ford-tourneo-custom-active-1

Test Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue mHEV (136 kW)

21. 10. 2021 • Elektrifikované vozy, FORD, Novinky, Testy, Videa

Motor: 80%

Převodovka: 90%

Podvozek: 80%

Zpracování: 70%

Praktičnost: 100%

Ford Tourneo Custom Active je skoro dokonalý mix dodávky a osobáku. Skvělá praktičnost nepřináší téměř žádné kompromisy v jízdním projevu. Neobešlo se to bez pár kompromisů, ale zase to umí vynahradit rozumnou cenovkou.

Verdikt:

Máte velkou rodinu? Potřebuje převážet hodně věcí? Nebo vás jen chytl nomádský styl života a v post-covidové době se už nevidíte zpět v kanceláři? Pokud pro jakýkoliv ze scénářů (nebo jejich kombinaci) výše hledáte vhodné auto, přestaňte hledat osobáky. Ideálním řešením pro vás bude dodávka. Ale jaká?

Nabídka osobních dodávek se poslední dobou slušně rozrůstá, což má za následek více konkurenční prostředí a z toho těžíme my – zákazníci. Výrobci se totiž stále víc musí snažit zaujmout. Dnes už nejde jen o lehce domestikované užitkové vozy, ale o skutečně sofistikovaná auta, která krom bezkonkurenční praktičnosti umí nabídnou taky luxus a jízdní vlastnosti ne tak vzdálené běžným osobním autům. A v tomto drsném prostředí se chce prosadit Tourneo Custom od tradiční dodávkové superstar – Fordu. Tourneo Custom se nesnaží vozit na retro vlně jako Volkswagen Multivan.

ford-tourneo-custom-active-4 ford-tourneo-custom-active-9

Design odpovídá DNA značky a chce se tvářit především moderně. Ve výbavě Active se ale snaží těžit z oblíbenosti SUV. Přidává tak oplastování kolem karoserie a zvýšený podvozek – a co vám budu povídat, sekne mu to. Především v tak výrazné barvě, jako byla na testovaném kousku. I přes dobrodružné vzezření ale nehledejte v konfigurátoru pohon všech kol – ten zůstal Tourneu Custom zapovězen. Jako drobnou náplast si můžete za 20.000 připlatit mechanický samosvorný diferenciál Quaife, který pomáhá předním kolům lépe najít trakci za zhoršených podmínek. Pokud ale sáhnete po „špéře“ musíte se smířit s manuální převodovkou. Ford Tourneo Custom Active je zkrátka plné voleb „buď anebo“.

Design ale stranou – u dodávky stejně podle mě nehraje až tak velkou roli. Tahle auta jsou vždy především o praktičnosti. Testované Tourneo Active je v osmimístné konfiguraci. I v případě plného obsazení stále nabízí 1200 litrů na zavazadla. V případě složení třetí řady se objem zvětší na 2100. Popřípadě můžete sedačky postupně vyjímat a s prostorem naložit po svém. Samotná manipulace se sedačkami je tak snadná, jak jen může být. Zatažením za jednu páku sedačku složíte, zatažením za druhou ji plynové vzpěry postaví. Tourneo Custom sice nemá kolejnicový systém, což je pro někoho překážka, ale je to spíš o zvyku.

ford-kuga-2-5-hybrid-st-line-19 ford-kuga-2-5-hybrid-st-line-24

Na místo si stěžovat pravděpodobně nikdo nebude. Ani ve třetí řadě nemám se svými 190 centimetry problém v žádném směru. Vlastně by mi vůbec nevadilo cestovat ani tady. Sedačky jsou komfortní (všech jsou plnohodnotná samostatná sedadla), z auta je dobře vidět – dokonce mám k dispozici okenní roletku – jsou zde kapsy na pití i USB zdířky. Sklopením prostředního sedadla navíc vznikne stoleček. Nic mi zde nechybí.

V druhé řadě je pak místa skoro až zbytečně moc. Klidně si dám nohu přes nohu a stejně se sedadla před sebou nedotýkám. Sedačky jsou stejně jako v třetí řadě parádní. Dokonce si zde mohu i otevřít okénko – což v této kategorii rozhodně není pravidlem. Je zde samostatné ovládání klimatizace a dostatečně dimenzovaný rozvod vzduchu. Snad jen jedinou chybu jsem dokázal najít. Pouze krajní sedadla (v druhé i třetí řadě) mají ISOFIX. Když tedy dáte na krajní místa v druhé řadě dětské sedačky, už se kvůli nemožnosti sklopit sedadla nedostanete do třetí řady.

ford-tourneo-custom-active-8

Pracoviště řidiče kombinuje to nejlepší ze světa osobních i užitkových aut. Jako správná dodávka poskytuje snad nekonečné množství různých přihrádek a odkládacích ploch. Samozřejmostí je vyšší posaz a skvělý rozhled kolem auta. Použité materiály jsou sice tu a tam tvrdší, ale aspoň jsou odolné a snadné na údržbu. Po vzoru osobních aut má zase interiér velice kvalitní zpracování a příkladnou ergonomii. Na rozdíl od svého hlavní rivala – Volkswagenu Multivan – Tourneo neskočilo po hlavě do dotykového ovládání. Stále jsou tu klasická tlačítka a komunikace s autem tak nevyžaduje zbytečně vaši pozornost. Pokud ale milujete dotyky, je tu pro vás připravena dotyková obrazovka, která má na dnešní poměry skromnou uhlopříčku, ale svoji práci odvede. Běhá na ní tradiční „Forďácký“ infotainment, ten sice už nevypadá nejmoderněji, ale používá se snadno a je svižný.

O pohon testovaného auta se stará hned nejsilnější z nabízených dieselů. Tím je dvoulitrový čtyřválec a má 136 kW a pěkně tučných 415 Nm. Motoru ještě pomáhá 48V startér generátor a malá lithium-inotová baterie – jde tedy o mild-hybrid. Síly má auto na rozdávání. Diesel je navíc příjemně pružný a na povely plynu reaguje pohotově. Za studena má hrubší chod a pod velkým zatížením se nevyhnete drobným vibracím, ale jako celek je opravdu povedený a rozhodně se nebudete muset bát vydat na dlouhou cestu s plně naloženým autem. Motor se pojí se šestistupňovým manuálem, který je překvapivě fajn. Dráhy jsou krátké a přesně vymezené. Spárování s motorem je na jedničku a díky asistentu rozjezdu do kopce vám nepřipraví horké chvilky při vyjíždění z podzemních garáží. Spotřeba se při běžném ježdění pohybuje někde v rozmezí 6-8 litrů, ve městě kolem 9. Velice slušný výsledek.

ford-tourneo-custom-active-10

Na začátku textu jsem vyzdvihoval obecný posun v jízdních vlastnostech mezi dodávkami. Ford Tourneo Custom je toho skvělým příkladem. Po přesednutí z osobáku se překalibrujete na jeho ovládání snad během sekundy a ani lidi, kteří s dodávkami nemají zkušenosti, nemusí mít strach. Auto se chová přirozeně, neustále máte dobrý přehled o jeho rozích a i ve městě poskytuje dobrou manévrovatelnost. Podvozek je navíc laděn do komfortu a nemusíte se bát nějakého poskakování. A to jsem testoval variantu s jednoduchou zadní nápravou. Ještě je možnost mít auto vybaveno zadním vzduchovým pérováním. Pak se ale musíte rozloučit s tažným zařízením – pamatujte, Tourneo je auto mnohých buď/anebo. I s běžnou zadní nápravou Tourneo ale jezdí dobře. Ani prázdné nemá tendence znervóznět na nerovnostech, podvozek je slušně odhlučněn a poskytuje slušnou dávku jistoty. Jistotu předvádí i na dálnici.

Auto je stabilní, dobře odhlučněné a ukazuje se jako skvělý parťák na dlouhé cesty. Řízení je hodně lehké a možná o kousíček delší, než by se mi líbilo, auto ho ale poslouchá s ochotou. Vychválit pak rozhodně musím brzdy. Ty mají skvělý nástup i účinek. V kategorii dodávek určitě patří k tomu nejlepšímu, co jsem zkusil. Denní soužití s autem vám navíc zpříjemňuje bohatá výbava. Testovaný kousek měl nezávislé topení, vyhřívané sedačky, bi-xenonová světla i adaptivní tempomat s asistentem jízdy v pruzích. Drobnou slabinou je ale pouze manuální klimatizace – člověk holt nemůže mít všechno. Kolem a kolem je to ale výborně jezdící dodávka, která svému majiteli přinese skvělý mix osobáku a užitkáče. A přesně kvůli tomu mám osobní dodávky tak moc rád. Jsou to auta skvěle sloužící svému účelu. V praktičnosti se jim nic nevyrovná, nebojí se pořádně makat, zároveň vás ale klidně odvezou na dovolenou, nebo v nich můžete i bydlet. A současný trh nenabízí moc lepších variant, než je právě Ford Tourneo Active.

ford-tourneo-custom-active-6

Ford Tourneo Custom Active je parádní řešení na všechny otázky kolem cestování s velkým množstvím věcí nebo lidí. Před domem ostudu neudělá, nabízí povedený interiér, kupu prostoru a variability, silný motor se slušnou spotřebou a velice dobré jízdní vlastnosti. Přináší sice několik kompromisů, ale rozhodně jde o jednu z nejlepších civilních dodávek na trhu. Cenově sedí někde mezi Citröenem SpaceTourer, který je pro někoho jízdně až moc dodávkový a téměř dokonalým Volkswagenem Multivan, který je zase ale hodně drahý. Základní Tourneo Custom vyjde na něco kolem tři čtvrtě milionu. Verze Active starutuje na milionu, testovaný kousek pak vyšel na 1,13 milionu.

Plusy

– Prostorný interiér
– Silný motor
– Spotřeba
– Jízdní vlastnosti

Mínusy

– Chybí pohon všech kol
– Pouze manuální klimatizace

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz