challenger-vanishing-point

Filmy pro pravé petrolheady: díl druhý

4. 8. 2012 • Novinky, Zajímavosti

Před pár dny jsem zde uveřejnil první část svého žebříčku třinácti nejlepších filmů pro pravé milovníky aut. Pro ty co první díl nepostřehli k přečtení je zde. Nyní se vrhneme na druhou část. Znovu připomínám, že pokud stále marně čekáte filmy typu Fast & Furious, budete pravděpodobně zklamáni – nedočkáte se.

Tento díl je věnován filmům od sedmého do prvního místa a věřte, že poskládat tuto část žebříčku bylo opravdu složité a filmy byly několikrát během psaní přeházeny. Důvod je prostý, následujícími sedmi filmy se dostáváme na pomyslný vrchol automobilové kinematografie a jedná se o filmy, které by měl z automobilových fanoušků vidět každý.

Pokud máte pocit, že zde něco chybí, nezdráhejte se ozvat do komentářů, ani já jsem neviděl všechno a rád se přiučím. No a nyní se již pohodlně usaďte, druhá část naší filmové jízdy právě začíná.

 Místo sedmé: Christine (1983)

Hned první film v této části žebříčku se odlišuje od všech ostatních. V první řadě se trochu netradičně jedná o horror a dále místo toho aby zde auto zastávalo dopravní prostředek hlavního hrdiny je auto samotné hlavním hrdinou. Filmové zpracování románu od Stephena Kinga začíná na montážní lince v Detroitu roku 1958, kde Plymouth Fury, dále nazývaný jako Christine, zabije svoji první oběť. Kontrolora, který odklepne cigaretový popel na čalounění interiéru. Již v tu chvíli je jasné, že s autem není něco v pořádku. Vůz poté v roce 1978 objeví nepopulární středoškolák Arnold, který s nabitím vozu začne svojí podivnou proměnu, Christine mění nejen jeho, ale také sama sebe.

Synopse filmu se může zdát poněkud přitažená za vlasy, ale vězte, že děj má tendence diváka pohltit a nepustit jej celých 110 minut trvání filmu, přispívá k tomu i zpracování, jednotlivé herecké výkony a celková ponurost příběhu. Kromě toho je tu ještě krásná a stylová Christine a neméně stylová dobová hudba.

 Místo šesté: Gumball Rally (1976)

„Gumball“ ozve se do telefonu a pro mnohé začíná životní jízda a také naprosto nezapomenutelný film. U nás má snímek možná výstižnější název „Tajný závod“ a pojednává, jak jinak, o každoročním závodu mezi břehy Spojených států. Banda lidí se vydává do cíle stanoveném na západním pobřeží, po cestě nedodržují dopravní předpisy a zažívají všelijaká podivná či humorná setkání. Esem v rukávu je v tomto případě různorodost lidí na startovním poli a různorodost jejich dopravních prostředků. Máme tady distingované seniory ve starém sportovním Mercedesu, vidláky v Camaru, italského šviháka ve Ferrari nebo zbrklého podivína na motorce.

Ve filmu samozřejmě nechybí spousty policejních jednotek s jasným cílem zastavit závod. Není tedy nouze o několik honiček, kaskadérských kousků a komediálních gagů.

 Místo páté: Bullit (1968)

Naprostá klasika, podle které se dodnes jmenují speciální modely Fordu Mustang. Zamlklý policejní poručík Frank Bullitt ztvárněn fantastickým Stevem McQueenem, se vydává po stopách podivného zločinu a mrtvého mafiána. K ruce mu je jeho Mustang z roku 68 a ulice San Francisca, které jsou jako stvořené k honičkám plným skoků a jiných kaskadérských kousků. Rukou zmíněného McQueena, který se nikdy nenechal zastoupit kaskadérem a byl milovníkem aut i v soukromém životě, tak vznikají jedny z nejlepších automobilových scén stříbrného plátna, které svojí realističností a perfektním scénářem nebyly dodnes překonány.

Hlavní honička v trvání 10 minut a 53 sekund byla mnohými kritiky a odborníky označena za scénu, která nastavila standard pro celý Hollywood. Obě zúčastněná auta, tedy ’68 Ford Mustang a Dodge Charger, byla k natáčení navíc použita jen ve dvou exemplářích, což svědčí o reálnějším zaměření celé scény oproti těm, ve kterých bylo rozmláceno několik vozů stejného typu jen kvůli nesmyslným a nereálným skokům.

 Místo čtvrté: Le Mans (1971)

U ikonického hrdiny Steva Mcqueena zůstaneme i u dalšího filmu v žebříčku jen se z ulic San Francisca přesuneme na závodní dráhu ve Francouzském Le Mans. Vznik filmu je dosti neobvyklý. Steve Mcqueen, který výhradně kvůli filmu založil společnost Solar Productions, totiž natáčel celý film během závodu v roce 1970 a Porsche 908, které vezlo několik kamer tak závodilo přímo za tým Solar. Sám McQueen se chtěl závodu účastnit, bohužel mu to nedovolila pojištovna, která mu hrozila výpovědí pojistné smlouvy. Právě naprostá autentičnost filmu, tedy jeho vznik při opravdovém závodě, z něj dělá něco naprosto výjimečného.

Kolem filmu se točí i spousta dalších zajímavostí a celkově se jedná o pravděpodobně nejlepší film dokumentující automobilové závody všech dob. Na pozadí je navíc několik menších příběhů a vše dokresluje naprosto dokonalá práce kamer, která se může směle rovnat dnešní tvorbě.

 Místo třetí: Deuce of Spades (2010)

Neobvyklý a hlavně neznámý film, točící se okolo Hot Rodů. Za film lze děkovat jedné jediné osobě. Faith Granger totiž celý film napsala, zrežírovala včetně kamer, zprodukovala a hrála v něm hlavní roli. Vznikl tak neobvyklý film za pouhých 25 tisíc dolarů, který přebíjí většinu ostatní soudobé produkce.

Děj filmu se odehrává částečně v současnosti a částečně v padesátých letech. Faith, jakožto hlavní hrdinka koupí a restauruje Hot Rod, který, jak se potom ukáže, patřil kdysi mladému Johnnymu Callawayovi. Faith se vydává po stopách a postupně zjišťuje, co se v padesátých letech odehrálo s Johnnym, jeho roadsterem, který byl nejrychlejší v celém okolí, a jeho milovanou Bettie. Brzy vychází na povrch, že ne všechno je tak, jak se zdá a zůstávají věci, které je třeba po letech napravit. Spíš než filmem se spoustou honiček a skoků, tu máme úžasný příběh muže a jeho auta, který je postupně odhalován a výprávěn za doprovodu stylové hudby, doplňující stylová padesátá léta minulého století.

 Místo druhé: Drive (2011)

Jeden z nejlepších filmů pro autaře a zároveň jeden z nejlepších filmů vůbec. Neuvěřitelně podmanivý a úžasně vyprávěný příběh o muži, který je přes den kaskadérem a v noci „řidičem“. Má svá pravidla, přistaví na místo a dá vám pět minut, během těch si udělejte svojí práci a on potom i s vámi zmizí policii. Zná svojí trasu, zná všechny okolnosti a policii umí utéct jako nikdo jiný.

Vše funguje a zamlklý hrdina, kterého málokdo zná, dělá svojí práci a dělá jí dobře. Bohužel se zaplete se svojí sousedkou Irene a rozhodne se pomoci jejímu manželovi, kterého právě propustili z vězení, ukáže se však, že jde o past a Řidič se musí potýkat s podsvětím, aby uchránil sebe, Irene a jejího syna.

Našlápnutý akční film s honičkami a místy trochu brutálními scénami (Řidič se s nikým moc nemaže) si musí zamilovat fanoušci aut, ale i ta část publika, jenž nemá místo mozku benzín.

 Místo první: Vanishing Point (1971)

„Bílý Challenger se řítí krajinou a za ním modří supové hlídací hyeny připravené roztrhat osamělého jezdce. Je to hrdina, elektrický uhoř, polobůh, bourák, poslední frajer Zlatého Západu.“ Tato nezapomenutelná hláška zazní z úst černého slepce podporující onoho frajera Zlatého západu. Muž, který jede nikam a jediné, co ho zajímá, je svoboda. Svoboda ztvárněná 440ti kubickými palci motoru hřmějící v bílém Challengeru. Jeho spanilou jízdu přeruší jen pár kuriózních zastávek uprostřed ničeho a několik setkání s podobně zvláštními lidmi jako je on sám.

Vanishing Point je symfonií pro osm válců a kromě jednoduchého příběhu o sázce mezi ním a Afroameričanem, že hlavní hrdina Kowalski, dojede do San Francisca za patnáct hodin, není ve filmu nic jiného než muž a jeho stroj. Přesto se jedná o nejlepší a nejznámější snímek pro milovníky automobilů, který existuje. Rozhodně nedoporučuji koukat na něj s někým nezasvěceným. Vanishing Point je filmem pro milovníky aut, protože jen ti dokážou ocenit jeho filozofii.

Tím končí můj žebříček třinácti filmů pro pravé petrolheady. Pevně doufám, že jsem zmínil přinejmenším většinu filmové klasiky a věřím, že si z tohoto výčtu alespoň pár filmů vyberete a že se vám budou líbit.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz