemi původu Německo. Nezřídka se lze setkat s krátkými, i jen několikadenními účelovými registracemi vozů v Německu, aby „získali německý původ“, přestože ve skutečnosti pocházejí taková auto často z východní, jihovýchodní či jižní Evropy nebo z pobaltských zemí. Setkat se lze také například s vozy z Ománu, Spojených arabských emirátů, Jihoafrické republiky, Ruska či ze zemí Střední Ameriky. Jako druhý nejčastější falešný původ je uváděna Česká republika, kdy jsou dovážená auta po vydání kopie technického průkazu – která neobsahuje zemi dovozu – vydávána za tuzemské ojetiny. Kupující se navíc zajímají nejčastěji o zemi dovozu, nikoli zemi původu – tedy zemi, pro kterou bylo auto vyrobené a v níž cca 95 % aut bylo provozováno.

Omlazování vozů

Někteří prodejci uvádějí v inzerci místo roku výroby rok uvedení do provozu. Přestože se tyto roky u většiny aut shodují, rozdíl mezi nimi může být ale také rok či dva, nebo dokonce i šest let. Omlazení vozu má vliv na cenu u zánovních a mladých ojetin, především ale činí vozy atraktivnější k prodeji. Někteří prodejci skutečný rok výroby ani neznají, jiní používají rok uvedení do provozu záměrně.

Nelegální předělání vozů

Dochází k němu kvůli zakrytí krádeže vozu, kterému je dána identita (identifikační znaky, jako je VIN ad.) jiného auta. Dále se jedná o případy, kdy je vůz nelegálně sestaven z více vozů, nejčastěji z vozů po totální havárii.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz