mercedes-benz-g-eq-2025-2

Test Mercedes-Benz G 580 EQ: Elektrická ikona, která zůstala sama sebou

27. 7. 2025 • Elektrické vozy, Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Elektrický pohon: 90%

Dojezd a spotřeba : 80%

Podvozek: 100%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 100%

Verdikt:

Proměnit legendu v elektromobil je ošemetný úkol. Zvlášť, když jde o Mercedes-Benz třídy G. Auto, které přežilo desetiletí bez ohledu na trendy, módu i politiku. Géčko bylo vždycky víc než jen SUV. Byl to tank v obleku. Když ale Mercedes-Benz oznámil čistě elektrickou verzi, znělo to jako rouhání. Může mít elektromotor duši? A co zvuk? Co ten hranatý šarm, který sice vzdoruje aerodynamice, ale přitahuje milionáře, vojáky i dobrodruhy? Mercedes-Benz G 580 s EQ technologií je odpovědí. A překvapivě sebevědomou.

Vzhled: G zůstává G

Na první pohled se změnilo… téměř nic. To je dobrá zpráva. Silueta je ikonická, a tak Mercedes design ponechal téměř beze změn. Nové jsou jen detaily – třeba plná maska chladiče s podsvíceným rámečkem (ovšem můžete si zvolit klasickou masku, jakou mají i spalovací verze), drobně upravený přední nárazník a aerodynamičtější kola (v rámci možností).

mercedes-benz-g-eq-2025-42 mercedes-benz-g-eq-2025-13

Nechybí ani klasické blinkry na blatnících a robustní kliky dveří s tím typickým cvaknutím. Panty dveří jsou stále venku… Je to prostě Géčko. Elektrické verze nemají rezervu kola na víku kufru v typickém obalu. Místo toho je tam vlastně takový batoh, který slouží jako skrýš pro nabíjecí kabely. Ale pozor, i tady si můžete zvolit klasickou rezervu. Je to na vás.

mercedes-benz-g-eq-2025-7

Novinkou je i takzvaný G-Turn, který umožní vozu otáčet se na místě – každá náprava točí jiným směrem, takže Géčko dokáže na volném povrchu rotovat jako tank. Zábavné? Ano. Užitečné? V terénu možná. Ale hlavně je to další způsob, jak ukázat, že tohle není žádný běžný elektromobil.

Technika: Čtyři motory a baterie v pancíři

G 580 není pouhým EQG – i když by si to jméno zasloužila. Mercedes se rozhodl oddělit elektrické G od zbytku elektrické řady EQ, a i to něco vypovídá. Elektrická třída G je postavena na stejném rámu jako ta spalovací, ale místo jednoho motoru najdeme v útrobách čtveřici elektromotorů, každý u jednoho kola. Zjednodušeně má totiž tohle auto celkem čtyři elektromotory, které jsou integrovány přímo do žebřinového rámu a každý z nich pohání jedno z kol. Elektrické géčko je tak reálně opravdu auto s pohonem všech čtyř kol.

mercedes-benz-g-eq-2025-15

Celkový výkon činí 587 koní a 1 164 Nm, přičemž díky nezávislému řízení každého kola zvládá G 580 neuvěřitelné věci – například se rozjet na kluzkém povrchu s maximální trakcí nebo zatočit tam, kde by jiná auta dávno neprojela. Zrychlení? 4,7 sekundy na stovku!

mercedes-benz-g-eq-2025-5

Baterie o kapacitě 116 kWh slibuje dojezd kolem 470 kilometrů podle WLTP. Rychlé nabíjení probíhá výkonem až 200 kW, což znamená 10–80 % zhruba za 32 minut. A nebojte, Mercedes myslel i na dobrodružství – baterie je umístěna v tuhém pouzdře z uhlíkových kompozitů a chráněna proti průrazu i vodě. Brodivost? 85 centimetrů, stejně jako u spalovacích verzí.

Interiér: luxusní bunkr

mercedes-benz-g-eq-2025-19 mercedes-benz-g-eq-2025-24

Uvnitř je všechno přesně tak, jak čekáte. Kožené čalounění, hliník, karbon, dřevo – podle výbavy. Dvojice 12,3″ displejů sází na systém MBUX, ale přidává i nové vizualizace pro pohon, toky energie a terénní režimy. Architektura interiéru je totožná se spalovací verzí. Liší se jen v drobnostech, jako jsou speciální ovladače nebo funkionalita těch stávajících.

mercedes-benz-g-eq-2025-27 mercedes-benz-g-eq-2025-26

Řidič má k dispozici offroadový asistent, který skrze 3D vizualizace ukazuje náklony vozu, jednotlivé točivé momenty na kolech a další nezvyklé parametry. Jízdní režimy zahrnují kromě standardních i módy Trail, Rock a nově také G-Turn a G-Steering, což jsou zábavné hračky do terénu. Tu první jsme si vysvětlili. Druhá pomáhá autu zatáčet díky vektorování točivého momentu.

Na silnici i mimo ni: ticho před bouří

První dojmy z jízdy jsou… zvláštní. Ticho a naprostý klid odporují tomu, co byste od Gčka čekali. Ale výkon je tu okamžitě. A je ho hodně. Z nuly na stovku za 4,7 sekundy není na stroj s aerodynamikou cihly vůbec špatné skóre. Elektrická třída G sice za běžných okolností jezdí tiše jako stín, ale pokud vám to připadá až příliš civilizované, můžete si zapnout systém G-ROAR. Ten se postará o to, aby vůz při jízdě vydával syntetický zvuk, který nápadně připomíná burácení klasického osmiválce. Záleží přitom na tom, jak moc sešlápnete akcelerátor, jakou jedete rychlostí i v jakém režimu se vůz nachází. Nejde sice o žádný reálný motorový řev, ale zvuková kulisa je vyladěná natolik dobře, že působí věrohodně a příjemně.

mercedes-benz-g-eq-2025-40

G-ROAR ovšem nefunguje jen během jízdy. Mercedes-Benz jej popisuje jako komplexní akustický zážitek s vlastním aurálním podpisem. To znamená, že na vás vůz reaguje i v klidových situacích – třeba při příchodu, kdy zazní jemný uvítací tón. Ozývá se i při otevření či zavření dveří, při aktivaci systému před jízdou, nebo naopak při jeho vypnutí. Po vystoupení navíc vůz vydává odcházející tón, který může znít až minutu, nebo do chvíle, než auto uzamknete.

Na dálnici, ale i ve městě jede G 580 jako na polštáři. Adaptivní podvozek AMG Ride Control se stará o komfort, zatímco čtyři motory drží auto neuvěřitelně stabilně i ve vysokých rychlostech. V zatáčkách překvapí precizní ovladatelnost, a to i přes více než 3 tuny hmotnosti. Upřímně. Dává mi to větší smysl, než spalovací verze. Většina Géček se stejně spíše pohybuje po městech a jeho přilehlých aglomeracích a právě tady má elektrická verze obrovskou výhodu v kultivovanosti, tichu, plynulosti a sametovosti. Navíc je lokálně bezemisní. Spotřeba je právě i tady nejlepší, kolem 20 kWh. Mimo město se zvedne klidně na 30 a na dálnici i 40. Reálná dojezd je tak někde lehce nad 300 kilometrů.

mercedes-benz-g-eq-2025-37

Elektrické Gčko zvládne nabíjení střídavým proudem výkonem až 11 kW, a pokud najdete rychlou DC stanici, umí si říct až o 200 kW – i když zůstává u 400V architektury. V ideálním případě to znamená, že se kapacita baterie z 10 na 80 % doplní za přibližně 35 minut. Pokud ale budete spoléhat na domácí wallbox s výkonem 11 kW, počítejte s tím, že úplné nabití zabere přes 12 hodin.

O nabíjení se ale nemusíte příliš starat. Vůz to zvládne do značné míry sám – pokud používáte vestavěnou navigaci, Mercedes naplánuje trasu tak, aby zahrnovala optimální nabíjecí zastávky. Zohlední přitom jak aktuální obsazenost nabíjecích míst, tak cenu za kilowatthodinu, a navrhne i optimální dobu připojení. Auto si navíc předem připraví baterii – tedy předehřeje nebo zchladí akumulátor na ideální teplotu, aby samotný proces proběhl co nejrychleji a nejefektivněji.

mercedes-benz-g-eq-2025-43 mercedes-benz-g-eq-2025-44

Mercedes-Benz G 580 EQ jsem dobíjel v síti rychlonabíjecích stanic PRE Point. Tuto síť můžu doporučit zejména kvůli poměru cena/výkon. 

V terénu se pak G 580 mění v něco zcela nečekaného – ticho umožňuje větší vnímání okolí, trakce je díky čtyřem motorům bezkonkurenční a průchodnost terénem připomíná pásové vozidlo. Přestože přešel na elektřinu, nezapomněl, odkud pochází – a v terénu to dává jasně najevo.

Díky čtyřem nezávisle řízeným elektromotorům má dokonce ještě lepší schopnosti než jeho benzinoví či naftoví předchůdci. Bez zaváhání vyšplhá i do 45stupňového svahu, tedy na 100% stoupání. Brodění? Žádný problém – elektrické G zvládne projet i vodou hlubokou 850 milimetrů. Boční náklony až 35 stupňů nejsou překážkou, což je mimochodem víc, než zvládnou klasické verze. A nájezdové úhly? 32 stupňů vpředu a 30 stupňů vzadu potvrzují, že tohle auto je připravené na opravdové výzvy mimo asfalt.

G-Evoluce: bez kompromisů?

Mercedes-Benz G 580 není elektromobilem, který by se omlouval, že je jiný. Právě naopak – je to důkaz, že i ikona může projít transformací, aniž by ztratila charakter. Vypadá jako Géčko, zní trochu jako vesmírná loď, ale jede jako opravdový offroad. G 580 je fascinující produkt své doby – technicky brilantní, brutálně schopný a nečekaně zábavný. A přesto zůstává věrný svému odkazu.

mercedes-benz-g-eq-2025-41

Pokud zabrousíte do aktuálního ceníku třídy G, zjistíte, že nejdostupnější vstupenkou do světa hranatého luxusu jsou modely se šestiválcovými motory – konkrétně naftová G 450 d a benzinová G 500. Nad nimi už stojí elektrická varianta G 580, která cenově míří nad obě klasiky, ale stále si drží odstup od vrcholné verze. Tou je totiž drsný Mercedes-AMG G 63, který si s cenovkou přes pět milionů korun dělá vlastní ligu.

A jak to vypadá konkrétně?

– G 450 d (nafta, řadový šestiválec): 3 447 290 Kč včetně DPH
– G 500 (benzin, řadový šestiválec): 3 701 390 Kč
– G 580 EQ (čistě elektrická verze): 3 795 770 Kč
– AMG G 63 (benzínový osmiválec s plnotučným výkonem): 5 301 010 Kč

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz