Tato ojetá auta rozhodně nekupujte: Připraví vás o nervy i peníze
Mezi aktuálně nejproblémovějšími auty se objevují i elektromobily a oblíbené modely, jako jsou Ford Focus, Hyundai Tucson nebo plug-in hybridní BMW 330e. Společnost Carvago letos poprvé aktualizovala svůj blacklist – seznam zvlášť problematických modelů a verzí, které jsou natolik nespolehlivé a rizikové, že je zcela vyřazuje ze své nabídky.
V číslech to znamená, že největší online platforma pro nákup a prodej aut v Evropě z nabídky úplně odstranila téměř 25 tisíc vozidel. Mezi nimi nejsou jen vozy s klasickými spalovacími motory nebo několik hybridů, ale také elektromobily – včetně luxusního Porsche Taycan.
„Zařazení každého dalšího modelu na Blacklist samozřejmě důkladně zvažujeme, protože tím zužujeme nabídku a omezujeme výběr pro zákazníky. Jsme ale přesvědčeni, že v některých případech to má smysl,“ vysvětluje Viktor Holík, Country Manager Carvago Slovakia. Cílem je podle něj předejít situacím, kdy by firma nabízela nespolehlivá auta, což by vedlo k negativním zkušenostem zákazníků s celou službou.
Aktuální rozšíření Blacklistu vychází z nejnovějších praktických zkušeností odborníků Carvago a navazuje na loňské zavedení tohoto seznamu, které už tehdy „stoplo“ první modely se známými problémy s motory nebo převodovkami. Z nabídky tak zmizely například vozy koncernu Volkswagen s motory EA111 – tedy sérií benzinových tří- a čtyřválců vyráběných od roku 1985 do roku 2015. Tyto motory poháněly menší vozy koncernu, jako jsou VW Polo, Golf, Škoda Fabia, Octavia, SEAT Ibiza a další.
Vyřazeny byly také modely skupiny Stellantis s přeplňovanými benzinovými motory o objemu 1,2 a 1,6 litru a rovněž vozy značky BMW s motory N47 – čtyřválcovými turbodiesely s přímým vstřikováním vyráběnými od března 2007 do září 2014 (v objemech 1,6 a 2,0 litru).
Je pravda, že u většiny aut se během jejich životnosti nějaká porucha objeví a při koupi ojetého vozu s vyšším nájezdem je s tím třeba počítat. U modelů zařazených na Blacklist však podle Carvaga představuje riziko poruch neúměrně vysokou pravděpodobnost.
Obchodníci přitom taková auta běžně nabízejí. Podle aktuální analýzy hlavních inzertních portálů je v Evropě momentálně na prodej více než 445 000 problémových aut. I kdyby se u každého druhého z nich objevila vážná závada s náklady na opravu kolem 5000 eur, znamenalo by to celkové škody přesahující miliardu eur.
Audi e-tron
Elektrické SUV od Audi při svém vstupu na trh zaujalo prémiovým interiérem a přesvědčivou dynamikou. Trakční baterie se stala předmětem několika svolávacích akcí, v praxi se však Carvago s jejich poruchami příliš nesetkává. Na Blacklist Carvaga se e-tron dostal především kvůli opakovaným a obtížně řešitelným poruchám elektromotorů.
BMW 330e F30
Plug-in hybridní verze předchozí generace BMW řady 3 byla ve své době chválena za jízdní vlastnosti a hladké sladění benzinového a elektrického motoru. Právě to se ale časem ukázalo jako slabina – ložiska elektromotoru mají omezenou životnost a jako náhradní díl lze oficiálně objednat pouze celou převodovku, do které je elektromotor integrován. U jiných modelů BMW s podobným systémem Carvago zatím problém ve větší míře neeviduje.
Ford Focus III 1.5 EcoBoost
Zážehové motory EcoBoost od Fordu, které kombinují přímé vstřikování a přeplňování, si bohužel vydobyly špatnou pověst kvůli široké škále vážných poruch. Některé souvisí s nesprávnou údržbou, ale to nic nemění na tom, že Carvago považuje riziko pro své zákazníky za příliš vysoké. Pozor – jde o čtyřválec z konstrukční řady Sigma. Novější tříválec se stejným obchodním označením, montovaný do čtvrté generace Focusu nebo třetí generace Kugy, se zatím jeví jako spolehlivější.
Hyundai Tucson 1.6 CRDi mHEV
Naftové motory konstrukční řady U od Hyundai/Kia nejsou bohužel imunní vůči typickým poruchám dieselových motorů, zejména těch souvisejících s emisním systémem. Ty mechanici Carvaga dokáží včas odhalit v rámci předkupních kontrol CarAudit. Mild-hybridní verze ovšem přidává specifický problém – špatně navržený napínací mechanismus hybridní části rozvodového řetězu. Porucha kladky pak může vést až k mechanickému zničení motoru.
Jaguar I-Pace
První elektrický model značky Jaguar se skvěle řídí a dnes se dá pořídit za velmi zajímavé ceny – což ale má svůj důvod. Baterie s články od LG totiž přinášejí řadu rizik, včetně toho nejzávažnějšího – rizika samovznícení vozu po několika hodinách stání v garáži. Jaguar se pokoušel problém řešit svolávacími akcemi, ale v některých zemích nakonec přistoupil i k zpětnému odkupu vozů od zákazníků. Podle dostupných informací se potíže týkají zejména určitých výrobních sérií, Carvago však preventivně vyřazuje z nabídky všechna auta z potenciálně rizikového období.
Opel Ampera první generace
Evropský sourozenec Chevroletu Volt byl na svou dobu mimořádně inovativní. Šlo o plug-in hybrid, ve kterém spalovací motor nesloužil k přímému pohonu kol, ale jako generátor elektřiny pro dobíjení baterie – dnes bychom to označili jako „range extender“, což se opět dostává do módy. Důvody zařazení na Blacklist jsou v zásadě banální: po letech selhávají ložiska v elektromotorech a baterie mají už jen zlomek původní kapacity.
Porsche Taycan
Nejrychlejší nabíjení, ohromující jízdní vlastnosti a prestiž značky Porsche bohužel nezajistily modelu Taycan imunitu vůči největšímu strašáku elektromobilů – zkratu v baterii, který může vést až k požáru. Primární příčina je podle dostupných informací stejná jako u Jaguaru I-Pace – chemie „pouch“ článků LG. Porsche kvůli tomu omezuje možnosti nabíjení a v některých případech vyžaduje pravidelné dlouhé kontroly baterie v autorizovaném servisu. Opravdovou nápravu přinesla pravděpodobně až modernizovaná verze vyráběná od března 2024.
Range Rover Evoque TD4
Zážehové i naftové dvoulitrové čtyřválce Ingenium měly u Jaguaru a Land Roveru nahradit starší motory od Fordu. Ambiciózní název („ingenious“ znamená důvtipný nebo geniální) ale s odstupem času působí poněkud ironicky. Motory totiž trpí předčasným opotřebením plastových vedení rozvodového řetězu, poruchami turbodmychadel a ředěním oleje naftou, které – pokud není včas rozpoznáno – spouští kaskádu vážných problémů. Postupné konstrukční úpravy sice spolehlivost zlepšily, nejproblematičtější jsou však starší ročníky.
Volvo V60 T4
Mnoho lidí, včetně fanoušků značky, netuší, že motor Ford 1.6 EcoBoost (ještě problematičtější předchůdce výše zmíněného 1.5) byl montován i do řady modelů Volvo z let 2010–2016. Výsledkem snahy o co nejnižší tření byla bohužel slabá mechanika, poddimenzované chlazení a další nedostatky. I když motor ve vozech Volvo díky jinému sání a softwaru fungoval o něco spolehlivěji než ve Fordech, jeho hlavní konstrukční slabiny mu zůstaly.
.« Která auta mají nejčastěji stočený tachometr? Němci otestovali nosiče na kola: Za který zbytečně nevyhodíte peníze? »