lexus-is-250-ex20-exterior-2

TEST ojetiny Lexus IS250 – Skvělá alternativa

6. 6. 2017 • Bazarové vozy, Lexus, Novinky, Ojeté vozy, Testy

Lexus IS druhé generace EX20 se poprvé představil na ženevském autosalonu roku 2005 a po stránce designu a použité techniky se stal pro značku revolučním. Počátkem roku 2009 prodělal model mírný facelift a ve výrobě pak vydržel až do roku 2013, kdy ho nahradila generace třetí. Na trhu ojetin se jakákoli generace tohoto modelu objevuje opravdu velmi vzácně, většinou je však za dobré peníze. Když se jeden objevil v nabídce Auto ESA, okamžitě jsme pro něj vyrazili. Jedná se navíc totiž o benzínovou variantu s atmosférickým šestiválcem 2.5 a po decentním faceliftu. Pro milovníky kompaktních sedanů s pohonem zadních kol je Lexus IS v této motorizaci opravdu velkým lákadlem. Je ale realita tak přívětivá, jak se na první pohled zdá?

Po stránce designu se toho s příchodem faceliftu změnilo jen málo – například přední nárazník, který díky pozměněnému tvaru nasávacích otvorů dostal dynamičtější, až agresivní výraz. Přepracovaná maska chladiče pak doladila přední část v harmonický celek, stejně tak jako přemístění směrových světel do krytů vnějších zpětných zrcátek. Boční linie zůstává stejná a s ní charakteristické zalomení zadního trojúhelníkového okénka. Zadní partie prošla změnou jen a pouze v oblasti světel, které nyní také slouží LED diodovou technikou. Celkově vozidlo působí velmi dynamickým a vyváženým dojmem, což jej staví lehce na výši oproti konkurenčním modelům německých automobilek.

is_4

V interiéru se toho s faceliftem změnilo také málo a právě interiér ale bude to místo, které vám bude dnes a denně způsobovat ukrutnou radost z jízdy. Ergonomicky je řešen velmi zdařile, takže jsou veškeré nezbytné ovládací prvky na dosah ruky. Velká tlačítka na středové konzole usnadní jejich hledání za jízdy v noci, jen jejich zpracování a zvuky, vydávané při stlačení působí trochu zastaralejším dojmem. Žádné výhrady nemám k příplatkové navigaci, která sice neumí česky, ale tento jev není jen výsadou japonské automobilky z té doby. Pomocí dotykového displeje ovládáte v podstatě všechny důležité funkce automobilu, jako je nastavování teploty ve voze či parametry bezdrátového připojení mobilního telefonu nebo rádio. Pravdou ovšem je, že jsou již dnes na trhu vozy, které nabízejí mnohem zdařilejší design zobrazení tohoto multimediálního systému.

Testovaný vůz byl rovněž vybaven příplatkovým audiem Mark Levinson se 14 reproduktory, prostorovým zvukem a možností ukládání na vestavěný pevný disk a upřímně řečeno, očekával jsem od něj trochu víc. Na druhé straně se z něj linuly čisté, nenásilné tóny a to je možná vzhledem k určení vozidla správně. Tak jako tak budete všechny úkony v Lexusu provádět zabořeni do luxusních kožených sedaček, které nabízejí vyhřívání, odvětrávání a všestranné elektrické seřízení jak u řidiče, tak u spolujezdce. Troufám si rovněž říci, že jsem za poslední dobu neseděl v ničem tak pohodlném a ani po delších cestkách jsem na sobě nepocítil známky únavy či bolesti zad. Interiér je i po letech pořád nadčasový a za dost může také fakt, že je prostě a jednoduše neokoukaný. Nutno podotknou, že dobové Audi A4 nabízelo lepší interiér ve všech ohledech, ale Lexus je takový exotický a zároveň se v něm cítíte jako doma v obyváku.

is_1

Jedinou vadu na kráse zaznamenávám v poloze řidiče za volantem, jelikož rozsah elektrického nastavení volantu v podélném směru není dostačující. V krajních případech máte tedy buď příliš natažené ruce, nebo se vaše pravé koleno nepříjemně dotýká středové konzoly. Není to ale nic, na co se nedá po krátkém čase zvyknout, a připouštím, že méně vzrostlí jedinci tento jev nemusí vůbec zaznamenat. Tak jako tak se osoba o výšce 190 centimetrů “za sebe“ pohodně neusadí. Celkově je ovšem interiér zpracován na vynikající úrovni a své dělá také vhodný výběr kvalitních materiálů. Zavazadlový prostor o objemu 398 litrů zde plní pouze jakousi nouzovou odkládací plochu, jelikož je jeho vstupní otvor příliš malý. S převezením rozměrnějších kočárků a dalších zavazadel tedy nepočítejte.

Šestiválec o objemu 2,5 l a šestistupňová automatická převodovka se chovají stejně, jako zní. Vůz řadí lehce a bez sebemenšího cukání, zrychluje plynule a přestože mu nedělá problémy nechat se vytočit až k omezovači, jenž zasahuje až překvapivě brzo (v 6500 otáčkách), a docela příjemně akceleruje, i přesto dává najevo, že se cítí nejlépe o 700-800 otáček níž, kde vrcholí jeho točivý moment. Jako základní motorizace s výkonem 153 kW poslouží k bezproblémovému, přiměřeně svižnému každodennímu cestování. Automat nemá problémy s obsluhou motoru v samočinném režimu, když jsme se ale rozhodli řadit sami pomocí pádel pod volantem, elektronika si se změnami jednotlivých „kvaltů“ dávala docela na čas. Spotřeba není navíc vůbec špatná – po městě jsem jezdil klidně do deseti litrů a mimo město do 8.

is_5

Na podvozek Lexusu IS jste se čas od času mohli dovědět nepěkné věci. Ale nevěřte tomu. Tahle zadokolka nefunguje na silnici o nic hůř než céčkový mercedes nebo trojkové BMW. Stabilita v  zatáčkách e prvotřídní, chování neutrální bez velkého rizika přetáčivosti, na kterou nemá V6 příliš síly a trakce obvyklá v této kategorii. Ale i přesto tento komfortně nastavený sedan nabádá spíše k poklidnému jízdnímu stylu. Je to zásluha sice docela přesného, ale hodně přeposilovaného řízení, v němž není žádný cit, takže se vytrácí vazba mezi koly a volantem.

Podvozek dobře tlumí nerovnosti díky dvojitému lichoběžníkovému zavěšení předních kol a víceprvkovému zavěšení těch zadních. V případě potřeby tak máte k dispozici jak komfortní limuzínu, která se dobře vypořádá i s proslulou dálnicí D1, tak docela hravý vůz pro víkendovou zábavu v klikatých serpentinách.

Na co si dát pozor?

Je to vlastně jednoduché – vyhněte se dieselu obloukem (IS200d a IS220d). Nebýt této motorizace, byl by Lexus IS adept na nejspolehlivější auto ve třídě, protože benzínové motory netrpí žádnými závady. Naftová jednotka od Toyoty je však svou nespolehlivostí proslulá a dokonce i manuální převodovka, se kterou je naftový motor výhradně spárován. U motoru vás určitě potkají doskákané styčné plochy bloku motoru a hlavy válců. A rozhodně odejdou i vstřikovače. Zanáší se taky okruh EGR a dochází k časté regeneraci filtru DPF. U všech verzí pak dochází k nutnosti vyměnit ložiska předních kol a IS250 s manuálem trpěl na odcházení setrvačníků díky rezonanci od špatně zvolených pružin. Jinak je vše absolutně spolehlivé, stačí se vyhnout dieselům a manuálům.

is_2

Lexus IS je docela těžké na českých silnicích potkat, o to více ale budí na veřejném prostranství dojem. V duchu japonské preciznosti a kvality se nese esence plavné jízdy ve voze, který vás dokáže svým komfortem a použitou technikou doslova zhýčkat. Pokud nejste přehnaně náročná osobnost, dokážete lehce vstřebat některé detaily interiéru, jako jsou trochu zastaralá tlačítka nalevo od volantu či místy nepěkná grafika multimediálního centra. Lexus totiž dokáže tyto drobnosti naplno vyvážit designovým pojetím modelu jako celku a s tím spojenými pohledy kolemjdoucích. Za každé situace se tak stanete středem pozornosti a upřímně řečeno, je s čím.

Za propůjčení vozidla bychom chtěli poděkovat společnosti AUTO ESA.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz