subaru impreza wrx sti (36)

TEST Subaru WRX STI 2015 – Král je mrtev, ať žije král

21. 12. 2014 • Exkluzivní testy, Novinky, Sportovní vozy, Subaru, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 100%

Podvozek: 100%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 70%

V každém ohledu je nové WRX STI 2015 o pořádný kus dále, než její předchůdce. Zdálo se mi to na začátku nemožné, ale toto auto mě nadchlo.

Verdikt:

WRX STI je v automobilovém světě ikona, modla a hlavně stále žijící legenda. Nespočet úspěchů v rally z ní dělá sen každého automobilového fanouška na světě už od útlého věku minimálně v podobě plakátu na zdi. Motivační prvek, který pokud zafunguje, nebudete zklamáni. STI je totiž mnohem lepší, než si každý, tímto vozem dosud neposkvrněný, představuje. Upřímně, když jsem na sklonku roku jezdil s předcházející generací, která byla navíc silně upravena na podvozku, nedokázal jsem si domyslet, co by Subaru mohlo na nástupci vylepšit. To auto prostě fungovalo naprosto perfektně!

https://www.youtube.com/watch?v=-KwG90irduQ

A teď ji tady mám, úplně novou a nachystanou na pořádnou akci. Podle designu by člověk možná začal pochybovat. Je nějaká méně rozkročená a nevypadá tak rozlobeně. Klíčové prvky v podobě velkého křídla, nádechu na kapotě naštěstí zůstaly. Jenže nenechte se zmást, odklon Subaru od rally k okruhům toto auto absolutně nepoznamenal a pokud ano, tak leda k lepšímu. Technika je to, co je tady zcela zásadní a rozhodující. To jestli vypadá jako EVO a útlá modelka necháte stranou hned po projetí první zatáčky.

Pořád tady je symetrický pohon všech kol doplněný o tři diferenciály – planetový vepředu, aktivní elektronický uprostřed a torsen vzadu. Ten prostřední je klíčový prvek, protože je nastavitelný z pohodlí paluby. Systém DCCD Vám umožní výběr ze tří automatických režimů anebo čistě manuální možnost volby preferované nápravy až po uzamknutí diferenciálu. Je to klíčový prvek, který rozhoduje o komplexním chování auta na daném povrchu. Z STI tak můžete mít přetáčivou bestii anebo chirurgicky přesný skalpel.

sti4

Impozantní techniku dále doplňuje ikonický motor typu boxer. 2,5 litrový čtyřválec dává výkon 221 kW v 6000 otáčkách za minutu. Točivý moment 407 Nm je dostupný o 2000 otáček níže. Ano, motor je stejný jako v minulé generaci, ale změny tu jsou. Řídící jednotka dostala jiný software a je v konečném důsledku namapována ve stylu výbušnějších reakcí. S tím se pojí i odezva na plyn – Subaru uvádí, že 25% sešlápnutí se rovná 50% u staršího modelu. To má samozřejmě za výsledek, že auto se rychleji a odhodlaněji vydává za povely plynu a působí dynamičtěji. Motor se nechá krásně vytáčet, chce se mu do otáček a po překročení 2000 otáček se rozpoutává naprosté peklo. Přeplňování jde pocítit je  v úplně spodním spektru, pak už je nástup výkonu lineární a velmi dramatický. 300 koňové stádo dokáže rozhýbat 1575 kg těžké STI na maximální rychlost 255 km/h a z toho prvních 100 km/h pokoří za 5.2 sekundy. Na papíře to vypadá hezky a ve skutečnosti je to ještě mnohem lepší.

Dalším zásadním prvkem je SI-DRIVE.  Ten dovoluje řidiči vybrat z tří různých map motoru, a tak značnou mírou ovlivňuje nutnost Vaší další návštěvy čerpací stanice. V režimu Inteligent (I) je motor přiškrcený a jeho reakce na povely pedálem řádně otupeny. Jízda je hladší a pro použití v městském provozu znatelně příjemnější. S tímto režimem se mi na delší trase povedlo stlačit spotřebu až na 8.2 l/100 km! V režimu Sport (S) motor přiostří, snaží se o lineární odezvu a popravdě jsem ho používal minimálně. Radši jsem razil přístup všechno nebo nic, Sport Sharp nebo Inteligent. Sport Sharp (S#) je tedy všechno – využití potenciálu motoru a všech 300 koní na maximum a ostré reakce plynového pedálu na podněty řidiče. Pod plným plynem se spotřeba na palubním PC pohybuje podle stylu jízdy od 14 po 25 l/100 km. Ve skutečnosti však není problém dosáhnout hodnot i o dalších 10 litrů vyšších, nicméně to už se dávno pohybujeme v mezích, kdy člověk na spotřebu ani nepomyslí, a hlavně se Vám v každé zatáčce exponenciálně zúročí.

sti2

Standardem a jedinou možností je manuální šestistupňová převodovka. S generační obměnou došlo na přepracování aretace mechanismu řazení. To maximálně zpřesnilo pohyb páky v dráhách a ty jsou navíc výrazně kratší. Potěšil mě i příkladně tuhý odpor celé kulisy. Takhle to má prostě vypadat, naprosto perfektní řazení, které Vás bude bavit! V kombinaci s přepracovaným strmějším řízením je to pak naprostý sen. Mimochodem, Subaru šlo tak daleko, že zvolilo tužší uložení převodovky. To vše pro ještě citlivější odezvu v řízení. Znám velmi málo moderních aut, které s Vámi budou pomocí volantu takto komunikovat. Strmější řízení také znamená  rychlejší reakce auta na volant, což se ocení při opravdu ostré jízdě.

Modernizaci nebyl ušetřen ani podvozek. Vpředu jsou pevnější nápravnice, tužší pouzdra ramen, silnější stabilizátor a o více než pětinu tužší pružiny. Vzadu je to pak podobné – příčná ramena dostala unibalové uložení, zvětšil se průměr tyče stabilizátoru, o šest procent vzrostla tuhost pružin a snížila se poloha předního ramene nové nápravnice. Cílem bylo zajistit maximální tuhost a ještě více zdokonalit kontakt kol s vozovkou. Na jakémkoli povrchu dokáže jet s jistotou, a dokud auto vlastním jednáním nerozhodíte, tak dokonale drží stopu. Navíc neztratilo nic ze své zábavnosti. Neurvalým přidáním plynu, rozhozením volantem nebo prostě na brzdách se auto dá poslat krásně bokem. Ne, že by to bylo něco nepochopitelného, ale takhle jednoduše Vám to  staré WRX STI prostě nedovolilo. Je mnohem zábavnější a ovladatelnější než kdy dřív. Přitom je úplně jedno, po čem zrovna jedete – uskákaná okreska, samá hluboká díra, krásný asfalt, šotolina nebo půlkou auta mimo cestu… Pořád bude naprosto stabilní a absurdně efektivní. Rychlost s jakou projíždí zatáčky je neuvěřitelná. Občas jsem viděl, jak spolujezdec chtěl strachy vytrhnout madlo dveří. Tam kde se s běžným sportovním vozem brzdí, tam STI ještě jede pod plným plynem. Pak stačí ťuknout do čtyřpístkových odvětrávaných brzd Brembo, poslat to na apex a zase na plyn. Ohromné zlepšení je i v tuhosti karoserie, která se vůbec nekroutí a auto tak na volant reaguje ještě lépe. Achjo, asi jsem se zamiloval! Zase…

sti3

Podvozek dospěl a nyní nabízí absolutní stabilitu a zároveň si ponechává svou agilitu a hravost. Neznamená to však, že by se z auta stal blbuvzdorný stroj. Nároky na řidiče a jeho zkušenosti jsou pořád velmi vysoké a platí tady pravidlo, že s autem se musíte dlouze učit a seznamovat. To je pro mě ovšem velké plus, bude Vás tak bavit delší dobu a z každého zlepšení a zrychlení budete mít obrovskou radost.

Velká revoluce se pak odehrála v interiéru. Předchůdce nezapřel své vývojové stáří a byla to jeho nejcitelnější slabina. Já vím, že to u tohoto auta nikdy nikoho nezajímalo a nezajímá, ale rozhodně je potěšující, že teď to uvnitř vypadá naprosto konkurenceschopně. Palubní deska si bere to nejlepší s aktuálního modelu XV a Forestera. Interiér nabídne spoustu krásného karbonového obložení, moderní LCD display na vrcholu středového tunelu, vkusnou grafiku palubního počítače mezi budíky a naprosto fantastický zploštělý volant. Ten padne ideálně do rukou a díky tlustém objemu věnce se s ním parádně operuje. Nechybí ani potažení perforovanou kůží. Subaru nikdy neudělalo hezčí volant… Nadchla mě i hlavice řadící páky, která se výborně držela a neklouzala. Efektní červený vrch ji dodal na atraktivitě. Klasické rudé podsvícení interiéru a nápis STI před převodovkou navozuje ikonickou atmosféru na palubě.

sti5

Výborný je i samotný posaz za volantem, tady není opravdu nic k vytknutí. Sedadla sice nepůsobí na první pohled příliš sportovně, ale nabídnou dobrou podporu a v zatáčkách podrží. Kombinace Alcantary a klasické černo-červené kůže se také povedla. Za tento kokpit si Subaru zaslouží uznání.

To největší si však zaslouží za to, že dokázala z fenomenálního auta udělat ještě lepší. V každém ohledu je nové WRX STI 2015 o pořádný kus dále, než její předchůdce. Zdálo se mi to na začátku nemožné, ale toto auto mě nadchlo. Nestává se mi často, abych na testovací týden dlouho vzpomínal, ale zážitky za volantem tohoto stroje nikdy nezapomenu. Pokud jej chcete a můžete si ho pořídit, neváhejte! Stojí to za každou korunu!

Plusy

  • Dokonalé jízdní vlastnosti
  • Silný motor s ukázkovou odezvou
  • Perfektní manuální převodovka
  • Přesné, komunikativní a tuhé řízení
  • Kvalita interiéru
  • Symetrický pohon všech kol
  • Podvozek
  • Spotřeba

Minusy

  • Nemám ho v garáži

 

Jízdní foto: Jakub Marcoň

Cena v základní výbavě: 1 089 000 Kč

Cena v testované výbavě: 1 121 000 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů, diodové přední světlomety, kovaná 18“ kola, sportovní výfuk, kožený volant STI, sportovní vyhřívaná sedadla kůže/alcantara, samočinná klimatizace, autorádio s AUX a USB, tempomat, hliníkové pedály, mezinápravový diferenciál DCCD, samosvorný diferenciál vpředu a vzadu, asistent rozjezdu do kopce, brzdy Brembo, 2x úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, zatmavená zadní skla atd.

Výbava testovaného vozu:Metalíza (+ 12.000 Kč), zadní spoiler (+20.000 Kč).

Technické údaje

Motor Subaru WRX STI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2457
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 221 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 407 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 255
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 5.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 14 / 8.4 / 10.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 460 / -
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1575 / 425
Rozměr pneu: 245/40 R 18

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz