renault-megane-e-tech-2022-43

První jízda s elektrickým Renaultem Megane E-Tech: Praha – Olomouc na půl baterky

16. 5. 2022 • Elektrické vozy, Novinky, Renault, Testy

Renault oficiálně uvedl na trh horkou novinku na poli elektrický vozů: Megane E-Tech. Zřejmě si je svým produktem velmi jistý, a tak nás během prvních jízd na novinářské premiéře poslal z Prahy do Olomouc a zpět. Měli jsme spoustu času a kilometrů auto opravdu prověřit. Pojďme si ale nejprve samotný vůz představit.

Renault a elektřina, to je příběh revoluce. Více než 10 let zkušenosti a know-how, potvrzeného více než 10 miliardami „e-kilometrů“ najetých 400 000 prodanými vozy. Konkrétní projev tohoto historického posunu dnes ztělesňuje Megane E-Tech. Jeho dynamický a elegantní styl překračuje očekávání. Boří zažité zvyklosti a posouvá limity designu, poměru velikosti a prostornosti a všestranného využití díky platformě CMF-EV vyvinuté přímo Aliancí. Jde o první model nového evropského průmyslového hubu v oblasti elektromobility, vytvořeného Skupinou Renault na severu Francie.

renault-megane-e-tech-2022-34 renault-megane-e-tech-2022-36

Přestože si zachovává smyslné tvary, které se podílely na jeho nedávném úspěchu, obsahuje velmi technologické prvky (zadní mikro optická světla LED, obrazovku OpenR) a další, jejichž podoba se inspirovala předměty high-tech a světem hi-fi (výdechy ventilace, laserové gravírování na spodním prahu dveří). S prodlouženým rozvorem (2,70 m a celkovou délkou 4,21 m) a zmenšenými převisy nové platformy má Megane E-Tech jedinečné proporce. Rekordně tenká baterie (pouze 110 mm) umožnila vylepšit vnější proporce, ale také překonat omezení poměru vnější velikosti a vnitřního prostoru, a to díky snížení těžiště pro ještě větší potěšení a dynamiku řízení.

Dojem robustnosti zanechává přítomnost atributů, které evokují svět crossoverů: velká dvacetipalcová kola, ochrana podvozku a podběhů, vysoká linie karosérie. Svažující se střecha, široký rozchod kol a zapuštěné kliky dveří připomínají svět kupé. Výška, prostornost a objem zavazadlového prostoru  440l zase odkazují na svět tradičních „hatchbacků“ segmentu C.

Všechny verze nového Megane E-Tech mají zapuštěné kliky dveří. Jakmile se řidič nebo cestující přiblíží a chce otevřít dveře nebo jakmile se vůz odemkne, kliky skryté v karosérii automaticky vyskočí díky elektrickému systému. Do zavřené pozice se vrátí dvě minuty od zaparkování, když se vozidlo začne rozjíždět nebo při zamčení dveří.

renault-megane-e-tech-2022-29

Musím uznat, že vůz vypadá opravdu dobře, zejména pak v nějaké výraznější barvě. Na fotografiích sice vypadá mohutně a velice, ale při živém setkání vás překvapí jeho kompaktní rozměry. S prostorností vepředu není problém, vzadu je to trochu slabší. Prostorově pro posádku je vůz někde na pomezí mezi klasickým Cliem a Meganem. Uvnitř však nabízí řešení typické pro elektromobily, takže potěší více odkládacích prostor.

Na palubě je zřejmá inspirace nábytkem. Ta se projevila v řadě neobvyklých nebo recyklovaných materiálu v kombinaci, která vytváří útulné prostředí. Palubní deska základní a střední výbavy je potažena textilem. V nejvyšší třídě byl tento materiál nahrazen umělou kůží. Horní okraj palubní desky a horní pás dveřních panelů jsou potaženy materiálem Alcantara ve střední výbavě a dekorativním dřevem Nuo v nejvyšší výbavě. Nuo je nový materiál z pravého dřeva. Skládá se z tenkých plátků lipového dřeva řezaných laserem a upevněných lepidlem s nízkým dopadem na životní prostředí. Je zde použit ve světové premiéře u sériového modelu. Ve všech verzích je palubní deska ozdobena také vodorovnou dekorativní linkou, která vizuálně rozšiřuje kabinu a ladí s linkou na dveřních panelech.

renault-megane-e-tech-2022-39

Obrazovka OpenR nabízí obrazovku 12,3 palců přístrojového štítu (1920 x 720 pixelů, formát na šířku) a multimediální obrazovku 12 palců (1250 x 1562 pixelů, formát na výšku). V základní výbavě má multimediální obrazovka 9 palců (1250 x 834 pixelů, formát na šířku). Obrazovka OpenR obsahuje nejlepší technologie, které poskytují plynulý a zároveň bohatý zážitek. Obsahuje procesor Qualcomm Snapdragon poslední generace, podporující vícenásobné zobrazování, připojení USB-C a všechny technologie potřebné pro bezpečnost a asistenci při řízení (například 3D okolní kamera). Operační systém OpenR Link s integrovaným Google, zajišťující zážitek z intuitivního a optimalizovaného připojení.

Sedadla v základní výbavě jsou textilní ze 100% recyklovaného materiálu. Ve střední výbavě jsou sedadla ze směsi umělé kůže a textilu, rovněž s použitím 100% recyklovaného textilu. A konečně v nejvyšší výbavě jsou přední i zadní sedadla potažena kůží.

Uložení voliče převodovky za volantem včetně tlačítka pro nastavení MULTI-SENSE umožnilo uvolnit významný prostor mezi předními sedadly ve prospěch otevřeného úložného prostoru o kapacitě 7 litrů. Ten umožňuje například odložení kabelky nebo objemných předmětů, které si přejete mít na dosah. Celkem vůz nabízí 30 litrů odkládacích ploch, což je nejlepší hodnota v této kategorii.

renault-megane-e-tech-2022-30 renault-megane-e-tech-2022-7

Co je pod kapotou? Motor je zcela nový. Byl vyvinut v rámci Aliance za spolupráce jednotlivých partnerů. Vyrábí se na dvou místech: v Japonsku (Nissan) a ve Francii (Renault) v továrně v Cléonu. Jde o synchronní motor s vinutým rotorem, což je technologie, na které Renault pracoval deset let a která bude pro Renault Group a Alianci představovat budoucnost. Poskytuje lepší výkon než technologie motoru s permanentními magnety a absence vzácných nerostů omezuje jeho dopad na životní prostředí a náklady na produkci. Díky optimalizovanému designu je tento motor kompaktní a váží pouze 145 kilo (včetně převodovky), což je o 10 % menší hmotnost než u ZOE, a to navzdory výrazně vyššímu výkonu a točivému momentu. Pod kapotou nového Megane E-Tech se budou nabízet dvě verze: 96 kW (130 k) a 250 Nm, 160 kW (218 k) a 300 Nm. Výkonnější varianta umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 7,4 sekundy.

K dispozici jsou čtyři úrovně rekuperačního brzdění, které je možné volit pádly umístěnými pod volantem: od úrovně 0 (žádné rekuperační brzdění) po úroveň 3 (maximální rekuperace a optimalizované brzdění motorem pro velmi intuitivní řízení ve městě). Vůz si můžete koupit s baterií 40 nebo 60 kWh a dojezdem až 470 kilometrů.

renault-megane-e-tech-2022-46

Stejně jako pohonné ústrojí využívá vůz novou baterii o váze 395 kg, která byla navržena tak, aby se dokonale integrovala do platformy CMF-EV. Jde o nejtenčí baterii na trhu, protože její výška je pouze 110 mm (na 1 960 mm délky a 1 450 mm šířky), což je o 40 % méně než u baterie ZOE. Přímo přispívá ke snížení výšky vozu na 1,50 metu ve prospěch aerodynamiky a účinnosti. Aby se dosáhlo takové kompaktnosti, inženýři se opřeli o novou verzi chemie lithium-iontové baterie, technologii NMC („Nikl, Mangan, Kobalt“) od LG, která obsahuje více niklu a méně kobaltu ve prospěch energetické hustoty. Dosažením 600 Wh/l překonává o 20 % baterii ZOE. Využívá také zavedení nového systému chlazení kapalinou do spodního pouzdra baterie.

Baterie 40 kWh se skládá z 8 modulů o 24 článcích každý, které jsou rozložené ve vrstvě. Baterie 60 kWh se skládá z 12 modulů o 24 článcích každý, které jsou rozložené ve dvou vrstvách. V obou případech jsou rozměry baterie stejné,. Tyto baterie mají záruku 8 let. Nový Megane E-Tech 100% elektrický je tedy kompatibilní se všemi dobíjecími infrastrukturami se střídavým proudem (AC):

– Domácí dobíjení 10 A/2,3 kW (jednofázové)
– Průmyslová zásuvka typu Green’up 16 A/3,7 kW (jednofázové)
– Wallbox 32 A/7,4 kW (jednofázové)
– Veřejná přípojka 16 A/11 kW (jednofázové)
– Veřejná přípojka 32 A/22 kW (třífázové)
– V závislosti na verzi existuje i možnosti kompatibility s infrastrukturou dobíjení stejnosměrným proudem (DC) až do 130 kW (přípojky CCS combo).

Za volantem

Jak jsem psal v úvodu, české zastoupení nás poslalo z Prahy do Olomouce, ovšem přes severní cestu. To znamená na Hradec Králové, Vysoké Mýto z Mohelnice přímo do Olomouce. Cesta obsahovala zhruba 90 kilometrů dálnic. Začněme spotřebou. Někteří dokázali do Olomouce dojet za 11,6 kWh, ale bylo to s velmi pomalou průměrnou rychlostí. Já stejnou trasu urazil se spotřebou 13,6, ale při průměrné rychlosti 66,4 km/h, což je velmi solidní údaj a nový elektrický Megane svým odběrem energie opravdu překvapil. V Olomouc mi zbylo ještě 41 procent baterie.

renault-megane-e-tech-2022-28

Druhý den jsem se zpět do Prahy vydal po dálnici a to celou cestu. To znamená z Olomouc do Vyškova, Brna a pak po D1 do Prahy. A ano, také jsem dorazil z bezpečnou rezervou. V baterii mi zbylo 21 procent a spotřeba činila 15,1 kWh. To považuji taky za velmi slušný výsledek, protože právě na dálnici elektromobily “žerou” nejvíce a je pro ně nejméně vhodná. Průměrně jsem jel rychlosti 115 km/h. Toť ke spotřebě a použitelnosti auta. Jde s ním s rezervou dojet daleko a reálný dojezd 450 kilometrů u verze s větší baterií tedy není žádným problémem a nemusíte se u toho vůbec omezovat. Nová platforma disponuje velmi pokročilým termomanagementem, který spolupracuje s navigací. Když na nastavené trase máte zahrnuté nabíječky, Megane si umí před příjezdem na nabíječku baterii zahřát/ochladit na teplotu pro co nejefektivnější nabíjení.

Teď k jízdním vlastnostem. Megane E-Tech je tak trochu proti proudu předokolka, což je téměř unikátní řešení. Konkurence používá ve většině u automobilů od základu navržených jako elektromobil pohon zadní. Trochu jsem se bál, že 220 koní a krouťák 300 Nm s instantním nástupem bude na přední nápravu hodně. Navíc první zahraniční recenze si na problémy s trakcí stěžovaly. Renault zřejmě produkční kusy ještě odladil a nástup výkonu zmírnil do pozvolna nastupující křivky. První den pršelo a trakce nebyla problém. To by člověk musel auto zapnout do sportovního režimu a dát plný plyn.

renault-megane-e-tech-2022-13

Potěšil mě i podvozek, který je nesmírně komfortní, plavný a zároveň agilní. Auto se v zatáčkách nenaklání a krásně krouží oblouk. Za to může i vhodně nízké těžiště a velmi strmé řízení (2,3 otáčky od dorazu k dorazu). Přestože jsou zde 20″ kola bez adaptivních tlumičů, tak podvozek zvládá filtrovat české silnice obdivuhodně. Bravo.

Ceny začínají na 890 000 Kč ve výbavovém stupni Equilibre s 40 kWh baterií. Vozidlo umožňuje dobíjení střídavým proudem až 22 kW (AC) a stejnosměrným proudem (DC) až 85 kW. Za 1 085 000 Kč zákazník získá vyšší výbavový stupeň Techno s 60kWh baterií a motorem o výkonu 220 koní. Vozidlo umožňuje dobíjení střídavým proudem až 22 kW (AC) a stejnosměrným proudem (DC) až 130 kW.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz