Motory, které vydrží milion kilometrů: Osvědčené benzínové a dieselové jednotky
Při dnešním výběru auta už nejde jen o to, jakou značku nebo karoserii zvolit. Automobilový svět prochází zásadní proměnou, a tak se otázka „Jaké auto si pořídit?“ často zredukuje na dilema: spalovací motor, nebo elektromobil? A s tím také přichází rozhodování mezi novým vozem a ojetinou. Stále více lidí se kvůli útlumu výroby benzinových a naftových motorů uchyluje k bazarům, kde lze ještě najít osvědčenou techniku, která poslouží dlouhé roky. Pokud víte, co hledat.
A právě v tom je klíč: co zvolit, když chci spolehlivou ojetinu? Není to jen o vzhledu nebo praktičnosti. Důležité jsou také náklady na údržbu, odolnost vůči opotřebení a hlavně – motor. Ten je i v dnešní době elektrifikace stále srdcem vozu. A existují jednotky, které zvládnou i milion kilometrů, pokud se jim věnuje pravidelný servis. Pojďme se podívat na ty nejodolnější motory, které si poradí s extrémními nájezdy a jen tak se nezadřou.
Dieselové motory, které přežijí všechno
Volkswagen 1.9 TDI (ALH)
Legendární turbodiesel koncernu Volkswagen si vysloužil pověst nezničitelného motoru. Je jednoduchý, mechanicky odolný, skromný na palivo a snadno opravitelný – ideál pro ty, kdo chtějí jezdit levně a dlouho. Objevoval se v modelech Golf, Passat, Jetta a zejména Octavia, kde byl dostupný s výkony 66 a 85 kW. Mezi českými řidiči je stále vysoce ceněný i proto, že ho umí opravit prakticky každý servis.
BMW 3.0d (M57)
Šestiválcový diesel z Mnichova se dostal pod kapotu řady 3, 5, 7 i SUV X5 a X3. Známý je díky kultivovanému chodu, silnému zátahu a vysoké životnosti. Verze M57 s technologií common-rail nabídla široké rozpětí výkonů – od základních 120 kW u 2,5litrového provedení až po 210 kW u trojitého přeplňovaného třílitru M57TU2D30. Ať už jste chtěli komfortní sedan nebo rychlý kombík, tenhle motor vždy dodal vše potřebné – i výdrž.
Mercedes-Benz 2.1 CDI (OM611)
Kompaktní čtyřválec od Mercedesu byl v nabídce neuvěřitelně dlouho – od roku 1998 do 2021. Byl použit v mnoha modelech, zejména ve třídách C a E. Jeho síla je v jednoduchosti, nenáročnosti a schopnosti zvládnout vysoké kilometrové nájezdy. I díky rozumnému výkonu (75–105 kW) a nízké spotřebě se stal oblíbeným mezi řidiči, kteří potřebovali spolehlivý stroj na každý den.
Peugeot 1.6 HDi
Naftová šestnáctistovka ze spolupráce PSA a Fordu se zabydlela nejen v Peugeotech a Citroënech, ale i v Mini, Volvech a některých modelech Fordu. Známá je především díky nízké spotřebě, solidnímu výkonu (66–80 kW) a přijatelným servisním nákladům. Některé verze mají jednoduché turbodmychadlo, jiné složitější s variabilní geometrií. Přesto vydrží. Ať už se objeví v kompaktní 308 nebo v překvapivém Volvu S80.
Ford 2.0 TDCi
Další výsledek spolupráce PSA a Fordu – tentokrát dvoulitrový turbodiesel, který se objevil například v Mondeu, C-Maxu nebo S-Maxu. Rozsah výkonů od 67 do 80 kW ho činí ideálním kompromisem mezi dynamikou a úsporou. Stejně jako 1.6 HDi se montoval i do aut značek Peugeot, Citroën, Volvo nebo Suzuki. Dobře laděná jednotka, která bez problémů zvládá i dálniční nájezdy ve vyšších vozech.
Benzínové motory, které opravdu vydrží
U zážehových motorů platí jedna věc: bez turba vydrží víc. A tak mezi nejlepšími najdete hlavně atmosférické jednotky – většinou japonské. Výjimky existují, ale jsou vzácné. Nutnost plnit emisní normy a snaha o downsizing sice přinesla spoustu přeplňovaných novinek, ale spolehlivosti to neprospělo.
Toyota 1.8 VVTL-i (2ZZ-GE)
Vyvinutý ve spolupráci s Yamahou, tento motor byl stvořen pro to, aby se točil a zněl. Najdete ho v Toyotě Celica, Lotusu Elise nebo Corolle T-Sport. Díky proměnnému časování ventilů a vysokým otáčkám je ideální pro nadšence, kteří hledají spolehlivý motor s charakterem. Dnešní normy by neprošel – ale naštěstí stále jezdí v ojetinách.
Honda 2.0 i-VTEC (K20)
Slavný motor K20 od Hondy si vydobyl reputaci díky výkonu i výdrži. Ve verzích Civic Type R nabídne až 165 kW, a přitom bez nutnosti přeplňování. Je konstruován s DOHC hlavou a variabilním časováním ventilů. I po dvaceti letech zůstává mezi nejvíce ceněnými motory pro sportovní kompakty.
Mazda 2.0 SkyActiv-G
Mazdí dvoulitrový atmosférický agregát je zástupcem moderní školy – vysoký kompresní poměr, efektivní spalování, úspora paliva. Najdete ho v Mazdě 3, CX-5 nebo Mazdě 6. Přes svou relativní novost si rychle získal pověst velmi spolehlivé jednotky. A i při svižné jízdě zvládne dlouhé dálniční přesuny bez velké žízně.
Volkswagen 1.8 TSI
Koncernový přeplňovaný motor se dostal pod kapoty mnoha modelů – od Golfu přes Superba po Audi TT. Řadový čtyřválec s kódovým označením EA888 nabídl výkon od 88 do 132 kW a slušný točivý moment. Přestože je přeplňovaný, patří mezi ty lepší – zvláště pokud si dáte pozor na pravidelný servis a včasnou výměnu oleje. Doporučujeme důkladnou kontrolu před koupí.
BMW 3.0 R6 (N52)
Třílitrový atmosférický šestiválec od BMW je dnes již kultovní. Byl vyráběn mezi lety 2004 a 2015 a ve své době přinesl technické inovace – hořčíkový blok, proměnné časování ventilů Valvetronic a nízkou hmotnost. Výkony od 130 do 200 kW, nádherný zvuk a naprosto lineární zátah – tohle je motor, kvůli kterému si koupíte staré BMW. A budete ho milovat.
Nezapomeňte, že motor není všechno
I když si vyberete auto s motorem, který by mohl přežít i jadernou válku, pořád je to jen jedna část celku. Některé ojetiny vás mohou zaskočit drahou opravou vzduchového podvozku, koroze nebo problémovou elektronikou. Proto vždy věnujte pozornost celkovému stavu vozu – nejen tomu, co je pod kapotou.
Ale pokud hledáte něco, co vás nezklame, tyto motory jsou dobrým výchozím bodem. Ještě se s nimi dá ujet pořádný kus světa.
.« Co udělá s motorem častější výměna oleje? Lepší starty, delší životnost a ještě si za to jednou poděkujete VW přiznal chybu. Ohlásil velký návrat fyzického hardwaru »