DSC_0748

TEST BMW X5 M – Pekelný stěhovák!

2. 12. 2011 • BMW, Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Mnichovská značka má na kontroverzní modely štěstí. Začalo to minulou generací sedmičky, pokračovalo šestkou, jedničkou… všechna tato auta proti sobě štvala fanoušky BMW, ale nic nepředčilo šok, který nastal po oznámení, že divize M bude vyrábět SUV a motor bude s turbem! Skalní příznivci to považovali za svatokrádež a tloukli hlavou o stůl, druzí se s tím nějak smířili a ti třetí se svezli a vědí…

…že X5 M nebo X6 M je pekelně dobrý stroj. Světe div se, ale ono to opravdu funguje! Ano, ve své podstatě to je nesmysl, ale rozhodně ne tak velký, jak se na něj většina lidí dívala. Není to jen prostoduché auto na honění ega po dálnici a tůrování osmiválce pod Duplexem.

I když na první pohled není M model výrazně jiný, tak veřte, že pod kapotou je to úplně jiné auto. Ukrývá se tam totiž osmiválec o objemu 4.4 litrů dopovaný dvěma TwinScroll turbodmychadly o výkonu rovných 555 koní a 680 Nm! Turba jsou i s katalyzátory umístěna mezi oběma řadami válců, zajímavostí je propletenec výfukových svodů – celý systém je tvořen čtveřicí zcela oddělených výfukových větví, jež samostatně míří k dvoukomorovým turbodmychadlům Twin Scroll. Vždy dva z těchto samostatných výfukových svodů se spojí až těsně před vstupem k turbíně. Tím je zajištěn stálý tok výfukových plynů bez pulzů, který udržuje vysoký tlak v turbodmychadlech, a tím zajišťuje rychlé reakce motoru. V každém ze čtyř samostatných výfukových svodů se spojují dva svody různých spalovacích prostorů, které navzájem mají opačný takt zapalování.

Přeloženo do našeho krásného mateřského jazyka: auto jede jako splašené, řve, střílí, bručí, žere malé děti a tak dále :) Je uplně jedno v jakých otáčkách motor zrovna je, stačí šlápnout na plyn a X5 M Vás katapultuje vpřed! Velmi vtipné je předjíždění – na manevr stačí sebemenší škvírka v protisměru a samotný akt trvá pár vteřin. Bezpečněji jsem dlouho nepředjížděl. Škoda, že ti, které jsem předjel mě určitě půjdou nahlásit jako “silničního piráta.”

Člověku se už zdá, že je nemožné aby X5 M mohla jet ještě více, no a pak najednou objeví tlačítko M na volantu a mastodontní SUV se promění v naprostého psychopata! Teprve potom  X5 M opravdu ožívá a dostane se Vám hluboko pod kůži. Klapka ve výfuku se otevře a přivolá přírodní smršť. Pod plynem X5 M nádherně řve, při ubrání střílí jako dělostřelecké družstvo a vážně jsem občas litoval toho, že sedím vevnitř a nemůžu si to vychutnat pěkně zvenčí. Ale i tak je  to skvělý zážitek. Dole je zvuk typický brumlavý bručák, jak ale ručička otáček stoupá spektrem vzhůru, tak se čím dál více rozehrává neskutečný bassový kravál a u omezovače je proti tomu jakékoli metalové vystoupení nuda.

Motor skvěle doplňuje šestistupňový automat s pádly pod volantem. Ten se nechá v manuálním režimu vytočit do omezovače a chvilku v něm setrvat. Navíc poslouchá na slovo, není tvrdohlavý a řadí opravdu bleskově. Dobrou věcí je upravený head-up display, který umí zobrazit otáčkoměr a zařazené stupně. Může se to zdát, že je to k ničemu, ale při ostré jízdě je to velmi šikovný pomocník.

A co zatáčky? X5 M má 2,4 tuny… na stovku však zrychlí za neuvěřitelných 4,7 sekundy! Výkon je prostě fenomenální a teď je třeba zjistit, jestli to není jen o přímce, protože fyzikální zákony přeci platí pro všechny. Po usednutí za volant, aktivaci M módu a následném katapultu na první okresku mi nejprve dělá radost tuhé řízení a jeho přesné reakce. X5 M mění směr jízdy na základě sebemenšího pokynu od volantu (řízení je nastaveno podobně jako závodní a ve městě díky tomu nemá rejd) a s nadšením se vrhá do zatáček. Při nájezdu váha cítit jde, ale pak se auto zakousne a drží jako přilepené. Pokud auto v zatáčce popoženu plynem, odměnou je lehounké smýknutí zadku. Je to zvláštní pocit dávat kontra v tak zběsile rychlé pekařské dodávce. Podvozek je sice tvrdý, ale rozhodně se mi nesnaží zničit záda a navíc díky aktivním tlumičům a stabilizátorům se vůz absolutně nenaklání a dokáže žehlit i rozbité české silnice bez odskakování a přenášení rázů. Je fakt neuvěřitelné, jak je tato bestie na okresce rychlá a jak velký má grip.

U takto rychlého a těžkého auta jsou klíčové brzdy. BMW vybavilo model X5 M soustavou o  kotouče s průměrem 395 mm vpředu a vzadu pak destičky drtí kotouče o velikosti 285 mm. Brzdy se skvěle dávkují, mají bleskurychlý nástup, a když na ně dupnete opravdu silně, bez okolků Vás pověsí do pásů jako by “drobeček” vážil o tunu méně.

Velkou podporu zajišťují papučky, které vpředu mají dvacetipalcové pneumatiky o rozměr u275/40, vzadu už je pak guma s velkým G: 315/35. I díky těmto hodnotám je grip tak skvělý. Pokud chcete být za volantem opravdu rychlý je třeba vypnout stabilizaci a tady směřuje první mínus – je nastavena příliš agresivně a zasahuje i při rychlém startu na rovině, stačí malá nerovnost a jste bez výkonu a jen zíráte na oranžovou ikonku autíčka. Při deaktivované stabilizaci se není čeho bát, protože překročit limit X5 M je téměř nemožné, a když už ho překročíte, tak Vám stejně nepomůže už vůbec nic…

Ještě jednou se musím vrátit k okreskám. Vzal jsem X5 M na mou oblíbenou trasu, kde beru všechna opravdu ostrá auta a sledoval v jakých rychlostech se “drobeček” bude proplétat vlásenkama. Stejná zatáčka, kde jsem například s STi jel 150, tak X5 M jela uplně stejně rychle. Neuvěřitelné, ale ono to fakt funguje, jen tomu chybí ten sportovní pocit a je to trošku proti přírodě.  Jediné, co mi na okreskách kazí radost je komunikativnost řízení – tady se to s čistými sporťáky opravdu srovnávat nedá.

A jak to vlastně vypadá uvnitř? Interiér je útulný, ale kromě čtyř kouzelných „M“ a příplatkového koženého obložení s karbonovou strukturou byste však na první pohled 555 koní pod kapotou nehádali. A to je trochu škoda. Je to prostě normální X5 a u auta za 3 miliony nechápu například absenci hliníkových pedálu místo unylých plastových a vůbec, není tu žádný pocit exkluzivity. Sedáky jsou standardní sportovní, jen je na nich písmenko M, ale i tak nabízejí slušnou podporu a jsou pohodlná. Při opravdovém “sportování” ale začínají být nedostatečně tvarována a tak Vám může spolujezdkyně skončit na klíně (v tom lepším případě! V tom horším to bude spolujezdec).

Jinak je to prostě klasická X5 v top výbavě. Velkou výhodou oproti X6 M je praktičnost – X5 ma přístupnější a větší kufr, více místa pro posádku a jde z ní vidět. X6 M bude asi “stylovější” nicméně já bych volil X5 M. Zvenčí model z divize M poznáte podle agresivních nárazníků, prahů a čtveřice koncovek výfuku uprostřed. I tady by mohla být exkluzivita viditelnější a chtělo by to alespoň rozšířit blatníky. Příjemným detailem je, že vůz má přední masku a světla z X6 :)

Ač se to může zdát nemožné tak ono to funguje. V  M3 jedete sakra rychle a užíváte si to na maximum – v X5 M jste možná ještě rychlejší a užíváte si to o chlup méně. Když autu odpustíte brutální spotřebu kolem 30 litrů a trochu pochybný smysl existence tak je to rozhodně nejlepší volba na segmentu rychlých SUV.

Plusy

  • Výkonný a vysoce kultivovaný motor
  • Supersportovní jízdní dynamika
  • Jízdní vlastnosti
  • Zvuk
  • Přiměřený vnitřní prostor
  • Pohodlná sedadla
  • Bohatá základní výbava

Minusy

  • Obtížné nastupování přes silné prahy
  • Obtížnější manévrovatelnost
  • Nepoužitelnost mimo zpevněný povrch
  • Vysoká spotřeba

Cena v základní výbavě: 2 680 000,- Kč

Cena v testované výbavě: 3 224 075,- Kč

Základní výbava:

Protiblokovací systém brzd (ABS), včetně asistenta brzdění (BA) a řízení brzd při zatáčení (CBC), dynamické řízení stability (DSC), včetně sport. režimu (MDM), airbagy pro řidiče a spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, indikátor “Runflat” – pasivní monitoring všech 4 kol se světelným indikátorem, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, integrovaná ochrana proti bočnímu nárazu, bezpečnostní pásy s automatickým navíjením, pyrotechnickými pásovými napínači a omezovači napínací síly, zadní s 3-bodovými pásy pro všechna místa, elektrická parkovací brzda ovládaná tlačítkem na centrální konzole, metalíza, BMW Individual Shadow line, pneumatické odpružení zadní nápravy se samočinnou regulací světlé výšky, Adaptive Drive (el. nastavení tuhosti tlumičů a aktivní stabilizátory), přední a zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním a senzorem opotřebení brzdových destiček, posilovač řízení s proměnným převodem řízení, dvojitá chromovaná kruhová koncovka o průměru 80 mm, viditelná, umístěná vlevo i vpravo, M sportovní automatická 6ti stupňová převodovka Steptronic, M specifické režimy, M řadicí pádla na volantu, parkovací asistent (PDC), M Servotronic, M Drive kontrolní systémy (nastavení tuhosti tlumičů, posilovače řízení, DSC, výkonu motoru a Head-Up displeje prostřednictvím submenu M Drive v hlavním menu iDrive), možnost aktivace všech nastavení tlačítkem M Drive na volantu, kruhové koncovky výfuku z nerezavějící oceli, viditelné, 1 na každé straně, filtr pevných částic, “Dynamic Performance Control”, aktivní rozdělení točivého momentu mezi kola zadní nápravy, zobrazení na přístrojové desce, M specifické nastavení, “xDrive” – permanentní pohon všech kol s plně variabilním rozložením trakce mezi přední a zadní nápravu, automatická brzda diferenciálu, dvoustupňová brzdová světla, mlhová světla, přední sklopná loketní opěrka na středové konzole s odkládacím prostorem, podlahové rohože, varovný trojúhelník a lékárnička, zadní sedadla, bi-xenonové světlomety, světelný paket – rozšířené osvětlení interiéru a madel dveří, vnější manuálně výškově nastavitelné a odnímatelné opěrky hlavy, centrální integrovaná a výškově optimalizovaná opěrka hlavy, sklopitelná centrální loketní opěrka s 2 integrovanými držáky nápojů, upevňovací systém dětské sedačky ISOFIX, 2x na vnější straně zadních sedadel, sklopitelná zadní opěradla, dělená v poměru 40:60, částečně elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, M kožený volant včetně M řadicích pádel a M Drive tlačítka, výškově a podélně manuálně nastavitelný volant, 2-zónová automatická klimatizace, termoizolační, zeleně zabarvená skla a vrstvené čelní sklo, el. nastavitelná sedadla včetně paměti, vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce, M sedadla řidiče a spolujezdce, kolenní opěrka na centrální konzole pro řidiče a spolujezdce, odkládací prostory v centrální konzole, v předních a zadních dveřích, odpadkový koš vzadu vpravo, vyhřívaná, elektricky nastavitelná vnější zpětná M zrcátka, černé provedení spodní části, “Car-/Key-Memory” – paměťová funkce v klíči, elektrické ovládání předních a zadních oken s možností uzamknutí ovládání, elektricky výškově a podélně nastavitelný sloupek volantu, ochranou proti přivření a funkcí pro otevření /zavření všech oken najednou, dvoudílné dveře zavazadlového prostoru se samostatně otvíratelnou vrchní částí, vyhřívané trysky ostřikovačů, M hliníková opěrka nohy pro řidiče, tlačítko Start/Stop pro automatické startování a vypínání motoru, 12V zásuvky v zavazadlovém prostoru, zadní části centrální konzoly a odkládací schránce vpředu, HiFi systém, 12 reproduktorů, 4 upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, připojení AUX-In ve středové konzole, ukazatel venkovní teploty, palubní počítač, 6.5″ barevný kontrolní displej, 8 programovatelných tlačítek systému “iDrive”, BMW Basic Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, 20″ M kola z lehké slitiny “V-spoke 299 M”

Výbava testovaného vozu:

Prvky obložení interiéru v černé kůži s karbonovou strukturou (14.875,- Kč), HUD displej (35.050,-Kč), aktivní ventilace předních sedadel (29.750,-Kč), navigační systém Professional (63.275,-Kč), USB-Audio-interface (7.575,-Kč), funkce plynulého dovření dveří “Soft-Close” (16.125,- Kč), 20″ M kola z lehké slitiny “Double-spoke 300 M” (17.650,- Kč) atd.

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 408 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 680 / 1500 – 5650
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 275
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 4.7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 19.3 / 10.8 / 13.9
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 620 / 1750
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2455 / 600
Rozměr pneu: 275/40 R20, 315/35 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry:
a) délka (mm): 4851
b) šířka (mm): 1994
c) výška (mm): 1764
d) rozvor (mm): 2933
e) rozchod vpředu (mm): 1660
f) rozchod vzadu (mm): 1672
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry:
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 860
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 510
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz