IMG_0309

TEST BMW 335i Sport Line – Vstříc široké veřejnosti

5. 7. 2012 • BMW, Novinky, Testy

Letos v únoru vstoupila na trh už šestá generace trojkové řady od BMW pod označením F30. Řada 3 vždy patřila k etalonu třídy a určovala trendy, které všichni ostatní zoufale následovali. Každá nová generace znamenala ještě lepší techniku a řidičské zážitky. Nemohli jsme odolat a redakčnímu testu podrobili rovnou nejsilnější verzi v nabídce – 335i.

YouTube Preview Image

Než si řekneme více o jízdě a výkonech, pojďme se podívat, co je u trojky nového – při prvním pohledu si okamžitě všimnete větších rozměrů. F30 narostla o celých 93 mm a rozvor náprav o dalších 50 mm. To ji posouvá na úroveň minulé generace řady 5. Dobrým zjištěním je, že váha je oproti předchůdci menší a F30 se pohybuje v průměru okolo 1.500 kg – záleží na zvolené výbavě. Zcela nový je pochopitelně design vozu – není to žádná revoluce, ale jedná se o evoluci tvarů generace E90 s použitím současných designových prvků portfolia BMW. Zadní část tak velmi silně připomíná současnou řadu 5, profil zůstal tvarově shodný s E90 a přední část nabízí několik zajímavých prvků – jedná se především o světla protáhlé až do ledvin. Je to u BMW nezvyk, ale v reálu to nevypadá vůbec zle. Dalším prvkem je tvar kapoty, která odkazuje na minulost – čumák je sice nad zemí vysoko, ale díky bouli na kapotě opticky evokuje žraločí příď, která byla kdysi u této značky tak in. Detailisté si pak všimnou negativního sklonu výpletu ledvinek. Celkové ztvárnění vozu vsází na eleganci a uhlazené tvary. Oproti starším modelům je design konzervativní tak, aby nikoho nepobouřil. Je to možná docela škoda, protože řada 3 vždy vybočovala z řad úhlavních rivalů. Na agresivní tvary si budeme muset počkat až na M3. Náplastí už teď ale je možnost rozšíření vozu o M paket a Performance balíček.

Premiérou u řady 3 je možnost individualizace exteriéru a interiéru po vzoru malé jedničky. Trojka jde však ještě dále a nabízí balíčky Luxury Line, Modern Line a Sport Line. Každý paket decentně upravuje vzhled trojky. Marketingově je to určitě zajímavý krok, novou trojku tak BMW přiblížilo ještě většímu spektru zákazníků – kdo nebude chtít sportovně vypadající sedan, vybaví ho paketem Luxury, který trojku opticky uhladí. Na druhou stranu tento fakt dává tušit, jaká bude F30 za volantem… Druhý kompromis nalezneme přímo uvnitř a to možnost nastavení jízdních režimů. Je to věc, kterou mají všechna nová BMW a trojka navíc přidává nový režim. Máme zde tedy k výběru Comfort, Sport, Sport+ a Eco Pro. Myslím, že nemá cenu rozvádět, co jednotlivé režimy dělají – jejich název vypovídá vše.

Vraťme se k našemu kousku – ten je vyveden v paketu Sport Line a rudé barvě. Nárazník sportovní verze je pozměněn za účelem vypadat agresivněji, ale moc se mu to nedaří a vůz vypadá jakoby se šibalsky usmíval. Modern Line vypadá svěžeji. Vzadu nalezneme náznak difuzoru, do kterého jsou vloženy dvě velké koncovky výfuků po stranách. Dekor nárazníku je černý oproti chromu u ostatních verzích. Další změnou jsou kontrastní zrcátka v černé barvě a černý dekor předního nárazníku. Boční prahy jsou beze změny. Jestli to stojí za příplatek posuďte sami.

Největší změnu v rámci balíčků nabízí interiér a tady dostávají balíčky alespoň trochu smyslu. Sport Line nabízí sportovní sedadla (u BMW v jakékoli motorizaci je základ  vyhnout se těm standardním, protože je v Mnichově prostě neumí – jsou nepohodlné a absolutně nedrží tělo), jinou grafiku ukazatelů rychlosti a otáčkoměru, no a také výraznější dekory. Černá kůže je prošita červenou nití a palubní deska doplněna o červené linie dekorů (hezky to koresponduje s barvou karoserie). A to je vlastně vše… Sport Line bych volil jen kvůli těm sedadlům a jako bonus k tomu je i svěžejší vzhled interiéru evokující sportovnost. Do řady 3 dřevo a světlá kůže nesedí a vypadá zde nepatřičně. Od toho tu vždy byla řada 5. Celkově však interiér současné trojky ušel mílové kroky od svého předchůdce, který byl za špatný interiér vždy kritizován. F30 tak směle dohnala a možná i předehnala konkurenci v podobě třídy C od Mercedes-Benz a třeba Audi A4. Lexus IS a Infiniti G se žádnému z Němců v této oblasti stále nerovnají. Použité materiály a dílenské zpracování patří na špičku, stejně jako ergonomie jednotlivých ovladačů. Trochu mě mrzí snad jen to, že trojka je uvnitř až moc podobná současné jedničce. Pochválit však musím návrat k natočení středové konzole k řidiči a také sportovní sedadla, která lze nastavit do všech myslitelných směrů včetně přífuků bočnic. To zajistí, že se při rychlé jízdě vaše tělo ani nehne. Ideální pozice za volantem byla vždy doménou BMW a je stále přítomna – sednete, nastavíte si sedák, volant a jste jako doma. Mimochodem volant skvěle padne do ruky a má ideální průměr. Pádla pod volantem už jsou ty z vyšších řad a tak každé dělá to, co má – a navíc mají lepší tvar. Trojka těží z delšího rozvoru a tak nabídne více místa pro cestující vzadu – prostornost je srovnatelná s řadou 5 minulé generace, jak jsem řekl v úvodu.

Jízdní schizofrenie

 

Pokud někdo z Vás remcal už při popisování nových prvků řady 3, tak raději asi přestaňte číst, protože to nejbolestivější si BMW nechalo pro motorizace – v řadě F30 totiž nadobro končí atmosferické motory… Pokud jste se těšili, že si ji koupíte s charismatickým atmosferickým třílitrem, nezbude, než zatlačit slzu a jít třeba k Infiniti.

Motorizace 335i zůstává beze změny oproti stejnojmennému modelu v generaci minulé, tedy E90. To znamená, že pod kapotou nalezneme dvoukomorovým turbem Twin Scroll přeplňovaný řadový šestiválec 3.0l s výkonem 225 Kw a 400 Nm. Jedná se o jediný šestiválec v nabídce a buďme vděčni alespoň za něj. Ve výsledku to totiž není vůbec špatný motor – má obrovský výkon, skvělý zátah, nezná turbo díru a relativně i dobře zní. Chybí mu však charakter, hutný mechanický zvuk, špička a gradace v otáčkách. Potěší však příznivou spotřebou, která se pohybuje okolo 8 litrů a monumentálním zátahem kdykoli na požádání. Dvoukomorové turbo narovnalo průběh točivého momentu a ten je dostupný už od volnoběžných otáček – pružné zrychlení je tak opravdu brutální a třeba na stovku se 335i dostane za 5,5 vteřiny, což ještě nedávno byla čísla pro M3. Neoddiskutovatelnou výhodou je tedy zběsilý zátah téměř z jakýchkoli otáček a pružné zrychlení srovnatelné s lokomotivou. Jenže je tu velké ale – není náhodou pro sportovní svezení daleko lepší poctivý atmosferický motor, který musíte vodit v přesně daném spektru otáček, kde přichází jeho výkon a s tím si užívat kontrolu nad vozem a zároveň cítit, že auto ovládáte pomocí svých řidičských schopností?

Velkou část na projevu, spotřebě a rychlosti nese především automatická osmistupňová převodovka ZF, která je bez debat nejlepší převodovkou s měničem na trhu. Řadí stejně rychle jako dvouspojkové systémy, ale narozdíl od nich necuká a neváhá při podřazování. Kdykoli mám v autě tuto převodovku, tak musím přemýšlet o smyslu dvouspojek, protože toto ZF je prostě ve všem lepší. Úžasná je i v manuálním režimu, kde je opravdu neuvěřitelně rychlá a třeba v kombinaci s režimem Sport+ umí i efektně cuknout při řazení v červeném spektru otáček.  V automatickém režimu je nemožné pocítit přeřazení a výborné odstupňování snižuje spotřebu na naprosté minimum. S touto motorizací lze jezdit za necelých 16 litrů, chcete-li využívat maximálně možnosti tohoto vozu. Za méně než polovinu budete cestovat, když bude jízda probíhat podle předpisů a v rámci jistého sebeomezení v četnosti a intenzitě akceleračních manévrů. Dálniční testovací trasu dlouhou téměř 300 km umí 335i absolvovat při průměrné rychlosti 126 km/h se spotřebou 6,5 l/100 km, což je s ohledem na možnosti vozu výborná informace. Kombinovaná spotřeba  se nám držela na údaji 8,5 l/100 km.

Obávám se však, že s motorem a převodovkou končí chválení F30 335i – kdyby nebylo BMW uctíváno, krom těchto dvou veličin, ještě za nejlepší podvozky a řízení, tak 335i rovnou vyhlásím za králem třídy a končím tento test. Jenže tak to bohužel není. Motokárové podvozky, mechanické řízení a tvrdost zmizely spolu s generací E46. Jenže doba se mění, auta rostou do všech rozměrů, dostávají novou výbavu, bezpečnostní systémy a s tím vším pochopitelně roste i váha – tu se výrobci snaží kompenzovat výkonem. Jenže jak chcete kompenzovat fakt, že podvozek je prostě vyměklý a zaměřený na komfort? Systém dynamického proměňování sice funguje, ale pořád je to obrovský kompromis. V režimu Comfort sice F30 komfortní je, v ECO PRO je zase správně “zeleně” umrtvená tak, že to vypadá jakoby někdo půlku stáje 306 plnokrevníků vystřílel, no a v režimech Sport a Sport+ sice naroste odezva na plyn, zrychlí se převodovka, ztuhne podvozek a řízení, ale vůz stále není sportovní. Na vině je elektronické řízení, které nemá ani špetku zpětné vazby (ach jo BMW, kde jsou ty časy) a podvozek, který je prostě vysoký a primárně naladěny na pohodlí. Ztuhnutí těchto prvků způsobí akorát to, že F30 začne odskakovat v zatáčkách. Karoserie má sice menší náklony než konkurence, ale stále jsou náklony citelné. Navíc se autu při akceleraci zvedá čumák. No a pak tu jsou brzdy – ty nikdy nepatřily u BMW ke špičce, ale u 335i mi přijdou fatálně poddimenzované – auto prostě nebrzdí (testovaný kus měl najeto asi 3.000 km, takže mrtvé být ještě nemohly).

U vrcholné motorizace mi přijde systém volitelných režimů jako čistá schizofrenie – auto prostě neví, čím chce být. U slabších motorizací, zejména dieselů, má softwarový doping význam, ale u 300 koňového auta chcete výkon a adekvátní podvozek stále – jinak by jste si přece koupili obyčejnou 320d.

Globálně je  však jízda s tímto autem příjemná – skvělý grip a dostatek výkonu proměňuje civilně vypadající sedan v opravdu rychlou zbraň. Vůz střídá levou a pravou, táhlou a prudkou zatáčku s neuvěřitelnou přesností. Doporučuji deaktivovat DTC (Dynamic Traction Control), které je v aktivním režimu až příliš otravné, aby jste naplno poznali, co tento vůz nabízí. Díky pohonu zadních kol můžete akcelerovat v zatáčce daleko dříve a na výjezdu vás vůz odmění krásným driftem. I přes absenci samosvorného diferenciálu se 335i do driftu nutit opravdu nemusí a často si o něj přímo říká. Díky klasické koncepci motor vepředu a pohon zadních kol není o zábavu nouze, ale už to prostě není to, co dříve. Navíc zvuk F30 335i mi přijde daleko utlumenější než u verze E90, kterou jsem testoval loni. F30 dohání konkurenci i zde – je téměř stejně nudná. Kde naopak ztrácí je odhlučnění podvozku. U prémiového auta s cenou blížící se dvěma milionům asi nechcete poslouchat rušivé rány od podvozku a zvuk mechanické práce ramen.

BMW 335i bez debat patří k nejlepším vozům své výkonové a cenové skupiny. Na rozdíl od mnoha z nich skvěle kombinuje každodenní použitelnost s výbušnou povahou ve vyšším spektru otáček a dokonce ani spotřeba není v tomto režimu nepříjemným překvapením. Proti svým předchůdcům však nabízí mnohem méně zábavy za volantem, ale více komfortu. Výběr je tedy na Vašich preferencích.

První cena vozu 787.500,- Kč (316d/85 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.115.500,- Kč (335i/225 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.162.900,- Kč (335i Sport Line/225 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.662.425,- Kč (335i Sport Line/225 kW)

Plusy

  • Výkonný motor
  • Spotřeba
  • Převodovka
  • Sedáky
  • Zvuk

Minusy

  • Řízení
  • Hlučný podvozek
  • Odskakování a špatné tlumení

Základní výbava:

ABS, DSC, 6x airbag, Servotronic, elektrický posilovač řízení, elektronická uzávěrka diferenciálu, Auto Start / Stop funkce, “Driving experience” tlačítko včetně módu ECO PRO, mlhové světlomety, zadní světlomety s LED technologií, středová loketní opěrka vzadu, včetně dvou držáků nápojů, multifunkční kožený volant, startování motoru bez použití klíče, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, připojení AUX-In ve středové konzole, rádio “BMW Professional” (4 x 25 W) včetně monitoru o rozměru 6,5″, palubní počítač, BMW Service Inclusive 5 let/100.000 km a další.
Sport Line – sportovní kožený volant, sportovní sedadla řidiče a spolujezdce, černé, vysoce lesklé prvky obložení interiéru, vnitřní obložení s akcentní lištou “Coral Red matt” (matná červená), černá vnější zpětná zrcátka, černé vysoce lesklé otvory pro přístup vzduchu v předním nárazníku, v černém vysoce lesklém provedení, včetně chromovaných aplikací a černé vysoce lesklé středové lišty, zadní nárazník s černou vysoce lesklou lištou, koncovka výfuku v provedení “Black Chrome”, označení linie “Sport” na bocích vpředu, přední nástupní prahy s hliníkovými lištami s označením “BMW Sport”, B-sloupek v černém vysoce lesklém provedení, ambientní osvětlení vpředu i vzadu, v místě pro nohy vpředu, na B-sloupku a středové konzoli, ovládací prvky klimatizace a rádia s chromovanými aplikacemi, palubní přístroje se specifickým designem a stupnicí, červené kontrastní švy na sportovním koženém volantu, klíček dálkového ovládání s červenou aplikací

Výbava testovaného vozu:

Metalický lak “Melbourne Red” (21.175,-), kůže “Dakota” Black/Red (45.875,-), 17″ kola z lehké slitiny “V-spoke 395″ (8.825,-), sportovní automatická převodovka (61.250,-)
Paket “Sight” (19.200,-): vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloňováním, dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, adaptivní světlomety, “High-beam assistant” – automatické vypnutí / zapnutí dálkových světel
Advantage paket (50.700,-): průchozí nakládací systém, odkládací paket, přední loketní opěrka, posuvná, ostřikovače světlometů, zadní parkovací asistent (PDC), bi-xenonové světlomety, světelný paket
Parkovací paket (42.250,-): zadní kamera, vnitřní a vnější zpětná zrcátka s automatickým zacloňováním, vnější elektricky sklopitelná, přední a zadní parkovací asistent, “Surround View” – boční kamery a monitorování prostoru kolem vozu
Business paket (64.200,-): navigační systém Professional, příprava pro mobilní telefon s rozhraním Bluetooth, včetně USB rozhraní a hlasového ovládání, rozšířená konektivita s hudebním přehrávačem v mobilním telefonu, display s rozšířenými možnostmi zobrazení
adaptivní M podvozek (27.725,-), variabilní sportovní řízení (5.050,-), nastavení sedadel elektrické s pamětí pro sedadlo řidiče (32.525,-), elektricky nastavitelná bederní opěrka pro řidiče a spolujezdce (7.825,-), vyhřívání sedadel pro řidiče a spolujezdce (9.325,-), tempomat s brzdnou funkcí (11.600,-), “Lane Departure Warning” – upozornění na nežádoucí opuštění jízdního pruhu (13.100,-), Head-Up Display (24.700,-), Harman Kardon Surround Sound Systém (30.250,-), BMW Individual černé vysoce lesklé okenní lišty (9.825,-), BMW Individual čalounění stropu v barvě antracitu (6.050,-), Speed Limit Info-ukazatel aktuální povolené rychlosti (8.075,-).

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2979
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1200 – 5000
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 5.5
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 10.2 / 5.5 / 7.2
Emise CO2: 169
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 480 / -
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1595 / 475
Rozměr pneu: 225/50 R17
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz