honda-civic-type-r-2023-6

První český test Hondy Civic Type R: Nejostřejší předokolka planety

18. 4. 2023 • Exkluzivní testy, Honda, Novinky, Sportovní vozy, Testy

motor: 100%

převodovka: 100%

podvozek: 100%

zpracování: 95%

radost z jízdy: 95%

Nová generace není pouze starou technikou v novém kabátu, ale rozdíl v naladění a konečné stavbě vozidla je velmi výrazný. Když to shrnu jednoduše – s autem se dá teď mnohem lépe žít na denní bází, ale přitom si ponechává ostrý maniakální projev a ještě o kousek lepší jízdní vlastnosti.

Verdikt:

Jedenáctá generace Civicu vyhrála Auto Roku v České republice a já jsem moc rád, je to jednoduše nejlepší mainstreamové auto, které loni spatřilo světlo světa. Nyní ale Honda představuje vrcholnou verzi Type R a já ji mám k testu jako vůbec první v naší zemi.

Nejnovější Type R navazuje na dlouhou tradici vysoce výkonných vozů inspirovaných duchem závodění a posouvá hranice výkonu pro vozy s pohonem přední nápravy. Navzdory vylepšením zaměřeným na výkon vychází nový Type R z přístupu k dynamice, designu a užitnosti zaměřeného na člověka, s jakým společnost Honda navrhla 11. generaci modelu Civic. Čistá orientace na radost z jízdy je patrná z každého detailu a nastavení automobilu. Zběsilá verze Type R vše posouvá na naprostý vrchol a útočí na to nejlepší mezi ostrými vozy kategorie hothatch. Nicméně, stejně jako standardní Civic, i Type R v nové generaci ubral na extravaganci, i když stále do světa křičí, že je to král rychlých předokolek.

honda-civic-type-r-2023-4 honda-civic-type-r-2023-42

Jen už není tak “přestřelený” jako předchozí desítka a designově velmi dozrál. Pořád tady je obří křídlo (tentokráte velmi vkusné a podobné tomu na Porsche GT3 RS), rozšířené blatníky, nádechy, sportovní prahy, agresivní nárazníky nebo trojice výfuků. To je asi jediná část, která zůstala přehnaná po vzoru předchozí generace. Opravdu tyto kanóny nepřehlédnete a je škoda, že vlastně nevydávají téměř žádný zvuk.

Obecně platí, že jedenáctý Civic, vypadá spíše jako čtyřdveřové coupé než běžný hatchback, ale bát se nemusíte, je to stále liftback s plně otvíratelným zadkem. Jen už je pryč doba, kdy tento model vypadal jako vajíčko nebo tradiční hatch. Každopádně, všude, kam přijedete, vzbudíte ohromný rozruch a zájem. V této kategorii působí jako zjevení – kde ostatní hothatche sází na výbušný charakter, ale decentní vzhled – tam Honda kontruje a tvrdí, že není třeba svaly schovávat. Type R je vlastně takový hyperhatch! Je ale jasné, že toto je přesně to auto, které buď milujete nebo ne.

honda-civic-type-r-2023-39

Konstruktéři  zdokonalili každý aspekt nového modelu, včetně konstrukčních vylepšení, která zlepšují aerodynamický výkon, lehkých komponentů a zvýšení výkonu. Nejnovější generace je nejrychlejší Civic Type R všech dob, který staví na schopnostech předchozí generace a výjimečné platformě nového standardního modelu. U Type R je k dispozici pouze jeden motor, nejsilnější a nejvýkonnější VTEC Turbo, jaký kdy Honda vyrobila.

Poskytuje maximální výkon 242 kW (330 koní) při 6500 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý 420 Nm mezi 2500 a 4000 ot/min. Vůz, jehož provozní hmotnost činí 1429 kilogramů, akceleruje z klidu na stovku za 5,4 sekundy a rozjede se až na 275 km/h. Honda optimalizovala i turbodmychadlo a snažila se o co nejlineárnější nárůst výkonu. U předchozí generace výkon dosahoval 235 kW (320 koní) v 6500 ot/min a „krouťák“ 400 Nm při 2500 až 4500 otáčkách. Maximálka činila 272 km/h, zrychlení z nuly na sto zabralo 5,7 sekundy.

honda-civic-type-r-2023-49

Přepracovaná šestistupňová manuální převodovka nabízí rychlejší a citlivější řazení. Ve spojení s novým systémem přizpůsobení otáček a funkcí automatického meziplynu je tak zajištěno dokonalé řazení nižších převodových stupňů. To usnadňuje vyvážení vozu při vjezdu do zatáčky. Standardně jsou také montována nová lehká 19palcová litá kola s obráceným profilem ráfku v matně černé barvě, obutá na míru vyrobenými pneumatikami Michelin Pilot Sport 4S. Nechybí ani mechanický samosvorný diferenciál se zvýšenou svorností a podvozek je adaptivní. O deceleraci se starají silné brzdy Brembo.

V interiéru model Civic Type R nabízí stejně vysokou úroveň komfortu, praktičnosti a kultivovanosti jako běžný Civic, kterou ještě umocňují prvky zaměřené na výkon a použití klasického, nezaměnitelného čalounění Type R v karmínově červené. Nejvíce zaujmou nádherné skořepiny, které poskytují dokonalou oporu těla. Na zadní části pak nesou nápis Type R. Moc hezké. Stejně jako kulisa manuální převodovky. Hlavice je jednoduše kulatá a krátká, vyvedena z kovu. Nejlepší možná forma, díky Hondo!

honda-civic-type-r-2023-16 honda-civic-type-r-2023-23

Plně přizpůsobitelný a digitální displej přístrojové desky je součástí standardní výbavy a tvoří základ centralizovaného uspořádání kokpitu s cílem zvýšit koncentraci řidiče během intenzivních zážitků z jízdy. Sada ukazatelů funguje ve spojení s více režimy jízdy a nabízí více informací pro řidiče.

Poprvé u modelu Type R jsou předdefinované jízdní režimy spojeny s novým, plně programovatelným „individuálním režimem“, který řidičům nabízí volnost přizpůsobit si svůj vůz jejich preferencím v řadě oblastí, jako je zavěšení kol, odezva plynu, řízení, odečet na displeji, zvuk motoru a další. Tyto možnosti lze přizpůsobit pomocí velkého centrálního dotykového displeje a také řady nových možností a funkcí v rámci infotainmentového systému, který standardně podporuje Apple CarPlay a Android Auto.

honda-civic-type-r-2023-25 honda-civic-type-r-2023-17

Mezi nové funkce patří Honda LogR, vysoce integrovaný systém záznamu dat, který čerpá informace z řady senzorů v okolí vozu. Systém poskytuje řidičům velké množství dat prezentovaných způsobem, který může pomoci zlepšit jejich řidičské dovednosti. Parametry, jako je přetížení, zatížení pneumatik, a také důležité teploty a tlaky, jsou přístupné prostřednictvím centrální dotykové obrazovky a všechny jsou zobrazovány jasným a snadno interpretovatelným způsobem.

honda-civic-type-r-2023-28

Pojďme jezdit. Ve standardním režimu Comfort je auto relativně tupé a komfortní, i když je z něj každým coulem cítit tvrdší nastavení. Nečekejte tedy zásadně pohodlný vůz, ale jde s ním žít i na denní bázi.  Režim Sport je zlatou střední cestou a mód +R vám zaručí vstupenku do automobilového ráje, teda spíše pekla!

Po jeho aktivaci se upraví odezva motoru, charakteristika točivého momentu se změní na agresivnější a dojde k přenastavení posilovače řízení a adaptivních tlumičů. To zní jako pořádně ostrý recept, což? Jenže ani to vás nepřipraví na to, co zažijete při prvním sešlápnutí plynového pedálu. Jde totiž o celkové sladění a výsledný charakter a projev, který se opravdu bezprostředně blíží závodnímu vozidlu. Turbo se mohutně nadechne a pak se do toho opře a CTR letí dopředu jako nakopnutý angličák, aby ve středním pásmu ještě zatáhl za provaz i systém iVTEC. To pak začíná opravdové peklo – Honda ječí, prská, řve a táhne ještě brutálněji až do omezovače, o který si krásně brnkne, odfoukne a vše začíná znova.

honda-civic-type-r-2023-2

Honda svou přeplňovanou jednotku naladila hodně podobně atmosférickým motorům – Type R tak musíte ždímat a točit, i to přidává na jízdním zážitku. U konkurence stačí kdykoli tupě dupnout na plyn a jedete, tady musíte správně řadit, hlídat si otáčky a pracovat s plynem správně i během průjezdu zatáček. Je třeba se učit a zvykat si. S lineárním nástupem výkonu se totiž dá lépe pracovat a přenést ho na silnici. Díky tomu je auto ovladatelnější, lépe využijete jeho potenciál a ve výsledku budete výrazně rychlejší. V rámci čtyřválcových turbomotorů se jedná o naprostou špičku. Spotřeba? Kombinovaně lehce přes deset, okresky pod. Sportovní jízda udělá vír, připravte se na nějakých 18 litrů.

honda-civic-type-r-2023-41

CTR vám dovolí projíždět zatáčky naprosto nesmyslnou rychlostí. Limit je tak daleko, že vám půd sebezáchovy nedovolí jej najít a nedostavuje se ani obligátní nedotáčivost. Prostě letíte strašnou “čočku”, pošlete to na apex a auto zatočí a zuřivě upaluje dál. Na výjezdu pomáhá mechanický samosvorný diferenciál a auto se okamžitě vydá do středu zatáčky a bez debat následuje přední kola. CTR je stabilní na brzdách, bez plynu, pod plynem. Vždy zatočí, poslechne a odpustí i některé řidičské chyby. Nemůžu však říci, že je snadné ho řídit. Výbušný charakter, agresivní svor a absurdní rychlost umí zadělat na pořádný problém. Fenomenální je i samotná trakce – je ji dostatek i v horším počasí. Za všech okolností se kola drží silnice a auto je neskutečně rychlé!

Hlavní rozdíl oproti minulé generaci je zejména v ovladatelnosti a ještě lepší stabilitě. Za vše může již zmíněné nižší těžiště a rozšířený rozchod kol. Díky nové stavbě karoserie je mnohem lepší i posed, kdy jsou sedadla krásně nízko a před sebou vidíte širokou kapotu a její rohy. Pocitově je to jako regulérní sportovní auto. Slušnou vychytávkou je i systém automatických meziplynů, který vám při podřazování rovná otáčky. Řízení mi přišlo ještě o fous strmější a auto na něj krásně reaguje. Hodně jde poznat i pokročilejší zadní náprava, kdy autu neposkakuje “zadek” na silnici s horším povrchem.

honda-civic-type-r-2023-10

Nová generace tak není pouze starou technikou v novém kabátu, ale rozdíl v naladění a konečné stavbě vozidla je velmi výrazný. Když to shrnu jednoduše – s autem se dá teď mnohem lépe žít na denní bází, ale přitom si ponechává ostrý maniakální projev a ještě o kousek lepší jízdní vlastnosti. Honda postavila jednoznačně nového krále své kategorie. CTR je divoké, ostré, drzé, arogantní, ale absolutně poslušné a na okresce natrhne pozadí všemu a budete se cítit jako v nefalšovaném závodním autě. Bravo!

Doporučená cena modelu Civic Type R začíná na 1 349 900 Kč. Vůz bude také k dispozici prostřednictvím financování od Honda Financial Services.

Plusy

– Motor a jeho síla
– Projev a výbušný charakter
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Převodovka
– Brzdy
– Tuhost karoserie
– Řízení
– Sedadla

Mínusy

– Nevýrazný zvuk
– Nemám ho doma

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz