MENU
1250x200-rebrand-vam_hore_cz
20161015_162957

TEST Jaguar F-Pace S AWD – Bestie!

25. 10. 2016 • Exkluzivní testy, Jaguar, Luxusní vozy, Testy

Motor: 100%

Podvozek: 90%

Převodovka: 100%

Zpracování: 85%

X-Factor: 90%

Opravdu jsem nikdy nezažil nic bizarnějšího, než "drtit" okresku, vyjíždět z apexů v powerslidu a to vše za zvukového doprovodu supersportovního auta. Tohle je fakt úlet! Pořád vidím ty nevěřícné pohledy lidí, kdy se k nim po několika desítkách sekund řevu vyřítilo toto SUV...

Verdikt:

Jaguar si je dobře vědom potenciálu segmentu středně velkých SUV a právě tam vstupuje se svou zásadní novinkou F-Pace. Tento crossover ale není obyčejný zástupce své třídy a lidé, jenž ho mají na svědomí, o něm mluví jako o F-Type v karoserii SUV. To je docela odvážné tvrzení, a tak nezbylo, než se nejsilnější verzi podívat na zoubek.

Největším argumentem pro většinu zákazníků bude design, nic si nenalhávejme. F-Pace s tím počítá a vypadá naprosto fantasticky. Na trhu není hezčí SUV, které tak dokonale kombinuje čisté sportovní tvary s aristokratickou elegancí. Designový základ nalezneme právě v modelu F-Type. Oproti konkurenci působí mnohem větším a majestátnějším dojmem, aby také ne, na délku má 4.7 metrů. To nejdůležitější však je, že Jaguar nešetřil na technice a pokrokových řešeních, což by měl být základní argument pro všechny potenciální kupce.

fpace1

Karoserie je z 80 procent hliníková, a tak toto SUV váží jen o 275 kg více, než F-Type Coupé V6 S. Přední dvojité lichoběžníkové zavěšení a zadní náprava Integral Link pochází také přímo ze zmíněného sportovního modelu. Systém pohonu všech kol pracuje s vektorováním točivého momentu, který umí nulovat přísun výkonu na vnější kolo. Díky tomu se výrazně zlepšuje agilita a ochota zatáčet. Velký kus práce na skvělých jízdních vlastnostech nese i inteligentní řízení dynamiky hnacího řetězce (IDD). Jaguar se tímto systémem snaží upřednostňovat zadní pohon a tomu odpovídající chování auta v zatáčkách.

A jelikož je to produkt skupiny Jaguar Land Rover, nechybí zde ani výbava do terénu. Světlá výška je 213 mm, vůz se dokáže brodit do hloubky 525 mm. Nechybí ani předvolené režimy pro jízdu mimo zpevněné silnice a asistent sjezdu kopců. O adekvátní komfort na palubě se starají adaptivní tlumiče.

Pod kapotou nalezneme samozřejmě i klasické motory v podobě dvoulitrové nafty Ingenium, šestiválcového vznětového třílitru (jež se očekává býti nejprodávanější variantou) až po kompresorem přeplňovaný benzínový třílitrový šestiválec, který ve verzi S dává výkon 380 koní a 450 Nm točivého momentu. To katapultuje 1861 kg vážící SUV na stokilometrovou rychlost za 5.5 sekundy. Ehmmm, F-Type V6 S to má jen o 6 desetinek rychleji! A právě tato bestiálnost je předmětem dnešního zkoumání!

Interiér

Interiér vypadá, jak je u Britů zvykem, parádně. Zmizela nepotřebná tlačítka a středový panel je směrován přímo na řidiče. Vévodí mu velký dotykový TFT displej o rozměru 10.2 palce (za příplatek 12.3 palce). Infotainment má nový systém InControl Touch Pro a je poháněn čtyřjádrovým procesorem. V nabídce je i 825 wattová hudební soustava Meridian se 17 reproduktory. Volič převodovky je tradičně skryt v středovém panelu, jako vyjíždějící kruhový ovladač. Palubní štít lze dovybavit TFT obrazovkou s krásnou grafikou ukazatelů.

fpace1

Celkové provedení interiéru je špičkové a pouze z prvotřídních materiálů. Palubní deska je kompletně obšitá kůží, výplně dveří mají zajímavý design a nechybí ani vrchní linka interiéru táhnoucí se napříč čelním oknem až ke dveřím. Ano, je to podle největšího modelu XJ, ale dodává to autu nádech aristokratického luxusu. Nezastírám, opravdu se mi to auto líbí!

Jízda

Emotivní je už samotné nastartování. Motor zlověstně vyštěkne, chvíli dunivě bručí ve vyšších otáčkách, aby se s odplivnutím do výfuků ustálil na volnoběhu. První šlápnutí plynu dává najevo, že pod kapotou se skrývá nabroušený klenot, ale pořád je vše v rámci slušných mravů. V komfortním režimu přeřazuje osmistupňová převodovka ZF velmi brzy, neznatelně a auto jede plynule vpřed s ohromnou výkonovou rezervou.

Opravdové vzrušení začne po sepnutí režimu Dynamic, který probudí spící bestii pod kapotou. F-Pace najednou ožije, vykřikne a zarazí těla posádky do sedadel. Akcelerace je dech beroucí a za hlasitého řevu šestiválcového orchestru upaluje vpřed.

On zvuk samotný je kapitola sama pro sebe. Nejsem zvyklý na takto hlasitý projev vozů v segmentu SUV a opravdu Jaguaru tleskám, že měl odvahu se takto odvázat a dopřát majitelům F-Pace takto hutný zvukový zážitek. Líbí se mi, že zvuk proniká dovnitř, což umocňuje i dvouprostorová karoserie. Zvenku je to pak opravdové peklo, které jde slyšet na x kilometrů daleko. Je to opravdová lahůdka! Přístup Jaguaru je v tomto ohledu opravdu nekompromisní a když už dělají sportovní verzi, tak se vším všudy!

fpace2

Největší překvapení jsou ale samotné jízdní vlastnosti. To, jak auto zatáčí. V horských průsmycích s ním můžete kroužit esíčka, vracáky a jet opravdu nesmyslně rychle a vůbec to autu nebude proti srsti. Jednoduše se v rychlém nájezdu vrhne do zatáčky, zakousne a bez náznaku nervozity vykrouží ukázkový oblouk a odletí z apexu ven. Pokud budete extrémně rychlí, odvděčí se vám mírnou přetáčivostí pod plynem. Většinu času je ale ukázkově neutrální a ani jednou jsem ho nenachytal při nedotáčivosti, tu jednoduše nezná. Nevadí mu ani rychlá změna směru, přesun váhy, prostě nic. S kolegou jsme nevěřícně kroutili hlavou, co toto auto snese a jak neskutečně zatáčí. Tomu odpovídá i strmé a rychle reagující řízení, které ještě více umocňuje zážitek z řízení tohoto velkolepého stroje.

Pohon všech kol upřednostňuje zadní nápravu, a tak je mírná přetáčivost charakterem tohoto zběsilého SUV. Opravdu jsem nikdy nezažil nic bizarnějšího, než “drtit” okresku, vyjíždět z apexů v powerslidu a to vše za zvukového doprovodu supersportovního auta. Tohle je fakt úlet! Pořád vidím ty nevěřícné pohledy lidí, kdy se k nim po několika desítkách sekund řevu vyřítilo toto SUV…

Trochu hůř je na tom spotřeba, ono motory přeplňované kompresory holt ekonomické nikdy nebudou. Běžným tempem se dá jezdit lehce pod 10 litrů. při využívání dynamiky se odběr zvedne někde k 13 litrům a při sportovní jízdě vysoko nad 20. V kombinaci s relativně malou 65 litrovou nádrží tak činí dojezd nějakých 500 km.

Kombinace sportovního odpružení a velkých kol se také podepsala na komfortu, po městě to opravdu není úplně ono a cítíte každou nerovnost. Do terénu pak tato verze není vhodná vůbec. Nicméně pořád je komfort velmi snesitelný a rozhodně se nejedná o přehnaně tvrdý vůz.

fpace4

Jaguar vytvořil prvního zástupce segmentu středně velkých SUV a rovnou ve velkém stylu zamíchal standardy třídy. Pokud jste si mysleli, že to je jen překapotovaný Evoque, jste vedle. Je to ve své podstatě F-Type, který se předávkoval steroidy. Ano, opravdu se jim podařilo vytvořit něco, co bourá veškeré předsudky – máme tady sportovní SUV v pravém slova smyslu. Bravo!

Plusy

– image a design

– prostorný a zajímavý interiér

– automatická převodovka

– projev motoru

– podvozek a fantastické jízdní vlastnosti

– řízení

– ZVUK

Mínusy

– občas méně kvalitní zpracování interiéru

– horší komfort

– vyšší spotřeba

.

« »