bmw 330 ci e46 exterior (65)

TEST legendy BMW 330Ci M Sport E46

8. 11. 2016 • BMW, Historické vozy, Historie, Ojeté vozy, Testy

Existují auta, která se zrodí a s další generací zaniknou, přičemž většina z nás si na ně ani nevzpomene, pak jsou tu vozy, které přežijí a jsou vyhledávány, i když již nejsou aktuální. No a pak jsou tu automobily, které se stanou ikonou, modlou, ceněným zbožím… říkejte jim, jak chcete, ale v tomto případě se jedná o kus, který se stal legendou! Každá automobilka takový model má a výjimkou není ani BMW, které jich má několik desítek a mezi ně patří právě i generace E46 se svým skvělým atmosferickým motorem 3.0 R6. Ten byl dokonce několikrát oceněn jako nejlepší motor světa a to už něco opravdu znamená. Jako zástupce třílitrové verze generace E46 jsme si vybrali dechberoucí kupé v krásné modré barvě a s fenomenálním M Sport paketem II. Pohodlně se usaďte, jízda právě začíná.

Na první pohled mezi nejvetší klad této generace trojkové řady patří zejména její design a spojí-li se s karoserií kupé a sportovním paketem, tak se jedná přímo o umělecké dílo. Ano, můžete si myslet, že přeháním, ale podívejte se na to, jak vůz kombinuje vyhraněnou agresivitu s elegancí – ostrá naštvaná žraločí tvář přechází přes svalnaté boky a elegantní profil k vyšpulenému zadečku. Vůz je navíc snížený, rozšířený a působí celkově nebezpečným dojmem, ale zároveň dává najevo svou urozenost a cenu.

330_5

M Paket je pro příznivce BMW spíše než známým pojmem modlou a v tomto případě se skládá z předního nárazníku ve stylu slavné M3, agresivních bočních prahů, sportovního zadního nárazníku s decentním difuzorem, odtrhové hrany na kufru, 17″ kol z divize M, doplňků interiéru v podobě sportovního tříramenného volantu s dokonalým tvarováním, mkové řadící páky a dalších detailů, jako prahových lišt nesoucích logo M. Mimo tyto čistě designové záležitosti tu máme ještě jednu a to zcela zásadní věc – sportovní M podvozek, který z komfortně naladěného kupé udělá takovou menší M3.

Vůz je dále vybaven příplatkovou výbavou v podobě sportovních vyhřívaných sedadel s kombinací broušené kůže Alcantara a klasické látky, xenony, tempomatem, DSC, PDC, dešťovým senzorem, antireflexními zrcátky a dalšími drobnostmi, které z této trojky dělají výborně vybavený vůz. Ještě zmíním paket Shadow Line, který se skládá z černých matných lišt kolem oken a černého lakování vnitřku předních světel. Celá táto kombinace detailů dává dohromady dokonalý celek. Pověstnou třešničkou na dortu je pak barva Topsblau, tedy modrá metalíza, která není příliš obvyklá.

330_4

Nedá se pozastavit nad interiérem a jeho zpracováním, které je nadprůměrné ještě dnes. Tradičně natočený středový panel je vyveden z nejkvalitnějších měkčených materiálů a to samé platí i o tunelu mezi sedadly. Tady už další generace řady 3 E90 měla tvrdý nevzhledný plast. Celkově platí, že E46 nabízí vrchol kvality a tradičního designu mnichovské značky. Mkový volant skvěle padne do ruky, má ideální průměr i tloušťku věnce. Sportovní sedadla v alcantaře vypadají skvěle a ještě lépe podrží vaše tělo v zatáčkách. “Karbonový” dekor pak jen podtrhuje sportovní eleganci celého kokpitu. Tady je jednoduše vše na jedničku.

To nejlepší je ale pod kapotou, kde se nachází famózní atmosferický třílitrový řadový šestiválec produkující výkon 170 kW (231 k) a 300 Nm točivého momentu, přičemž maximálního výkonu je dosaženo v 5.500 ot./m. Vůz atakuje stovku za 6,5 sekundy a zastaví jej omezovač v obligátní rychlosti 250 km/h. Tyto údaje staví 330 Ci mezi to nejrychlejší, co v denním provozu běžně potkáte.

BMW 330 Ci je proslulé zejména skvělým podvozkem, řízením a excelentním gripem. Kombinace silného atmosferického motoru s pohonem zadních kol také značí velkou dávku zábavy. Nečekejte však driftovací mašinu. Veškeré kouzlo totiž spočívá v dokonale vyváženém chování vozidla. Je neutrální a při překročení limitu se posouvá k přetáčivosti. Podvozek je také velmi agilní, příjemně tuhý a přitom dokonale tlumí běžné nerovnosti. Co je na E46 nepochybně lepší v porovnání s novější E90/F30 je řízení. Tady je tužší, nepřeposilované a hlavně velmi komunikativní. Je až těžké popsat, jak skvěle se člověk za volantem cítí. Motor si mimo skvělý zátah zaslouží pochvalu za fantastický zvukový projev, který se dá přirovnat, teda vlastně ani nedá přirovnat k ničemu, co znáte z běžného provozu.

330_3

Krásný mechanický zvuk řadového šestiválce je důvod, proč budete vypínat audio a startovat auto v garáži jen tak pro radost. Vraťme se ale k jízdě. Největší legrace začíná na okresce s točitou charakteristikou rychlých dlouhých zatáček. Díky minimáním náklonům karoserie se auto krásně proplétá esíčkama a přenáší si váhu ze strany na stranu zcela necitelně. Tuhost řízení stoupá s razancí jízdy a auto poslouchá na slovo. Podvozek nerozhodí ani příčné nerovnosti a i přes ně dokáže udržet stopu bez odskoku.

Problémem tohoto kusu je především absence šestého rychlostního stupně, kdy na dálnici může někomu vadit rezonace ve vysokých otáčkách při konstantní rychlosti. Měl jsem možnost řídit v jednom týdnu jak 330i coupe tak i sedan a musím zmínit, že coupe je celkově nastavené sportovněji, což je vlastně i logické. Auto si krásně střílí do výfuku při razantní akceleraci a při náhlém ubrání plynu. Každé nastartování tak pro vás bude slast, která se stane drogou.

330_1

Podvozek má však i své mouchy ohledně komfortu – auto nemá rádo města a veškeré překážky v nich (zpomalovací prahy atp.), dále přímo nesnáší popojíždění v koloně, kde se rozjet bez cuknutí a protestu spojky snad ani nelze. Také se mu nelíbí příčné nerovnosti, spáry, díry a nedejbože vyjeté koleje. To se ale u sporťáku dá očekávat. Mimo tyto problémy auto krásně tlumí něžné nerovnosti, nedrnčí a i v dálničních rychlostech okolo 180 není v kabině výrazný hluk.

Vůz na kvalitní okresce ožije a poskytne skvělé jízdní zážitky, tuhé řízení přesně informuje o každém milimetru cesty, zpětná vazba je dokonalá, nízko položené sedáky vám říkají, co dělá podvozek a i když jedete jak “čuně”, tak e46 se sportovním podvozkem je velmi těžké dostat do problémů.

To je to, co mi chybí u nových BMW – jsou nejprve nedotáčivá a těžká na čumák celkově. E46 je ideální kompromis mezi sportovním a komfortním autem, i když ta sportovnost je tam citelnější. Velmi příjemným překvapením je spotřeba, která ani při ostré jízdě nepřekračuje 12 l/100 km, což je na třílitrový objem výborná hodnota. Při běžném zacházení si motor řekne o přijatelných 9 až 9,5 l/100 km.

330_6

Za 300 tisíc korun seženete i slabší E90, ale nebude to auto, které vám nabídne ryzí požitek z jízdy a navrch zajistí závist sousedů, jen je třeba počítat s dražším provozem. BMW 330Ci je auto, díky kterému se těšíte na každou další cestu jako malé dítě a cítíte smutek, když ho opouštíte.

Silné stránky

  • Motor
  • Vzhled
  • Praktičnost
  • Jízdní vlastnosti – podvozek a řízení
  • Prostornost
  • Dílenské zpracování
  • Na řidiče orientovaný interiér
  • Sedáky a posez za volantem
  • Zvukový projev
  • Audio
  • Zpětná vazba a komunikativnost řízení

Slabé stránky

  • Dražší provoz a servis
  • Spotřeba
  • Spotřeba oleje (cca litr na 2.000 km)
  • Typický neduh – nezahřáté auto nevrací 5ku do neutrálu (po zahřátí problem mizí)
  • Zadní pohon v zimě
  • Tuhá převodovka, tuhá spojka
  • Absence 6. převodového stupně
  • Snad nulový rejd
  • Spotřeba pneumatik
  • V některých situacích příliš tvrdý podvozek

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2979
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 170 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 3500
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6,5
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 12.5 / 7 / 9.1
Emise CO2: 216
Rozměry a hmotnosti:
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 500
Rozměr pneu: 245
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry:
a) délka (mm): 4488
b) šířka (mm): 1947
c) výška (mm): 1369
d) rozvor (mm): 2725
e) rozchod vpředu (mm): 1471
f) rozchod vzadu (mm): 1478
.

« »

MENU