Test Jaecoo 7 SHS. Čínský plug-in hybrid překvapil efektivitou i důrazem na kvalitu
Jaecoo 7 SHS nás překvapilo velmi nízkou spotřebou a výrazným důrazem na vnímanou kvalitu. Osloví spíše řidiče, kteří preferují klidnější styl jízdy, než ty, kteří hledají sportovní dynamiku.
Na český trh uvádí Jaecoo 7 čínská automobilka Chery, společně s menším crossoverem Omoda 5, který jsme už také měli možnost otestovat. Obě značky – Jaecoo i Omoda – budou na evropském trhu fungovat samostatně. Ale zpět k testovanému SUV. S rozměry 4 500 × 1 865 × 1 670 mm (d × š × v) se Jaecoo 7 řadí mezi vozy jako Hyundai Tucson nebo Nissan Qashqai.

Naživo působí kompaktněji, než napovídají čísla. Má krátké převisy, téměř svisle useknutou záď a výrazně tvarované blatníky. Celkově působí jednoduše a elegantně, rozhodně se nesnaží zaujmout lacinými efekty, což bývalo častým neduhem starších čínských aut.
Tento dojem už ale mizí a Jaecoo 7 je toho důkazem. Z designového hlediska jde o povedené městské SUV. Trošku v tom osobně vidím prvky Range Roveru. Aby také ne, protože u Jaecoo teď navrhuje jejich bývalý designer. Model 7 je tak trochu Velar a Evoque dohromady, ale vlastně to funguje velmi dobře.

Elegantní a kvalitně zpracovaný interiér
Kabina se nese ve stylu, který bychom mohli nazvat „geometrickým minimalismem“ – přímé linie, hladké plochy a minimum tlačítek. Dokonce ani vnější zrcátka nemají samostatné ovládání – jejich nastavení se provádí přes centrální displej, a teprve poté pomocí křížových tlačítek na volantu. Tady je zase inspirace Teslou a za mě to není dobré. Za jízdy je nastavit zrcátka docela nebezpečné.

Totéž platí pro elektronickou parkovací brzdu, kterou lze deaktivovat pouze na displeji. Bez zapnutého bezpečnostního pásu se vůz nepohne ani o centimetr, třeba při popojíždění na parkovišti.
Základní verze nabízí 10,25″ digitální přístrojový štít a 13,2″ centrální vertikální displej. Vyšší výbava přidává 14,8″ displej a projekční head-up displej, který promítá data přímo na čelní sklo. Grafika je přehledná a elegantní, odezva svižná – jen je třeba si zvyknout na logiku menu, které je však dobře strukturované.

Bezpečnostní výbava je v obou případech prakticky stejná a model již získal plné hodnocení 5 hvězdiček v testech Euro NCAP. V základu tedy nechybí kompletní sada airbagů (včetně kolenního a středového), rozsáhlý balíček asistenčních systémů, autonomní nouzové brzdění s detekcí vozidel, chodců i cyklistů, adaptivní tempomat, sledování mrtvého úhlu, varování před kolizí zezadu, hlídání jízdního pruhu a také 540° kamerový systém. Ten poslední není překlep – jde o kombinaci 360° pohledu z výšky doplněnou o 180° záběr kamer pod vozidlem, což dohromady dává uváděných „540 stupňů.“
Verze Exclusive přidává projekční displej, bezdrátové chlazené nabíjení telefonu, vyhřívaný volant, čelní sklo a ostřikovače, vyhřívaná i ventilovaná přední sedadla, osm reproduktorů Sony, ambientní osvětlení s až 128 barvami, elektrické ovládání víka kufru, panoramatické střešní okno a další drobnosti.

Kvalita materiálů je překvapivě dobrá. Nechybí měkčené plasty, přesné slícování a celkově působí interiér velmi solidně. Prostorově se Jaecoo řadí ke špičce své třídy, snad jen kufr s objemem 412 litrů je menší kvůli umístění baterie. Po sklopení zadních sedadel ale vznikne téměř rovná ložná plocha.
Efektivní plug-in hybrid
Pod kapotou pracuje 1,5litrový čtyřválec o výkonu 105 kW (143 k) a točivém momentu 215 Nm, který spolupracuje s elektromotorem o výkonu 150 kW (204 k). Energii dodává NMC baterie (nikl-mangan-kobalt) s kapacitou 18,3 kWh, umožňující čistě elektrický dojezd až 88 km podle WLTP.

Pohon využívá jednostupňovou převodovku DHT (Dedicated Hybrid Transmission), která spojuje spalovací i elektrický motor pro maximální účinnost. Hybridní systém umí fungovat paralelně i sériově, takže vůz může jezdit čistě na elektřinu, přičemž spalovací motor funguje jako generátor – režim, který se u tohoto modelu používá poměrně často.
V reálných podmínkách a při teplotách kolem 25 °C jsme se při klidné jízdě přiblížili deklarovanému elektrickému dojezdu, spotřeba se pohybovala pod 20 kWh/100 km. Díky možnosti nabíjení stejnosměrným proudem až 45 kW se baterie dobije na maximum zhruba za 40 minut. Palubní nabíječka má výkon 6 kW.

Ještě zajímavější jsou výsledky při jízdě s vybitou baterií. Kombinace města, okresních silnic a dálnice přinesla spotřebu pod 6 l/100 km, což je vynikající výsledek. V hybridním režimu s inteligentním profilem jsme se pohybovali kolem 2,5 l/100 km.
Při prudší akceleraci je sice více slyšet spalovací motor, ale to je u plug-in hybridů běžné. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá asi 8,5 sekundy, což je ve třídě solidní hodnota. Reakce na kick-down by mohla být rychlejší – přemýšlení systému někdy zkomplikuje předjíždění. Hmotnost 1,8 tuny je znát při brzdění a v zatáčkách, kde se projevuje náklon karoserie a lehká nedotáčivost. Podvozek je však laděn komfortně, což odpovídá charakteru rodinného SUV.

Naopak musíme pochválit nastavení asistentů – udržování v pruhu nezasahuje agresivně a lze jej snadno vypnout, adaptivní tempomat udržuje plynulý odstup i v hustším provozu.
Závěr
Vzhledem k bohaté výbavě už v základu, velmi slušné kvalitě zpracování, úspornému hybridnímu pohonu a pěti hvězdám v Euro NCAP působí poměr cena/hodnota mimořádně přesvědčivě. Základní cena Jaecoo 7 SHS začíná 929.000 Kč. Testovaný model v nejvyšší výbavě Exclusive stál o 80.000 korun více. Klasický spalovací model pak přijde na nejméně 759.000 Kč.

O úspěchu čínských značek, jako je Jaecoo, však rozhodne, jak je přijmou zákazníci. A ti budou sledovat především spolehlivost a servisní zázemí. To zatím nelze hodnotit, ale pokud Jaecoo obstojí i v těchto oblastech, pak se evropské automobilky nemusí bát levných elektromobilů, nýbrž právě dobře vybavených plug-in hybridů jako je Jaecoo 7 PHEV. Tento vůz má rozhodně potenciál postavit se zavedeným bestsellerům na evropském trhu.
« Dieselové drama v Itálii: Od zákazu k zmatku. Itálie nakonec trestat řidiče dieselů nebude Z Brna přes Monzu až po Silverstone: jak jsme vyhráli Škoda eRally Media Cup 130 let »








































