1 jaguar (18)

MEGA TEST Jaguar F-Type V8 S vs. XFR-S vs. XKR-S

22. 3. 2015 • Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Jaguar, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Srovnávací testy, Testy

Jsou automobilky, ve kterých je svět ještě v naprostém pořádku a příkladem za všechny je právě Jaguar. Nebojí se pod kapoty svých “kočiček” namontovat brutální osmiválce přeplňované kompresorem, přihodit brutální výfuky, samosvorné diferenciály a proměnit je tak v zuřivé šelmy! No a občas se podaří je dát vedle sebe a zažít tak naprostou apokalypsu 1595 koní dohromady. Vybrali jsme tedy z každého segmentu tu nejbrutálnější verzi a zažili den, na který nikdo z nás nezapomene!

Začneme zástupcem sedanů vyšší střední třídy, kde Jaguar prodává svůj model XF. Ten je sám o sobě velmi přitažlivým vozem, ale v psychopatické verzi R-S se vedle něj bude stydět v rohu i BMW M5 a E 63 AMG. Auto dostalo agresivní bodykit, kde nechybí velké křídlo, obří nasávací otvory, difuzor a koncovky výfuků o průměru menší planety. Výsledkem je opravdu impozantní sportovní look s dramatickou dávkou agresivity, vše navíc podtrhuje křiklavá, ale velmi sexy, modrá barva. V tomhle Vás nikdo nepřehlédne a pokud ano, tak rozhodně nepřeslechne!

xfrs5

Vůz se může pyšnit výkonem 405 kW (551 koní) a hodnotou točivého momentu 680 Nm. S pomocí osmistupňové automatické převodovky ZF s technologií Quickshift zvládne tento über-sedan zrychlení na 100 km/h už za 4,6 sekundy a elektronický omezovač rychlosti Vás v rozletu zastaví na rovných 300 km/h. Vše  adekvátně krotí Jaguar High Performance brzdový systém s kotouči 380 mm vpředu a 376 mm vzadu. Celé auto se ale také zpevnilo, upravena byla například i hnací hřídel a zlepšena byla odezva na plynový pedál. Následně se upravil také podvozek, který se snížil o 2 cm, dostal tužší pružiny a instalovala se nová, kovaná, 20-palcová kola. Na zadní hnané nápravě se navíc usadil elektronicky samosvorný diferenciál… no prostě klasická drifterská koncepce a nejlepší recept na zábavu!

Po usednutí dovnitř se žádné drama nekoná – interier doznal jen decentních změn a dominují mu především krásné anatomické sportovní sedáky, které nabízejí potřebnou podporu a zachovávají nutnou dávku komfortu. Palubní deska je kompletně obšita černou kůží, prošívána modrou nití korespondující s lakem karoserie a je doplněna o karbonové dekory a leštěné tmavé lišty.  Krásná kombinace! Volant zůstává stejný jako u slabších verzí – není třeba jej nahrazovat, protože nabízí skvělý tvar a přesně padne rukou. To, čím nejvíce ohromíte posádku vozu je jednoznačně volič automatické převodovky JaugarDrive Select, který při vypnutém motoru splývá se středovou konzolí a po nastartování se z ní sám vysune. Efektní jsou i dotyková palubní světla (stejně jako v Range Roveru Evoque) a perličkou je pak uzavírání a následné otevírání všech výdechů klimatizace při startování motoru.

xfrs2

Nezbývá než přivést osmiválcovou bestii k životu. A když říkám bestii, tak to přirovnání berte naprosto vážně. Motor naskočí s neuvěřitelným zaštěknutím, prásknutím do výfuku a ustálí se na volnoběhu. Cítím “husí” kůži po celém těle a tak XFR-S posílám rovnou do nejtvrdšího sportovního režimu, řadím na otočném ovladači automatické převodovky Drive a posílám plyn směrem k podlaze.

Šelma vyráží vpřed s neuvěřitelnou razancí a nástup výkonu je díky kompresoru okamžitý už od volnoběžných otáček. Dostávám kopanec do zad, který končí až v omezovači a začíná znovu celým spektrem na další převodový stupeň. První rovinka je za mnou, koukám na rychloměr a Jaguar na pár stovkách metrech uhání rychlostí 180 Km/h. Je opravdu neuvěřitelně rychlý. Motor má charakteristiku téměř jako atmosféra, jen s neporovnatelně větší razancí. Automatická převodovka ZF je tady jedinou možnou volbou, řadím si pomocí pádel pod volantem a vůbec nelituji, že vůz nemůže být vybaven manuálem. Změna převodů je blesková a hlavně doprovázena o krásné střílení do výfuku. Navíc v dynamickém režimu nechá motor točit do omezovače a nepřeřadí. V dnešní době neexistuje lepší převodovka s hydrodynamickým měničem a je moc dobře, že vedle BMW ji používá i tato britská značka. Jenže Jaguar se rozhodl jít ještě dále a tak převodovka řadí natvrdo a měnič je používán jen při rozjezdech! Takže se vlastně jedná o sekvenci. A jde to cítit, při každém přeřazení nahoru dostanete silný kopanec do zad a mohutný zátah a řev se znova opakuje. Je to opravdu návykové! Pružnost a razance motoru se jen těžko slovně popisuje, je to prostě brutální síla a je úplně jedno, v jakých otáčkách zrovna jedete a jaký převodový stupeň je aktuálně používán. Prostě dostanete ránu a vystřelíte vpřed!

xfrs1

Zatáčky projíždím rychlostí, ze které by naše policie upadla do kómatu a rovnou mě postavila ke zdi, ale XFR-S drží stopu fantasticky. Nezaznamenal jsem nejmenší náznak kroucení a odskakování. S řevem zběsilé bestie se řítím do první ostřejší zatáčky, podřazuji na dvojku a na apexu plně beru za plyn. Šelma se okamžitě dostává do ladného driftu, kouří, prská a nechává za sebou tlusté čáry ještě daleko za zatáčkou na třetí převodový stupeň. Jsem překvapený jak lehce se auto řídí a jak je v driftu ovladatelné. Můžete ho držet pod krkem a stejně bude poslouchat na slovo. Samozřejmě, že  vyžaduje zkušenější přístup k řízení, 551 koní na zadních kolech vyžadují rozvažnou práci s plynovým pedálem. Při rychlé jízdě čistou stopou si má občas šelma tendenci hodit zadkem na výjezdu z apexu, ale i tak se nejedná o žádné drama. Ovladatelnost a grip je prostě perfektní. Kde jsou sakra ty dvě tuny? Vždyť na podobných silnicích se občas trápí i pořádný sportovní hatchback… Řízení sice není příliš tuhé a ani zrovna komunikativní, ale je třeba mít na paměti, že se stále jedná o velký sedan a ne o vyloženě sportovní auto. K tomu má Jaguar v nabídce F-Type. Ten ostatně letí přede mnou a dívám se jak v kouři opouští zatáčku bokem… je čas přesedlat!

f1

Nebudu Vám nic namlouvat a tvářit se zbytečně seriózně a rovnou přiznám, že na Jaguar F-Type sem se těšil od prvních fotografií produkční verze.  Po téměř půl století navazuje Jaguar na tradici sportovních vozů a přivádí na trh moderního nástupce legendárního modelu E-Type. Ten je pro mnohé motoristické nadšence nejkrásnějším vozem, který kdy byl vyroben. F-Type svou tvarovou evoluci vůbec neskrývá a na ikonický model navazuje tradiční profilovou vlnkou, oválnou maskou chladiče, dopředu otvíratelnou kapotu a také nádhernými zadními světly.  Celý vůz je navíc osazen spoustou pěkných detailů, které dodávají potřebnou agresivitu a tak nechybí otvory v kapotě, karbonová lízátka v nárazníku, vysouvací zadní křídlo a obří koncovky výfuků. Výsledkem je neodolatelný sportovní vůz, který na sebe strhává veškerou pozornost a slibuje nevšední zážitky.

Na vrcholu nabídky stojí šílený pětilitrový osmiválec dopovaný taktéž kompresorem a s výkonem 495 koní. Na stovku se dostane za 4.3 sekundy a nabídne aktivní elektronický diferenciál, čtyři koncovky výfuků a ohromnou zásobu výkonu v jakýchkoli otáčkách. A za volant této bestie právě usedám a už teď se směji jako idiot. Celé okolí se otáčí, zda-li nepřišla biblická apokalypsa, protože startují i kolegové v ostatních Jaguárech… Ten řev je prostě nepopsatelný… Ještě chvíli terorizuji a porušuji zvukové normy a okamžitě se vydávám po okresce za město. První sešlápnutí plynu v normálním režimu vyvolá solidní katapultaci, F-Type chrčí, řve, střílí a jako o život letí vpřed. Jenže to je stále slabý odvar toho, co nastane, když přesunete volič na pozici šachovnice a přepnete naladění vozu do Dynamic. Motor najednou reaguje s maximální přesností, poskytuje plný výkon, aktivní výfuk ničí okolí ještě více a vaše tělo je doslova zaraženo v sedadlech. Přebytek výkonu je zcela evidentní, zhruba do 80 km/h F-Type pohazuje zadkem ze strany na stranu i na zcela rovné a suché silnici. To mi dává jasně najevo, že s plynem se bude muset v zatáčkách pracovat s maximální opatrností a pečlivostí. Je to přemotorovaná bestie, která nezná slitování.

f2

O čemž mě ještě více přesvědčuje odjezd z následující křižovatky, kdy i pod čtvrtkou plynu F-Type opustil semafor v elegantním driftu na jedničku, dvojku, trojku… pořád jen kouř a dveře napřed! Nicméně F-Type dokazuje svou sportovnost i ponecháním mechanického posilovače řízení a tak jakákoli situace je z řízení krásně čitelná a díky velké dávce zpětné vazby i precizně říditelná. To se v dnešní době už moc nenosí a Jaguar si zasluhuje velké plus, vždyť už i všechna Porsche používají posilovač elektronický. Řízení je komunikativní, přesné a poskytuje nadprůměrné množství informací.

f4

Podvozek je další stránkou auta, která se opravdu povedla – je naladěn jako ideální kompromis mezi sportovní tuhostí a stále jistým komfortem cestování. Ve všech režimech žehlí nerovnosti, nenaklání se, je čitelný a poskytuje skvělý grip (když zacházíte s plynem slušně). I přes značnou tuhost se v něm dá komfortně cestovat. Tohle se prostě povedlo. V8 S je nekompromisní zbraň – na dálnici likviduje vše a na okresce umí připravit horké chvilky díky přebytku výkonu. Možná bych se nebál říct, že je to zbytečně moc. Zvuk je úžasný, zátah motoru devastující, ale vůz bojuje s přenosem výkonu na silnici a se ztrátou trakce při každé ostřejší akceleraci. Je to ohromná zábava, ale pořád máte to nepříjemné šimrání v břiše ze strachu, kdy se divoká šelma utne ze řetězů. To ostatně ukazuje i fakt, že na rovince je F-Type suverénně nejrychlejší z této trojice, ale v zatáčce mě znepokojivě dohání XKR-S

Ten zastupuje pozici klasického velkého sportovního kupé a ve své základní podobě se jedna o velmi pohodlné a rychlé GT, které je úplně ideální na cesty Evropou. Já teď však beru klíče od verze, která stojí na úplně opačné straně modelové nabídky – XKR-S! Jaguar ve své podstatě změnil na autě snad úplně vše a výsledkem je vůz spadající do kategorie právoplatných supersportů. Pod kapotou ukrývá samozřejmě shodný osmiválec s kompresorem, jako ostatní modely v tomto testu. Zde je konečný výkon 550 koní (404 kW) a točivý moment 680 Nm. To je mimochodem větší síla, než například v námi testovaném Lamborghini Gallardo LP560-4, jenže toto je Coupé s motorem vpředu a pouze se zadním náhonem! Možná čekáte, že to bude stejný zážitek jako XFR-S, ale toto auto jde ještě dále.

xkrs2

Samotný vzhled auta je jednoduše “kulervoucí” a silueta s dlouhým čumákem, krátkou střechou a splývavou rozšířenou zádí mě nikdy neomrzí. Toto auto je jednoznačně nejpohlednější a nejvíc sexy, dokonce se mi líbí více, než otevřený F-Type. Vzhled je samozřejmě doplněn o agresivní sportovní doplňky a výsledkem je opravdový “bouchač”, ze kterého má respekt každý. Nechybí křídlo, nástavce prahů, obrovské nádechy a brutální koncovky výfuků. Tradiční modrá barva v kombinaci s černými koly mu přistane dokonale. Jaguar v tomto modelu použil i nesportovnější sedáky, jedná se o právoplatné skořepiny s karbonovou strukturou a integrovanými otvory pro vícebodové pásy. Vypadají famózně a také tak i drží tělo. Volant je obšit Alcantarou, aby neklouzal a skvěle padne do ruky. Interiér sice nese známky svého pokročilého věku a třeba F-Type je úplně jinde, ale tady je to kompenzováno krásnou sportovní výbavou. No nic, jdeme jezdit!

xkrs1

Zvuk je v tomto voze přesně mezi těmito třemi vozy. F-Type sice řve o něco hlasitěji, XKR-S však nabídne mnohem hlubší baryton a je rozhodně výraznější, než u XFR-S. Osobně se mi akustický projev tohoto magora líbil nejvíce, je to taková kombinace mezi auty musle-car a a klasickým sportovním osmiválcem. Tato číča sice není nejlehčí, váží něco málo přes 1.700 kg, ale nabízí ideální rozložení hmotnosti a příjemný poměr váha výkon. To jde poznat zejména v zatáčkách, kde je z trojice suverénně nejjistější a nejrychlejší. O jednu desetinu horší zrychlení na stovku za F-Typem je téměř neznatelné, avšak v pružné akceleraci roadster těží z menší váhy. To však platí pouze do doby, než se objeví zatáčky. Už za volantem F-Typu mi kolega visel na nárazníku a teď zcela chápu proč.

XKR-S i přes obří výkon a krouťák nemá problém přenést sílu na vozovku a je ukázkově ovladatelný. Vyšší hmotnost tu je naopak pozitivem a podvozek si je naprosto jistý při jakémkoliv pohybu volantem a můžete si s ním dovolit opravdu hodně. Při pořádné jízdě “na krev” samozřejmě má zadek tendenci zavlnět se, ale není to nic nebezpečného, ba naopak. Při mírném zakolísání zadní části i v rychlostech, které se už považují za totální šílenství, je stále tento Jaguar velmi předvídatelný a čitelný. Díky aktivnímu elektronickému diferenciálu (ADC) mu však nedělají problémy ani pořádné drifty, které doprovází perfektní řev motoru a oblaky kouře jako z parního vlaku. V takovém případě se pak podepíšete na dlouhou dobu na asfalt dvojicí čar širokých pneumatik Pirelli P Zero s rozměry 295/35 R20.

A že mu to driftování sakra jde! zase je to jen a jen o tom vyvážení! Auto jde krásně přahazovat ze strany na stranu a protahovat drift do maximálních délek a úhlů. Výkon je navíc krásně dávkovatelný a zcela využitelný. Řízení zde mimochodem velmi přesné a tato divoká kočička tedy poslouchá na každý pohyb volantem, který se rozhodnete udělat.

xkrs5

Pokud se ale rozjedete na tyto šílené rychlosti, je třeba mít také v záloze jistotu v podobě brzdového systému. Abyste nemuseli brzdit 500 metrů před zatáčkou, je XKR-S vybaveno vysokovýkonnou brzdovou soustavou Jaguar High-Performance Braking System, která se dá za pomocí brzdového pedálu příkladně dávkovat a pokud jej pořádně zadupnete, kromě zapnutí výstražných blinkrů se připravte také na pořádný účinek, který udělá Vašemu spolujezdci hezkou otlačeninu na hrudníku od bezpečnostního pásu. Na okreskách navíc nemáte šanci tyto brzdy unavit a jejich účinek tedy nezvadne ani po dlouhém terorizování našich silnic.

Všechny tři vozy jsou naprosto fantastické produkty, které si zaslouží maximální respekt, že je ještě vůbec někdo vyrábí. Žádný downsizing a eko nesmysly, jen obří osmiválec s kompresorem a maximální zážitky za volantem. Je úplně jedno, které by bylo Vaší volbou, protože chybu neuděláte s žádným a jasně dáte najevo, co si myslíte o normách Evropské unie. F-Type je přemotorovaný uřvaný chuligán, XKR-S sametově vyvážený sportovní stroj a XFR-S je zdrcující “rodinné” kladivo! Miluji Jaguar!

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz