IMG_4703

TEST Mercedes-AMG GT S – Hromobití!

29. 6. 2015 • Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Mercedes-AMG, Mercedes-Benz, Novinky, Testy, Videa

Motor: 100%

Převodovka: 95%

Podvozek: 95%

Zpracování: 95%

Praktičnost: 60%

Oproti svým předchůdcům je GT S ohromný krok dopředu. Kde je Porsche ledově chladné, tam v AMG GT S budete rozpálení a upocení úplně všude! Není to dokonalý stroj, ale při každém sešlápnutí plynu mu to odpustíte. Takto drtivě rychlé auto s tak okamžitým přísunem krouťaku jinde nenajdete!

Verdikt:

Mercedes se rozhodl vstoupit do teritoria supersportů a vypálit rybník třeba takovému Porsche 911 nebo stoupající hvězdě Jaguaru F-Type. Věřte, že úkol to je opravdu nesnadný, obě auta jsou totiž excelentní a měl jsem obavy, že toto AMG bude stejný neomalený chuligán jako jeho sourozenci. Ono vozy z této divize nikdy neoplývaly vytříbenými jízdními vlastnostmi, spíše se jednalo o chladné sériové vrahy. Vznikaly totiž podle amerického vzoru – vezmeme standardní káru, nacpeme do ní obří motor, přitvrdíme podvozek a hotovo. Výsledkem byla auta, která jela jako splašená v přímce a v zatáčkách Vás chtěla nemilosrdně zabít. A to nemluvím o pomalých převodovkách. Jenže teď je vše jinak, GT je od začátku staveno jako samostatný supersportovní model se vším všudy!

Platforma je z majoritní části ta z předchůdce, tedy modelu SLS, ale zadní partie je kompletně nová. Ostatně i design lehce navazuje na nepřímého předchůdce, zejména pak přední a zadní část. Profil auta je však definován nově. Dlouhá přední kapota, kabina umístěna před zadní nápravou a do oblouku svažující se záď jasně řadí auto mezi konkurenci v podobě Porsche 911. Jistá podobnost tu tedy je, ale AMG si ponechává klasické agresivní proporce a detaily. Občas možná přehnané, ale tolik sexy!

Široce rozkročený a nízký postoj, obří nádechy, karbonové spojlery, ostře řezaná linka ventilace za předními blatníky nebo obří koncovky výfuku… A pak ta barva! Původně jediným autem, na kterém se mohla objevit bylo pekelné SLS Black Series. Nyní ji za příplatek 190.000 můžete mít i na tomto modelu a je prostě fantastická. Ideálně vykresluje a podtrhuje veškeré linie karoserie a dává vyniknout speciálnímu karbonovému paketu. Na sluníčku je sytě žlutá, mimo něj oranžová. Dveře se již otvírají klasicky, ale za nimi stále najdete široké a relativně vysoké prahy. Do auta se nasedá komplikovaně a dopadá se skoro na zem. I to značí, že toto je klasický supersport a ne obyčejné GT.

amg1

Uvnitř je to typický Mercedes, jak ho známe. Vše je prvotřídně zpracované z kvalitních materiálů, karbonových dekorů a palubní systémy jsou stejné napříč celým portfoliem značky. Základní architektura je tak velmi familiární, ale je okořeněna o specifické prvky – například široký a vysoký středový panel rozdělující interiér mezi sedadly, pod kterým se táhne kardan. GT totiž uctívá klasickou koncepci transaxle, kde motor nalezneme vepředu a pohon s převodovkou putují na nápravu zadní. Fantazie!

amg6

Je čas vypustit bestii! Po nastartování se osmiválec rozzuřeně probudí, na všechny zahuláká a odplivne si jako nevychovaný chuligán. Je jedno v jakém nastavení výfuků motor nastartujete, vždy je to ohromná směs barytonu a rán z výfuku. Decentní je slovo, které se v kombinaci s AMG moc neskloňuje. Prošlápnutí plynu znamená ještě větší bouří. Začínám mít respekt, poutám se do perfektních skořepin a na komfortní režim vyrážím vpřed. Pohled na nekonečně dlouhou kapotu je fantastický a pocit výjímečnosti navozuje i nízký profil oken. Podvozek zatím překvapuje svou poddajností a pohodlností, nerovnosti zvládá bez přenosu rázů a rozhodně Vás nenaklepe jako vídeňský řízek.

Motor se jen tak převaluje a bručí, čeká až mu povolím otěže. Ono i AMG podlehlo downsizingu a časy 6.3 litrových atmosfér jsou nenávratně pryč, ale není downsizing jako downsizing. Svět AMG je totiž úplně jiný a tak GT S pohání osmiválcová jednotka 4.0l s dvěma turby a konečným výkonem 510 koní a mamutím krouťákem 650 Nm. Při pohledu na hmotnost okolo 1.6 tuny dává tušit, že se bude jednat o pekelnou dynamiku. Už je údaj zrychlení na stovku za 3.8 sekund mluví tak nějak za vše. Pi lehkém otrkání přesouvám volič jízdních režimů na pozici Sport+ a seznamuji plynový pedál s podlahou a dostávám naprosto brutální kopanec do zad, auto se rozjede jako šílené a za devastujícího řevu se žene vpřed. Je rychlé, neskutečně rychlé, ale nejvíc Vám vyrazí dech příval točivého momentu, který je dostupný prakticky kdykoli od volnoběhu až k omezovači. To je to, co dělí AMG od zbytku produkce. Je to kombinace klasických vozů muscle car a moderních supersportů. Je jedno, co tam máte za kvalt, jen šlápnete na plyn a auto drtivě zrychluje a síla nepolevuje. Ve sportovním režimu citelně ztvrdne podvozek, zostří se řízení a převodovka zrychlí své reakce.

amg4

V sérii zatáčkách AMG GT S ukazuje, že se nejedná jen o absurdně rychlý “rovinkový” stroj, ale také o okreskovou zbraň. Podvozek kopíruje silnici, nemá tendenci odskakovat a vůz poslušně mění směr a ihned reaguje na povely od řízení. Na apexu prudce přidávám, AMG utahuje stopu, zavrtí zadkem a rovinu mezi zatáčkami zkrátí tak, že si připadáte jako by jste byli teleportování. Posez u zadní nápravy navíc dodává zvláštní auru naprosté exotiky a vše vypadá ještě ostřeji. No nic, odvaha a důvěra dosáhla bodu, kdy volím režim Race a maniakální AMG se mění v totálního psychopata, který chce vybouchat všechny kolem sebe. Asi nikdo nečeká tak výrazný rozdíl mezi dvěma vrcholnými režimy, ale opravdu je naprosto brutální. Výfuk najednou vydává ohromné rány, řve jako zběsilý a auto reaguje naprosto okamžitě na plyn i řízení. Jen do něj ťukněte a už máte nakopnuté záda a letíte vpřed.

Auto navíc celým spektrem otáček nabídne famózní zvukový projev, který se v každé části dost liší. Vespod je to hluboký baryton, který se mění v mohutný brukot a nahoře je to osmiválcový řev kombinovaný se zvukem turb. Do toho si připočtěte prskání při odřazení a hromobití při podřazení. Jo, už jen kvůli tomuto koncertu nebudete chtít jezdit pomalu, prostě ne!

amg2

V Race modu je samozřejmě vše nastaveno na maximální vrchol ad absurdum, a tak je třeba počítat s tím, že to vyžaduje řidičský skill. Stabilizace je omezena, přísun výkonu je okamžitý a auto reaguje dost chuligánsky. Přidáte a zadní kola okamžitě kopnou a s omezenou stabilitou jde auto hned do boku. Je třeba rychlé kontra v každé zatáčce a přemýšlet nad dávkováním plynu a vhodným momentem pro akceleraci ze zatáčky ven. Jinak dostanete solidně přes hubu a budete rádi, když to ustojíte. Poslat GT S bokem opravdu nevyžaduje ani trochu práce, ale horší je to vše udržet tak, aby to dobře dopadlo. Zejména synchronizace mezi dávkováním plynu a kontra vyžaduje zkušeného driftera, jinak je průšvih na světě a věřte, že v tomto autě na okresce uděláte chybu jen jednou. Je to pořád to pravé AMG, které nic neodpouští a je na limitu zákeřné.

amg3

Precizně naladěný podvozek a ochota zatáčet však zkušenému řidiči vykouzlí úsměv na tváři, je to touž zároveň nejřidičtější vůz, která kdy v této divizi postavili. Je skvěle vyvážený, grip je monumentální a kola mají vždy kontakt se silnicí. Navíc takové reakce na volant se jen tak nevidí. Konečně navíc můžu v Mercedesu pochválit převodovku. Upravená sedmistupňová dvouspojka v tomto modelu funguje naprosto bezchybně a řadí bleskově oběma směry. V automatickém režimu je inteligentní a jemná, v manuálním ( v něm sama neodřadí ) pak ukázkově reaguje na povely pádly a nabídne decentní škubnutí. Bravo!

amg5

Oproti svým předchůdcům je to ohromný krok dopředu a třeba takový F-Type R by autu jen stěží stíhal v jakékoli disciplíně. Největším rivalem tak zůstává evergreen od Porsche, který nabídne ještě o chlup lepší převodovku PDK a čitelnější jízdní vlastnosti. 911 však nikdy nenabídne takovou porci zábavy, neomalenosti a naprosto maniakálního projevu. Kde je Porsche ledově chladné, tam v AMG GT S budete rozpálení a upocení úplně všude! Není to dokonalý stroj, ergonomie je docela špatná – volič převodovky je na úrovni loktů a komplikuje manipulaci s autem, ale při každém sešlápnutí plynu mu to odpustíte. Takto drtivě rychlé auto s tak okamžitým přísunem krouťaku jinde nenajdete! Chci ho!

Plusy

  • Motor a dynamika
  • Zvuk
  • Převodovka
  • Tuhá karoserie
  • Zpracování interiéru
  • Pozice za volantem

Minusy

  • Volič převodovky posunutý příliš dozadu

 

Cena v základní výbavě: 3 775 200 Kč

Cena v testované výbavě: 4 788 106 Kč

Základní výbava:Osm airbagů, asistent rozjezdu do kopce, systém Start/stop, automatická klimatizace, ESP, diody denního svícení, litá 19“ kola, samosvorný diferenciál, systém varování před srážkou, tempomat, diodové světlomety, asistent bdělosti řidiče, adaptivní brzdová světla atd.

Výbava testovaného vozu:Metalíza Solarbeam (+190.165,-), kožené čalounění (+127.645,-), ozdobné výplně interiéru AMG Carbon (+49.495,-), bezklíčové startování a vstup (+20.580,-), sada komfortních funkcí pro zrcátka (+14.067,-), paměťová sada (+42.983,-), sada AMG Dynamic plus (+48.193,-), couvací kamera (+10.420,-), sada asistentů jízdy v pruzích (+19.538,-), parktronic (18.235,-), karbonová vnitřní rozpěra zadní nápravy (+31.260,-), multimediální systém Comand (66.427,-), sportovní sedadla (+50.789,-), adaptivní dálkové světlomety (+2.605,-), vnější karbonová sada AMG (+102.898,-), audiosystém Burmeister (+33.865,-), vyhřívaná přední

Technické údaje
Motor Mercedes-AMG GT S
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3982
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 375 / 6250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 650 / 1750 – 4750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 310
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 3.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 12.2 / 7.8 / 9.4
Emise CO2: 219
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 350 / -
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1645 / 245
Rozměr pneu: 265/35 R 19, 295/35 R 20
.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/