opel corsa opc exterior (4)

TEST Opel Corsa OPC Performance – Zběsilé kladivo

26. 2. 2016 • Novinky, OPEL, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 90%

Podvozek: 100%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 75%

Corsa OPC mi ukázala, že je svět ještě v pořádku. Má fantastický motor, epický podvozek a neskutečné jízdní vlastnosti. Hrubiánský projev a nekompromisní naladění pak vše dotahuje do jednoho perfektního celku. Navíc si vystačí jen s jedním režimem, nikde nemusíte zapínat nějaký pseudosportovní mód, nepouští vám umělý zvuk do reproduktorů a nepotřebuje zrudnutí budíků, aby vás bavil. Je to poctivá mechanika - pravý samosvorný diferenciál na přední nápravě a nulová elektronická simulace. Takto to má vypadat, ať žije hot-hatch roku. Renault Clio R.S, Peugeot 208 GTi a Ford Fiesta ST byli totálně zesměšněni a zadupaní do země!

Verdikt:

Řeknu to hned a na rovinu – Corsa OPC je naprosto fenomenální malý hot-hatch a je tak  dobrý, že dokáže zatopit i těm o kategorii větším a silnějším. Málokteré auto má tolik charakteru a výbušné nespoutanosti! Je to chuligán, který kašle na decentnost a zažité standardy a já to auto naprosto miluji! Není to žadné překvapení, už minulá generace byla velmi dobrá, jen byla vždy ve stínu slavnější konkurence, a to zcela neprávem. Laťka byla tedy nastavena vysoko a nová Corsa ji posouvá ještě výše.

Začíná to už samotným vzhledem, ne že by byl nějak důležitý, ale nová Corsa vypadá prostě skvěle a Opel Performance Center ji vyšperkoval do naprosté dokonalosti. Co však důležité je – není to jen prvoplánová okrasa a Corsa umí naplnit to, co slibuje její agresivní vzhled. V tmavě modré metalíze je to vážně krásné auto a dokazuje to i spousta lidí, která se za ním během testování otáčela a kolik zvědavců mi nedalo pokoj na benzínových pumpách.

opc4

A světe div se, ono to stejně pokračuje i v interiéru. Ten je na danou třídu naprosto bezkonkurenční a zcela převyšuje své konkurenty. Měkčená kvalitní palubní deska má elegantní design, prvotřídní materiály a bohatou výbavu. Opel nyní sází taktiku, co nejvíce muziky za málo peněz a je to krok správným směrem. Skvělé skořepiny Recaro si zaslouží jen ódu na chválu – nádherně drží, jsou pohodlná a je radost na ně pohledět. To platí i pro malý tříramenný volant s tlustým věncem a perforovanou kůží – drží se fantasticky. Horší už je tvar řadící páky – moc dobře do ruky nepadne. Jinak je však interiér velkým překvapením a světe div se, ale je prostorný, vzdušný a ergonomie dostává jedničku.

Jízda

opc

Corsa OPC posílila a disponuje foukanou šestnáctistovkou s výkonem 207 koní (152 kW) a krouťákem 280 N.m. To vše při váze 1292 kg! Hodnoty dávají tušit, že to bude problém přenést na silnici, naštěstí náš testovaný model obsahuje balíček Performance, který skýtá mechanický (!) samosvorný diferenciál, velké brzdy Brembo a větší osmnáctipalcová kola. To má za výsledek extrémně návykové jízdní vlastnosti. Samosvor je totiž nastavený na brutální svornost a fakt nepřeháním. Pokud přidáte s natočeným volantem, okamžitě kousne a tahá vůz do vnitřku zatáčky. A ne, není to nic jemného, prostě vám bude chtít přerazit ruce. Dlouho jsem v sériovém autě něco takového nezažil, naposledy v závodní Fiestě. Výsledkem je, že Corsa OPC nezná nedotáčivost a nepozná ji ani na limitu. Ten je navíc tak daleko, že vám strach nedovolí ho dosáhnout. Tento Opel je tak zatraceně rychlý, že blednout závistí můžou i mnohem silnější a o třídu větší hothatche. V každé zatáčce se mi tento malý ďábel vysmál, že sem ji moc nabrzdil. Vždy jsem cítil, že by šla projet minimálně o 20 km/h rychleji.

opc3

A tak postupně zrychlujete, auto vás k tomu vyloženě nutí, až se přistihnete, že jedete tak nekřesťanskými rychlostmi, že se na to jednoduše vykašlete. Strach a absurdní rychlost vás nenechá pokračovat v hledání limitu vozidla. Přiznám se, tohle se mi  snad ještě nestalo. Ani v Civicu Type-R! Když píši tyto řádky, je týden po vrácení auta a stále nemůžu vstřebat, co to jako sakra bylo. Proč bylo OPC tak absurdně rychlé v zatáčkách a neznalo nedotáčivost, vždyť navíc mělo zimní gumy!?

S trochou nadsázky se dá říct, že OPC je něco podobného jako AMG. Tato auta mají v DNA zběsilost, neotesanost a hrubiánský charakter. Opravdu bych vám přál zažít, jak brutálně sevře svor, auto vám zpřeláme ruce a zběsile se vydá do vnitřku zatáčky. V dnešní době se něco takového hledá stěží. Navíc má Corsa OPC plně vypínatelnou stabilizaci – zajímalo by mě, co na to zelení “soudruzi” z Evropské komise!

Nic z toho ale neberte jako nedostatek, právě naopak. Auto díky tomu zatáčí naprosto neuvěřitelně, má charakter a je to nekonečná radost. Vše je navíc podpořeno skvělým řízením, které je hodně tuhé a velmi strmé. OPC okamžitě reaguje na sebemenší pokyn od volantu a ochotně mění směr. Ze začátku to chce trochu zvyku, fakt to reaguje a zatáčí více, než je obvyklé. Nemůžu si pomoct, ale tento prcek má v sobě něco, co vás dostane do kolen. Je to jako závodní auto, co se omylem dostalo na značky.

opc1

Škoda, že není vše tak dokonalé a OPC má klasickou vrozenou vadu – řazení! Respektive tvar řadící páky. Je sice vyvýšena, aby byla lépe po ruce, ale její tvar je žalostný. Vůbec nesedne do ruky a manipuluje se z ní zle. Koupit si toto auto, tak je to první věc, co by šla pryč. Ale to je u Opelu klasika – v každém je páka úplně na nic. Nicméně samotná převodovka je naprosto v pořádku a kulisa má příjemně tuhé a krátké dráhy. Navíc je i přesná.

Pokud zrovna nesvádím boj s řízením, užívám si naprosto fantasticky naladěného podvozku. To je další klenot tohoto auta. OPC se v zatáčkách naklání jenom minimálně a stejně jako u minulé generace mám perfektní přehled o tom, co se zrovna s koly a karoserií děje. Všechny potřebné informace ale dostávám přes sedadlo. To umožňuje opravdu rychlé průjezdy zatáčkami a díky epické trakci také výjezdy z nich. OPC dokonce funguje i na rozbité silnici a nemá tendenci odskakovat, vždy drží ideální kontakt s vozovkou. Velké brzdy na auto stačí s přehledem, dokonce se mi je nepodařilo ani trochu utahat. Nutno podotknout, že je na plných brzdách nervózní a má tendenci házet zadek do strany. Sranda, co vám budu povídat!

Samotný motor má pak výkonu nadbytek a z relativně lehkým autem cvičí solidně. Zrychlení na stovku zabere pouhých 6.8 sekundy a motor příjemně graduje až do omezovače. Nezaznamenal jsem žádnou turbo díru a zmínit musím také perfektní reakce plynového pedálu. Dokonce i na ubrání a opětovné přidání.

opc5

A pak je tady zvukový projev. Dvojice velkých a pravých koncovek výfuků vydávají naštvaný čtyřválcový basák a při ubrání nebo řazení nahoru zlověstně střílejí a plivou na okolí. Jo, tak to má být! Toto je pravý emotivní hot-hatch. Žádné dementní softwarové ozvučení jako v Renaultech a Peugeotech, ale poctivý mechanický zvuk motoru a výfuku. Bože, já to auto potřebuji!

Skvělý podvozek je vykoupen komfortem ve městě a při normálních přesunech. OPC je vážně betonově tvrdé a nekompromisně kopíruje silnici, takže po průjezdu městem budete naklepaní jako vídeňský řízek. No jo, alespoň to není kompromisní hybrid – vše má svou daň!

Závěr

Corsa OPC mi ukázala, že je svět ještě v pořádku. Má fantastický motor, epický podvozek a neskutečné jízdní vlastnosti. Hrubiánský projev a nekompromisní naladění pak vše dotahuje do jednoho perfektního celku. Navíc si vystačí jen s jedním režimem, nikde nemusíte zapínat nějaký pseudosportovní mód, nepouští vám umělý zvuk do reproduktorů a nepotřebuje zrudnutí budíků, aby vás bavil. Je to poctivá mechanika – pravý samosvorný diferenciál na přední nápravě a nulová elektronická simulace. Tak to má vypadat, ať žije hot-hatch roku. Renault Clio R.S, Peugeot 208 GTi a Ford Fiesta ST byli totálně zesměšněni a zadupaní do země!

Plusy

Výkonný motor
Jízdní vlastnosti
Účinné brzdy
Přesné a ostré řízení
Sportovní sedadla
Kvalita interiéru a výbava
Zvuk

Minusy

Nesportovní řazení
Komfort


Základ s testovaným motorem 499.900 Kč (OPC 1.6 Turbo/152 kW)
Testovaný vůz s výbavou 648.600 Kč (OPC Performance 16. Turbo 152 kW)

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz