audi-q3-sportback-2

Test Audi Q3 Sportback 35TDI

7. 1. 2020 • AUDI, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Motor: 80%

Podvozek: 90%

Převodovka: 85%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 85%

Audi Q3 Sportback je efektní a výborně jezdící prémiový crossover, který trochu kazí novými normami sužovaný motor a velice odvážná cenovka.

Verdikt:

Audi se po dlouhé době připojuje do konkurenčního boje na segmentu kompaktních a stylových SUV Coupé. Tomu už po dvě generace kraluje BMW X4 a také Mercedes-Benz GLC Coupé. Ingolstadt tedy přichází s modelem Q3 Sportback, který zaujme především opravdu povedeným vnějším designem a technokratickým interiérem.

Audi Q3 Sportback ztělesňuje sílu a preciznost, což je patrné ze všech stylistických detailů. Černá mřížka osmiúhelníkové masky chladiče Singleframe má výrazně trojrozměrný design s mimořádně sportovním charakterem. To samé platí i pro lichoběžníkové otvory pro přívod vzduchu a expresivní nárazník s plochou ozdobnou lištou. Výrazné vnější díly karoserie jsou lakovány v kontrastní barvě a umocňují charakter SUV. Opakem je kabina ve stylu kupé. Nízká linie střechy přechází do velmi skloněných střešních sloupků D a je zakončena střešním spoilerem. Audi Q3 Sportback tak vypadá výrazně delší než sesterský model Q3.

1

SUV ve stylu kupé je zároveň o téměř tři centimetry nižší. Díky tomu působí vůz svalnatějším dojmem. Výrazné kontury nad koly poukazují na pohon quattro, který je dodáván sériově pro většinu nabízených motorů. Na výrazně prostorově zpracovaných plochách zádě vzniká velmi efektní hra světla a stínu. Šířku modelu Audi Q3 Sportback umocňuje nízké zadní okno, které je po stranách obklopeno aerodynamickými prvky, a sportovní nárazník, jenž přebírá vzhled otvorů pro přívod vzduchu. K tomuto efektu přispívají také zadní svítilny, které mají stejně jako nízké přední světlomety klínovitý tvar, jenž se od okrajů zužuje. Audi dodává přední světlomety ve třech verzích včetně technologie Matrix LED, u níž adaptivní dálková světla inteligentně osvětlují vozovku v závislosti na jízdní situaci.

7 2

Uvnitř se hraje na stejnou notu a všemu vládne geometrie. Audi se vzdala svých oblých tvarů a já tuhle změnu vítám. Od madel dveří, přes kliky, až po výdechy klimatizace se zde opakují ostré hrany. Zpracování je na té nejvyšší úrovni a ergonomie příkladná. Kam oko i ruka dosáhne, vidíte jen prvotřídní slícování a pečlivě volené materiály. Interiéry Audi vždy platily za výborné a tady tomu není jinak. Oproti dražším sestrám se Q3 v nové generaci nedočkala dvou displejů a ovládání klimatizace zůstalo manuální, což s povděkem přijímám.

Nad konzolí klimatizace se nachází hlavní displej infotainmentu, který má krásné barvy i rozlišení – bohužel je nemožné ho udržet čistý déle než několik sekund. Systém samotný je ale opravdu komplexní a rychlý, jeho ovládní je navíc intuitivní – skvělá práce. K dokonalosti chybí už jen umístění o malinko výš.

Displej se topí hodně nízko a odvádí pozornost od řízení. Naštěstí je tu záchrana v podobě virtuálního cockpitu, který našel své místo v kapličce přístrojů a v naprosté většině případů si vystačíte pouze s ním. Vlastně se mi chce říct, že by to mohl být klidně jediný displej v celém autě. Jeho rozlišení je neuvěřitelně jemné a ovládání geniálně jednoduché, všechny informace jsou podávány přehledně a logicky. Virtuální cockpit zkrátka stále patří na špičku virtuálních kapliček přístrojů.

5 4

Sportovní sedadla S-line skvěle drží tělo (byť jsou na dlouhé cestování poměrně tvrdá) a pozice za volantem je výborná. Sedí se nízko, volant si mohu hezky přitáhnout k tělu a mám skvělý výhled ven. Horko těžko vzpomínám na nějaký crossover, který by nabídl podobně doprou pozici. Jen volant bych raději volil kulatý (je možnost si jej navolit ve výbavě). Sploštělý volat podobný tomu z R8 sice daleko víc sedí do geometricky řešeného interiéru a je mnohem stylovější, ale například při parkování je sploštělá dolní část nepraktická.

Pod kapotou se v mém případě ukrýval základní dieselový motor s označením 35 TDI, které označuje čtyřválcový dvoulitr o výkonu 110 kW a 340 Nm. Šlo o varintu s pohonem pouze předních kol a dvojspojkovým automatem. Motor je sice základní, ale že by mu chyběl výkon říct určitě nemůžu. Vzhledem k určení auta mi přišel dostatečný a neměl bych potřebu připlácet si za výkonnější variantu. Jediné, s čím jsem trochu bojoval, byl projev motoru.

8

Starší varinty dvoulitru se projevolaly příjemnou pružností a slušným zátahem od velice nízkých otáček, ale aktuální varianta šikanovaná nejnovější WLTP normou ztratila na svém charakteru. Motor nemá pod 1700 otáček vůbec chuť do života a i po překročení této hranice se dočkáte poměrně výrazné prodlevy na povely plynového pedálu. Také jsem měl problém s dávkováním plynu. Někdy auto vyrazilo na sebemenší pohyb pedálu, jindy bylo potřeba poslat nohu až do podlahy, aby se něco dělo.

Ani převodovka nebyla v kondici, jak si ji pamatuji. Při rozjezdech nechala poměrně dlouho prokluzovat spojku a za jízdy řadila ležérně. Daleko lépe se chovala po přepnutí do režimu sport. Jistá nerozhodnost soustavy se podepsala na spotřebě. Ve městě jsem měl, co dělat držet se pod devíti litry, mimo něj se dalo jezdit kolem šesti. Testovací týden jsem zakončil na 7,8 litrech. Musím říct, že od dvoulitrového dieselu, který pohání pouze přední nápravu, jsem čekal o něco méně.

6

Podvozek varianty S-Line mi přišel zbytečně tuhý i přes menší zimní kola. Ve městě tak jízda nebyla příliš komfortní a přes retardéry nebo výmoly mě Q3 docela potrápila. Na hezké silnici se karta obrací. Za jízdy je Q3 i přes svojí ne zrovna malou váhu (více než 1600 kilogramů) příjemně obratná. Především po městě se pohybuje s hbytostí teriéra a není problém vymotat se i z těch nejtěsnějších parkovišť. Ve vyších rychlostech mnohem lépe filtruje nerovnosti a v zatáčkách se chová opravdu jistě. Až do poslední chvíle je auto ukázkově neutrální a do nedotáčivosti přechází hezky čitelně, karoserie se téměř nenaklání a přehnanou odvahu v zatáčkách vám zavčasu oznámí kvílení všech čtyř pneumatik. Potěšující je i poměrně strmé řízení, na které auto svižně reaguje.

3

Q3 Sportback je rozhodně nejlépe vypadajícím autem z konkurence, co se vnějšího vzhledu týká. BMW X4 nabídne útulnější interiér i přes slabší technologickou výbavu, ale třeba mnichovská motorizace 20d je mnohem lepší v porovnání s 35 TDI. GLC Coupé zase nejvíce trpí na svůj věk, kdy je z konkurence na trhu nejdéle, nabídne však mildhybridní technologii v základu.

9

Audi Q3 Sportback tak trpí zejména na zvláštní utlumení pohonné jednotky a poměrně ambiciózní cenovku. Testovaný model se základním motorem, bez pohonu všech kol, bez kožených sedaček, bez elektrického nastavení sedadel a bez pár dalších věcí totiž stál 1,6 milionu…

Plusy

– Výrazný design
– Kvalita zpracování
– Odhlučnění interiéru
– Vnitřní prostor
– Jízdní vlastnosti

Minusy

– Vysoká cena
– Letargický motor
– Letargická převodovka
– Vyšší spotřeba

.

« »