bmw-m340d-xdrive-touring-12

Test BMW M340d xDrive Touring: Perfektní synergie

5. 3. 2021 • BMW, Luxusní vozy, Sportovní vozy, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 100%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 95%

Sečteno a podtrženo. M340d xDrive je fantastické auto, které je zároveň ideálním kompromisem pro ty, kteří hledají použitelné auto pro každý den, které ale potěší sportovní jízdou. Trojce se vrátilo řidičské nadšení, hravost a přesnost. Klenotem je především podvozek, ze kterého cítíte poctivou mechaniku.

Verdikt:

BMW řady 3 si v aktuální generaci vysloužilo titul auta roku 2020 a já se tomu vůbec nedivím. Ve své třídě je rozhodně nejlépe jezdícím autem a potěší i ve srovnání napříč segemnty. Pokud totiž hledáte auto na všechno, trojka je již několik dekád vůbec tou nejlepší variantou.

Umí totiž dokonale skloubit všestranné využití, pohodlí, praktičnost a kupu zábavy za volantem. To, jak přechází z role praktického auta do sportovního náčiní je jinde nevídaným jevem. Přiznávám, je to moje srdeční záležitost v každé generaci, jediný problém jsem měl jen s předchozí generací před faceliftem, které moc nešlo sportování. A když se o sportování snažilo, obětovalo tomu jízdní komfort. BMW nemohlo nářky přeslechnout a u nové generace se opět zaměřilo na svou tradici – postavit vytříbený sportovní sedan nebo kombi. Přesně to splnili. Podvozek je úžasně tuhý, ale poddajný zároveň. Neodskakuje, ale dokonale kopíruje silnici a ihned reaguje na strmé řízení. BMW změnilo i odklon kol, použilo hydraulické dorazy tlumičů (proto neodskakuje a tlumí), karoserie i šasí je mnohem tužší a vyvážení hmotnosti je přesně 50:50. Vidíte ty vlnky pod předními světly? Jasně odkazují na E46, která je měla jako první trojka. Design je sice subjektivní vjem, ale nová řada 3 vypadá opravdu parádně.

bmw-m340d-xdrive-touring-15 bmw-m340d-xdrive-touring-32

Může to znít jako klasické novinářské klišé nebo hláška z marketingové prezentace, jenže přesně tohle vystihuje novou řadu 3 nejlépe: Návrat ke kořenům. BMW si získalo svou přízeň díky sportovnímu DNA, které bylo součástí každého modelu. Bylo jedno, jestli je to limuzína, sedan nebo coupé. Auta mnichovské značky vždy udávala směr v dynamických vlastnostech. Dnes si zákazník může trojku přizpůsobit prostřednictvím několika výbavových linií. Konkrétně jde o varianty Avantgarde, SportLine, LuxuryLine a M Sport. Komu by to bylo málo, ten si může vybrat něco z programu M Performance nebo rovnou vrcholný model od divize M GMBH.

My se společně tentokráte podíváme na zoubek autu z programu M Performance a to konkrétně verzi M340d. Ano, v aktuální generaci si můžete koupit i tento sportovně laděný nafťák, a jakkoli to může znít divně, tohle spojení nakonec funguje v perfektní synergii. Vznětový řadový šestiválec o objemu 3 litrů a s technologií M TwinPower Turbo generuje maximální výkon 250 kW/340 koní a nejvyšší točivý moment 700 Nm. BMW M340d xDrive Touring zvládne sprint na stovku za 4,8 sekundy. K docílení takového výkonu dopomáhá i použití mild hybridní technologie. 48V startér-generátor přináší okamžitě dostupných 8 kW/11 koní. Potřebná elektrická energie se ukládá ve 48V baterii a vzniká rekuperací při jízdě, případně zvýšením zatížení motoru. Dodatečný výkon startér-generátoru pomáhá motoru nejen při akceleraci, ale i při jízdě konstantní rychlostí.

bmw-m340d-xdrive-touring-7

Pro zajištění ostrých reakcí turbodmychadel je vysokotlaká i nízkotlaká turbína vybavena variabilní geometrií rozváděcích lopatek. K rychlému roztočení turbodmychadel přispívají také jejich zdokonalená ložiska s minimalizovaným třením. Přepracovaný systém přímého vstřikování pracuje s tlakem až 2500 bar, zajišťuje přesné dávkování paliva a extrémně čisté spalování. Maximální točivý moment je k dispozici již od 1750 otáček, zatímco maximální výkon 250 kW/340 k přichází při 4400 otáček.

Z toho je už na virtuálním papíře jasné, že M340d nabídne pořádnou akceleraci a v reálném světě je to opravdový kalup! Auto se žene na přívalu točivého momentu jako splašená lokomotiva a je úplně jedno, jakou máte zařazenou rychlost nebo kolik zrovna uháníte. Akcelerace je doslova monumentální. Oproti benzínové variantě sice nemá výkonnostní špičku ani gradaci, ale zase nabídne snadněji dostupný výkon kdykoli. Spotřeba? Týdenní testování jsem završil odběrem 8 litrů a to se můj řidičák 7 dnů třásl strachy.

bmw-m340d-xdrive-touring-29

Výkonný motor spolupracuje s osmistupňovou převodovkou Steptronic Sport (ZF), speciálně vyvinutým podvozkem a inteligentním pohonem všech kol. Standardní výbavou je M sportovní podvozek, variabilní sportovní řízení a také M sportovní brzdy a M sportovní diferenciál. Teď už zřejmě tušíte, že to není jen o rovném sprintu.

Konstrukce přední nápravy s dvojitými spodními rameny a svislou pružící a tlumicí vzpěrou a pětiprvková zadní náprava jsou vynikajícím základem pro kombinaci precizní ovladatelnosti i na samotné hranici dostupných limitů komfortu na dlouhých cestách. Na sportovní vlastnosti a jízdní komfort mají příznivý vliv také standardně dodávané tlumiče s progresivní charakteristikou v závislosti na zdvihu. Výrazně omezují pohyby karoserie jak při tlumení nerovností způsobených kvalitou vozovky, tak při průjezdech zatáčkami. BMW M340d xDrive se dále vyznačuje zvětšeným rozchodem kol, stejně jako optimalizovanou geometrií, zejména v podobě odklonů kol. M sportovní podvozek disponuje nejen světlou výškou sníženou o 10 mm, ale také M specifickou elastokinematikou. Volitelně je k dispozici také Adaptivní M podvozek s elektronicky nastavitelnými tlumiči.

bmw-m340d-xdrive-touring-27

Podvozek je opravdu fantastický a BMW našlo přesný balanc mezi sportovností a denní použitelností. V režimu SPORT už byla tuhost opravdu citelná, ale vůz stále dokázal držet kontakt s vozovkou i na opravdu rozbitých cestách. Trojka se s chutí vrhá do zatáček a stáčí do oblouku, reakce na volant jsou okamžité a přesné. Posun podvozku ke sportovnosti je opravdu výrazný. Z novinky mám pocit, že řídím opravdové sportovní auto. Pod zadkem cítím práci mechaniky a dokážu přečíst, co se s podvozkem bude dít. Stačí přidat a auto se ihned vrhne do přetáčivého smyku. V režimu COMFORT auto citelně poleví, ale nedá se říci, že by vyměklo. Práci podvozku stále cítíte i to spojení s vozidlem.

bmw-m340d-xdrive-touring-2

Inteligentní pohon všech kol BMW xDrive je dalším prvkem pomáhajícím zlepšovat dynamické vlastnosti. Hnací síla je na kola přenášena podle potřeby prostřednictvím elektronicky řízené vícelamelové spojky. Nejnovější verze systému zajišťuje rychlé, přesné a plně variabilní rozdělení hnací síly mezi přední a zadní kola. V jízdních situacích, kdy pohon všech kol není nutný, je veškerý výkon směřován na zadní kola. Upřednostňování zadní nápravy v kombinaci s M sportovním diferenciálem je také patrné při dynamické jízdě na plný plyn, což zaručuje druh jízdních zážitků, kterými jsou silná BMW pověstná.

bmw-m340d-xdrive-touring-5

Zajímavý je také zvukový projev tohoto naftového peklostroje. Libozvučný sportovní tón generovaný M sportovním výfukem vytváří akustický efekt také v interiéru. Součástí výfukového systému je vyspělý systém čistění výfukových plynů tvořený filtrem pevných částic, oxidačním katalyzátorem, zádržným katalyzátorem NOx a systémem katalytické redukce (SCR) se vstřikováním AdBlue.

Povedl se i interiér. Ten vás bavorácky obepne, je jako oblek šitý na míru. Díky větším rozměrům auta je mnohem prostornější a nabízí výbavu, která byla dříve dostupná jen od větší řady 5 dále. To znamená, že máte k dispozici plnohodnotný Head-Up displej, ve vrcholné verzi také přístrojový štít s displejem o velkosti 12,3″ kombinovaný se středovým displejem o velikosti 10,25″, hlasové ovládání, asistované řízení (semi-autonomní) nebo parkovací asistent, který si pamatuje dráhu a sám podle ní vyparkuje. Nechybí ani nejnovější infotainment systém ID7, který si zachovává svou intuitivnost a patří právem na vrchol v automobilovém průmyslu. Kvalita zpracování je naprosto špičková a to samé platí i pro použité materiály. V interiéru jsem nenašel vůbec nic, co by mi nějakým způsobem vadilo. Pochválit musím i sedadla, která příjemně drží tělo, jsou ukotvena nízko a navíc nabídnou i pohodlí.

bmw-m340d-xdrive-touring-16 bmw-m340d-xdrive-touring-22

Sečteno a podtrženo. M340d xDrive je fantastické auto, které je zároveň ideálním kompromisem pro ty, kteří hledají použitelné auto pro každý den, které ale potěší sportovní jízdou. Trojce se vrátilo řidičské nadšení, hravost a přesnost. Klenotem je především podvozek, ze kterého cítíte poctivou mechaniku.

bmw-m340d-xdrive-touring-11

Základní cena BMW M340d xDrive Touring činí 1,7 milionu korun. Testované auto vyšlo na více než 2,3 milionu korun. Vždyť jen lak Mahagoni II od BMW Individual stál více než 130 tisíc korun a čalounění interiéru v kůži Merino „Tartufo/Black“ vyšlo na 70 tisíc.

Plusy

– Vzhled
– Jízdní vlastnosti
– Motor
– Automatická převodovka
– Odhlučnění
– Spotřeba
– Kvalita zpracování
– Zvuk
– Hravý pohon všech kol
– Řízení

Minusy

– Ceny příplatků

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/