2

10 aut, která psala historii (3. část)

10. 9. 2014 • Historie, Novinky, Zajímavosti

Ford Mustang a Muscle Cars

Hodně dlouho jsem přemýšlel, které americké auto do tohoto článku zařadím. Už jsem začínal psát o Corvette, ale najednou jsem si řekl ne, sice je to jedno z mála amerických aut, co mám rád, ale Ameriku prostě nejvíc proslavil Ford Mustang. Takže jsme se dostali do kategorie ‘‘muscle cars‘‘. Dnes jsou v různých článcích jako ‘‘mucsle cars‘‘ nazývána i auta jako například Chevrolet Corvette, Dodge Viper a další podobná auta, jenže to vůbec není pravda. Takže jako první si řekněme, co to vlastně ‘‘muscle cars‘‘ (v překladu ‘‘svalnatá auta‘‘) znamená. MC je kupé s provedením karoserie 2 plus 2 s obrovským, silným motorem pod kapotou a s pohonem zadních kol. Musí být za přijatelnou cenu a mělo by vypadat jako by Vám chtělo ukousnout hlavu a zahrabat Vás do země.

Omluvte mě, že pořád obcházím Ford Mutang, který je uvedený v nadpise, ale ještě by podle mě stálo za zmínku alespoň jedno auto. Strávil jsem hodně času hledáním po internetu a zkoumáním starých amerik, abych vlastně zjistil, jaké auto neslo první rysy muscle caru. Nakonec jsem po dlouhém zkoumání našel Oldsmobile Rocket 88. Bylo to nejspíše první auto s karoserií kupé a čtyřmi místy pro cestující, které bylo poháněno pořádnou V8 v předu. Na svou dobu vypadalo dravě, nadčasově a dalo se pořídit za přijatelné peníze, takže tu máme auto, bez kterého by Mustang ani existovat nemusel. Jen tak v rychlosti, auto se vyrábělo v letech 1949-1960, poháněla jej V8 o výkonu 135 koní a vystartovalo z 0 na 100 km/h za 13 sekund, zastavilo se až u hranice 160 km/h.

Konec povídaček o jiných autech a konečně si řekněme něco o nejznámějším americkém autě na světě, o Fordu Mustang, po kterém hordy mužů tak bláznivě touží. Myšlenka vyrobit přístupné a rychlé auto se zrodila v hlavě viceprezidenta automobilky, Lee  Lacosse. Důvodem byla obrovská poptávka amerických studentů a mladých lidí po rychlém a cenově dostupném autě. Auto bylo představeno veřejnosti v dubnu 1964 v New Yorku. Za těch 50 let působení Mustangu na trhu se objevilo šest různých modelů a celkem bylo vyrobeno asi 8 milionů kusů tohoto skvostu.

Jako první byl na Velké ceně v USA představen prototyp Mustang Roadster. Byl to dvoumístný vůz s čtyřválcovým motorem před zadní nápravou. Auto bylo překvapivě vyrobeno v Německu a po prvních testech Lee Lacosse sériovou výrobu zavrhl.

Rozhodl, že Mustang musí byt čtyřmístný a s motorem vpředu, a tak se zrodila legenda. Druhý prototyp v roce 1964 byl už čtyřmístný a připraven na sériovou výrobu. Sériová verze se představila 17. dubna 1964 na výstavě v New Yorku.  K zákazníkům se první kusy dostaly hned o pár měsíců později.

V nabídce byla čtyřmístná verze kupé a kabriolet. Nabízeny byly čtyři motory, 2.8 litrový šestiválec o výkonu 100 koní, 4.3 litrový osmiválec s výkonem 164 koní nebo masivní 4.7 litrový V8 s pěkným výkonem 210 koní. Později se objevil nejsilnější motor HiPo o brutálním výkonu přes 270 koní.

Dále byla představena třetí verze takzvaně ‘‘fastback‘‘, která se lišila hlavně interiérem a trochu zádí vozu. V základu byl 3.3 litrový šestiválec o výkonu 120 koní. Dále bylo možno pořídit dvoukarburátorový  osmiválec o objemu 4.7 litru (200 koní) nebo čtyřkarburátorový osmiválec (220 koní). Nejsilnější provedení bylo opět s motorem HiPo.

Posledním a nejsilnějším Mustangem první generace byl vůz, který předělal Caroll Shellby po dohodě s Lee Lacossou. Nejsilnější verze byla značně odlehčená, měla přepracovaný podvozek, větší brzdy a V8 o výkonu 306 koní, závodní verze i přes 360 koní. Celkem se vyrobilo asi 500 silničních vozů Shellby a 36 závodních.

Celkem se vyrobilo přes milion Mustangů první generace a vůz prošel do konce výroby v roce 1971 několika facelifty a drobnými úpravy motoru. Auto se tak stalo obrovským hitem. Byl to největší hit automobilového průmyslu v USA v dějinách.

Druhá generace byla představena v roce 1973. Kvůli ropné krizi v té době mustang ztratil svou agresivitu a hlavně objemné a silné motory. Konkurence Mustang válcovala všemi směry a auto velice prodělávalo na prodejích. V nabídce byl čtyřválec 2.3 litru s výkonem 88 koní, šestiválec 2.8 litru o výkonu 103 koní a nakonec se objevil i oslabený pětilitrový osmiválec s výkonem jen 136 koní. Lépe už se prodával a hlavně lépe vypadal Mustang King Cobra z roku 1978 s odnímatelnými panely střechy. Výroba byla ukončena v roce 1978.

Když už si všichni mysleli, že slavný Ford Mustang končí, tak se v letech 1979 objevila zcela nová třetí generace. Dostala ladné, více evropské linie, jenže pod kapotou se toho moc nezměnilo. Bylo do něj možné osadit motory z předchozí generace plus přeplňovaný 2.3 litrový čtyřválec. V roce 1982 na scénu přišla varianta Convertible a GT s osmiválcem a s výkonem 160 koní. O rok později se v nabídce objevil přeplňovaný čtyřválec SVO s pěknými 175 koňmi. Později byl čtyřválec posílen na 205 koní a byla ukončena jeho produkce, protože ho nahradil lepší osmiválec s výkonem 225 koní. Model s pětilitrovým osmiválcem je hodnocen jako jeden z nejlepších Mustangů historie.

V roce 1993 byla představena již čtvrtá generace. Měla připomínat první generaci, i když to tak vůbec nevypadá. Základním motorem byl šestiválec o objemu 3.8 litru, ten dosahoval výkonu 153 koní a točivého momentu 292 Nm. Pětilitrový osmiválec OHV měl výkon 220 koní a ‘‘krouťák‘‘ 378 Nm. Později byl ale nahrazen 4.6 litrovým osmiválcem s rozvody OHC, který měl nižší spotřebu, vyšší výkon atd. Potom se objevil Mustang Cobra SVT se stejným motorem, ale vyladěným na 310 koní. Stovku dával za 5.9 sekundy a zastavil se až na 250 km/h. I tato generace jako většina ostatních měla pětistupňovou manuální nebo automatickou převodovku.

Nový Mustang páté generace, který se představil v roce 2005, již nebyl postaven na žádném jiném autě, ale byl vyvíjen zcela samostatně. Svoji designovou stránkou strhl obrovskou poptávku zákazníků vyšší střední třídy. V základní výbavě byl motor V6 o objemu čtyř litrů, který dosahoval výkonu 200 koní. Připlatit jste si mohli za verzi GT s 4.6 litrovým osmiválcem s dostatečným výkonem 300 koní. Motory se daly kombinovat s pětistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou. Byla představena taky překoňovaná Shelbyna a po faceliftu vůz dostal několik nových ekonomičtějších a posílených dřívějších motorů. Stal se tak více městským, pokud tedy nebereme v potaz vrcholovou verzi Shelby GT500.

Dnešní šestá generace dostala moderní vzhled a přeplňovaný 2.3 litrový čtyřválec s výkonem 310 koní a hodnota točivého momentu je 436 Nm. Dále je tu 3.7 litrový šestiválec, který má o 10 koní méně než přeplňovaný čtyřválec a točivý moment jen 381 Nm. Nejsilnějším motorem je osmiválec Coyote o objemu pěti litrů. Ten nabídne výkon 435 koní a 545 Nm. Nový Mustang váží, dle motorizace, 1600 – 1700 kilogramů. Do nabídky by se měla dostat ještě přiostřená verze na volné ježdění po okruhu (nástupce modelu BOSS 302) a nejbrutálnější vůz Shelby.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz