fiat-500x-exterior-2

Test Fiat 500X S-Design 1.6 MultiJet. Jeep po italsku umí překvapit

20. 2. 2018 • FIAT, Novinky, Testy

Motor: 90%

podvozek: 95%

převodovka: 90%

zpracování: 85%

Praktičnost: 65%

500X je nečekaně komfortní, jisté a vrhá se s chutí do zatáček. Marně si vybavuji jiný crossover, který by takto přesvědčivě fungoval na točité silnici, ve městě i na dálnici. V kombinaci se strmým a přesným řízením se tak jedná o překvapivě zábavné svezení. Kdo by to byl čekal od zvednutého hatche s retro designem malého pětikila!

Verdikt:

Současnou „pětistovku“ si dosud pořídilo více než 1,5 milionu zákazníků, v Evropě jde o nejprodávanější minivůz, a jeho hvězda neustále stoupá. Konkurovat mu může pouze Panda, ze které vychází, a ostatní zástupci segmentu se mu ani neblíží. Není tak divu, že si v Toríně řekli, že to zkusí i jinak a využijí boom segmentu crossover. To je v současnosti, spolu s kategorii SUV, kategorie s nejvyšším navýšením prodejů a zájmu.

Pro FIAT je model 500 tedy nejzásadnějším autem, který se prodává jako na běžícím pásu. Ženy z něj odpadávají do kolen, tajně na něj doma šetří a ve městě se za ním ohlédne každý. Když někam přijedete ve Ferrari, lidé se vás trochu bojí a vzbuzujete v nich závist. Pětikilo na to jde přesně naopak a rozdává radost a vyvolává v lidech úsměv. Je prostě neskutečně roztomilé! Fiatu se podařilo dokonale reinkernovat klasický design do moderního provedení a funguje to naprosto fantasticky. Zatím se to takto nepodařilo nikomu, ani novodobému MINI. Pětistovka je totiž absolutně nejprodávanější auto své kategorie.

500x_3

Nápad přeměnit retro design a malé autíčko v crossover zní opravdu šíleně, ale světe div se, ono to zafungovalo. Italové prostě design umí a výsledkem je pohledné, vkusné, proporčně vyvážené a především roztomilé auto, které pojme pohodlně pět dospělých, spoustu zavazadel a ještě s ním můžete sjet mimo zpevněné silnice. Vlastně je to parádní recept vytříbené italské kuchyně. Dosud jste si mohli vybrat ze dvou verzi a to City Look a Off-Road Look, oba názvy mluví za vše. Předmětem dnešního testu je nová speciální edice S-Design, která vychází ze druhého jmenovaného, ale přidává několik pikantností navíc.

Začíná to už nepřehlédnutelnou barvou – zelená matná Alpi proměňuje “pětičento” v opravdového bouchače. Edice přidává ještě zatmavená přední světla, tónované okna nebo černě lakovaná kola, masku chladiče, kliky a prahy dveří. Uvnitř pak nalezneme dekory z leštěného myronu nebo měděné loga 500. Výsledek nadchne a za tímto autem se otáčí každý!

500x_4

Pod šik karoserií se totiž ukrývá technika Jeepu Renegade. To znamená jediné – základ s předním pomocným rámem, asymetricky uloženými rameny upraveného systému McPherson a víceprvkovou zadní nápravou. A to i v případě, že máte pohon pouze předních kol a za 4×4 jste si nepřiplatili. 500X tak má obrovský trumf oproti konkurenci, která si musí vystačit s jednoduchým podvozkem s vlečnými rameny. Třeba takový Opel Mokka, Renault Captur nebo Peugeot 2008.

Kladné body tento Ital získává i uvnitř. Jen těžko se chce věřit, že je to opravdu FIAT! Materiály, zpracování i ergonomie je totiž perfektní a jde vidět, jak moc si výrobce dal na tomto modelu záležet. Slibuji, že to v tomhle testu opakuji naposled, ale výběr materiálů i kvalita zpracování šla rapidně nahoru. Pětistovka sice není typickým zástupcem levného auta, je to trochu lifestylová záležitost, čemuž pochopitelně odpovídá vybavení, přesto poměrně dobře ukazuje, jak velký kus cesty FIAT urazil. Počínaje plasty palubní desky, přes výplně dveří, ozdobné dekory, chrom a konče ovládacími prvky, vše vypadá kvalitně a poctivě.

500x_1

Větší X upouští od sjednoceného ukazatele před řidičem a nabízí klasické uspořádání tří oválných “budíků”. Ten středový je však plně digitální a v hezké grafice umí zobrazit veškeré myslitelné parametry palubního počítače. Na středu a vrcholu palubní desky se pak nachází velký dotykový display informačního systému a navigace. Ten reaguje překvapivě rychle a menu je intuitivní. Opravdu jsem překvapen, jak moc doladěné toto auto je.

Zkoušená šestnáctistovka MultiJet je prostřední z trojice nabízených turbodieselů a jeví se jako ideální volba z hlediska výkonu, provozních nákladů i základní ceny. Fiat tento agregát nabízí pouze s předním pohonem (čtyřkolka je dostupná ke čtyřválci 2.0 MultiJet se 103 a 125 kW). Motor produkuje 88 kW v 3750 otáčkách za minutu a točivý moment 320 N.m při 1750 min-1, nedá se ovšem říci, že by v nižším spektru vyloženě tahal. Turbodmychadlo musíte nechat trochu nadechnout, a když ručička otáčkoměru mine 2.500 min-1, Fiat náhle ožije a vyrazí vpřed.

500x_2

Motor je, v našem případě, spárován s devítistupňovou automatickou převodovkou od ZF. Velice kladně hodnotím zpřevodování všech devíti stupňů, které je přesně takové, jak bych od podobně koncipované převodovky čekal. Jedničku soukolí zařadí jenom při rozjezdu do kopce nebo v terénu, běžně se automobil rozjíždí na dvojku a velmi záhy řadí trojku. Díky takovémuto odstupňování je síla motoru optimálně využita.

Nemusíte se obávat, že by vás obtěžovalo neustále řazení převodovky – změny stupňů jsou hladké, rychlé a postřehnutelné jenom sluchem. Tohle je opravdu veliký posun vpřed oproti jiným či dřívějším softwarům řazení. Při brzdění automat podřazuje s mírným meziplynem, takže po opětovném přidání plynu nemusíte čekat, než znovu vybere správný stupeň pro zrychlení, protože jej tam již má zařazen.

500x_5

Skvělý je i podvozek! Použitá konstrukce totiž znamená jediné – auto je nečekaně komfortní, jisté a vrhá se s chutí do zatáček. Marně si vybavuji jiný crossover, který by takto přesvědčivě fungoval na točité silnici, ve městě i na dálnici. V kombinaci se strmým a přesným řízením se tak jedná o překvapivě zábavné svezení. Hmmm, kdo by to byl čekal od zvednutého hatche s retro designem malého pětikila!

Plusy

Vzhled
Nízká spotřeba
Prostorný interiér
Kvalitní materiály a zpracování
Jízdní vlastnosti
Bohatá základní výbava

Minusy

Krátké a ploché zadní sedáky
Prostor vzadu nad hlavou
Aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz