BMW Z1 – Náskok díky technice

12. 8. 2011 • Novinky, Zajímavosti

Možná se ptáte, proč jsem v souvislosti s prvním z řady BMW Z roadsterů použil známý slogan firmy Audi. Pravda je taková, že na rozdíl od často čistě marketingového pojetí této věty v podání Audi bylo BMW Z1 opravdu velmi technicky vyspělým vozem. Ono samotné písmenko “Z” v názvu znamená “Zukunft,” tedy budoucnost. Vzniklo pod dohledem Dr. Ulricha Beze, známého automobilového nadšence, závodníka a nynějšího výkonného ředitele Aston Martinu. Design měl na svědomí Harm Lagaay, jež navrhl kupříkladu několik generací Porsche 911.V čem však spočívala ona inovativnost a vyspělost vozu?

Začněme karoserií. Nadčasový, neokoukaný design z roku 1988 je to nejmenší. Celá karoserie se dá totiž vyměnit za 40 minut. Ano, pokud potřebujete kupříkladu změnit barvu, stačí vzít šroubovák a vyměnit všechny panely jimiž je vůz obalen. Ty totiž nejsou z oceli, ale z termoplastu, což pochopitelně šetří hmotnost a nemusíte se obávat koroze. S podobným nápadem přišel také německý Smart, ale ani u něj si lidé nezačali měnit barvu karoserie podle aktuální nálady, počasí či menstruačního kalendáře. BMW však na karoserii použilo pětici rozdílných plastů. S precizností jim vlastní tak museli namíchat rovněž pět odstínů laku, aby bylo celé auto ve stejné barvě.

Celá karoserie vyniká aerodynamikou. Rovná spodní část vozu dnes již asi nikoho moc nepřekvapí, ale v zadní části vozu najdete i na dnešní poměry neobvyklá řešení. Tlumič výfuku totiž nejen tlumil, ale i rušil proudění vzduchu – fungoval tedy jako spoiler. Vzduch proudící pod vozem směřoval vzhůru a vycházel ven širokou škvírou mezi nárazníkem a spodní hranou víka kufru. O odstranění vztlaku na přední nápravě se zase postarala vypouklá kapota.

Velmi neobvyklým řešením, které se stalo typické pro tento vůz, jsou elektricky ovládané dveře, jež zajížděly do prahů. Tato variace na téma vstupu do vozu se ukázala praktická v úzkých prostorech, ale nebyla pro cestující zrovna dvakrát pohodlná, protože samotné prahy byly velmi široké. Posouvá však dojem ze vzdušnosti vozu o třídu dále, jelikož dveře mohly být při jízdě “otevřeny.” Také cena těchto dveří nebyla malá. Samozřejmostí  je elektricky sklápěná plátěná střecha.

Aby byla fascinace karoserií dokonána, nemůžu nezmínit její působivou tuhost. Říká se, že je dokonce tužší, než u novějšího masového roadsteru Z3 z roku 1995. BMW Z1 bylo totiž postaveno na svařovaném nosném rámu z galvanizované oceli s vlepenou plastovou podlahou.

Technika již vypadá obyčejněji. Řadový šestiválec M20B25 o objemu 2,5 litru a výkonu 170 koní pochází z BMW 325i, stejně jako přední náprava. Téměř 1300kg těžký roadster se tak rozjede na stovku za 7,9 vteřiny, maximální rychlost činí 225km/h. To bylo v roce 1988 rychlé svezení. Za zmínku však stojí zejména zadní náprava, která byla poprvé u BMW víceprvková. Zajistila tak obratnost i jistotu vozu, jež byl dobovými médii za své jízdní vlastnosti veleben.

Za tři roky ve výrobě Mnichovští vyprodukovali pouze 8 tisíc BMW Z1. To je dnes ceněnou raritou a sběratelským kouskem. Pokud o něj máte zájem, připravte si alespoň půl milionu korun, nebo radši ještě více. Plánovalo se jich však vyrobit mnohem více, bylo až 35 tisíc vážných zájemců, kteří podepsali objednávku. Odradila je ale vysoká cena, zhruba dvojnásobná oproti stejně výkonnému BMW 325i E30. Technická vyspělost však zaručuje pro Z1 nesmrtelnost. Dostalo se na takovou úroveň, jakou žádné jiné BMW nedokázalo předvést a zaslouží si své místo mezi nejúžasnějšími mnichovskými vozy.

.

« »