bmw-6-e24-exterior-1

Byznys se starými auty v ČR vzkvétá

24. 2. 2023 • Novinky

V Česku přibývá oldtimerů. Podle nejnovější analýzy z Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické se v tuzemských garážích nachází na 35 000 starých aut a  trh s nimi každým rokem výrazně roste. Dosud se dovozem, prodejem a servisem oldtimerů zabývá jen několik spíše menších firem. To se ale zřejmě brzy změní. 

„V Česku se trh se starými auty ve velkém začal rozvíjet až po revoluci, oproti západním sousedům tak měl a stále má co dohánět. Podle všeho ale nastává čas, kdy má smysl pro milovníkům starých bavoráků nabídnout kompletní zázemí,” říká Pavel Vránek a odkazuje na novou analýzu a strategii, kterou pro Renocar vypracovala Fakulta podnikohospodářská Vysoké školy ekonomické v Praze.

„Český trh s oldtimery vykazuje každý rok výrazný růst,” komentuje Ladislav Tyll, odborník na podnikové strategie z Fakulty podnikohospodářské VŠE. V roce 2022 bylo do databáze historických vozidel FIVA od ledna do listopadu zaregistrováno přes 4000 historických vozidel, v roce 2020 přes 3500 a v roce 2019 okolo 2000. Necelé tři čtvrtiny z toho jsou vozy vyrobené mezi lety 1960 až 1990. Nejčastěji jde o staré škodovky, které zastávají okolo 20 % vozidel registrovaných v posledních letech.

Tyll dodává, že registr historických vozidel přitom má informace jen o části oldtimerů v ČR – spoustu oldtimerů majitelé udržují a provozují na běžných dokladech. Celkem se jich tak v tuzemských garážích může podle analýzy fakulty nacházet až 35 000.

Stará auta jsou byznys

„Majitelé oldtimerů, kterých přibývá, ocení profesionální služby od A do Z. Hodláme zprostředkovávat nákup i prodej, rozšiřovat kapacity pro renovace a servis a také podporovat komunitu, včetně pořádání akcí a srazů,” vyjmenovává Pavel Vránek, který je sám fandou starých bavoráků – spolu se svým otcem a bratrem vlastní hned po centrále v Mnichově největší sbírku starých BMW v Evropě.

Dle analýzy CEMS činí průměrná cena oldtimerů provozovaných v Česku okolo půl milionu korun. Každoročně na něj majitel vynaloží v průměru okolo 50 000 korun a přes 20 000 ročně pak utratí na akcích, srazech a dalších výdajích, které jsou s vášní spojené.

„Strategie ale počítá s tím, že Renocar osloví také vlastníky starých BMW z Rakouska či Bavorska a Saska, kde je těchto oldtimerů násobně více a kde se nachází také více majitelů, kteří své vozy raději svěřují do rukou profesionálům,” doplňuje Vránek s tím, že například v Rakousku jsou stará BMW velmi oblíbená, ale je tam jen málo dílen a dealerů, kteří by se na ně specializovali.

„Je jasné, že byznys s oldtimery v dohledné době nepředčí ten hlavní, kterým je prodej a údržba moderních aut. Je ale očividné, že v Česku zažíváme boom s oldtimery a jako Renocar, který v názvu nese slovo renovace, si tuto vlnu nechceme nechat utéct,” vysvětluje Vránek s tím, že v letošním roce hodlá Renocar rozšířit kapacity renovací a servisu oldtimerů a posílit svou značku Renocar Klasik.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz