abt-a-iamdriver-11

Řídili jsme extrémní ABT RS3-R během akce ABT Trackday Most: Uchvátily nás i ostatní kousky od tohoto úpravce, který je nově oficiálně i na českém trhu

28. 3. 2025 • Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Novinky, Reportáže, Sportovní vozy

Když jsem dostal pozvánku na první track day od ABT Czech, navíc ve spolupráci s IAMDRIVER, okamžitě jsem věděl, že to bude něco výjimečného. IAMDRIVER totiž pořádá automobilové track daye s profesionálními instruktory, kteří pomáhají účastníkům s naladěním auta, technikou jízdy a instruktáží přímo na trati. No a tento konkrétní track day byl ještě o to zajímavější, protože se spojil s firmou ABT Czech, oficiálním zástupcem německého úpravce ABT Sportsline pro Českou republiku. Na místě nechyběly jejich nejlepší současné výtvory a některé jsem navíc mohl řídit. A byl to nezapomenutelná zážitek.

Pojďme ale začít vůbec tím nejlepším. Model ABT XGT byl bezesporu největší hvězdou dne. Tento exkluzivní vůz, jehož produkce je omezena na pouhých 99 kusů, představuje vrchol automobilového inženýrství a je příkladem dokonalého propojení závodních technologií se silničním provozem.

abt-a-iamdriver-6

ABT XGT je přímým potomkem závodního speciálu Audi R8 LMS GT2, který patří mezi nejvýkonnější stroje v rodině GT vozů Audi. Původně byl tento model navržen pro takzvané „gentleman drivers“, tedy zkušené neprofesionální jezdce, kteří chtějí okusit skutečnou závodní techniku. Základní koncept závodního vozu byl následně přepracován týmem ABT Sportsline ve spolupráci se Scherer Sport tak, aby mohl být homologován pro silniční provoz. Práce na úpravách probíhaly více než dva roky, přičemž důraz byl kladen na zachování maximálního možného závodního charakteru vozu.

Pod kapotou ABT XGT se nachází původní 5,2litrový atmosférický desetiválcový motor V10, který zůstal téměř beze změn oproti závodní verzi. Výkon dosahuje 640 koní (470 kW) a točivý moment činí 840 Nm. Aby vůz splňoval emisní normy a mohl být provozován na běžných silnicích, došlo k instalaci katalyzátorů, optimalizaci chladicího systému a přeprogramování řídící jednotky motoru. Maximální rychlost činí úctyhodných 320 km/h, přičemž zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za pouhých 3,1 sekundy. Ještě působivější je údaj o akceleraci z 200 na 300 km/h, který činí 5,4 sekundy.

abt-a-iamdriver-12

Převodovka byla speciálně upravena tak, aby vyhovovala silničnímu provozu, ale přitom si zachovala závodní charakteristiku. Stejně tak podvozek, který vychází ze závodní specifikace, prošel modifikacemi umožňujícími lepší komfort při jízdě po běžných silnicích. Pohotovostní hmotnost vozu se zastavila na hodnotě 1.400 kg, což je v kombinaci s výkonem a aerodynamikou zárukou neuvěřitelných jízdních vlastností.

Exteriér ABT XGT je kompletně přepracovaný a využívá širokou škálu karbonových komponentů. Celkový design vychází ze závodní verze Audi R8 LMS GT2, což podtrhuje agresivní aerodynamický paket s masivním zadním křídlem. Použití karbonu nejen snižuje hmotnost, ale zároveň dodává vozu exkluzivní vzhled.

V interiéru dominuje sportovní atmosféra s prvky z alcantary, kůže a karbonu. Každý vůz nese unikátní označení svého pořadového čísla v rámci limitované série 99 kusů. Jeden z nejzajímavějších detailů představuje kousek původní kovadliny ABT integrovaný do středové konzole jako odkaz na bohatou historii značky. Tento vůz je dokonalým příkladem filozofie „From The Racetrack To The Road“, tedy přenosu závodní technologie do silničního provozu.

abt-a-iamdriver-9

Živé setkání s touto plackou mě navodilo chuť usednout za volant a vydat se vstříc mosteckému okruhu, a tak jsem usedl za volant dalšího skvostu – ABT RS3-R, což je upravená verze Audi RS3, v tomto případě před faceliftem. Jde o vůz s masivním výkonem 500 koní a točivým momentem 600 Nm, což představuje nárůst o 100 koní a 100 Nm oproti sériové verzi. Tato bestie zvládne maximální rychlost až 300 km/h (po aktivaci přes aplikaci “myABT”), což ji činí jedním z nejrychlejších hot hatchů současnosti.

Pod kapotou pracuje 2,5litrový pětiválec TFSI s turbodmychadlem, který produkuje ikonický zvuk. ABT ho navíc vylepšilo výkonnějším mezichladičem a speciálně optimalizovanou řídicí jednotkou (ABT POWER R), která zlepšuje odezvu a výkon motoru. Sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic přenáší výkon na všechna kola pomocí pohonu quattro. Auto disponuje aktivním mezinápravovým diferenciálem s elektronikou řízenými spojkami a systémem Torque Vectoring, který optimálně rozděluje výkon mezi jednotlivá kola.

abt-a-iamdriver-20

Výfukový systém ABT přináší nejen lepší průchod spalin, ale i neskutečný zvukový doprovod. Dvě masivní matně černé koncovky z nerezové oceli o průměru 95 mm dodávají pětiválci drsnější charakter, a přitom zachovávají jeho nezaměnitelnou melodii. Podvozek dostal nové pružiny a stabilizátory, které zlepšují jízdní vlastnosti, s možností výškově nastavitelného podvozku pro dokonalé sladění s tratí. Brzdový systém zůstává původní, ale karbonkeramické brzdy na přední nápravě poskytují neuvěřitelný účinek.

Design vozu je výrazně podtržen aerodynamickými doplňky z karbonu. Přední spoiler, rozšířené blatníky, zadní difuzor a další prvky dodávají vozu nejen agresivní vzhled, ale i lepší přítlak ve vysokých rychlostech. Interiér je prošpikovaný detaily s logy ABT a RS3-R, včetně emblému “1 of 200″, který připomíná exkluzivitu modelu. Osvětlené prahové lišty s logem ABT a přepracovaná sportovní sedadla přidávají na závodním dojmu.

abt-a-iamdriver-21

Jízda byla fantastická. Auto jede neuvěřitelně, pětiválec má boží zvuk a výkon je přímo absurdní. Překvapila mě hravost zadní nápravy, což mnozí u Audi zřejmě nečekají. Ale kompaktní RS3 umí krásně zatáhnout “zadkem” a pobavit vás velmi čitelným powerslidem. Navíc je agilní a i na okruhu funguje brilantně. Karbonkeramické brzdy na přední nápravě mají ohromný účinek a dobrou dávkovatelnost. Když jsem chtěl, tak navíc bylo auto velmi stabilní a čitelné. Oproti sérii mi přišlo ještě o fous agilnější a ochotnější následovat plyn nebo utahovat stopu při správné práci s plynovým pedálem a přenosem kinetické energie. ABT auto upravilo opravdu funkčně, což musím vyzdvihnout. Není to jen optika a zvýšený výkon, ale jejich úprava opravdu vylepší všechny aspekty auta. A věřte tomu, že okruh je ideální místo, kde se to pozná. ABT RS3-R je limitovaná edice pouhých 200 kusů, což z něj dělá sběratelský kousek. Cena celkové přestavby se vyšplhá až na 2.844.000 Kč, což zahrnuje základní cenu vozu Audi RS3, úpravy ABT a montáž.

Za zmínku také stojí , že instruktorku mi na místě spolujezdce dělala Isabelle Biela, dcera automobilové legendy Franka Biely, dvojnásobného vítěze legendárního závodu Le Mans 24. Isabelle dnes spolupracuje jako jezdkyně se značkami Audi, Volvo a Mercedes a dělá instruktorku terénní jízdy ve vozech Ineos Grenadier, které si oblíbila. Pokud se s ní chete svést i vy, rozhodně sledujte nabídky klubu IAMDRIVER, se kterým aktivně spolupracuje právě jako instruktorka.

abt-a-iamdriver-18

V Mostě se však objevila ještě jedna pořádná exkluzivita a tou je ABT RS7-LEGACY EDITION 1000 HP, u kterého ABT Sportsline opět posunul hranice automobilového inženýrství. Tento jedinečný automobil je výsledkem rozsáhlých úprav původního Audi RS7 a jeho výroba je omezena na pouhých 200 kusů po celém světě. Jedná se o ultimativní kombinaci luxusu, technologií a brutálního výkonu. Srdcem tohoto supersportovního sedanu je 4,0litrový osmiválec TFSI s přímým vstřikováním a dvojitým přeplňováním. Původní verze Audi RS7 dosahovala výkonu 600 koní a 800 Nm točivého momentu, zatímco varianta RS7 Performance nabídla zvýšení na 630 koní a 850 Nm. ABT Sportsline však posunul tento motor do zcela jiné dimenze.

Díky technologii ABT POWER R bylo možné navýšit výkon až na ohromujících 1000 koní (736 kW) a 1150 Nm. Tohoto čísla bylo dosaženo instalací speciálních turbodmychadel ABT, výkonného mezichladiče a upraveného olejového chladiče. Kromě toho byl implementován systém vstřikování vody a etanolu (IWI), který maximalizuje výkon a efektivitu motoru. Maximální rychlost tohoto vozu dosahuje 330 km/h. Pro optimalizaci spalování je nutné používat palivo s oktanovým číslem 102.

RS7-LE_1000PS_Presse-14 RS7-LE_1000PS_Presse-16

Součástí úprav je také kompletní nerezový výfukový systém. Tento výfuk nejen zlepšuje výkon a průtok spalin, ale dodává vozu agresivní zvukový projev, který dokonale doplňuje jeho dynamiku. Výrazným prvkem jsou dvě dvojité koncovky o průměru 102 mm, které opticky i akusticky podtrhují sportovní charakter vozu. Aby bylo možné přenést ohromující výkon na vozovku, dostal model ABT RS7-LE výškově nastavitelný podvozek. Kromě toho byly instalovány speciální stabilizátory ABT, které minimalizují náklony karoserie v zatáčkách a zajišťují precizní ovladatelnost. Výsledkem je dokonalá rovnováha mezi komfortem a nekompromisní stabilitou ve vysokých rychlostech.

Vůz je vybaven exkluzivními kovanými koly ABT HIGH PERFORMANCE IR22 v lesklé černé barvě, která evokují vzhled centrální matice. Pneumatiky Goodyear Eagle F1 Supersport v rozměru 295/30 ZR22 zajišťují maximální přilnavost a optimální přenos výkonu na silnici. Součástí systému je také kontrola tlaku v pneumatikách (TPMS), která zajišťuje bezpečnost a optimální jízdní vlastnosti.

RS7-LE_1000PS_Gusswerk-61

Design vozu byl přetvořen s důrazem na aerodynamiku a použití lehkých materiálů. Dominantním prvkem jsou karbonové díly v provedení „carbon bold“, které dodávají vozu nejen exkluzivní vzhled, ale také zlepšují jeho dynamické vlastnosti. Karbonové komponenty zahrnují přední spoiler, nástavce nárazníků, přední mřížku, ventilační otvory v podbězích, kryty zrcátek, boční nástavce prahů i zadní spoiler. Každý kus nese označení RS7-LE 1000, což podtrhuje jeho exkluzivitu.

Kabina vozu byla přizpůsobena tak, aby odpovídala jeho extrémnímu výkonu. Volant potažený Alcantarou je vybaven exkluzivními řadicími pádly ABT. Palubní deska, kryty rámů sedadel i středová konzole jsou upraveny v materiálu Dinamica soul, který zajišťuje dokonalý sportovní pocit. Každé sedadlo nese logo ABT a označení RS7-LE. Nástupní prostor je osvětlen a doplněn prahovými lištami s označením modelu.

RS7-LE_1000PS_Gusswerk-64

Základní cena Audi RS7 se pohybuje kolem 3 600 000 Kč. Cena úprav v rámci balíčku RS7-LE 1000 je stanovena na 205 000 € včetně DPH (přibližně 5 125 000 Kč). Celková cena vozu ABT RS7-LE 1000 tak dosahuje přibližně 8 725 000 Kč. Vzhledem k extrémně limitovanému počtu 200 kusů se jedná o výjimečný model, který bude lákadlem pro sběratele i nadšence do extrémně výkonných vozů.

První track day s ABT Czech a IAMDRIVER byl pro mě jedním z nejlepších zážitků za volantem. Řídit ABT RS3-R bylo jako ovládat precizní zbraň na čtyřech kolech – neuvěřitelně rychlá, výkonná, stabilní a s dechberoucím zvukem. Pokud hledáte příležitost zažít něco podobného, určitě doporučuji sledovat akce IAMDRIVER a pokud máte například Audi RS3, možná zvážit i úpravy od ABT Czech. Stojí to za to!

abt-a-iamdriver-4

Společnost ABT Sportsline je celosvětově uznávaným specialistou na značky ŠKODA, Audi, Volkswagen, SEAT, CUPRA a dokonce i Lamborghini. Díky exkluzivnímu zastoupení společnosti ABT Czech s.r.o. nyní i čeští zákazníci mohou využít špičkových úprav, které jsou nejen esteticky a technicky precizní, ale také podložené plnou zárukou. Ta je koncipována tak, aby nenarušovala původní tovární záruku výrobce, což je obrovská výhoda oproti běžným úpravám na trhu.

Záruka ABT funguje na jednoduchém principu, který přináší zákazníkům klid a jistotu. Všechny provedené úpravy jsou kryté oficiální záštitou společnosti, což znamená, že výrobce vozu nezpochybňuje platnost původní tovární záruky. ABT Sportsline přebírá odpovědnost za všechny komponenty a instalované díly, což znamená, že zákazník se nemusí obávat nečekaných výdajů spojených s tuningem. Tato záruka platí po dobu pěti let nebo do najetí 120 000 kilometrů, podle toho, co nastane dříve. Navíc má celoevropskou platnost, což znamená, že v případě potřeby může zákazník využít služeb jakéhokoliv oficiálního zastoupení ABT v rámci Evropy. Velkou výhodou je i přenositelnost záruky, což znamená, že pokud se majitel vozu rozhodne svůj automobil prodat, nový majitel si zachová stejné garance.

abt-a-iamdriver-2 abt-a-iamdriver-1

Pro udržení plné záruky ABT je však nutné dodržet několik zásadních podmínek. Klíčovým faktorem je odborná instalace úprav certifikovaným partnerem ABT, použití výhradně originálních dílů, pravidelné dodržování předepsaných servisních intervalů a vedení podrobné servisní historie. Důležité je také používání doporučeného paliva, aby bylo zajištěno, že motor i ostatní komponenty budou pracovat v optimálních podmínkách.

ABT Sportsline však myslí i na majitele starších vozů. Pro automobily starší pěti let poskytuje dvouletou záruku na provedené úpravy, což je v segmentu aftermarketových úprav naprosto ojedinělý krok. Tímto způsobem si i starší modely mohou užít špičkovou kvalitu a bezpečnost, kterou ABT garantuje.

Se vstupem na český trh tak ABT Sportsline přináší nejen špičkové úpravy vozidel, ale také revoluční přístup k záruce, který dosud v tomto segmentu nemá obdoby. Čeští zákazníci se tak mohou těšit na bezkonkurenční kombinaci výkonu, kvality a spolehlivosti, kterou ABT nabízí.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz