audi-etron-1

První jízda: Audi e-tron 55 Quattro

24. 6. 2019 • AUDI, Elektrické vozy, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Doba elektrická se nezadržitelně blíží. Již kolem roku 2025 prakticky žádná automobilka nepřežije, pokud neprodá třetinu aut na elektřinu. Velký boom elektrických modelů v posledních letech se nedal přehlédnout, přesto velcí hráči jako by spali. Nejvýznamnější automobilky se vstupem do čisté elektromobility čekaly, ale tomu už je konec. Jaguar jako první pustil do světa svůj I-PACE, o kterém jste si mohli přečíst minulý týden, a další v řadě je Audi. Tato automobilka se rozhodla, že do světa elektromobility vstoupí s nejlepším možným produktem. Nechtěli být první, chtěli být nejlepší. A co to znamená? Možná vás překvapí, že to nutně nemusí být nejdelší dojezd, nebo nejdrtivější akcelerace.

Já osobně mám elektromobily rád. Chvíli mi to trvalo, ale přes počáteční nejistotu jsem si k nim našel vztah a vnímám je jako ideální auto na denní ježdění. Již se mi doma vystřídaly téměř všechny u nás dostupné modely a na elektřinu jsem najezdil tisíce kilometrů, a tak vím, jaké výhody a nevýhody to přináší. I přesto mi ale některé funkce na pozadí nebyly úplně jasné. Když mi tedy doma přistála pozvánka od Audi, která slibovala i nahlédnutí za oponu vývoje, měl jsem velkou radost.

Namísto do práce jsem zamířil do Vestce k superchargeru Tesly, kde akce probíhala. Před showroomem byla vyřazena flotila E-tronů v různých barvách (můj favorit je rozhodně červená) a uvnitř čekala expozice odhalených součástí auta – bateriové plato, rozebrané motory, podvozkové díly a spousta dalšího. Jelikož mě technika opravdu zajímá, tak jsem se ihned pustil do zkoumání jednotlivých dílů – samozřejmě až po tom, co jsem prozkoumal bufet – a upřímně, moc chytrý jsem z toho nebyl, takže jsem si počkal na výklad techniků. Po krátkém úvodním slově se ihned šlo na věc a ti nejpovolanější nám odtáhli opony tohoto kacířského oboru. Pokusím se vám zde přetavit co možná nejvíce poznatků z tohoto dne.

To, co na prezentaci zaznělo několikrát, bylo že E-tron nechce být sci-fi, nechce být poslem budoucnosti, ale chce být naprosto současným autem, které zákazníkům Audi nepřivodí kulturní šok, ale spíš pro ně bude představovat co možné nejhladší přechod k modernímu pohonu. Není tedy překvapením, že automobilka pro svého prvorozence zvolila karoserii SUV, která sice není aerodynamicky nejčistší, ale je pro současný trh nejlépe stravitelná. Je tak velice snadné zaměnit E-tron s jakýmkoliv jiným SUV od Audi. Pro mě je to trochu škoda, ale při pohledu do čísel prodejů to byl od Audi mistrovský tah. Například v USA se E-tronů prodalo za první měsíc stejně, jako I-PACŮ za měsíce tři.

2

Auto vychází z hybridní platformy, kterou používá i Q5, ale svými rozměry má blíže ke Q7. Bez deseti centimetrů měří pět metrů, na šířku bez mála dva a rozvoru tří metrů nechybí ani 8 centimetrů. Při živém setkání tedy auto působí vskutku důstojně a váha 2,5 tuny mluví za vše.

Díky velkému rozvoru interiér přetéká prostorem. Na zadních sedadlech je místa víc, než dost ve všech směrech. Navíc jsou zadní sedadla perfektně tvarována a je skvělý výhled ven, takže se zde cítím téměř stejně dobře, jako vepředu. Tam zase najdeme skvělé sedačky, které perfektně drží tělo a zároveň jsou komfortní. Pozice za volantem je příkladná a během pár sekund se zde cítím jako doma. Volba materiálu a samotné zpracování jsou na dokonalé úrovni. V některých detailech mi přijdou dokonce lepší, než u Audi Q8. Architektura odpovídá současnému korporátnímu designu, a jestli jste v nějaké nové Audi seděli, tak vám zde bude vše povědomé. Středový panel je natočený na řidiče, všemu vládne geometrie a skvělá ergonomie. Chvíli zvyku chce pouze dotykový panel klimatizace, ale musím uznat, že z podobných řešení je to od Audi nejpovedenější. Skrze hlavní displej k vám promlouvá nejnovější generace systému MMI, který je skvělý. Rychlý, intuitivní, nádherně zpracovaný. Místo budíku je zde tradiční virtuální cockpit, který Audi dotáhla k dokonalosti. Tento digitální přístrojový štít nemá na trhu konkurenci.

1

Obrovskou novinkou je přítomnost digitálních zrcátek. Miniaturní kamery po stranách vozu vám promítají obraz na malý displej ve dveřích. Pro mě je to největší kontroverze v autě. Připadá mi to trochu jako zbytečná snaha inovovat perfektně funkční prvek, která přináší více problémů, než řešení. Samozřejmě to má i kupu výhod – ne pouze lepší aerodynamiku. Obraz si můžete přiblížit, ve špatných světelných podmínkách automaticky upravuje jas, takže vidíte lépe ve tmě, za deště nemusíte řešit špínu na zrcátkách a tak dále. Bohužel jsem si k tomuto řešení během krátké testovací jízdy nenašel cestu. Displeje jsou na místě, kam nejsem zvyklý koukat, takže mi oči automaticky bloudily na místa, kde jsou běžně zrcátka – to je samozřejmě věc zvyku. Co mi přišlo horší, je že i přes perfektní rozlišení a kvalitu videa je obraz jaksi plochý. Postrádá hloubku reálného odrazu a pro mě bylo náročnější se jím řídit. Především při couvání. Naštěstí se dají objednat běžná zrcátka. Nicméně toto může být problém ve mně. Doporučuji si nejdřív ozkoušet na vlastní kůži.

Pojďme se mrknout na techniku. Audi využívá dva asynchronní motory – jeden pro každou nápravu. Výhoda asynchronních motorů je v kompaktních rozměrech, velké spolehlivosti a jejich výroba není závislá na vzácných kovech. Výkon soustavy je 265 kW, v režimu Boost 300 kW a 664 Nm. Boost funguje na 10 vteřin, ale dá se neustále opakovat a věřte mi, že po deseti sekundách na plný plyn budete mnohem dál, než byste si dovolil hádat. Potřebnou energii dodávají lithium-iontové baterie o kapacitě 95 kWh, které jsou tradičně v podlaze. Audi se chlubí, že soustava je schopná dávat plný výkon v rozmezí 8-96% nabití, což je opravdu působivé.

3

Životně důležitým faktorem elektromobilu je správný teplotní management. A tady ukázalo Audi až obsesivní snahu dosáhnout co nejlepších výsledků. Samotný motor je chlazen vnitřně vodou a celá bateriová „školka“ je doslova protkána chladicím systémem, kde neustále koluje chladicí kapalina, která zajišťuje ideální teplotu. To zajištuje konstantní výkon na který nemají vnější teploty prakticky žádný vliv a zároveň dlouhou životnost systému. Díky promyšlenému chlazení lze také neustále opakovat rychlonabíjení bez zásadního opotřebení bateriových článků. Auto umí také v případě potřeby využít okruh klimatizace jako druhotný systém chlazení. Automobilka si dala opravdu neuvěřitelnou práci s tím, aby bylo auto kvalitně chlazeno. Tento systém možná lehce ukrojí z dojezdu (možná se vám zdá, že dojezd 417 kilometrů je na 95 kWh baterii málo), ale zaručí dlouhou životnost a konstantní výkon.

Zmíněné rychlonabíjení je možné využívat až do 150 kW s tím, že auto umí brát plný výkon až do 70% nabití akumulátoru. Je tedy možné jej dobít na 80% za méně, než 30 minut. Standardně je E-tron vybaven třífázovou 11kW palubní nabíječkou. Doma se dá tedy auto nabít za nějakých 8 hodin. Automobilka ale nabízí možnost přikoupit si druhou palubní nabíječku. Výsledný výkon je tedy 22 kW. Při použití 32 A zásuvky jste i v domácích podmínkách schopní auto dobít za nějaké 4 hodiny. Skvělou možností je také chystané „E-tron charging“ což je v podstatě karta, kterou budete moci využívat na všech stanicích bez nutnosti mít po kapsách čipy různých dodavatelů.

4

Audi také vyvinula systém inteligentní rekuperace, který využívá data z GPS, kamer a radaru a auto samo určuje jak moc silně rekuperovat a kdy jen plachtit. Pokud se například blížíte k jinému autu, E-tron sám upravuje míru rekuperace tak, až srovná rychlost a nastaví ideální rozestup. Systém funguje absolutně spolehlivě a opět výrazně usnadňuje jízdu. V případě potřeby se samozřejmě dá rekuperace nastavovat pádly pod volantem, ale doporučuji nechat to na automatu. Maximální síla rekuperace je až 0,3 G a auto dokáže při správném použití prodloužit dojezd až o 30%.

Na podrobné jízdní dojmy si budete muset počkat na klasický týdenní test, tady jsme měli příležitost vyzkoušet auto pouze na pár desítek minut, ale udělalo na mě opravdu dobrý dojem. Vzduchový adaptivní podvozek funguje naprosto fantasticky a během jízdy jsem nezaregistroval jediný nepříjemný ráz, nebo zvuk. Auto se sebevědomě nese jakoby pár centimetrů na vozovkou a posádka si užívá skvělého komfortu. Ticho je na palubě až těžko uvěřitelné. Dovnitř se nedostává ani zvuk odvalujících se pneumatik a rozhodně se jedná o jedno z nejtišších aut, ve kterém jsem seděl. Dynamika sice nedosahuje úrovně I-PACU, ale stále se jedná o nadprůměrně rychlé auto. Samozřejmostí je pohon všech kol, o kterém Audi mluví jako o nejnovější generaci systému Quattro, který se samozřejmě obejde bez mechanických členů (každá náprava má svůj motor). Jednotka dokáže 10,000x za sekundu vyhodnotit situaci a přizpůsobit tok výkonu.

5

Samotného by mě zajímalo přímé srovnání v terénu s klasickou variantou. Dojezd bohužel vůbec nemůžu hodnotit, ale věřím, že nějakých 300 kilometrů by mělo auto zvládnout v každé situaci. Důležité je, že auto v sobě nese jasně čitelné DNA značky. Je to Audi se vším všudy a elektrický pohon neznamená, že k auto musíte přistupovat nějak speciálně, nebo s kompromisy. Pokud mohu z krátkého svezení soudit, tak je E-tron opravdu výjimečně povedené auto a během prezentace jsme si všimli jedné zajímavosti. Na odhaleném podvozku bylo vidět, že není plně obsazen. Jeden slot byl volný, což znamená jediné. Současný harware je připraven na instalaci tří motorů (dva vzadu). V budoucnu se tak nejspíš můžeme těšit na výkonnější variantu, kde dvojice motorů bude znamenat nejen větší sílu, ale také budou suplovat sportovní diferenciál. Nemusíme se tedy bát, že nám elektroauta vezmou radost z řízení.

Audi E-tron je technologicky vynikající elektromobil, který ukazuje, že zachování vlastní identity a pokrokové technologie jsou stejně důležité parametry elektromobilu, jako dojezd.

Plusy

Design
Kvalita zpracování
Vnitřní prostor
Jízdní vlastnosti
Propracovaný sytém chlazení

Minusy

Digitální zpětná zrcátka

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz