Honda představí v Evropě nový palivový článek. Je výkonnější a dvakrát levnější
Honda patří spolu s Toyotou a Hyundaiem k průkopníkům vodíkových technologií, i když v současnosti nenabízí žádný komerčně dostupný model na vodík. Původní sedan Clarity se už nevyrábí a její vodíkové SUV Honda CR-V e:FCEV, vyvinuté ve spolupráci s General Motors, je k dispozici pouze formou pronájmu v Kalifornii. To ale rozhodně neznamená, že by se Honda vodíku vzdala. Právě naopak – ve vlastní režii vyvíjí zcela nový palivový článek, který má podle všeho vyšší výkon a je až dvakrát levnější než ten, který používá model CR-V.
A teď konkrétně. Nový článek má výkon 150 kW, což je téměř dvojnásobek oproti předchozímu. Pracuje s napětím v rozsahu 450 až 850 V. Obrovský posun nastal také v energetické hustotě – ta dosahuje až 0,6 kW na litr (či 0,50 kW/l podle konfigurace), namísto původních 0,14 kW/l. Účinnost se zlepšila ze 56,8 % na 59,8 %. To znamená, že článek může být podstatně menší. A skutečně – objem činí jen 300 litrů, což je zmenšení o celých 257 litrů. Naopak hmotnost vzrostla z 206 na 250 kg, ale i tak je to ve srovnání s akumulátory v elektromobilech velmi příznivá hodnota.
Honda rovněž slibuje dvojnásobnou životnost článku. S nasazením této nové technologie do vozidel počítá v roce 2027. Zatím ale nezveřejnila, v jakém konkrétním modelu se objeví. Už o rok dříve, tedy v roce 2026, chce nové články využít v podobě nezávislých stacionárních generátorů elektrické energie, které mohou sloužit jako zdroj proudu pro různé podniky.
Masovému rozšíření vodíkových aut však stále brání zoufale řídká síť čerpacích stanic. Pro představu – v celé Evropě je v provozu necelých 300 stanic, z toho 113 v Německu. V USA je jich 89, přičemž 74 se nachází v Kalifornii. V České republice je 10 stanic a na Slovensku pouze jedna jediná.
Připomeňme, že Honda patřila mezi první firmy, které se začaly zabývat potenciálem vodíkové energie. Vývoj palivových článků zahájila už ve druhé polovině 80. let a následně přešla na konstrukci vlastních vodíkových vozidel. Dnes Honda pokračuje v hledání nových obchodních partnerství a snaží se rozšiřovat svůj vodíkový program. I díky tomu uzavřela v Evropě spolupráci například se společnostmi Hypermotive a e-power na vývoji technologií pro námořní a stavební průmysl, kde využívá svůj současný modul palivových článků.
.« Elektrická verze Dodge Charger je naprostý propadák. Skončí po pár měsících Která skládací kola jsou nejpraktičtější a nejbezpečnější? »