range rover sport hybrid (69)

TEST Range Rover Sport Hybrid

26. 2. 2015 • Land Rover, Novinky, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 100%

Podvozek: 95%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 90%

Schopnosti a maximální univerzálnost. Range Rover Sport je mocný nástroj ve všech oblastech!

Verdikt:

Hybridy momentálně hýbou světem a tento trend se musí postupně dotknout každé automobilky. Nevyhnul se ani britský Land Rover, který pustil do vývoje hybridních technologií poměrně dost peněz a do nabídky svojí prémiové značky Range Rover přidal model Hybrid jak pro klasický Range Rover, tak i model Sport. Zadání je jasné – nabídnout Range Rover se spotřebou nejmenší motorizace TDV6, tedy třílitrového turbodieselu, ale výkony a dynamikou osmiválce SDV8. K redakčnímu testu tak dorazila verze Sport Hybrid.

Vnější design vozu je silně inspirován menším modelem Evoque a musím uznat, že jeho implementace na výrazně větší Sport se povedla dokonale. Testovaný model byl navíc doplněn paketem Dynamics, který se obešel bez jediného chromovaného dílu na karoserii a nahradil jej kontrastní černou barvou. Týká se to především masky chladiče, výplní nárazníků, okenních lišt a dalších detailů. V kombinací s tmavě modrou barvou to bylo opravdu efektní. Nový Sport tak nějak celkově působí velmi dravě, vyzývavě, dynamicky a přitom stále velmi elegantně a majestátně.

rrsh1

Je to asi účel, že navenek vypadá Hybrid v podstatě stejně jako varianty poháněné čistě spalovacími motory. Svou příslušnost k hybridnímu hnutí dává najevo jen několika málo znaky na karoserii a jiným designem kol. Uvnitř se dozvídáme o kombinovaném pohonném ústrojí především z budíků. Přístrojový štít, tvořený vlastně jen jedním velkým displejem, má nově k dispozici mód, ve kterém je otáčkoměr nahrazen ukazatelem využívané energie v procentech. Nechybí ani políčko značící rekuperaci a ve své spodní části je tento budík doplněn i ukazatelem stavu nabití baterie.

Interiér vozu je přímo dechberoucí a nabízí veškeré prvky, které nabízejí velké limuzíny. Palubní deska si nese základní architekturu známou z modelu Evoque a přidává k ní ještě kvalitnější materiály a detaily. Kaplička s palubními přístroji je nahrazena po vzoru Jaguaru XJ velkým TFT displayem. Středu palubní desky dominuje 8″ display multimediálního systému s funkcí Dual View, kdy řidič a spolujezdec vidí ze svého úhlu každý něco jiného a poté také ovladač systému Terrain Response a automatické převodovky. Otočný ovladač zde byl nahrazen joystickem z Jaguaru F-Type. To proto, abyste mohli řadit pohodlně v sekvenčním režimu. Ovládacích prvků je v interiéru minimum, přesto ale nikde nic nechybí. Z hlediska dílenského zpracování se jedná o naprosto excelentní práci a veškeré materiály, jejich spoje nebo chod všech ovladačů, jsou prvotřídní. Zamrzí jen zastaralý infoteinment systém a jeho mdlé reakce, Land Rover však od jara nabídne do všech vozidel jeho novou generaci.

rrsh5

Akumulátor umístěný pod podlahou vozu příliš kapacity nepobral. 46 kilogramů vážící baterie má 1.76 kWh a dojezd na čistě elektrický pohon, kdy je hybnou silou celého 2394 kg vážícího vozu elektromotor o výkonu 35 kW, činí jen 1.6 kilometrů. Range Rover tedy nelze chápat jako dnes oblíbený plug-in hybrid, ale spíše jako hybrid tradičního ražení, kdy elektromotor jen pomáhá spalovacímu motoru s dynamikou a zároveň vyplňuje výkonové díry.

A zrovna ono vyplňování děr v křivce točivého momentu jde elektromotoru výborně. Dynamika Range Roveru je vynikající a zrychlení, které už u standardního SDV6 není špatné, je ještě na výrazně vyšší úrovni. Výkon je díky dvojici motorů i díky automatické osmistupňové převodovce ZF k dispozici kdykoliv a rychlé nahlédnutí do technických údajů potvrzuje domněnku, že Hybrid jede stejně dobře, jako silnější dieselový osmiválec. Hodnoty výkonu a točivého momentu jsou totiž naprosto stejné. O nic moc vyšší není ani hmotnost. Proti SDV6, ze které Hybrid vychází, sice pěkných pár kilo nabral, ovšem rozdíl mezi Hybridem a SDV8 je již jen zanedbatelných 34 kilogramů.

rrsh3

Zátah pohonného ústrojí je naléhavý a RRS letí dopředu s apetitem dravé šelmy. Většinu lidí akcelerace naprosto šokuje, nikdo prostě neočekává od tak velkého auta podobnou dynamiku. Prostě letí jako nakopnutý a nekompromisně tlačí těla posádky do sedadel. V kombinaci s fantasticky rychlou převodovkou je to jeden velký masakr. Té není absolutně co vytknout. Řadí okamžitě, jemně a inteligentně. V manuálním a sportovním režimu má perfektní odezvu. Jo a líbí se mi i sytý zvuk motoru. Sport Hybrid je dokonce i vybaven brzdnou soupravou Brembo a i to napovídá, že auto opravdu jede hodně. Povedlo se tedy dosáhnout vyššího výkonu a přitom zachovat všechny vlastnosti. Co na to ale spotřeba? Během najetých zhruba 950 km za testovací týden, kdy byly vyzkoušeny všechny jízdní režimy včetně těžkého terénu, se přehoupla spotřeba přes devět litrů jen výjimečně, zatímco SDV8 absolvuje i delší trasy za zhruba 11 litrů. S hybridem se tedy daří stlačovat spotřebu o více než dva litry směrem dolů. Předpisově není problém jezdit mezi 7 a 8 litry, což je naprostá fantazie.

Výkon většího motoru bychom tedy měli a můžeme se vydat zkoušet i ostatní disciplíny, ve kterých Range Rover Sport běžně exceluje. Ti znalí již jistě vědí, že tento britský ingot není SUV jen tak naoko. Range Rover Sport je schopný projet i tím nejzapeklitějším terénem, což z něj dělá jeden z nejuniverzálnějších vozů planety. To, že se jedná o hybridní variantu, se na jeho možnostech nijak nepodepsalo. Stále je možné brodit až do hloubky 90 centimetrů, stejně jako zvládat terénní náklony a výjezdy takových hodnot, že se mi během testování tajil dech. K dispozici je přitom veškeré off-roadové vybavení jako uzávěrky všech tří diferenciálů nebo terénní redukce převodovky. Vzduchový podvozek se třemi úrovněmi výšky je potom zárukou toho, že vůz zdolává veškeré nástrahy při zachování špičkového pohodlí pro posádku. V podstatě platí, že největším limitem jsou jen a pouze silniční pneumatiky.

rrsh6

Range Rover Sport si bere za cíl vyplenit rybník takovému Porsche Cayenne nebo BMW X6 a proto je jeho primární útočiště zejména silnice a na ní lze cítit, že Sport má citelně přitvrzený podvozek a je mnohem agilnější, než větší bratr. Pryč je houpavost a výraznější náklon v zatáčkách. Ale nemyslete si, že by to bylo na úkor komfortu. Tlumení je sice trochu slabší a občas se nějaký ten ráz dovnitř přenese, ale pořád je to bezkonkurenčně komfortní SUV. Majestát a plavnost pohybu v kombinaci s fantastickým gripem a trakcí nenabídne nikdo jiný. Range Rover Sport je neskonale komfortní a je úplně jedno, po čem zrovna jedete. Na klasické silnici nabízí nadprůměrné odhlučnění a i v dálničních rychlostech byste si se spolujezdcem mohli šeptat. Hluk od podvozku se projeví až při zvětšené světlé výšce někde v terénu, kdy podvozek citelně ztuhne a občas jde na dorazy tlumení. Range tak dokonale maskuje rychlost a nabízí takové pohodlí, že není problém se přistihnout, jak letíte po lesní cestě mezi stromy a přijde vám to jako samozřejmost a žádné drama.

rrsh7

To je ten rozdíl, co dělí Range Rover Sport od konkurence. Schopnosti a maximální univerzálnost. Range Rover Sport je mocný nástroj ve všech oblastech a aut, která umí nebo lépe řečeno by měla umět všechno, už tady byla řada. Jen opravdu výjimečně se objeví model, který skutečně splní téměř všechna očekávání a zařadí se ke špičkám daného odvětví. V silničním cestování jsou oproti Range Roveru Sport lepší jen ty nejlepší sedany a limuzíny, které ale neprojedou ani polní cestou. V oblasti terénu jej zase předčí jen specializované heavy duty off-roady bez sebemenších vyhlídek na silniční cestování. Ve spojení s perfektním pohonným ústrojím a skvělou osmistupňovou převodovkou tu tak máme jednoho velmi silného univerzála s ušlechtilými kořeny v podobě věhlasné britské značky a s veškerým myslitelným luxusem.

Plusy

  • Kultivovanost běhu motoru
  • Komfort odpružení i na nekvalitním povrchu
  • Mimořádně nízká spotřeba
  • Snadná ovladatelnost i v náročnějším terénu
  • Rozsáhlá komfortní výbava
  • Elektrické páté dveře lze na dálku otevřít i zavřít
  • Terénní schopnosti
  • Odhlučnění
  • Automatická převodovka
  • Image a vzhled
  • Kalita zpracování

Minusy

  • Stísněný prostor na zadních sedadlech
  • Zastaralý infoteinment systém
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz