F-Type-SVR_20160906_030

Exkluzivní test – Jaguar F-Type SVR na Red Bull Ringu

12. 9. 2016 • Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Jaguar, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Když jsem nedávno brázdil české okresky s extrémně rychlým F-Type R, nedokázal jsem si dost dobře představit, že existuje ještě rychlejší a zběsilejší verze. Na normální silnici bylo “rko” totiž tak rychlé, že jsem se jednoduše bál. Vědomí, že je tu však ještě o stupínek šílenější model SVR mi ale nedávalo spát, musel jsem ho vyzkoušet. Příležitost na sebe nenechala dlouho čekat, jsem na krásném okruhu Red Bull Ring uprostřed Rakouska a svírám klíč od nejsilnějšího produkčního Jaguaru.

Má to však jeden háček, šíleně prší! Ideální podmínky pro supersport s výkonem 575 koní, naštěstí má čtyřkolku, říkám si. Jenže pak si vzpomenu jak v “rku” preferovala zadní nápravu a všude šla bokem. No nic, výzva je daná! První ale jen ve stručnosti něco o tomto skvostu automobilové techniky.

Srdcem automobilu je stále pětilitrový kompresorem přeplňovaný osmiválec, který nyní produkuje 575 koní – to je o 25 koní víc, než mělo doposud nejsilnější eRko. Výkon a točivý moment 700 Nm putuje pře osmistupňovou automatickou převodovku na všechna čtyři kola obutá do pneumatik Pirelli P Zero. Na stovku vás auto katapultuje za 3.6 vteřiny a zastaví se až na hodnotě 322 km/h.

svr3

Můžeme si všimnout vychytávek jako je elektronický diferenciál na zadní nápravě a titanový výfuk, který je o 12 kg lehčí. Zadní náprava je o 0.6 kg lehčí, ale hlavně o 41% tužší. Neodpruženou váhu snížila 20′ kovaná kola (-10 kg) a karbonkeramické brzdy (-21 kg). Celková hmotnost se zastavila na 1705 kg u Coupe a 1720 kg u Roadsteru. To však není vše a SVR se chlubí tužším adaptivním podvozkem, jenž byl dále snížen o 3 mm.

Jaguar si u SVR nepohrál jen s technikou, ale i s aerodynamikou a agresivnějším designem. Větší nasávací otvory v předním nárazníku, lízátko, kapota se dvěma průduchy, nižší prahy a větší difuzor. Zajímavé je přítlačně křídlo, které se dokáže ještě více vysunout, a to buď manuálně nebo automaticky v rychlostech od 113 km/h.  Výsledkem je opravdu nádherný kus auta, který spojuje eleganci se sportovní agresivitou. Z každého úhlu je tato šelma prostě neodolatelná a za sebe tvrdím, že v dnešní době na trhu není hezčího auta!

V interiéru moc novinek nehledejte. Jsou zde pouze lišty dveří a volant se znakem SVR, za ním se nacházejí pádla řazení z anodizovaného hliníku. Jako poslední padne do oka jiné prošívání a kožená sportovní sedadla, to je vše.

Jízda

Usedám do vkusného sportovně laděného interiéru, mačkám startovací tlačítko a Jaguar okamžitě naskočí za úchvatného zaburácení osmiválce. Celé okolí se otáčí, zda-li nepřišla biblická apokalypsa. Ten řev je nepopsatelný…  SVR s titanovým výfukem chrčí, řve s střílí ještě více, než jeho slabší varianty. Zvuk je opravdu naprostý masakr a netuším, jakým zázrakem toto auto prošlo testací. Nebudu vás vůbec zatěžovat standardním režimem, jsem na okruhu a tady se jezdí všechno nebo nic. SVR putuje okamžitě do režimu Dynamic, kde motor poskytuje plný výkon, vražednou odezvu, podvozek své nejtužší nastavení a výfuk se rozeřve ještě více.

svr1

Na trati je stále mokro, ale podle jezdců z Jaguar Experience to prý moc neklouže a místy i překvapivě drží – jen to prý chce jet mokrou stopu. To znamená se především vyvarovat obrubníkům a brzkým apexům. Opouštím pit lane a na nájezdu na okruh posílám plyn do podlahy a zažívám peklo!

Zdrcující akcelerace za řevu monstra se nedá nazvat jinak, než prachsprostým odkopnutím. Opravdu dostanete neskutečnou pecku do zad a letíte vpřed. Zátah kompresoru je totiž bez zpoždění a mnohem intenzivnější, než u turbomotorů. I přes pohon všech kol SVR pohazuje zadkem a přebytek výkonu je zde opravdu evidentní. S plynem se holt musí opatrně, hlavně v zatáčkách a na mokru…

svr5

Red Bull Ring je hodně technický a také dost rychlý. Střídá se tu několik horizontů a míst, kde se musí na plné brzdy z kopce. Lepší okruh na prověření trakce si opravdu v tuto chvíli představit neumím. SVR vyžaduje citlivou práci s plynem a volantem, je to jedno z aut, které musíte řídit a přemýšlet nad tím, co děláte. Nejde si říct “mám čtyřkolku a ta mě podrží”… Nepodrží! Kombinace kompresoru, který obecně nejde citlivě dávkovat, a pohonu s preferencí zadní nápravy vám auto umí připravit opravdu horké chvilky, při kterých se člověk pořádně zapotí a občas to bude chtít i výměnu spodního prádla. To, že auto chce pořád bokem pod plynem v nízkých rychlostech je návykové a předvidatelné, ale ono si zadkem hodí i na vytočenou čtyřku v relativně střídmé zatáčce. A to se mi líbí, není to klasické hodné auto, ale opravdová šelma.

Samotná trakce (při správném zacházení) je však naprosto fantastická. Podvozek je naprostý klenot a poslouchá na sebemenší povel od volantu. Navíc také poskytuje abnormální zpětnou vazbu, a tak vždy cítíte, co se s autem právě děje. Ano, je tvrdší, než méně vyhrazené varianty F-Typu, ale pořád poskytuje geniální kompromis mezi dvěma světy – použitelností a sportovností.

svr2

Čtyřkolka SVR výrazně umravnila, dá se s nim konečně odjet z místa bez kouřové clony za sebou a na suché silnici je akcelerace opravdu devastující. V tomto ohledu je to jasné plus a vůz konečně dokáže přenést zběsilý výkon na silnici. Systém pohonu všech kol se navíc pyšní i vertikováním točivého momentu a výkon putuje v neomezeném poměru ve prospěch té či oné nápravy nebo dokonce jednotlivých kol. U tohoto modelu mi naladění systému přijde mnohem lepší, než u slabší varianty R, kde “čtyřkolka” působila nerozhodně a často reagovala jinak. U SVR je systém naprosto čitelný a plynulý. Auto jde krásně ven po zadku a pak vás přední kola vytáhnou zpátky do stopy.

Zmínit musím převodovku ZF s funkcí Quick Shift, která používá měnič jen při rozjezdech a pak to tam prostě střílí natvrdo! Hlavně ta razance směrem nahoru je v sériovém sportovním autě zcela nevídaná. Jen se na pádlo podíváte a už vás do zad nakopne další kvalt, ozve se ohlušující rána z výfuku a prostorové vidění se ještě více zúží. Převodovka navíc dovolí brnkat o omezovač a to je pak naprostý orgasmus! Karbonkeramické brzdy jsou pak naprosto k neutahání a to i po několika kolech, kde se brzdí naplno z kopce a z rychlosti 270 km/h. Jejich dávkovatelnost mě také potěšila a čas k potřebnému zahřátí je naštěstí minimální.

svr4

F-Type SVR si vás získá a nikdy na něj nezapomenete. Je drtivě rychlý, neskutečně živelný a jeho zvuk je biblickou apokalypsou. Je třeba být stále ve střehu a nepodceňovat instinkty šelmy, toto je auto, které se musí řídit. Rychlé a přesné řízení vám dovolí pochytat powerslidy i ve vysoké rychlosti. Jen je třeba mít i rychlé ruce, jinak dostanete pořádnou lekci. Pokud se nebojíte a projedete se s touto šelmou na limitu, tak Vám garantuji ten nejlepší společný zážitek u kterého budete řvát blahem… Čisté spojení řidiče a stroje!

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/