jaguar-f-pace-svr-2023-6

Test Jaguar F-PACE SVR: Monstrum z jiného světa

21. 9. 2023 • Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Jaguar, Luxusní vozy, Novinky, Testy

motor: 100%

převodovka: 100%

podvozek: 95%

zpracování: 95%

radost z jízdy: 100%

Jaguar F-Pace je v dnešní době naprosté zjevení a je jednoduše fantastický

Verdikt:

Pětilitrový benzínový osmiválec, kompresor, 550 koní, zvuk, co trhá vnitřnosti a divoký charakter britského rváče. Žádná forma elektrifikace, převodovka brnká o omezovač a plně vypínatelná stabilizace. Rok 2023, neuvěřitelné! Vítejte u testu auta, které dorazilo z minulosti, omylem dostalo homologaci a vám způsobí husí kůži od radosti. Tohle je motoristická nirvána a konec jedné éry. 

Může se to zdát jako bláznovství, ale extrémně výkonných SUV v posledních letech přibývá. Průkopníkem bylo Porsche se svým modelem Cayenne Turbo a proti němu cílí například Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, BMW X5/X6 M, AMG GLE 63 AMG nebo třeba Range Rover Sport P550. Není jich málo, ale jeden hráč do party s jaguáří šelmou ve znaku se hodně vymyká dnešním standardům. F-PACE SVR je spíše kompaktnější SUV a velikostí se řadí pod všechny zmíněné, ale značka ho staví po boku právě legendárního Porsche. Rozměrově spíše odpovídá třeba GLC nebo právě Alfě.

jaguar-f-pace-svr-2023-8 jaguar-f-pace-svr-2023-25

Předloni navíc prodělal facelift, který odstranil největší slabiny, a tak konečně nabídne interiér hodný své ceně. Největším argumentem pro většinu zákazníků bude design, nic si nenalhávejme. F-Pace s tím počítá a vypadá naprosto fantasticky. Na trhu není hezčí SUV, které tak dokonale kombinuje čisté sportovní tvary s aristokratickou elegancí. Snad možná Alfa Romeo Stelvio. Designový základ nalezneme právě v modelu F-Type. Oproti konkurenci působí mnohem větším a majestátnějším dojmem, aby také ne, na délku má 4.7 metrů. To nejdůležitější však je, že Jaguar nešetřil na technice a pokrokových řešeních, což by měl být základní argument pro všechny potenciální kupce.

To je však vedlejší, tohle auto je čistě o emocích a nějakou praktičností vás zatěžovat nebudu. Stejně chcete jen vědět, jak jezdí. Brutálně! Nicméně vnitřní prostor je velkorysý, kufr také a klidně jej můžete používat jako rodinné auto. Pokud jste tedy dostatečně bláznivý jedinec. Když jsem testoval RR Sport SVR, nedokázal jsem se nabažit absurdního zvukového projevu a zátahu osmiválce s kompresorem. Projev této jednotky je totiž zcela unikátní a na trhu už dnes nic podobného neexistuje. Motor zná jen dva režimy – ON a OFF. Velkému a těžkému Sportu to však šlo jen na rovinkách, do zatáček jste rychle jet nechtěli, to mi věřte. F-PACE SVR slibuje maniakální rychlost v přímce, ale také schopnosti v zatáčkách. Vždyť má platformu ze sportovního F-TYPE.

jaguar-f-pace-svr-2023-22

Karoserie je z 80 procent hliníková. Přední dvojité lichoběžníkové zavěšení a zadní náprava Integral Link pochází také přímo ze zmíněného sportovního modelu. Systém pohonu všech kol pracuje s vektorováním točivého momentu, který umí nulovat přísun výkonu na vnější kolo. Díky tomu se výrazně zlepšuje agilita a ochota zatáčet. Velký kus práce na skvělých jízdních vlastnostech nese i inteligentní řízení dynamiky hnacího řetězce (IDD). Jaguar se tímto systémem snaží upřednostňovat zadní pohon a tomu odpovídající chování auta v zatáčkách.

F-Pace nabízí luxusnější interiér a vylepšenou konektivitu. Design kabiny je odvážnější, dynamičtější a více orientovaný na řidiče. Nová středová konzola je protažená až k přístrojovému štítu, a kromě schránky pro bezdrátové dobíjení disponuje také většími odkládacími přihrádkami. Srdcem nového interiéru je elegantně integrovaná, centrálně umístěná dotyková obrazovka. Zakřivený HD displej s úhlopříčkou 11,4” je uložený v pouzdru, vyrobeném ze slitiny hořčíku a slouží k ovládání multimediálního systému Pivi Pro. Hodnotné materiály jako například dřevěná dýha s otevřenými póry nebo hliník, jsou vyvedeny v nádherných tvarech, jak dokazuje horní obložení dveří nebo dekor přístrojového štítu. Laserově leptané mřížky reproduktorů nebo kovový otočný ovladač JaguarDrive Control ztělesňují důraz na detail.

jaguar-f-pace-svr-2023-12 jaguar-f-pace-svr-2023-15

Nový volič automatické převodovky – pouze jeden z mnoha krásných detailů – nabízí horní část s prošíváním ve stylu kriketového míčku, zatímco spodní část je s ohledem na lepší citlivost při ovládání vyvedena z precizně opracovaného kovu. Na vnitřní straně dveří najdou cestující nové madlo a objemnější přihrádky pro uložení lahví nebo jiných předmětů. Ovladače oken byly přemístěny z horní části dveří níže. Díky tomu jsou lépe při ruce.

Co má tedy pod sukní, tedy ehm, kapotou? F-PACE SVR osazený kompresorem přeplňovaným zážehovým pětilitrovým motorem byl vyvinut divizí Special Vehicle Operations (SVO). Maximální výkon 550 koní a točivý moment 680 Nm. Vůz zrychlí z nuly na 100 km/h za 4 sekundy. Nejvyšší rychlost dosahuje hodnoty 286 km/h. Úpravy aerodynamiky, které zahrnují větší otvory pro přívod vzduchu vpředu a výdechy vzduchu na předních blatnících snižují tlak v podbězích, snižují vztlak, zlepšují chlazení a optimalizují stabilitu ve vysokých rychlostech. Mezi další změny patří rozšířené blatníky nebo prahové nástavce. Kapota exkluzivně připravená pro SVR dostala navíc otvory pro odvod horkého vzduchu z motorového prostoru.

jaguar-f-pace-svr-2023-32 jaguar-f-pace-svr-2023-23

Upravený zadní spoiler je doplněn novým nárazníkem, do kterého jsou zasazeny dvě dvojité koncovky výfuku vybaveného aktivní klapkou. Zadní nárazník má po stranách umístěné další malé aerodynamické prvky vyhlazující proudění vzduchu ze zadní části automobilu. Vylepšený podvozek používá na obou nápravách progresivní pružiny, které jsou tužší o 30 % vpředu a o 10 % vzadu. Nový stabilizátor snižuje náklony karoserie o pět procent.

Jinak je nastaven také systém pohonu všech kol, preferující zadní nápravu kvůli přirozené přetáčivosti, dále je tu zadní aktivní diferenciál a samozřejmě i masivní brzdy s plovoucími kotouči, vyplňující beze zbytku veškerý prostor za obřími 22palcovými koly. Pro SVR byl upraven také posilovač řízení, stejně jako adaptivní tlumiče (Adaptive Dynamics) nebo dynamický režim jízdy. Ten přináší rychlejší řazení automatické převodovky i ostřejší odezvu plynového pedálu a řízení.

jaguar-f-pace-svr-2023-31

Interiér modelu F-PACE SVR nabízí sportovní sedadla, která poskytují lepší boční vedení. Sedadla jsou zároveň prošívaná a mají vyražené logo SVR. Také zadní sedadla mají podobně jako ta přední výrazné tvarování.

MONSTRUM

Pokud jste někdy slyšeli šestiválcový F-PACE S, dost možná jste si pomysleli, co museli Britové hulit za materiál, aby do světa pustili tak uřvanou bestii. Věřte, že SVR toto posouvá ještě o několik nepochopitelných levelů dále. Zvukem je přímo nutné začít, protože je jednoduše neuvěřitelný! Mačkám startovací tlačítko a SVR zařve jako hladový medvěd probuzený po zimním spánku. Celé okolí se otáčí, zda-li nepřišla biblická apokalypsa, ten řev je nepopsatelný…  SVR s aktivním výfukem chrčí, řve, střílí a já opravdu netuším, jakým zázrakem toto auto prošlo homologací, kor v dnešní době. Nebudu vás vůbec zatěžovat standardním režimem a SVR putuje okamžitě do režimu Dynamic, kde motor poskytuje plný výkon, vražednou odezvu, podvozek své nejtužší nastavení a výfuk se rozeřve ještě více. Posílám plyn do podlahy a zažívám peklo!

jaguar-f-pace-svr-2023-4

Zdrcující akcelerace za řevu monstra se nedá nazvat jinak, než prachsprostým odkopnutím. Dostanete neskutečnou pecku do zad a letíte vpřed. Zátah kompresoru je totiž bez zpoždění a mnohem intenzivnější než u turbomotorů. Díky pohonu všech kol a vyšší váze je trakce ideální a bez ztráty prokluzováním kol letíte vpřed. 200 je tam hned a pak přijde zatáčka a vy se začnete bát. Není k tomu ale důvod, SUV ochotně zatočí a s neuvěřitelnou agilitou vykrouží oblouk. Nevím, jak to technici SVO udělali, ale toto auto popírá fyzikální zákony.

Abyste mě chápali, to, že je SVR v přímce zdrcující, je jasné. Že umí i zatáčet a být hravé je naopak velké překvapení. Tento model i ve standardním provedení patří na špičku třídy díky podvozkovým částem přímo ze sporťáku F-TYPE. Vrcholná verze to úpravami a zejména aktivním diferákem na zadku posunula ještě úplně jinam. SVR zaklekne do oblouku v absurdní rychlosti, drží se a pokud nepolevíte, výkon zadní kola pošle do boku. Přední vám pak pomůžou vyrazit vpřed. Váhu a vyšší těžiště pocítíte až na brzdách, které dávají najevo, že mají dost práce. Jinak wow, auto funguje výborně.

jaguar-f-pace-svr-2023-21

Zmínit musím převodovku ZF s funkcí Quick Shift, která používá měnič jen při rozjezdech a pak to tam prostě střílí natvrdo! Hlavně ta razance směrem nahoru je v sériovém sportovním autě zcela nevídaná. Jen se na pádlo podíváte a už vás do zad nakopne další kvalt, ozve se ohlušující rána z výfuku a prostorové vidění se ještě více zúží. Převodovka navíc dovolí brnkat o omezovač. Zase, v dnešní době něco nevídaného.

Dobře, zkusil jsem i komfort. Jaguar nám totiž zarputile tvrdil, že toto auto můžete používat denně. Musíte k tomu samozřejmě obětovat nároky na výraznější pohodlí. Na českých silnicích byl vůz poměrně tvrdý a v Praze to nebylo úplně ono. Není to však žádná hrůza a pokud vám tvrdší nastavení vyhovuje, proč ne. SVR je však hlavně o charakteru a o jednotce, která už brzy nebude mezi živými. Kdoví, jak dlouho se tento motor ještě udrží ve výrobě i tohoto konkrétního auta. Další generace ale rozhodně ne, ta nebude mít spalovací motor žádný. Mimochodem toto SVR a Land Rover Defender V8 jsou poslední auta na našem trhu, která mají motor přeplňovaný kompresorem a ještě navíc osmiválcový. Ano, defík ho má také, byť tam je projev mírnější a výkon o 30 koní nižší.

jaguar-f-pace-svr-2023-1

Jediná vada na kráse je cena. Za posledního jednorožce a továrnu na radost si Jaguar nechá zaplatit, konkrétně cenovka začíná na částce 3 010 250 Kč.

Plusy

– image a design
– prostorný a zajímavý interiér
– automatická převodovka
– projev, dynamika a zvuk motoru
– podvozek a fantastické jízdní vlastnosti
– řízení

Mínusy

– slabší tlumení nerovností

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz