cupra-leon-sportstourer-2025-1

Test Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI: víc emocí, nová technika a motorová revoluce

8. 10. 2025 • CUPRA, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 95%

Podvozek: 95%

Zpracování: 95%

Radost z jízdy: 90%

Verdikt:

Rychlá kombi patří k nejoblíbenějším kategoriím aut a pokud sáhnete po některém z koncernu Volkswagen, čeká vás široká nabídka. Vedle přemotorovaných Audi tu jsou i praktičtější, ale stále zábavné modely značek Volkswagen, Škoda a CUPRA. A právě poslední jmenovanou jsme otestovali v podobě Leona Sportstourer – kombíku, který spojuje španělský temperament s každodenní využitelností.

Po čtyřech letech na trhu dostal CUPRA Leon (i jeho sesterský SEAT) výraznou modernizaci. Španělská značka tím reaguje na stále přísnější emisní předpisy, ale zároveň chce udržet Leon mezi nejžádanějšími sportovně laděnými hatchbacky a kombíky Evropy. Facelift proto není jen kosmetickou záležitostí – mění design, techniku i samotné složení motorové palety.

cupra-leon-sportstourer-2025-9 cupra-leon-sportstourer-2025-19

Nový vzhled: víc dravosti i osobitosti

CUPRA Leon převzal designový jazyk z novějších modelů značky, jako jsou Formentor nebo Tavascan. Přední část dostala nové Matrix LED světlomety s typickým trojúhelníkovým světelným podpisem, které působí výrazněji a moderněji. Mřížka chladiče má teď ostřejší tvar a decentně přepracovaný nárazník zdůrazňuje sportovnější postoj.

cupra-leon-sportstourer-2025-13 cupra-leon-sportstourer-2025-15

Vzadu se designéři zaměřili na světelnou linku spojující zadní svítilny – ta nově osvětluje měděné logo CUPRA uprostřed víka kufru, což autu dodává prémiový dojem i v noci. K tomu přibyly nové designy kol (18–19 palců) a čtyři odstíny karoserie, včetně matných barev typických právě pro Cupru.

Interiér: modernější, přehlednější, prémiovější

Uvnitř se odehrála menší revoluce. Středové místo zabírá nový infotainment s úhlopříčkou 12,9 palce, který běží na nejnovější softwarové platformě koncernu VW. Ovládání je intuitivnější a hlavně – dotykové lišty pod displejem, sloužící pro nastavení teploty a hlasitosti, jsou konečně podsvícené, takže je vidíte i v noci.

cupra-leon-sportstourer-2025-29 cupra-leon-sportstourer-2025-23

Přístrojová deska má nové obložení z kvalitnějších materiálů, včetně recyklovaných a udržitelných textilií. Pro verze VZ jsou k dispozici sportovní sedadla CUPBucket s výrazným bočním vedením, zatímco běžné verze mohou mít nové kombinace umělé kůže a mikrovlákna. Změn doznal i audiosystém – ve vrcholných verzích se nyní montuje systém Sennheiser s 12 reproduktory a výkonem 425 wattů, který nahrazuje dřívější Beats Audio.

cupra-leon-sportstourer-2025-28 cupra-leon-sportstourer-2025-27

Motory: nový 2.0 TSI 150 kW a více elektrifikace

Největší změna se odehrála pod kapotou. Kvůli přísnějším emisním normám Euro 6e musela CUPRA přepracovat nabídku pohonných jednotek. Klasický dvoulitr 2.0 TSI s výkonem 140 a 180 kW skončil a nahradila jej nová verze se 150 kW (204 k). Technicky modernizovaná jednotka, která kombinuje solidní výkon s nižšími emisemi a rozumnou spotřebou. Tento motor se stal základem sportovně laděných benzínových verzí.

Nový motor 2.0 TSI 150 kW tak představuje kompromis mezi výkonem a emisemi. Nabízí stále dostatečnou dynamiku, ale díky úpravám v řízení spalování, systému vstřikování a přeplňování se vejde do nových emisních limitů bez potřeby nákladných řešení, jako jsou hybridní systémy nebo dodatečné úpravy výfukových plynů.

cupra-leon-sportstourer-2025-5

Vrchol nabídky pak tvoří 2.0 TSI o výkonu až 333 koní (245 kW), používaný v modelech VZ. Ten má přepracovaný systém chlazení, nové turbo a upravené řízení plynu.

Kromě čistě spalovacích verzí přibyly také nové plug-in hybridy (eHybrid) s motorem 1.5 TSI, které nahradily dosavadní 1.4 TSI. Tyto verze nabídnou výkon 150 nebo 200 kW a díky větší baterii (19,7 kWh) dojezd až 100 km na elektřinu.

Technika a výbava: víc standardu, méně kompromisů

CUPRA se rozhodla, že po faceliftu přestane šetřit na detailech. Řada prvků, které dříve patřily k příplatkům, je nyní součástí základní výbavy. Například přední a zadní parkovací senzory, couvací kamera, rozpoznávání dopravních značek nebo ambientní osvětlení interiéru.

cupra-leon-sportstourer-2025-14

Adaptivní podvozek DCC zůstává, ale doznal jemných úprav, takže lépe reaguje na změny povrchu i jízdní režim. Sportovní varianty VZ mají kromě toho diferenciál torque splitter, který aktivně rozděluje točivý moment mezi zadní kola a zlepšuje trakci při průjezdu zatáčkami.

Komfort, sport a jistota v jednom balení

Podvozek působí sportovně, ale ne nepohodlně. Na devatenáctipalcových kolech je cítit jistá tuhost, ovšem tlumiče si s nerovnostmi poradí překvapivě dobře. Auto zůstává příjemně čitelné a daleko od tvrdé nepohody. Na kvalitním asfaltu drží Leon Sportstourer stopu s chirurgickou přesností a do zatáček se vrhá s jistotou, která by slušela i ostřejším vozům.

cupra-leon-sportstourer-2025-3

CUPRA Leon preferuje efektivitu a stabilitu – chce, abyste byli rychlí, ne ale nutně dramaticky. Výsledkem je vůz, který působí velmi jistě, i když možná trochu sterilně. O to víc se ale hodí pro každodenní používání. Během testu jsme zaznamenali spotřebu mezi 8 a 10 l/100 km.

Přeplňovaný dvoulitr se 150 kW má sílu napříč celým spektrem otáček. Reakce na plyn jsou okamžité a zátah plynulý, bez znatelné výkonové špičky. Automat DSG řadí hladce a při dosažení červeného pole okamžitě přeřadí nahoru – bez ohledu na to, zda jedete v normálním nebo sportovním režimu.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz