15966974141l

Pokládáním nohou na palubní desku během jízdy riskujete život

21. 8. 2020 • Novinky

Airbag je výborný sluha, ale zlý pán. Toto lety overěření pravidlo se bohužel často potvrzuje při dopravních nehodách, když si spolujezdec položí během jízdy nohy na palubní desku. Jako varování zveřejnila anglická policie tuto fotografii rentgenu ženy po podobné nehodě. Jedna stehenní kost zlomená, druhá “vyhozená” z kyčelního kloubu. Třeba vám ještě více důkazů?

Fotografie, která se šíří sociálními sítěmi varuje před zlozvykem, který si oblíbila zejména mladá generace cestující na delších trasách. Hodiny cesty bez přestávky nejednou způsobují mravenčení nohou, či potřebu neustále měnit polohu. V takovém případě je však velmi důležité spíše zastavit a pořádně se na parkovišti natáhnout, než si položit nohy na palubní desku. Riskujete tím totiž víc, než si vůbec myslíte.

Nebezpečné i bez airbagu

V současných autech je během jízdy “ve střehu” celá armáda airbagů, nejednou jich je v autě dokonce i sedm či více kusů, přičemž každý plní svou specifickou funkci a zachycuje tělo posádky z přesně definovaného směru. Nejobjemnější musí být pochopitelně frontální, tedy zachycující setrvačný pohyb osob v autě při nárazu zepředu. Zejména ten spolujezdcův, který musí zajistit ochranu těla vzdáleného od palubní desky relativně daleko. A právě v tom tkví i velké nebezpečí, pokud se totiž rozhodnete tento volný prostor něčím vyplnit, musíte počítat s tím, že pokud se airbag aktivuje, vše, co je před ním, doslova odhodí rovnou do obličeje předního pasažéra. Nohy položené na palubní desce nevyjímaje. Pozor si však dávejte i na ostré předměty položené na palubní desce. Ty se mohou po výstřelu airbagu snadno změnit na projektil, který zraní kohokoliv v autě (včetně dětí sedících na zadních sedadlech).

1596698394

Pokud si však myslíte, že ve starším autě bez frontálního airbagu si nohy na palubní desku položit můžete a v případě nárazu se jimi alespoň lépe zapřete do palubní desky, jste stejně hloupí jako naivní. Podle odborníků už při nárazu z rychlosti 20 km/h nemáte bez připoutání nejmenší šanci vyrovnat síly působící na tělo během nárazu.

Jakmile se připoutáte, je třeba zůstat v normální pozici sezení, pouze tehdy totiž bezpečnostní pásy plní svou funkci a zabrání podklouznutí těla na sedáku. Nejednou se dokonce stalo, že připoutaného pasažéra sedícího v nesprávné pozici bezpečnostní pás během nárazu zranil.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz