jaguar-e-pace-exterior-3

Test Jaguar E-Pace P250 S AWD. Šelma v utajení

20. 7. 2018 • Jaguar, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Motor: 95%

Podvozek: 95%

Převodovka: 90%

Zpracování: 90%

Radost z jízdy: 85%

Jaguar si od novinky slibuje navýšení prodejů a to se rozhodně stane. E-Pace nabízí kvalitní jízdní vlastnosti, strhující vzhled a styl. Vyšší stupně výbav zahrnují i opravdu bohatou výbavu a hezké kombinace interiéru. Rozhodně bych se vyhnul, sice praktické, ale fádní černé barvě paluby. Ve výsledku se však E-Pace, i přes drobné chyby, povedl.

Verdikt:

Doba, žádající si crossovery, donutila i Jaguar postavit dalšího zástupce této třídy a tentokráte té kompaktní. Novinka E-Pace tak má poměrně velkou konkurenci, kam spadá třeba BMW X2, Mercedes-Benz GLA, Volvo XC40, Audi Q3 nebo Porsche Macan. Docela silná konkurence, co říkáte. Zajímavým krokem je fakt, že Jaguar zároveň postavil novinku do role entry modelu. Je to tedy úplně nejlevnější Jaguar, který si můžete koupit. Právě toto u konkurence nenajdete, ta svá SUV staví vždy o level výše oproti menším modelům, ze kterých vycházejí. Nemusíte se však bát, vůz totiž používá velmi solidní základ ze sesterského Range Roveru Evoque, přičemž se ale nejedná o stejný vůz s jinou karoserií. Technici vybavili malý E-Pace například zadní nápravou z většího F-Pace, vyztužili podlahu a protáhli rozvor.

Zůstává standardně pohon předních kol, ale všechny verze můžou být vybaveny pohonem všech kol Active Driveline, který byl pro tento model speciálně upraven. Mezi motory chybí šestiválce, ale nemusíte mít strach, nejsilnější čtyřválce nabízejí až 300 koní a na malý crossover bohatě stačí. Absence větších motorů plyne z jejich podélného uložení kvůli platformě od modelu Evoque.

e-pace3

E-Pace rozhodně zaujme svým vzhledem, který kombinuje to nejlepší z ostatních šelmích bratříčků. Největší inspirací pro něj byl sportovní F-Type, ze kterého přebírá většinu designových prvků a opravdu vypadá parádně. Rozhodně patří k tomu nejhezčímu na trhu SUV a dokazuje to i zájem okolí, které si může krky ukroutit. E-Pace vypadá dynamicky, luxusně a zároveň vyváženě, což nebývá standardem. Líbí se mi i krátké převisy karoserie a krásně vystouplý zadeček, ehm. Prostě šelma, jak má být.

Interiér je pak tradiční, ergonomicky dobrý, ale je to jediné místo, na kterém jde vidět nízká cena vozu. Na první pohled (nebo ten komplexní) vypadá velmi hezky, blízké setkání odhalí nevzhledné levné plasty v okolí řadící páky nebo panelu klimatizace. Postrádal jsem také větší plochu dekorů nebo nějaké oživení, jako tomu je u větších a dražších modelů. Testovaný kus byl navíc nakonfigurován do celočerné barvy interiéru, která strohý dojem umocnila ještě více. Věřím, že kombinace dvou různých barev by pomohla.

e-pace6

Drobnou výtku si pak zaslouží pomalý infoteinment systém, který má velkou obrazovku (12,3″) a hezkou grafiku, jeho reakce jsou však stále o velký kus za konkurencí. Jaguar nás však vždy utěšuje, že na nové generaci systému tvrdě pracuje. Naopak se mi líbí otočné ovladače klimatizace s integrovanými obrazovkami, moc vkusné. Celková ergonomie je také v pořádku. Vůz nabízí ve své třídě velký vnitřní prostor. Kompaktní SUV měří 4 395 mm na délku a je charakteristické krátkými převisy, konkrétně 882 mm vpředu a 832 mm vzadu. Rozvor má hodnotu 2,681 mm a nabízí maximální komfort všem pěti cestujícím. Základní objem zavazadlového prostoru dosahuje 577 litrů díky sofistikovanému systému zavěšení zadních kol Integral Link.

Jaguar je synonymem pro sportovní a zároveň luxusní jízdu a tohoto zadání se držel i nejnovější model. Zmíněná zadní náprava (která jinde nemá obdoby) předznamenává, že toto bude velmi obratné auto a opravdu. V první sérii zatáček jsem zůstal překvapen, jak moc agilně toto auto působí. Stačí sebemenší pohyb volantem a E-Pace okamžitě reaguje. Nevybavuji si jiné auto této třídy, které by reagovalo stejně bryskně. Podvozek navíc bravurně udržuje kontakt s vozovkou a poskytuje ohromnou porci přilnavosti. Jasně, E-Pace je spíše zvednutý hatchback, ale stejně váží kolem 1800 kg (bohužel nepoužívá hliník) a na tuto váhu jsou jeho jízdní vlastnosti výborné.

e-pace4

Pohon všech kol Active Driveline v podstatě nemá zadní nápravový diferenciál. Používá dvojici mokrých lamelových spojek, jejichž hlavní předností je to, že umí aktivně dělit točivý moment mezi zadní kola. To je v zatáčkách hodně znát. E-Pace více zapojuje zadní nápravu, aby i tento malý crossover byl nepatrně přetáčivý a tudíž se mohl postavit vedle ostatních modelů značky. Chování pohonu všech kol záleží na tom, který jízdní režim si zvolíte. V režimu Dynamic bude snaha o přetáčivost větší, v režimu Eco systém s připojování zadní nápravy rozhodně spěchat nebude. Komfort pak podvozek nabízí dobrý a i na rozbité silnici nebo ve městě odfiltruje většinu nerovností.

Testovaný model byl poháněn druhým nejsilnějším benzínovým motorem P250 s výkonem rovných 250 koní a kroutícím momentem 365 Nm. Na stovku tato šelma dosprintuje za 6,6 sekundy a umí pelášit rychlostí až 230 km/h. Motor má příjemný charakter, rád se nechá točit do otáček a poměrně zajímavě i zní. Reakce na plyn jsou velmi dobré a s autem v reálném světě cvičí dobře. Počítat musíte s vyšší spotřebou ve městě, která se pohybuje okolo 12 litrů, pod 10 se dá jezdit jen striktně mimo zástavby. Kombinovaně jsem týdenní testování ukončil s údajem 10,4 litrů.

e-pace1

Menší výtku mám jen k chování devítistupňové převodovky ZF, která není úplně ideálně sladěna s motorem. Občas umí cuknout, někdy váhá s řazením nebo si nemůže vybrat vhodný převod. Škoda, stejnou převodovku umí konkurence naladit k dokonalosti.

e-pace5

Jaguar si od novinky slibuje navýšení prodejů a to se rozhodně stane. E-Pace nabízí kvalitní jízdní vlastnosti, strhující vzhled a styl. Vyšší stupně výbav zahrnují i opravdu bohatou výbavu a hezké kombinace interiéru. Rozhodně bych se vyhnul, sice praktické, ale fádní černé barvě paluby. Ve výsledku se však E-Pace, i přes drobné chyby, povedl.

Plusy

– Design, image a styl
– Jízdní vlastnosti
– Pohon všech kol
– Potentní a jadrný motor
– Řízení

Minusy

– Vyšší spotřeba
– Vyšší cena příplatků
– Slabší naladění převodovky
– Laciné plasty uvnitř a infoteinment

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz