bmw-x5-2020-2

Test BMW X5 45e: Hybridní silák

2. 10. 2020 • BMW, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Hybridní pohon: 95%

převodovka: 100%

Podvozek: 100%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 90%

BMW X5 45e je v segmentu velkých prémiových SUV jedno z těch, které dávají do dnešní doby největší smysl. Plug-in technologii s možností dobíjení máme velmi rádi a možnost jízdy pouze na elektřinu je super výhodou za pár korun. V kombinované spotřebě potom samozřejmě proti čistě spalovacím motorům nemůže mít konkurenci. Pokud doplníme komfort podvozku, kabiny a prostornost, kterou vás X5 zahrne a s ladností sobě vlastní vás na vzduchovém podvozku přenese přes všechny nástrahy našich silnic, je málo, co řešit.

Verdikt:

BMW X5. Pro mnohé vyznavače vozů SUV a fanoušky značky BMW dodnes uctívaná ikona. Vyzkoušel jsem verzi 45e, která navazuje na předchozí model 40e. Jedná se o novou generaci plug-in hybridu, která mi osobně dává z hlediska elektromobility prozatím největší smysl. K hybridnímu pohonu předchozí generace jsem ale měl nějaké výhrady a proto jsem s napětím očekával, jak se připomínky kritiků v BMW podařilo vyřešit.

Ač to tak z dálky nevypadá, při bližším ohledání působí X5ka opravdu velmi mohutně. Její proporce jsou ale vynikající kombinací svalnatosti, ladnosti a proto nepůsobí neomaleně. Osobně jsem rád, že se v její přední masce nezabydlely tolik proklínané a vertikálně protáhlé obří ledvinky, ale naopak stále elegantní a snesitelné mřížky. Další dominantou jsou full LED světlomety, které už nějakou dobu k BMW neodmyslitelně patří. Zejména zadní svítilny jsou velkým posunem vpřed a jejich tvar s linkou kolem dokola, jenž zvýrazňuje jejich štíhlejší tvar, jsou pastvou pro oči.

bmw-x5-2020-7

V  testované verzi jsem se dočkal i světle krémového interiéru. Spolu s ostatními tmavšími částmi interiéru se jedná o kombinaci nesmírně elegantní a já osobně, ač vědom si údržbových nároků tuto variantu vyloženě miluji. Po usednutí za volant vás X5 přenese tak trochu do jiného světa. Její odhlučnění je totiž perfektní a vy už na parkovišti nevnímáte okolní svět. V průhledu krásně zpracovaného koženého multifunkčního volantu, koukám na obrovský digitální displej. Aby toho nebylo málo, nad středovým panelem se nachází další displej infotainmentu. Ten můžete samozřejmě ovládat jak dotykově, tak otočným ovladačem iDrive na středovém panelu vedle řadící páky. Grafika systému je bezchybná a odezvy okamžité. Pod displejem jsou pak průduchy ventilace a několik analogových tlačítek k jejímu nastavení. Pod těmito tlačítky níže pak najdete objemnou vyklápěcí schránku, kam ukládám klíč k bezkontaktnímu nabíjení a můžeme vyrazit.

Sedadlo řidiče mě příjemně objímá a na jeho boku už jen zbývá nastavit tu nejpříjemnější polohu. Zabere to sice nějaký čas, protože možností nastavení včetně bederní podpěry, opory lopatek a sevření bočního vedení je opravdu hodně, ale stojí to za to. Sedadlo je pohodlné tak, že jakkoliv dlouhá cesta pro vás nebude unavující. Řadící páka je opravdovým klenotem a nebudu lhát, když jsem se po dobu testu setkal s několika dámskými připomínkami, o jak krásný doplněk se jedná, až jsem se bál, že se jednou vrátím do auta a najdu jen pár vytržených kabelů. Na širokém panelu vedle řadící páky ještě najdete hardwarová tlačítka ovládání infotaimentu pro rychlý přístup do jednotlivých menu a volbu jízdních módu. K těm se ale dostaneme až později.

bmw-x5-2020-10 bmw-x5-2020-11

Mačkám tlačítko startéru a nic. Jen ticho. Ne že by X5 nechtěla reagovat, ale spustí se jen elektrické okruhy a spalovací motor má pro nástup do služby ještě času poměrně dost. Vyjíždím z parkoviště a téměř neslyšný pohyb baworáka prozrazuje jen hučení pneumatik na hladké podlaze. Lehký nadpřirozený tón, který X5ka vydává, aby alespoň trochu upozornila chodce, je dalším upozorněním, že se dala do pohybu. Samozřejmě jedeme jen pomocí elektřiny, což mi tato technologie plug-in hybridního uspořádání dovoluje. Čekám od X5ky poměrně velký elektrický dojezd, protože 24kWh baterie je na plug-in hybrid vynikající hodnota.

Když se konečně dostanu do provozu, normální požadavky na akceleraci stále hravě zvládá pouze elektrika. Rozjezdy jsou absolutně plynulé a jen na palubní desce vidíte, že se stále pohybujete v elektrickém poli požadovaného výkonu, kolik elektřiny odebíráte a kolik je aktuální dojezd. Takhle se se zapnutým módem hybrid nechá projet pohodlně celé město bez jediného spuštění spalovacího motoru. Čeká mě ale dálnice a mě zajímá, kolik si toho elektropohon nechá líbit. Kolem 90km/h sešlapávám víc plynový pedál, řídící elekronika vyhodnocuje již nedostačující kroutící moment elektriky a přidává se spalovák. Naprosto decentně a nerušivě přidává svou ruku k dílu a ladně, ale mohutně začíná s autem zrychlovat.

bmw-x5-2020-12

Nezbývá tedy než X5ku ještě více přišlápnout, osmistupňová převodovka si hladce podřazuje a německé SUV vyráží kupředu s nebývalou razancí. Zvuk se mění v naštvaného španělského býka vzbuzující respekt. Místo otáčkoměru se ale na pravé straně palubní desky nachází stupnice ne tradičně v otáčkách motoru, ale v procentech požadovaného výkonu. Ta samozřejmě končí hodnotou 100, ale to platí jen pro spalovací motor, protože za ní se ještě nachází krátké modré pole s označením eBoost, kam vyjede ručička ukazatele, když dáte plyn na podlahu. Pak přichází do služby opět elektropohon, který svými 113ti koňmi ještě podpoří už tak dost silný zážehový šestiválec o výkonu 281 koní a rázem je z rodinného SUV pěkně ostrý rychlovlak. Číslice na tachometru naskakují jako zběsilé a během pár vteřin by to bylo o řidičák. Sundávám proto nohu z plynu a vracím se k normálu. Rychlost je v kabině opravdu jen číslo, protože odhlučnění je tak dokonalé, že vnímání skutečného pohybu je dost zkreslené. Když k tomu přidám pocit bezpečí v mohutném interiéru a vyšší posez, jde pro nevyzrálé řidiče o věc skoro nebezpečnou. Vzduchový podvozek je dokonale odladěný a o většině děr ani nebudete vědět.

Zajímá mě ale mód ELECTRIC, kdy se spalovací motor z činnosti vyřadí úplně. Po zapnutí zjišťuji, že stupnice tachometru končí jen lehce přes 140 km/h. No fajn, to přece úplně stačí, říkám si. A už si to zase pohodlně upaluji jen za pomoci voltů a ampérů po D5. Pružnost nebo akcelerace je samozřejmě dost omezená, ale rychlost do 140 km/h mi stačí. Není to žádný dravec, ale jedu jen na elektriku. Paráda.

bmw-x5-2020-4

Dalších několik kilometrů jsem ještě vyzkoušel po okreskách, kde můžete zvolit i mód ADAPTIVE, který sám podle zvolené trasy na navigaci rozpozná například výškové převýšení trasy, charakteristiku silnice a podle toho sám nastaví co možná nejefektivnější využívání hybridního pohonu. Když jsem se vrátil zpět k systému HYBRID, potěšila mě volba mezi subrežimy STANDART a ECO PRO, kde si můžete vypnout systém rekuperace a X5ka pak normálně plachtí, jako kdyby hybridem vůbec nebyla.

Po příjezdu do redakce jsem byl s elektrickým dojezdem na nule. Aby také ne. Z X5ky se mi vůbec nechtělo a baterky jsem ten den vysosal na doraz. Před vyjetím X5ka ukazovala hodnotu elektrického dojezdu skoro 70 kilometrů, což je na plug-in hybrid této velikosti výborná hodnota. Co ale bylo nejlepší, tak se mi průměrná hodnota kombinované spotřeby zastavila na hodnotě 4,4 litru. Jak je vidět, hybridní pohon je tady sladěný naprosto dokonale a s takovým autem se jedná o hodnotu snů. Potom, co jsem se pohyboval už jen čistě na spalovací motor si benzínový šestiválec řekne o pořád přijatelných 10 litrů. Baterie se samozřejmě nevybijí nikdy úplně až k nule, ale rekuperací při sundání nohy z plynu, jízdě z kopce nebo brzdění, si dokáže systém energii využít a baterie zpětně dobíjet. A tak můžete zaznamenat, že tak jak vám z hodnoty elektrického dojezdu kilometry ubývají, po sjezdu z kopce vám zase nějaký ten kilometr naskočí. Rekuperace ale není nikterak masivní a rozhodně jízdu neznepříjemňuje.

bmw-x5-2020-19

Večer po zaparkování jsem použili druhý kabel schovaný v dvojitém dně kufru. Připojil jej pod dvířka napájení na levém předním blatníku a druhý konec do klasické 220V zásuvky. X5ka vám na palubní desce ihned spočítá čas, kdy bude plně nabito. Já ji připojil ve 23 hodin a plný stav ukázala na druhý den v 15 hodin. To je samozřejmě hodnota poněkud dlouhá. Pokud použijete druhý kabel, který můžete připojit do veřejné elektrické nabíječky, počítejte s plným nabitím 24kWh baterie zhruba za 7 hodin. Jedinou vadou na kráse proto je absence rychlonabíjení.

BMW X5 45e je v segmentu velkých prémiových SUV jedno z těch, které dávají do dnešní doby největší smysl. Kombinuje božsky silný šestiválcový motor s elektrickým pohonem. Nevyužitá energie při plachtění nebo brzdění se výhodně rekuperuje na „horší“ časy a v kombinaci s perfektně naladěným hybridním pohonem jde o maximální využití. Plug-in technologii s možností dobíjení mám velmi rád a možnost jízdy pouze na elektřinu je super výhodou. V kombinované spotřebě potom samozřejmě proti čistě spalovacím motorům nemůže mít konkurenci. Pokud doplníme komfort podvozku, kabiny a prostornost, kterou vás X5 zahrne a s ladností sobě vlastní vás na vzduchovém podvozku přenese přes všechny nástrahy našich silnic, je málo, co řešit. Za poslední dobu jsme se v málokterém SUV cítili tak bezpečně a pohodlně, jako právě v nové X5. A jako fanoušrk moderních pohonů a zvláště plug-in technologie mi nezbývá nic jiného, než říci Bravo!

Plusy

– komfortní podvozek
– odhlučnění kabiny
– průměrná spotřeba
– plug-in technologie
– možnost jízdy čistě na elektřinu
– silný a kultivovaný spalovací motor
– prostornost interiéru
– možnost vypnutí rekuperace

Mínusy

– absence rychlonabíjení

.

« »