IMG_4506

TEST Subaru WRX STI 2015 – Stará škola vládne!

18. 9. 2015 • Exkluzivní testy, Novinky, Sportovní vozy, Subaru, Testy

Motor: 100%

Podvozek: 100%

Převodovka: 100%

Zpracování: 80%

Praktičnost: 80%

V každém ohledu je nové WRX STI 2015 o pořádný kus dále, než její předchůdce. Zdálo se mi to na začátku nemožné, ale toto auto mě nadchlo. Nestává se mi často, abych na testovací týden dlouho vzpomínal, ale zážitky za volantem tohoto stroje nikdy nezapomenu. Pokud jej chcete a můžete si ho pořídit, neváhejte! Stojí to za každou korunu!

Verdikt:

Ikona, legenda a pro mnohé i modla – to vše je Subaru WRX STI, pojem, který u “benzínové hlavy” vyvolá husí kůží a absurdní chuť sednout za volant a vyrazit na zapadlé okresky s plynem na podlaze. Nová generace možná už nevypadá tak puristicky, ale rozhodně posouvá klíčové vlastnosti na zcela další úroveň.

Pořád tak tady je symetrický pohon všech kol doplněný o tři diferenciály – planetový vepředu, aktivní elektronický uprostřed a torsen vzadu. Ten prostřední je zásadní prvek, protože je nastavitelný z pohodlí paluby. Systém DCCD Vám umožní výběr ze tří automatických režimů anebo čistě manuální možnost volby preferované nápravy až po uzamknutí diferenciálu. Z STI tak můžete mít přetáčivou bestii anebo chirurgicky přesný skalpel.

Impozantní techniku dále doplňuje ikonický motor typu boxer. 2,5 litrový čtyřválec dává výkon 221 kW v 6000 otáčkách za minutu. Točivý moment 407 Nm je dostupný o 2000 otáček níže. Ano, motor je stejný jako v minulé generaci, ale změny tu jsou. Řídící jednotka dostala jiný software a je v konečném důsledku namapována ve stylu výbušnějších reakcí. S tím se pojí i odezva na plyn – Subaru uvádí, že 25% sešlápnutí se rovná 50% u staršího modelu.

To má samozřejmě za výsledek, že auto se rychleji a odhodlaněji vydává za povely plynu a působí dynamičtěji. Motor se nechá krásně vytáčet, chce se mu do otáček a po překročení 2000 se rozpoutává naprosté peklo. Přeplňování jde pocítit jen  v úplně spodním spektru, pak už je nástup výkonu lineární a velmi dramatický. 300 koňové stádo dokáže rozhýbat 1575 kg těžké STI na maximální rychlost 255 km/h a z toho prvních 100 km/h pokoří za 5.2 sekundy. Na papíře to vypadá hezky a ve skutečnosti je to ještě mnohem lepší.

sti3

Dalším zásadním prvkem je SI-DRIVE.  Ten dovoluje řidiči vybrat ze tří různých map motoru, a tak značnou mírou ovlivňuje nutnost Vaší další návštěvy čerpací stanice. V režimu Inteligent (I) je motor přiškrcený a jeho reakce na povely pedálem řádně otupeny. Jízda je hladší a pro použití v městském provozu znatelně příjemnější. S tímto režimem se mi na delší trase povedlo stlačit spotřebu až na 8.2 l/100 km! V režimu Sport (S) motor přiostří, snaží se o lineární odezvu a popravdě jsem ho používal minimálně.

sti4

Radši jsem razil přístup všechno nebo nic, Sport Sharp nebo Inteligent. Sport Sharp (S#) je tedy všechno – využití potenciálu motoru a všech 300 koní na maximum a ostré reakce plynového pedálu na podněty řidiče. Pod plným plynem se spotřeba na palubním PC pohybuje podle stylu jízdy od 14 po 25 l/100 km. Ve skutečnosti však není problém dosáhnout hodnot i o dalších 10 litrů vyšších, nicméně to už se dávno pohybujeme v mezích, kdy člověk na spotřebu ani nepomyslí, a hlavně se Vám v každé zatáčce exponenciálně zúročí.

Standardem a jedinou možností je manuální šestistupňová převodovka. S generační obměnou došlo na přepracování aretace mechanismu řazení. To maximálně zpřesnilo pohyb páky v dráhách a ty jsou navíc výrazně kratší. Potěšil mě i příkladně tuhý odpor celé kulisy. Takhle to má prostě vypadat, naprosto perfektní řazení, které Vás bude bavit! V kombinaci s přepracovaným strmějším řízením je to pak naprostý sen.

sti6

Modernizaci nebyl ušetřen ani podvozek. Vpředu jsou pevnější nápravnice, tužší pouzdra ramen, silnější stabilizátor a o více než pětinu tužší pružiny. Vzadu je to pak podobné – příčná ramena dostala unibalové uložení, zvětšil se průměr tyče stabilizátoru, o šest procent vzrostla tuhost pružin a snížila se poloha předního ramene nové nápravnice. Cílem bylo zajistit maximální tuhost a ještě více zdokonalit kontakt kol s vozovkou.

Na jakémkoli povrchu dokáže jet s jistotou, a dokud auto vlastním jednáním nerozhodíte, tak dokonale drží stopu. Navíc neztratilo nic ze své zábavnosti. Neurvalým přidáním plynu, rozhozením volantem nebo prostě na brzdách se auto dá poslat krásně bokem.

sti5

Ne, že by to bylo něco nepochopitelného, ale takhle jednoduše Vám to staré WRX STI prostě nedovolilo. Jemnohem zábavnější a ovladatelnější než kdy dřív. Přitom je úplně jedno, po čem zrovna jedete – uskákaná okreska, samá hluboká díra, krásný asfalt, šotolina nebo půlkou auta mimo cestu… Pořád bude naprosto stabilní a absurdně efektivní. Rychlost s jakou projíždí zatáčky je neuvěřitelná. Občas jsem viděl, jak spolujezdec chtěl strachy vytrhnout madlo dveří.

Tam kde se s běžným sportovním vozem brzdí, tam STI ještě jede pod plným plynem. Pak stačí ťuknout do čtyřpístkových odvětrávaných brzd Brembo, poslat to na apex a zase na plyn. Ohromné zlepšení je i v tuhosti karoserie, která se vůbec nekroutí a auto tak na volant reaguje ještě lépe. Achjo, asi jsem se zamiloval! Zase…

sti1

Podvozek dospěl a nyní nabízí absolutní stabilitu a zároveň si ponechává svou agilitu a hravost. Neznamená to však, že by se z auta stal blbuvzdorný stroj. Nároky na řidiče a jeho zkušenosti jsou pořád velmi vysoké a platí tady pravidlo, že s autem se musíte dlouze učit a seznamovat. To je pro mě ovšem velké plus, bude Vás tak bavit delší dobu a z každého zlepšení a zrychlení budete mít obrovskou radost.

sti2

V každém ohledu je nové WRX STI 2015 o pořádný kus dále, než její předchůdce. Zdálo se mi to na začátku nemožné, ale toto auto mě nadchlo. Nestává se mi často, abych na testovací týden dlouho vzpomínal, ale zážitky za volantem tohoto stroje nikdy nezapomenu. Pokud jej chcete a můžete si ho pořídit, neváhejte! Stojí to za každou korunu!

Plusy

  • Dokonalé jízdní vlastnosti
  • Silný motor s ukázkovou odezvou
  • Perfektní manuální převodovka
  • Přesné, komunikativní a tuhé řízení
  • Kvalita interiéru
  • Symetrický pohon všech kol
  • Podvozek
  • Spotřeba

Minusy

  • Nemám ho v garáži

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz