th

Lancia Thema 8.32

24. 11. 2011 • Historie, Novinky

Z úvodního obrázku si možná řeknete, proč píši článek o velké italské krabici z osmdesátých let? Co je na ní tak zvláštního, že si zaslouží pozornost? Jakkoli se tento rozložitý sedan nezdá býti zajímavým, věřte, že zejména srdce tepoucí pod kapotou jej činí velmi pozoruhodným.

Lancia Thema, vrcholná vlajková loď Lancie, se představila v roce 1986 v Turíně. Její hranaté tvary navrhl Giugiaro, přičemž dokonale podléhala nenápadnému, konzervativnějšímu, avšak o to elegantnějšímu pojetí designu prakticky celé modelové řady. Moderní platformu s víceprvkovou zadní nápravou sdílela s Fiatem Cromou, Alfou 164, ale taky Saabem 9000. Z italské trojice je právě Lancia luxusní odnoží, a tak samozřejmě vždy nabízela o něco více. Kotouče na všech kolech byly samozřejmostí, stejně jako možnost mít samosvorný diferenciál, automatickou klimatizaci, prvotřídní materiály v interiéru nebo taky sportovní režim odpružení a v případě přeplňovaných verzí režim overboost. To vše jste si mohli namíchat s mnoha nabízenými motory, ale ani vynikající přeplňovaná verze 2,0 16VT, nebo atmosférický vidlicový šestiválec 2,9 litru nečinily Themu tak výjimečnou jako verze 8.32. Zvenčí ji rozpoznáte snad jen díky žlutému štítku na masce a prazích a dvojité koncovce výfuku. Nic moc, řeknete si. Pak se otevřou dveře a vy vplujete do ručně vyráběného interiéru, který zapůsobí jednak svým vzhledem, jednak kvalitou. Alcantara, dřevo, kůže, navíc opravdu precizně zpracované. Prostor a komfort jednoduše ohromí, až si člověk řekne, jestli je tohle opravdu italské auto z osmdesátých let.

To hlavní však přichází po otevření kapoty. Mohutný agregát zprvu může budit rozpaky, zda nápis Ferrari není jen tuzingová nálepka. Omyl! Lancia Thema 8.32 se totiž může právem pyšnit na svůj pravý a nefalšovaný vidlicový pravoúhlý osmiválec s 32 ventily (proto 8.32) převzatý z Ferrari 308 GTB Quattrovalvole. Třílitrový sportovec, atlet a závodník se skutečně zabydlel vpředu napříč v majestátním sedanu, kde přenáší svou sílu na přední kola. V Themě dostal vstřikování Bosch KE3 Jetronic, které pomohlo k nezpochybnitelným hodnotám 215 koní při 6 750 otáčkách a 285 Nm vrcholících v 4 500 otáčkách. 1,4 tuny vážící Themu to katapultuje z 0 – 100 km/h během 6,8 sekund, s pětistupňovou manuální převodovokou akcelerace končí na hranici 240 km/h. Fantazie.  V roce 1989 dostala katalyzátor, což ji ubralo na kráse o 10 koní a 22 Nm, stále se však jednalo o téměř perfektního „sleepera“. Ten, kdo tuto Themu nezná, by si mohl myslet, že se jedná o nějakou tuningovou přestavbu. Burácející průjezd s řevem točivé „vé-osmičky“ Ferrari nenechá nikoho chladným a to i přesto, že v roce 1993 byla 8.32 nahrazena verzí LX s přeplňovaným dvoulitrem z Delty Integrale, který nabízel až 210 koní s razantnějším zátahem a vyšší spolehlivostí.

Takové síle musel sekundovat podvozek s režimy auto a sport, které patřičným způsobem přizpůsobily charakteristiku elektronických tlumičů BOGE. Víceprvková zadní náprava se snažila mírnit nedotáčivost danou těžkým motorem vpředu, specialita v podobě vysouvatelného zadního spoileru pak pomáhala tlačit zadní nápravu ve vyšších rychlostech k silnici. Větrané kotouče s ABS bez problémů krotí roztočená patnáctipalcová kola 215/55. Výborně ovladatelná Thema je navíc ukázkově komfortní. Dokonce se uvažovalo o produkci Themy s pohonem všech kol, vznikly pouze prototypy a pár exemplářů, k sériové výrobě ovšem nedošlo. V roce 1989 přišel mírný facelift, pod zmenšená přední světla se nastěhovaly blinkry a zadní světla dostala novější kryty.

Bezpochyby hodně zajímavý youngtimer, co říkáte? Je možná až škoda, že je málo rozšířený, i když je s trochou píle jakž takž sehnatelný. Pokud pohledáte, v ceně kolem 200 000 korun už byste mohli narazit na slušnější kousek. Pamatujte však na to, že je to Ital se všemi plusy i mínusy. Sem tam něco odejde a kvalitních dílů začíná být pomálu. Všechno ale vynahradí jedinečná kombinace z dlouholeté spolupráce Lancie a Ferrari, ze které se zrodil tento Ferrari Sedan, teda vlastně Lancia Thema 8.32.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz