mazda-3-sedan-4

Test Mazda3 sedan Skyactiv-X

26. 3. 2020 • Mazda, Novinky, Testy

Motor: 85%

Podvozek: 100%

Převodovka: 85%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 75%

Mazda3 je skvělé auto pro řidiče, které má geniální podvozek a řízení. Interiér patří k tomu nejlepšímu v hlavní třídě a výbava je bohatá. Revoluční motor mě ale příliš nepřesvědčil

Verdikt:

Mazda jde už dlouhá léta proti proudu a staví si auta svým zcela osobitým způsobem. Benzínové motory jsou stále atmosféricky plněné a těch naftových má v nabídce poskromnu. Dlouho se také vyhýbala elektrifikaci, ale nová generace už disponuje mild-hybridním systémem. Také vždy stavila auta pro lidi, které baví řídit. Pýchou všech modelů jsou podvozky, komunikativní řízení a krátká a přesná kulisa manuální převodovky. Platí to i pro modely SUV. Nedávno jsem žasl nad tím, jak skvěle jezdí crossover CX-3.

Teď je tady novinka, už sedmá generace Mazdy3 a také první vlaštovka nesoucí nové designové prvky a techniku. Nebudu přehánět, když řeknu, že se jedná o nejkrásnější malý sedan současného trhu. Mezi unifikovanou šedí tvarů ostatních výrobců působí Mazda jako zjevení. Design je originální a velmi zajímavý. Na auto se můžete dívat dlouhé hodiny a vždy najdete úhel, který odkryje jinou perspektivu celku. Něco takového se jen tak nevidí. Základní tvar vozu je nekomplikovaný a jednolitý.

7

Výsledkem je silnější a přesvědčivější vyjádření vitality než u dosavadních modelů ztvárněných ve stylu Kodo. Přestože hatchback i sedan sdílejí společné modelové označení Mazda3, každý z nich má jiný charakter. Design hatchbacku je dynamičtější, zatímco sedan klade důraz na eleganci a je také výrazně konzervativnější. Nechybí však dvojice výfuků.

Uvnitř se toho změnilo také dost a Mazda zapracovala na kvalitě zpracování. Interiér je opravdu hezký a ergonomicky perfektní. Dominuje mu velký displej multimediálního systému, který má zajímavý tvar a je elegantně zapuštěný. Jeho grafika a celé rozhraní je nové a rychlejší. Stejně tak je modernizovaný i otočný ovladač u řadící páky. Celková kvalita materiálů je výborná a nechybí ani obšití palubní desky kůží. Na pohled velmi jednoduché ztvárnění, ale o to funkčnější. Kvituji, že Mazda nechala fyzická tlačítka pro ovládání ventilace. Trojka konečně dostala plnohodnotný head-up displej promítající údaje do čelního okna.

2 1

Posed je příjemně nízký, výhled z vozu perfektní a volant padne skvěle do ruky. To platí i pro fantastickou řadicí páku, která mí kulatou hlavici a pohybuje se velmi přesně po krátkých dráhách. Tak to má vypadat. Prostornost je dobrá, nicméně v tomto excelovat nebude, na trhu jsou prostornější konkurenti.

Paletu motorů tvoří nejmodernější jednotky SKYACTIV-X, SKYACTIV-G a SKYACTIV-D. Všem je společná plynulá a pohotová odezva ve všech provozních scénářích. Mazda 3 skutečně přijíždí na trh se zcela unikátní jednotkou, která kombinuje jak princip vznětového, tak princip zážehového spalování. Dvoulitrový motor o výkonu 133 kW/181 koní je totiž vznětový, ale spaluje benzin. K jeho zapálení dojde stlačením výbušné směsi ve válci, svíčka není zapotřebí. Motor je navíc přeplňovaný kompresorem a využívající mild-hybridní techniku.

4

Zbytek motorové palety je jasný. V nabídce je benzínový dvoulitr s výkonem 90 kW (122 koní) a Mazda nezanevřela ani na naftu, a proto se pod kapotou objevuje také 1.8litrový motor Skyactiv-D s výkonem 85 kW (116 koní). Motory jsou standardně spřaženy se šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou. U nejsilnější motorizace s přídomkem X si můžete zvolit pohon všech kol s vektorováním točivého momentu.

Jedním z hlavních aspektů filozofie Mazdy je navrhovat automobily v první řadě s ohledem na řidiče. To vám bude tvrdit většina značek, ale jen některé to umí dodržet. Jsem rád, že Mazda to dokázala. Jezdil jsem už s benzínovou i naftovou motorizaci a s radostí v srdci můžu říct, že obě mají geniální podvozek, upovídané řízení a nechybí jim hravost.

6 3

Atmosférický dvoulitr je v případě testované motorizace SKYACTIV-X doplněn mild-hybridním systémem o výkonu 6 kW, který pomáhá zážehovému motoru při akceleraci. Navíc je zde i kompresor, který umožňuje kompresní zapalování. Vysokotlaké vstřikovače nejdříve při sání do prostoru válce vstříknou chudou směs benzínu a vzduchu, při kompresi pak dojde ke vstřiku bohatší směsi přímo do prostoru zapalovací svíčky. Nový motor díky tomuto řešení pracuje s kompresním poměrem 16:1. Pro srovnání – klasické benzínové motory pracují s kompresním poměrem cca od 8:1 do 13:1, vznětové pak od 14:1 do 23:1.

Na první natočení je motor velmi tichý a svou mimořádnou kultivovanost předvádí i při jízdě v nižším otáčkovém spektru. Jenže takto podobně to umí i klasické benzínové motory od Mazdy. Rychlá reakce na sešlápnutí plynu potěší, ale opět ji předvádí moderní benzínové motory s mild-hybridním systémem. Přidávám tedy na tempu a zkouším, jak se motor chová ve vyšších otáčkách. Skyactiv-X má hezký lineární zátah, na udávaný výkon 132 kW mi ale přijde poměrně mdlý.

8

Tady bych zkrátka čekal víc. Jasně, není to diesel, točivý moment je pouhých 224 Nm, přesto se má očekávání skvělé dynamiky jednotky zkrátka nenaplnila. Projev motoru je hodně podobný slabšímu zážehovému dvoulitru Skyactiv-G122 o výkonu 90 kW. Revoluční X mi navíc ve vyšších otáčkách přijde hrubé…

Proč tedy chtít do vaší nové Mazdy tento motor? Hlavním tahákem má být dle automobilky nízká spotřeba. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 4,8 l/100 km, což je o 0,7l/100 km méně, než slabší dvoulitr. V praxi počítejte v kombinovaném provozu se spotřebou pohybující se reálně kolem 6-6,5 l/100 km podle stylu jízdy. S klasickou atmosférou jsem jezdil o půl litru výše.

Nepřesvědčila mě ani automatická převodovka, kterou byl testovaný vůz vybaven. Občas váhala a řadila poměrně pomalu nebo si cukla. Zvláštní. Mazdu rozhodně v manuálu, který je přímo dokonalý.

5

Největším pokladem auta je rozhodně podvozek. Mazda se s chutí vrhá do oblouku, kde se drží stopy. Uvolněte plyn a zadek přejde do decentního smyku. Tohle auto je fantasticky hravé. Kola navíc drží kontakt s vozovkou za všech okolností. Nečekejte žádnou zbytečnou tuhost, auto je naladěno přesně akorát. Ve městě je pohodlné, na okresce se sice naklání, ale drží kontakt. Trochu mi to připomíná stará Subaru.

Mazda však zpříjemnila i jiné aspekty a vylepšila odhlučnění, které u minulé generace nebylo zrovna nejlepší. Na palubě novinky nyní panuje klid a neruší vás valivý hluk od podvozku. Zlepšil se i komfort odpružení a celé auto působí mnohem dospělejším dojmem. To plyne nejen z výborného zpracování a bohaté výbavy, ale také z mnohem lepších jízdních vlastností.

9

Ceník začíná na 520.900 Kč za verzi Skyactiv-G122. Výbava je však bezkonkurenční. Nepřiplácí se za rádio s osmi reproduktory, navigační systém s podporou Apple CarPlay a Android Auto, zadní parkovací senzory, bezklíčové startování, 8,8palcový displej i head-up displej a adaptivní tempomat. Nechybí ani bohatá bezpečnostní výbava jako kolenní airbag, ale také systém nouzového brzdění spolu s detekcí chodců, umí hlídat rychlost, mrtvé úhly i jízdní pruhy, rozeznávat dopravní značky, automaticky přepínat dálková světla i sledovat řidičovu pozornost.

Plusy

– Skvělé řízení
– Dobře odhlučněný motor
– Skvělé materiály uvnitř
– Skvělé jízdní vlastnosti
– Bohatá základní výbava
– Nízká spotřeba

Minusy

– Vyšší pořizovací cena
– Průměrný vnitřní prostor
– Omezený výhled ven
– Kultivovanost motoru
– Automatická převodovka

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz