Jak dlouho přežije benzín nebo nafta v nádrži či kanystru? Špatné skladování může vážně poškodit motor
Jak rychle ztrácí palivo své vlastnosti? Týká se to nejen zahradní techniky, ale i aut, která celou zimu tráví v garáži a probouzejí se až s prvními teplými dny. Vypouštějí jejich majitelé palivo před zimním odstavením? Podle malé ankety mezi čtenáři je odpověď jasná – nedělá to nikdo. Bez výjimky. Všichni nechávají benzín v nádrži, i když ví, že přes zimu zestárne. Totéž platí pro palivo uložené v kanystru.
V případě kanystrů je likvidace starého paliva o něco snazší – a samozřejmě nemluvím o vylévání do přírody nebo kanalizace, což je nejen nezákonné, ale i nebezpečné. Jisté je, že i benzín má omezenou trvanlivost. Jeho správné uchovávání vyžaduje specifické podmínky. Podle normy ČSN 656500 může benzín v uzavřeném obalu, mimo dosah světla a vzduchu, při teplotách mezi 10 a 20 °C, vydržet až dva roky od data prodeje. Ale kdo z nás má doma sklep, který tyto podmínky splňuje?
Já rozhodně ne – garáž nebo zahradní domek se normě ani zdaleka neblíží. Letní teploty tam atakují třicítku, v zimě mrzne. A to je pro benzín problém. U vozů, které tráví zimu odstavené, je pravděpodobné, že na jaře v nádrži nenajdete palivo v nejlepší kondici. A co teprve benzin zapomenutý v kovovém kanystru někde v koutě? Benzín se skládá z různých těkavých složek, které se časem odpařují. Právě tyto složky zajišťují snadné starty – když zmizí, může být nastartování problém.
A nejen to. Staré palivo často způsobuje tvorbu usazenin. Vstřikovací systémy, obzvlášť ty starší, jsou na čistotu velmi citlivé. Pokud se do nich dostanou zbytky, špína nebo rez, hrozí poškození čerpadla. Možná si říkáte, kde by se v nádrži vzala rez? Dnes už sice většina aut má plastové nádrže, ale starší modely nebo zahradní technika spoléhají často na kovové nádoby.
A tady přichází ke slovu staré dobré kanystry – mnoho lidí v nich stále skladuje benzín, často v těch původních plechových. Obecně se doporučuje nenechávat benzín stát déle než půl roku. Pokud tedy vůz přes zimu nejezdí, není nutné palivo vypouštět, ale je třeba počítat s tím, že jeho vlastnosti se zhorší. A co zahradní technika, jako jsou motorové pily nebo sekačky? Lidé si myslí, že jejich motory nejsou tak náročné. Jenže opak je pravdou – tyto malé agregáty jsou často ještě citlivější na kvalitu paliva než automobilové motory.
Zůstane-li v sekačce starý benzín z loňska, je velká šance, že motor nenaskočí, nebo poběží nerovnoměrně. U dvoutaktních motorů, kde se palivo míchá s olejem, může špatné palivo způsobit i zadření. A to už není banální oprava, ale drahý problém. Jak to řeším já? Do zahradní techniky tankuji výhradně benzin s oktanovým číslem 100. Spotřeba je minimální, takže vyšší cena tolik nebolí.
Nafta je na tom s trvanlivostí o něco lépe, díky větší stabilitě. Ale i ta není nesmrtelná. Pokud se dostane do kontaktu s vlhkostí, nebo se v ní začnou množit bakterie, může se vytvořit kal, který ucpe filtr nebo poškodí vstřikovací systém. V takovém případě je třeba palivo co nejdříve ekologicky zlikvidovat – žádné kutilské experimenty, ale legální cestou přes certifikovanou firmu nebo sběrný dvůr.
A pozor – nafta s biosložkou má ještě kratší životnost, obvykle jen kolem tří měsíců. Pokud tedy naftu skladujete, měli byste její stav pravidelně kontrolovat, nebo ideálně palivo vůbec nenechávat ležet ladem.
Co tedy dělat se starým benzínem? Nejlepší cestou je odnést ho do sběrného dvora. Mnoho měst a obcí tuto službu nabízí zdarma. Jen je třeba počítat s tím, že s palivem tam musíte odevzdat i nádobu, ve které jste ho přivezli.
Rozhodně se vyvarujte toho, abyste staré palivo vylévali do odpadu nebo do země. Nejenže tím riskujete pokutu, ale především škodíte přírodě. A jak to dělám já? Přiznávám, že palivo před zimou z nádrží ani kanystrů nevypouštím – pokud to jde, nechám v nádržích co nejméně. Na jaře natankuji čerstvý stooktanový benzín, naliju ho do nádrže, nastartuju a jedu. Pak dotankuji plnou. Stejně to dělám i s nářadím – doplním čerstvé palivo, nechám běžet a spotřebuji zbytek.
Závěrem? Při manipulaci s benzínem buďte vždy maximálně opatrní. Je to velmi těkavá a nebezpečná látka. A pokud máte jiný postup, klidně se o něj podělte – každý zkušený trik se může hodit.
.« Je motor v pořádku? Stačí bílý papírový ubrousek a minuta času. Ověřit si to zvládnete i na parkovišti Evropa potřebuje malá levná auta. I na úkor bezpečnosti, tvrdí dva automobiloví giganti »