Car exhaust pipe, which comes out strongly exhaust gases in Finl

Dieselové drama v Itálii: Od zákazu k zmatku. Itálie nakonec trestat řidiče dieselů nebude

4. 10. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Od 1. října měly italské regiony začít rozdávat pokuty za vjezd se starším naftovým autem (EURO5 a níže) do měst. Jenže realita je, jak už to v Itálii bývá, poněkud zmatená a řidiči teď tápou, co vlastně platí.

Na sever Itálie míříme skoro všichni, kdo míříme k moři nebo do Alp. Cesta přes Benátky, Padovu, Veronu či Milán bývá ideální kombinací kultury, gastronomie a dovolenkové atmosféry. Jenže letos se ke klasickým zastávkám u jezer a espressu v malém bistru přidala ještě jedna povinnost – ověřit si, jakou emisní normu má váš diesel. Protože severoitalské regiony, především Lombardie, Emilia Romagna, Benátsko a Piemont, se rozhodly přitvrdit pravidla pro vjezd starších vozů. A na rozdíl od dřívějších let to vypadalo, že tentokrát to budou myslet vážně.

Starší diesel? Pro město tabu

Od začátku října měl být přístup do městského provozu uzavřen všem dieselům s normou Euro 5 a starší. V praxi tedy nejen vysloužilým, ale i poměrně zachovalým autům. Nešlo přitom o jednotné pravidlo pro celou Itálii – každé město má svá vlastní časová a územní omezení. Většinou platí zákaz mezi sedmou ranní a sedmou večerní, tedy přesně v době, kdy turisté a návštěvníci nejčastěji parkují v podzemních garážích a vyrážejí do ulic.

Region Emilia Romagna navíc přidal plošný zákaz vjezdu pro všechna města nad 30 000 obyvatel, pokud vozidlo neplní požadované emisní limity. Takže právě oblast, kterou nejčastěji projíždějí čeští řidiči na trase přes Brenner k moři, se měla stát pro starší diesely uzavřeným územím. Na seznamu figurovala Benátky, Verona, Padova, Vicenza, Milán, Bologna, Rimini nebo Bergamo – tedy přesně ta místa, kam se obvykle vydáváme „na otočku“.

Mělo to být přísné. A pak přišel obrat

Podle původního plánu by řidič, který by zákaz porušil, riskoval pokutu kolem čtyř tisíc korun. Pravidla měla být nekompromisní: kdo má diesel s Euro 5 nebo méně, do města prostě nesmí. V médiích se objevovaly i zprávy o možném odebrání řidičského oprávnění a o hromadném nasazení městských kamer pro kontrolu značek.

Jenže pak přišlo překvapení. Italská vláda i parlament nakonec celou regulaci stoply – alespoň prozatím. Termín posunuli na podzim roku 2026, tedy přesně o rok. Přestože se o zákazu psalo napříč Evropou a motoristé se na něj připravovali, úřady nakonec otočily a plošné omezení zrušily. Důvodem měl být silný odpor veřejnosti a obavy z ekonomických dopadů.

Chaos a nejistota místo jistých pravidel

A tady začíná ta pravá italská kapitola – „zakazuji, co jsem povolil, a povoluji, co jsem zakázal“. V praxi to znamená, že zatímco některá města od opatření skutečně ustoupila, jiná si ponechala vlastní místní restrikce. Cestovatel s dieselovým autem tak dnes stojí před otázkou, jestli risknout vjezd a doufat, že ho nezachytí kamera, nebo raději zůstat za hranicí městského okruhu.

Diskuse o smyslu těchto opatření přitom neutichá. Na jedné straně stojí snaha chránit ovzduší a snižovat emise, na druhé roste odpor obyvatel i turistů, pro které jsou podobná omezení často nepochopitelná. Je zřejmé, že tlak veřejnosti přiměl politiky k ústupu – a že hranice mezi ochranou klimatu, spravedlností vůči běžným lidem a zájmy automobilového průmyslu je tenčí, než se zdá.

Jak to tedy skutečně bude, ukážou následující týdny. Do té doby nezbývá než jediné: než se vydáte do Itálie se svým dieselem, pečlivě si ověřte, kam opravdu můžete – a kam už ne.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz