volvo-xc60-exterior-8

TEST ojetiny Volvo XC60 D5 R Design

15. 5. 2017 • Bazarové vozy, Novinky, Ojeté vozy, Testy, Volvo

Volvo XC60 je nejúspěšnějším modelem značky a svými prodejními čísly překonalo i BMW X3, Audi Q5 a Mercedes-Benz GLK. Není tak divu, že jich je na trhu ojetých vozidel nyní velká spousta a za ceny od 400 000 Kč se zdá být dobrou volbou. Otázka tak zní, má proti tvrdé konkurenci smysl?

Elegantní, dravé a sympatické, to jsou přídavná jména, která charakterizují Volvo XC60. Moderní oblé tvary, přikrčená příď, vysoký podvozek a klasická záď s podlouhlými světly, která už několik let charakterizují tuto zpola prémiovou švédskou automobilku. Je poměrně náročné jej zařadit do kategorie, kde by XC60 našlo přímého soupeře, Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLK a Range Rover Evoque jsou podobně velcí, avšak dražší a většinou o chlup lepší. Je na půl cesty mezi touto prémiovou třídou a velkými SUV typu Hyundai SantaFe a Honda CR-V. XC60 tak útočí hned na několik kategorií a za stejnou cenu mezi ojetinami najdete spoustu z přímých i nepřímých konkurentů.

xc60_3

Zvenčí se Němcům nejen vyrovná, ale troufám si říci, je i předčí. Toto auto se tvarově moc povedlo a designerům se povedlo vtisknout obří dávku nadčasovosti a elegance. Jen těžko koupíte ojeté auto tohoto věku, které bude působit stále aktuálně a velmi draze. V tomto XC60 bojuje na plní čáře a patří mezi nejkrásnější vozy této třídy vůbec.

V interiéru to však neplatí – ne že by nebyl pěkný nebo kvalitní, ale kvalita materiálu není zdaleka tak vysoká jako u Audi, BMW či Mercedesu. Zpracování je dobré a po čase stráveném uvnitř Volva se s tímto švédským stylem sžijete a zalíbíte si jej. Středový panel se na první pohled zdá nepřehledný, ale po několika minutách jízdy zjistíte, že ovládání je příjemné a každé tlačítko má svůj účel.

xc60_4

Volant hezky padne do rukou a jedinou nevýhodou je jeho obyčejnější vzhled a levně působící tlačítka. Rovněž páčky blinkrů a stěračů jsou jako z autobusu. Kde ale XC60 dostává třikrát podtrženou jedničku s hvězdičkou jsou sedadla, která oplývají komfortem a příjemnými materiály. Jen boční vedení zůstalo někde v továrně, ale to rodinnému SUV určitě odpustíte. Posed za volantem a celková ergonomie dostává taky pochvalu. Zavazadelník se svým objemem 495 litrů neoslní, ale ani neurazí, jen je mělký a nakládací hrana příliš vysoko.

Jízda

Společnost nám v tomto testu dělá XC60 D5 AWD s 2.4-litrovým pětiválcem, který je propojen s automatickou převodovkou a disponuje výkonem 151 kW. Z výrobní linky auto sjelo v roce 2010 a nyní má najeto 159000 kilometrů. Zvláštností kusu je paket R Design, který XC60 opticky proměňuje v nasupenou bestii a přidává na sportovnosti. Na autě jsou tak jiné nárazníky, boční prahy, velká a moc hezká kola, spoustu plaket, zadní difuzor a nebo decentní střešní křídlo. Výsledkem je opravdu nádherně vypadající auto se sportovním šmrncem. Jenže bohužel tu je i snížený a přitvrzený sportovní podvozek…

Naftový a poměrně velký pětiválec funguje skvěle a jakékoliv čtyřválce strčí hravě do kapse, na klidné šestiválce ale stále ztrácí zejména pořád o kousek horší kultivovaností. Motor od Volva překvapí solidním zátahem už v nižším spektru otáček, pružností, relativní kultivovaností a příjemnou spotřebou. Ve městě se dá jezdit za 9 litrů, mimo za 6.5 a na dálnici nepřekročí 8 l/100 km. Líbí se mi i jadrný zvuk tolik typický pětiválcům

xc60_2

Pohon všech čtyř kol s připojitelnou zadní nápravou přes spojku Haldex čtvrté generace funguje bezproblémově a ani jednou jsem připojení zadních kol nezaregistroval. Díky vyšší světlé výšce se nezalekne ani lehčího terénu a zastaví jej až silniční pneumatiky. S paketem R Design se však většímu terénu raději vyhněte obloukem.

Tento paket v kombinaci s velkými koly výrazně zhoršil jízdní komfort, který je jinak u tohoto modelu ukázkový. S R Designem však XC60 na zhoršeném povrchu poskakuje a přenáší rázy. Záleží jen na výás, jestli vám lepší vzhled stojí za zhoršený komfort. Já bych určitě volil standardní verzi na menších kolech.

Pochválit musím řízení, které sice o zpětné vazbě neslyšelo, ale je příjemně tuhé a na poměry třídy SUV i strmé a auto na něj ihned reaguje. U tohoto Volva platí, že se v něm prostě cítíte dobře.

Technika

Vznětové jednotky zastupují pětiválce D3, D4 a D5, které své názvy v průběhu doby různě střídaly a měnily. První agregáty 2.4D a D5 nabízely 120 a 136 kW, později byly nahrazeny novějšími 2.4D Drive 129 kW a D5 151 kW. S rokem 2010 přišla novinka D3 se sníženým zdvihem, která z objemu 2.0-litru dolovala výkon 120 kW. Ta o 12 měsíců později posílila na 158 kW. V roce 2012 se stal základním motorem dvoulitr D3 se 100 kW (FWD) a k D4 se vrátil objem 2.4-litru a 120 kW. Posledním vznětovým zástupcem byl čtyřválec o objemu 2.0-litru s označením D4 Drive-e s výkonem 133 kW a pouze předním náhonem. Všechny motory byly osazeny dvojicí různě velkých turbodmychadel, tzv. bi-turbem.

xc60_1

Zážehové motory jsou u nás neobvyklé, ale občas na ně narazíte. Přeplňované dvoulitry 2.0T/T5 nabídnou výkon 149/177 kW a pohon jen předních kol. Čtyřkolku dostanete u 3.2-litrového šestiválce s atmosférickým plněním (179 kW) a k 3.0-litrovému šestiválci s přeplňováním, který na kola posílá 224 kW.

Pohon všech čtyř kol AWD zajišťoval systém připojitelné zadní nápravy Haldex čtvrté generace a s motorem spolupracovala šestistupňová automatická převodovka s měničem (Geartronic) nebo šestistupňový manuál. Vpředu je zavěšení McPherson a vzadu víceprvek.

Na co si dát pozor

Volvo XC60 je známé svou spolehlivostí a velmi dobrou kvalitou naftových pětiválců. Jediným zmíněným problémem na různých fórech jsou brzy odcházející zadní ložiska, která poznáte podle hučení. Na škodu není zkontrolovat kladku řemene, ta se má podle odborníků měnit po 60 000 kilometrech. Životnost motoru prodloužíte pravidelnými a včasnými výměnami oleje, osobně bych nepřekračoval 15000 kilometrů.

Doporučujeme/nedoporučujeme

Mým favoritem je pětiválec 5D AWD s výkonem 136 kW. Spokojeni však budete s téměř všemi pohonnými jednotkami a pouze nejslabší D3 se 100 kW silou zrovna neoplývá. Zážehové jednotky skvěle zastupuje spolehlivá atmosféra 3.2-litru (tato u nás vzácná motorizace je teď v nabídce Auto ESA zde) a parádní třílitr s velmi slušným výkonem 224 kW.

Za propůjčení vozidla bychom chtěli poděkovat společnosti AUTO ESA.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz