zbIVLVH

Historie: BMW M3 E36 – Jak vznikla legenda?

7. 11. 2016 • Historie, Novinky

Dlouze očekávaný nástupce skvělé M3 E30 se představil na Paris Auto Show roku 1992. Oproti E30 šlo o významný krok kupředu, nejen v oblasti designu, ale především v použité technice. I když se zpočátku objevovaly negativní názory o tom, že je E36 těžší a méně obratnější, seznam kladných vlastností ale tyhle negativa zcela zastínil. Především motor si zaslouží absolutorium. Nový model totiž dostal pod kapotu šestiválec s objemem 3,0L produkující 286 koní s točivým momentem 320Nm (již při 1000ot/min máte k dispozici více točivého momentu než u E30).

Designéři BMW dospěli k názoru, že jejich zákazníci touží spíše než po ospoilerovaném voze, jako byla E30, po decentnějším vzhledu. Díky tomu si může laik lehko splést M3 se slabší verzí trojkového kupé. Znalci ji poznají např. podle osobitého tvaru zpětných zrcátek, znaku M na zádi, předního nárazníku s většími vstupy vzduchu, zvýrazněných bočních prahů nebo podle zadního spoileru s integrovaným difuzorem. Interiér doznal také mírných změn. Na první pohled si všimnete nových sedaček s integrovanými opěrkami hlav v provedení kvalitní Nappa kůže. Volant i řadící páka je obšitá trojbarevnou nití v barvách Motosportu. Logo M se objevuje mezi rychloměrem a otáčkoměrem a také na řadící páce.

V prodeji v závěru roku 1992 se objevil nejprve model kupé. Prodával se v ceně kolem 80000DM a měl nejvýkonnější atmosférický motor (při přepočtu počet koní na litr – 96koní). O rok později se objevuje varianta Kabrdo, který je standardně vybaven elektricky ovládanou střechou, za příplatek je možno mít i hardtop. V roce 1994 se objevuje i sedan M3 a americká verze E36. Model pro USA má přiškrcen výkon na 240koní.

Roku 1995 prochází celá řada modernizací a týká se to především motoru, který má zvýšen objem na 3,2L a výkon nyní dosahuje 321koní. Díky tomu se čas potřebný ke zrychlení na 100km/h zkracuje na skvělých 5,5s (oproti 6,2s u modelu s 3,0L). Opticky je nová verze rozpoznatelná podle bílých krytů směrových světel. Ve stejném roce se ještě objevuje limitovaná homologační verze pro závody GT – M3GT s výkonem 295koní. GT byla pouze ve verzi kupé a vyrobena byla v pouhých 350 exemplářích. Odlišovala se svou barvou „british racing green“, dvojitým zadním křídlem a karbonovými prvky v interiéru s logem M.

Rok 1997 přináší kromě ukončení výroby sedanu M3 také významnou technickou novinku. BMW jako jeden z prvních výrobců uvádí do prodeje model se sekvenční převodovkou a vybral si právě M3, aby na ní mohl předvést tuto novinku. Převodovka dostala označení SMG.

O rok později končí výroba M3 kupé a v roce 1999 je ukončena produkce i poslednímu zástupci – M3 kabrio. Velkých úspěchů dosáhla E36 i na sportovním poli. Za zmínku stojí jistě úspěchy v ME v závodech do vrchu, kdy dokázal zvítězit s tímto vozem např. O.Krámský či R.Šenkýř.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz