IMG_6819

TEST Seat Ateca 2.0 TDI DSG – Jedna mínus

14. 1. 2017 • Novinky, SEAT, Testy

Motor: 90%

Převodovka: 80%

Podvozek: 90%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 85%

Ačkoliv má své chyby, tak bych v dané kategorii volil právě Atecu. Líbí se mi vzhled, tužší naladění i příjemný interiér. Nad převodovkou mávám rukou a doufám, že ji páni inženýři ještě doladí. Za mě doporučeníhodné auto, rivalové by se měli obávat, všichni do jednoho

Verdikt:

Seat představil své první SUV v historii a byl kolem toho docela poprask. Jenže ten ustal a teď je potřeba auto protlačit na trh. Náročná cesta to však nebude, protože Ateca je jedním z nejlépe jezdících SUV v kategorii, navíc vypadá skvěle. K nám momentálně zavítalo našlapané provedení 2.0 TDI 140 DSG. Chyby téměř nemá, ale nějaká ta moucha se nakonec najde. Jaká? To se dozvíte v testu níže.

Jednoznačný cíl, zničit všechny!

Seat Ateca a Volkswagen Tiguan, sdílí spolu mnoho, ale jdou na to odlišně. Zatímco Tiguan se zaměřuje spíše na komfort, tak Ateca působí více dynamicky, zároveň je o nějakých 50 tisíc korun levnější. Později dorazí ještě třetí zástupce této kategorie, kterým bude zřejmě nejpraktičtější Škoda Yeti. Tato auta mají jediný cíl, zašlapat do země korejský Hyundai Tucson, německý Ford Kuga, japonský Nissan Quashkai nebo třeba francouzský Renault Kadjar, a že se jim to daří.

3

Povzbudivý design s kapkou německé preciznosti

Jen se na něj podívejte, vypadá nejsvěžeji ze všech rivalů. Elegantní jemné linky doplněné o dravá full LED světla a ostré linky svítilen zadních. Zavalitá maska a celkově mohutné tvary dodávají na exkluzivitě. Nečekal jsem to, ale kolemjdoucí se otáčejí opravdu hodně, někteří si ho potom pletou s nevlastním bráškou Kodiaqem.

Kvalitní a vzdušný interiér

Interiér je pohádka, středový panel s ovládacími prvky a velkou dotykovou obrazovkou je natočen směrem k řidiči, což už dnes dělá málokdo. Sedadla jsou vynikající a sedí se v nich až nečekaně nízko – podrží v zatáčkách a potěší komfortem na delších cestách. Ergonomie si jako vždy bere příklad z geniálních Němců, a to stejné se dá ve většině případů říct i o zpracování či materiálech – i když bychom si občasné laciné plasty odpustili. Nóbl působí třeba otočný volič jízdních režimů nebo páka dvouspojkové převodovky. Dostatek místa je i na zadních sedadlech a nezklame ani zavazadlový prostor o objemu 485 litrů.

1

TDI, 4×4 a DSG – V Česku to jinak nejde

Český národ je ujetý na naftové agregáty TDI. Spousta z nás pak chce kvůli ”extrémně nevlídnému počasí”, které trvá asi 2 dny v roce, pohon všech čtyř kol. Stoupající zájem je i o dvouspojkovou převodovku DSG. U takové Octavie nebo Superba bych vám tuto kombinaci nejspíše vymlouval, ale do SUV této velikosti se vyloženě hodí. Pod kapotou bije čtyřválcové srdce 2.0 TDI, které disponuje výkonem 140 kW (190 koní) v 3500 – 4000 otáčkách a točivým momentem 400 Nm v 1750 – 3250 otáčkách za minutu. Přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG jsou za pomocí systému Haldex poháněna všechna čtyři kola. Stovku zvládá za 7.5 sekundy a umí udělat 212 km/h.

Vpředu je zavěšení McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem a vzadu klasický multilink.

Rozměry tak akorát

Není ani malý, ani velký, prostě tak akorát. Na délku má 4363, na šířku 1841, na výšku 1625 a rozvor 2630 milimetrů. Provozní hmotnost je 1280 – 1589 kilogramů.

2

Jízda oslní, ale nenadchne

Oproti Tiguanu mě překvapilo tužší naladění vozu. Podvozek není tak pohodlný, ale do karoserie nepropouští žádné rázy a dokáže vyžehlit většinu nerovností. Jen dává jasně vědět, co máte pod zadkem. Řízení je přesné, ale klasicky koncernově přeposilované, což se dá říct i o hůře dávkovatelných brzdách. Absolutně vynikající je v dané kategorii odhlučnění od motoru – zprvu jsem si myslel, že sedím v benzínové 1.4 TSI. Vlastně všeobecně bych dal za odhlučnění všeho jedničku s hvězdičkou. Chování na silnici je příjemné, směrová stabilita dobrá a celkově z něj mám dobrý pocit. Uvnitř se navíc cítím parádně, dýchá tu na mě domácí teplo, ne chlad jako ve Volkswagenu nebo Audi.

Zatím mu při klasickém denním, klidně i svižnějším jezdění nemůžu nic vytknout. Motor táhne hezky odspodu a nepolevuje ani ve vyšších otáčkách. Ačkoliv dokáže potěšit oko lahodnou spotřebou 7 litrů na sto kilometrů, tak oněch 190 koní bych mu nehádal. Síly je tu tak akorát, ale se slabším motorem bych Atecu nejspíše nechtěl. Zatím se dá říct, že mi dělá jen radost, ale vše musí jednou skončit. Tady za to může neohrabaná převodovka. Nahoru i dolů řadí hezky hladce, ale problém jí dělají rozjezdy, hlavně do kopce, kdy nechá auto couvnout a pak pořádně škubne. Nevím, čím to je, zda-li je to špatné sladění s tímto motorem nebo jen daným kusem, protože například takový Tiguan to nedělá.

4

Koupit, nekoupit, koupit, nekoupit… Ale ano, koupit!

Ačkoliv má své chyby, tak bych v dané kategorii volil právě Atecu. Líbí se mi vzhled, tužší naladění i příjemný interiér. Nad převodovkou mávám rukou a doufám, že ji páni inženýři ještě doladí. Za mě doporučeníhodné auto, rivalové by se měli obávat, všichni do jednoho.

Plus

Jistý podvozek

Kultivovaný motor

Spotřeba

Odhlučnění

Příjemný interiér

Vzhled

Mínus

Při rozjezdu cukající převodovka

Vyšší cena vybavených variant

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz