bmw-5-lci-2021-2

Test BMW 530e: Óda na hybrid

18. 7. 2021 • BMW, Elektrifikované vozy, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Hybridní systém: 95%

Převodovka: 100%

Podvozek: 100%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 85%

BMW 530e bylo jedno velké překvapení. Automobilce se podařilo navrhnou plug-in hybridní systém, který je vyladěný téměř k dokonalosti. Majiteli poskytne až překvapivou dynamiku, která ale není vykoupená vysokou spotřebou. Navíc umí auto jezdit ekonomicky i mimo městskou zástavbu. Podvozek v komfortním provedení předvádí skvělý komfort, ale nezapomíná ani na svoje geny a umí řidiče pobavit.

Verdikt:

BMW řady 5 je stálice vyšší střední třídy a už několik desetiletí patří na její absolutní vrchol. Dokáže totiž ideálně kombinovat luxus, sportovní nadšení, pokrokové technologie, špičkové motory a dokonalé zpracování. Modernizace navíc osvěžila a zatraktivnila vzhled. Pětka je nově další z řady mnichovských vozů, který umí nabídnout plnohodnotný plug-in hybridní systém, která navíc patří k tomu nejlepšímu svého druhu.

Začněme vnějším vzhledem. Nová jsou světla na obou stranách, tvar nárazníků i slavné ledvinky. Velkorysé, propnuté plochy v barvě karoserie a vertikální přívody vzduchu po obou krajích předního nárazníku podtrhují elegantní souhru linií exteriéru a dodávají vozu ještě výraznější vzhled. Výrazná, moderně interpretovaná maska chladiče ve tvaru ledvinek okamžitě upoutá pozornost novým osmiúhelníkovým tvarem. Typická maska BMW je opticky rozšířena a zvýšena, současně více zasahuje do předního nárazníku a je lemována jednodílným rámečkem. Na strhujícím vzhledu mají svůj podíl také vertikální lamely, jejichž horní část ještě více vyčnívá směrem vpřed. Větší rozměry ledvinek jsou atraktivním kontrastem k novým a nižším předním světlometům.

bmw-5-lci-2021-6 bmw-5-lci-2021-13

LED přední světlomety s automatickým vyrovnáváním dosvitu jsou u nové řady 5 opět součástí standardní výbavy. Dva vedle sebe umístěné světelné zdroje pro denní svícení mají tvar písmene U, odbočovací světla jsou umístěna ve speciálních světelných modulech na vnějším okraji světlometů. Dva typy nových volitelných LED předních světlometů mají zcela nový vzhled. Dvě světelné trubice ve tvaru písmene L, uspořádané vedle sebe v každé ze světelných jednotek, se vyznačují precizní a moderní grafikou. Nový tvar světlometů a uspořádání světelných zdrojů uvnitř vytvářejí moderní variaci na téma soustředěného výrazu vozu, který je známý z minulých i současných modelů BMW. Krajní světla pro denní svícení v těchto světelných jednotkách plní také roli odbočovacích světel.

Nové adaptivní LED přední světlomety s neoslňujícím asistentem dálkových světel BMW Selective Beam, nabízené v rámci volitelné výbavy, disponují matrixovou technologií. Asistent dálkových světel BMW Selective Beam má pomocí matrixové technologie prodloužený dosvit světelného kuželu a zároveň účinněji zabraňuje oslnění ostatních účastníků silničního provozu. Zdroj dálkových světel je v nich rozdělen na čtyři LED segmenty, které lze podle potřeby a situace nezávisle na sobě aktivovat a deaktivovat. V okamžiku, kdy vpředu umístěná kamera detekuje protijedoucí vozidlo nebo vozidlo jedoucí stejným směrem, osvětlují prostor před vozidlem pouze potkávací světla, zatímco zbývající segmenty dálkových světel nadále zlepšují viditelnost okolo silnice.

Laserové světlomety BMW Laserlight byly v roce 2019 představeny ve vybraných vrcholných modelech řady 5. Nyní lze tento druh světlometů volitelně objednat pro všechny varianty. Tento systém doplňuje Adaptivní LED světlomety dynamickým laserovým matrixovým modulem. Modul v rychlostech nad 60 km/h zesiluje neoslňující paprsek dálkových světel a sleduje profil silnice. Dosah světelného kuželu až 650 metrů je oproti běžným světlometům dostupným pro novou řadu 5 téměř dvojnásobný. Rozpoznávacím prvkem této pokrokové technologie jsou modré ozdobné prvky v horních okrajích světlometů a nápis „BMW Laser“.

bmw-5-lci-2021-7 bmw-5-lci-2021-30

Nová grafika zadních světel ve tvaru písmene L propůjčuje BMW řady 5 vlastní jasnou identitu. Černé rámečky zadní světla zeštíhlují. Zadní světla a brzdová světla jsou integrovány do jednoho celku. Přesah na vnějším okraji horní části grafiky světel je svěží interpretací známého provedení. Světelné zdroje jsou nyní napřímo uchyceny k výrazně trojrozměrným krytům, čímž vytvářejí ikonografickou expozici hlavních světelných funkcí. Pětka také stále dominuje i v oblasti aerodynamiky s koeficientem odporu vzduchu cx = 0,23 v případě modelu Sedan.

Výsledkem je opravdu působivé auto, které patří k tomu nejhezčímu ve své třídě a vlastně i v celém portfoliu značky. Ničím nešokuje a perfektně zhmotňuje představu o sportovní eleganci. V případě testovaného modelu na atraktivitě přidal ještě doplňkový M sportovní paket. Ten se v rámci faceliftu také změnil a ještě více své prvky opticky přitvrdil. Patří mezi ně zcela nový přední nárazník, jehož plochu rozděluje k silnici nasměrovaný otvor ve tvaru písmene U.

Výplně výrazně větších nasávacích otvorů mají nyní moderní mřížkovitou strukturu. Pokud jsou součástí výbavy leskle černé okenní lišty BMW Individual High-gloss Shadow Line, jsou lamely masky chladiče kompletně černé a koncovky výfuku jsou černě chromované. Nový difuzor v zadním nárazníku má pro optimalizaci proudění vzduchu výraznější tvar.

bmw-5-lci-2021-12

Uvnitř už se tolik neměnilo. Jsou to jen detaily, jako plně digitální přístrojový štít se současnou grafikou značky nebo nový informační systém s větším displejem. Na první pohled možná působí stroze a klasická architektura BMW neoriginálně, ale zpracování je naprosto dokonalé a je tu spousta perfektně provedených detailů. Ergonomie je samozřejmě již zcela tradičně bezchybná. Moc se mi líbí design tříramenného volantu, který se navíc úžasně drží. Pochvala putuje i k nové generaci infotainment systému, který dostal nové grafické rozhraní, spoustu funkcí a navíc ultra rychlý procesor, díky kterému je odezva systému opravdu okamžitá.

bmw-5-lci-2021-14 bmw-5-lci-2021-17

Teď už ale pojďme rozklíčovat, co se nachází pod označením testovaného auta – 530e. Protože to není ani třílitr, ani elektromobil. Jedná se o plug-in hybridní variantu, která kombinuje přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o výkonu 135 kW a elektromotor integrovaný přímo do převodovky, který přidává instantních 83 kW a 265 Nm. Ten čerpá energii z baterie o kapacitě 12 kWh umístěné v zadní části vozu. Systémový výkon je celkových 185 kW a 420 Nm. Ve sportovním režimu má ale 530e ještě funkci Overboost, kdy při plném sešlápnutí plynu zvýší výkon na 215 kW po dobu deseti sekund. Instalace elektrických členů přinesla kila navíc, ale za jízdy to naštěstí není příliš znát. Sprint na stovku zabere 5,9 sekund a maximální rychlost je omezená na 230 kilometrů v hodině.

Díky okamžitým reakcím elektromotoru má auto navíc výtečnou odezvu na plyn a působí až překvapivě dynamicky – dokonce bych řekl, že lépe než 530d. Energie z baterie stačí na nějakých 40 skutečných kilometrů a elektromotor má takový výkon, že až do rychlostí kolem stovky vůbec nemá tendence připojovat spalovací jednotku. V dosahu dojezdu se tak dá 530e používat jako čistý elektromobil. Já osobně ale nejradši využíval inteligentní hybridní režim, kdy si auto samo určuje, který pohon (nebo kombinaci obou) využije. V tomto režimu se naplno projeví potenciál systému. BMW se podařilo hybridní soustavu vyladit k naprosté dokonalosti a vy tak máte k dispozici vskutku působivě výkonné auto, které ale umí v kombinovaném cyklu jezdit i mezi 3-4 litry na sto kilometrů. Díky skvělému odhlučnění navíc téměř nejde poznat připojení spalovacího motoru.

bmw-5-lci-2021-27

Celou soustavu nejlépe vystihuje slovo „harmonie“. Motor, elektromotor, převodovka – každý člen je s tím druhým dokonale sladěn a fungují naprosto jemně a samozřejmě. Když dojde na situaci, že se vám baterie zcela vybije, přejde auto do plně hybridního režimu, který funguje podobně jako třeba u Toyoty. Elektromotor nastupuje ke slovu spíš při plachtění, nebo rozjezdech. Musím říct, že v tomto režimu pro mne byla spotřeba ve městě mírným zklamáním, protože se pohybovala mezi 6-7 litry. Další slabý článek vidím také v dobíjení. BMW má palubní nabíječku o výkonu 3,6 kW a nepodporuje rychlé nabíjení, takže i na stojanu si počkáte na dobití asi tři hodiny.

bmw-5-lci-2021-8

Například Mercedes osadil verze 250e rychlonabíjením a stejný úkon zvládne do půl hodiny. Pokud vám tak přes den dojde baterie, v podstatě nemá cenu auto nabíjet a vyplatí se počkat až domů na dobíjení přes noc. Ještě je tu také možnost nechat auto, ať se o nabití postará samo. Stačí zapnout režim „battery control“ a nastavit požadovanou úroveň dobití. Překvapivě je to nejrychlejší způsob. Při dálničním tempu se mi podařilo dobít baterii za nějakých 35 minut. Má to ale i své stinné stránky. Jelikož se totiž auto snaží, co může o dopumpování baterie, zvýší se spotřeba – a to až k nějakým devíti litrům. Pokud před sebou ale máte dlouhý dálniční úsek, dá se tento režim využít a v cílové destinaci už můžete jezdit v tichu a plynulosti, který poskytne pouze elektrický pohon.

bmw-5-lci-2021-25

Je to však samotná kombinace komfortu a sportovního nadání, která odděluje toto BMW od zbytku automobilové produkce. Nenucenost a samozřejmost, s jakou přechází mezi oběma režimy, je totiž bezkonkurenční. V jednu chvíli si užíváte maximálního komfortu a klidu na palubě, v té druhé “řežete” své oblíbené okresky s úsměvem na tváři. To předchozí generace neuměla. Na palubě je přitom absolutní ticho a akustická pohoda. Jízdní komfort je jedním slovem špičkový a na maximální možné úrovni. Líbilo se mi i strmé a přesné řízení, na které auto ihned reagovalo.

Jak to na závěr shrnout. BMW 530e bylo jedno velké překvapení. Automobilce se podařilo navrhnou plug-in hybridní systém, který je vyladěný téměř k dokonalosti. Majiteli poskytne až překvapivou dynamiku, která ale není vykoupená vysokou spotřebou. Navíc umí auto jezdit ekonomicky i mimo městskou zástavbu. Podvozek v komfortním provedení předvádí skvělý komfort, ale nezapomíná ani na svoje geny a umí řidiče pobavit.

bmw-5-lci-2021-1

BMW si za tento skvělý vůz nechá adekvátně zaplatit. Základní cena modelu 530e startuje na částce 1.541.800 Kč. Testovaný vůz, který vidíte na fotografiích ale vyšel na konečných 2.092.948 Kč.

Plusy

– Zpracování interiéru
– Komfort
– Hybridní systém
– Jízdní vlastnosti
– Pokrokové technologie
– Automatická převodovka

Minusy

– Cena příplatkové výbavy
– Pomalé dobíjení

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz