Car exhaust pipe, which comes out strongly exhaust gases in Finl

Osmi milionům aut hrozí zákaz jízdy. Německý soud přitvrdil po Dieselgate. Emise musí dolů, i když hrozí poškození motoru

8. 10. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Až osm milionů aut by podle nového rozsudku mohlo být teoreticky vyřazeno z provozu, pokud výrobci nenajdou řešení, které sníží emise, aniž by tím utrpěla ekologie.

Kauza Dieselgate se znovu otevírá

Rozsudek vyššího správního soudu ve Šlesvicku-Holštýnsku znovu otevírá kauzu Dieselgate – a to v podobě, která se může dotknout až 8 milionů vozidel, jimž teoreticky hrozí zákaz provozu.

Soud totiž rozhodl, že „dočasná“ softwarová řešení zavedená po aféře Dieselgate nejsou v pořádku, i když byla oficiálně schválena. Jádrem sporu jsou tzv. teplotní (termální) okna – tedy softwarové režimy, které omezují systém čištění výfukových plynů u vznětových motorů, pokud je chladno nebo pokud motor nepracuje v ideálních podmínkách.

Výrobci se odvolávají na ochranu motoru

Výrobci tato omezení dlouhodobě obhajovali jako ochranu životnosti motoru a jeho součástí. Soud však připomněl, že výjimky lze uznat pouze v nezbytných případech – nikoli jako trvalou výmluvu, která snižuje účinnost redukce emisí v běžném provozu.

Riziko poškození motoru není omluva

Celá situace je složitá. Pokud by auta nemohla teplotní okna vůbec používat, skutečně hrozí riziko poškození motoru i dalších komponentů. Dlouhodobá jízda v chladném počasí nebo při vysokém zatížení může vést k nadměrnému opotřebení systému EGR, který zajišťuje recirkulaci výfukových plynů, dále k přehřívání turbodmychadla, rychlejšímu stárnutí filtru pevných částic (DPF) a zátěži SCR katalyzátoru.

Soud ale rozhodl, že ekologické hledisko má přednost – a že výrobci musí problémy řešit jiným způsobem, nikoli pomocí „softwarových berliček“, které obcházejí smysl emisních předpisů.

Týká se až 7,8 milionu aut

Podle dostupných údajů se problém s termálními okny týká až 7,8 milionu vozidel. Pokud výrobci v přiměřené době (která zatím nebyla stanovena) nezjednají nápravu, mohou být tato auta v budoucnu vyřazena z provozu.

Odpovědnost nesou výrobci, ne řidiči

Soud zároveň zdůraznil, že odpovědnost neleží na majitelích, kteří jednali v dobré víře a používali svá vozidla podle platných pravidel, ale na regulátorech a automobilkách. Řidičům doporučuje sledovat oficiální výzvy, účastnit se svolávacích akcí a vyžadovat potvrzení o souladu svého vozu s emisními předpisy.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz