První jízda s jedním z nejlepších elektromobilů: Škoda Enyaq aspiruje na jedničku trhu
Škoda modernizovala svou vlajkovou elektrickou loď. Modelová řada Enyaq, zahrnující jak klasické SUV, tak elegantní variantu Coupé, prošla výrazným faceliftem, který kombinuje svěží design, delší dojezd a špičkové technologie. Na silnicích se tak objevuje elektromobil, který míří vysoko – jak po stránce stylu, tak v žebříčcích prodejnosti.
Přední část vozu dostala masku Tech-Deck Face, která elegantně skrývá senzory. LED proužek spojující světlomety dodává vozu futuristický výraz, obzvlášť v kombinaci s Matrix-LED světlomety. Světelný podpis je přepracován do horizontální podoby a tvoří jej dva krystaly LED ve spodních modulech. Matrix-LED světlomety s animovanými funkcemi jsou součástí výbavy vyšších verzí a dostupné jsou i v paketech Plus nebo Advanced s head-up displejem a panoramatickým kamerovým systémem. Zadní svítilny mají tradiční tvar písmene C, ve vyšší specifikaci nabízejí dynamické směrovky a dvě varianty animovaného přivítání/rozloučení.
Mezi hlavní změny, které přispěly ke snížení odporu vzduchu, patří přepracovaná příď, užší maska, nové vzduchové clony a aerodynamicky optimalizovaná kola. Enyaq nyní nabízí součinitel odporu vzduchu od 0,245 (dříve 0,256), verze Coupé se dostává až na 0,225. To se promítá do prodlouženého dojezdu až na 591 km dle WLTP u verze Coupé 85.
Varianta Sportline je určena pro zákazníky, kteří chtějí sportovnější vzhled. Najdeme tu černě lakované detaily karoserie, zatmavená skla, plaketu Sportline na zádi a specifická kola – 20″ Vega nebo volitelná 21″ Supernova. Součástí standardu jsou i Matrix-LED světlomety, Top LED zadní světla a elektricky nastavitelné řidičovo sedadlo s masáží.
Technické okénko
Nabídka pohonných jednotek zahrnuje dvě velikosti baterií (63 a 82 kWh) a tři varianty výkonu. Základní Enyaq 60 (150 kW) a výkonnější Enyaq 85 (210 kW) mají pohon zadních kol, zatímco Enyaq 85x je vybaven přídavným elektromotorem na přední nápravě a nabízí tak pohon všech kol. Také nabíjení je rychlejší než kdy dřív (díky úpravám v chladicím systému a nové logice řízení nabíjení) a verze s větší baterií zvládne dobít z 10 na 80 % za 28 minut díky výkonu 175 kW. Palubní AC nabíječka má vždy výkon 11 kW. Nechybí ani praktická novinka v podobě obousměrného nabíjení (V2H), které umožní využít Enyaq jako domácí baterii – například při výpadku elektřiny.
- Enyaq 60 (dosud Enyaq iV 60) zůstává vstupní variantou s kapacitou baterie 58 kWh (netto) a výkonem 132 kW. Dojezd činí až 398 km.
– Enyaq 85 (dříve iV 80) má nyní silnější synchronní elektromotor na zadní nápravě s výkonem 210 kW, tedy nárůst o 60 kW. Baterie má kapacitu 77 kWh netto (82 kWh hrubá) a dojezd vzrostl na 563 km (SUV) nebo až 573 km (Coupé).
– Enyaq 85x přidává druhý elektromotor na přední nápravě pro pohon všech kol a identický výkon 210 kW. Dojezd se pohybuje mezi 538–552 km v závislosti na variantě karoserie.
– Vrcholná verze RS nabídne až 250 kW (340 koní), zrychlení na 100 km/h za 5,5 s a maximální rychlost zvýšenou na 180 km/h.
Stylový interiér s důrazem na udržitelnost
Uvnitř vítá posádku velkorysý prostor, minimalistický design a široká nabídka interiérových stylů – od ekologické Lodge s oranžovými detaily až po luxusní Eco Suite s kůží činěnou výtažky z olivových listů. Velký 13″ displej infotainmentu, digitální přístrojovka a head-up displej s rozšířenou realitou ukazují, že se Enyaq nebojí budoucnosti. Volitelný paket Maxx přidává prvky jako elektricky ovládaná a ventilovaná sedadla s masážní funkcí. K dispozici je i varianta Sportline s černými sportovními sedadly, čalouněnými kombinací Suedia a umělé kůže. Zavazadlový prostor nabízí až 1710 litrů (Enyaq), resp. 1610 litrů (Coupé).
Standardní výbava zahrnuje mimo jiné vyhřívaná přední sedadla a volant, bezklíčový přístup KESSY s automatickým zamykáním a odemykáním, třízónovou klimatizaci, hlídání mrtvého úhlu, prediktivní tempomat nebo asistent pro jízdu v kolonách. Za příplatek jsou k dispozici nové funkce jako parkování na dálku nebo automatizovaný uložený parkovací manévr.
Za volantem
Během prvních jízd z Prahy na Lipno a trasou přes Šumavu jsem mohl jezdit modelem Enyaq SUV v silnější variantě 85, kterou pohání pouze zadní kola. Už po několika stovkách metrů je jasné, že auto reaguje na přidání plynu okamžitě, až dravě. Akcelerace má razanci, která by dříve patřila jen sportovním modelům. I když se nejedná o vrcholnou verzi RS, tahle specifikace umí pořádně zatlačit do sedaček.
Na kluzkém asfaltu po ranní průtrži je to občas také velká legrace. Výkon na zadní nápravě se snaží zkrotit stabilizační systém, ale dovolí i mírné sklouznutí, pokud ho přepnete do méně přísného režimu. Zcela ho ale vypnout nelze. I tak je jízda zábavná – ovladatelnost zůstává čitelná a jistá. V zatáčkách vůz působí stabilně a sebejistě. Nečekal jsem, jak ochotně se vrhá do oblouků – jakoby vás neustále pobízelo, abyste jeli rychleji. Na horských silničkách jsem si po dlouhé době připadal, že řídím elektromobil, který dokáže nejen šetřit, ale i bavit. Skvělý zážitek.
Na rychlých úsecích, jako je dálnice nebo hlavní silnice, se Enyaq konečně nadechl naplno. Při prudších akceleracích působí opravdu suverénně – i na elektromobilní poměry je to mimořádně živé auto. Přesto zůstává efektivní. Spotřeba během kombinované trasy, která zahrnovala dálnici, okresky i horské silnice s množstvím výškových změn a utažených zatáček, se držela lehce pod 17 kWh na 100 kilometrů. Vzhledem k profilu trasy jde o velmi slušný výsledek.
Velký podíl na komfortu jízdy má také adaptivní podvozek DCC, který testovaný vůz měl ve výbavě. I na velkých, jednadvacetipalcových kolech zůstává naladění příjemně měkké, ale stále jisté. Přepínání mezi jízdními režimy má skutečný vliv – podvozek reaguje rychle a změna mezi komfortním a sportovnějším nastavením je opravdu znatelná. Je to právě podvozek, který je u tohoto auta, nebojím se říci, fenomenální. Neznám mnoho aut, zejména v mainstreamu, která umí tak dobře kombinovat denní použitelnost, pohodlí a nabídnout také řidičský zážitek. Z celé rodiny MEB je Enyaq nejlépe jezdícím elektromobilem. Subjektivně pak dodám, že má také nejlepší interiér. Jak celkovým pojetím a zpracování, tak i vlastním řešením ergonomie. Má například vlastní plnohodnotné ovladače pro všechna čtyři okna a volant s fyzickými tlačítky.
Také odhlučnění se povedlo – i při vyšších rychlostech zůstává v kabině ticho. O výbavě nebo komfortních prvcích pak nemá smysl mluvit jako o “standardním” segmentu – Enyaq s přehledem konkuruje i některým prémiovým modelům, ať už jde o materiály, zpracování nebo výbavu.
Vylepšený infotainmentový systém je další výrazný posun kupředu. Uživatelské rozhraní je přehlednější, odezva systému svižná a stabilita během testovacích jízd naprosto bezproblémová. Je vidět, že tady Škoda vyslyšela zpětnou vazbu a přistoupila k úpravám důsledně. Není divu, že na evropském trhu s EV slaví takové úspěchy. Je to zcela zaslouženě.
Prodejní úspěch a evropská popularita
Enyaq, první elektromobil značky Škoda postavený na platformě MEB koncernu Volkswagen, debutoval v roce 2020 a rychle se stal jedním z nejoblíbenějších elektromobilů v Evropě. Do konce roku 2024 bylo zákazníkům dodáno přes 250 000 kusů. V roce 2024 patřil mezi tři nejprodávanější elektromobily na evropském trhu – s více než 79 500 prodanými vozy. Na Slovensku a v Estonsku byl dokonce nejprodávanější, v Německu, Rakousku, Švýcarsku a Litvě obsadil druhé místo.
Závěr
První svezení s Enyaqem ve verzi 85 mě upřímně nadchlo. Škoda se nebála nabídnout elektromobil, který není jen univerzálním dopravním prostředkem, ale také autem s charakterem. Lehkost, hravost, solidní výkon a chytrá práce s prostorem dělají z tohoto vozu velmi zajímavou alternativu k celé řadě konkurenčních SUV i v prémiovém segmentu.
Jistě, elektronické systémy občas krotily temperament zadní nápravy víc, než bych si přál, ale to nic nemění na tom, že pod rukama máte vůz, který vás do jízdy vtahuje. V tomto směru působí tento zástupce rodiny MEB jako čerstvý vítr – svižný, zábavný a přitom stále komfortní a rozumně úsporný.
Pokud bude podobně vyvážená i základní varianta, mohlo by jít o jedno z nejuniverzálnějších elektrických SUV současnosti. Teď už zbývá zjistit, co všechno nabídne Enyaq v dostupnější specifikaci. Kontrast by mohl být zajímavý.
Facelift Škody Enyaq není pouhou kosmetickou záležitostí. Výrazně modernizované ústrojí, větší efektivita, delší dojezd a vylepšené nabíjení posouvají tento model na novou technologickou úroveň. Ať už hledáte stylový rodinný elektromobil nebo sportovně laděné SUV, Enyaq je připraven vás přesvědčit – jak designem, tak technikou. Modernizovaný Enyaq začíná v Česku na částce 1 015 000 Kč.
« Navigace Waze má vážný problém, řidiče posílá nesmyslnými trasami Hyundai Nexo pokračuje ve vodíkové ofenzivě: Na jedno natankování ujede 700 kilometrů »