toyota-land-cruiser-2025-1

Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Návrat ikony do terénu

28. 6. 2025 • Novinky, Testy, Toyota

Pohon: 90%

Převodovka: 90%

Podvozek: 95%

Zpracování: 85%

Praktičnost: 100%

Verdikt:

Toyota Land Cruiser nikdy nebyla autem pro každého. Ale pro ty, kdo vědí, co hledají, bývala vždy jedním z mála vozů, na které se můžete spolehnout i v místech, kam nevede žádná silnice – a možná ani mapa. Nová generace s kódovým označením J250 se po kratší pauze vrací v tradičně hranaté formě, s dieselovým motorem a výbavou, která potěší jak milovníky mechanické poctivosti, tak uživatele zvyklé na moderní technologie. Jaký tedy nový Land Cruiser opravdu je?

Konzervativní? Možná. Nezastavitelný? Určitě

V době, kdy se většina SUV tváří jako sportovní kupé s nabubřelými mřížkami a falešnými difuzory a výfuky, Toyota záměrně vykročila jiným směrem. Nový Land Cruiser působí robustně, skoro až archaicky – a je to záměr. Design připomíná slavné předchůdce, s rovnými liniemi, svislou maskou chladiče a téměř kolmo střiženou zádí. K dispozici je dokonce i verze s kulatými světly jako pocta modelu J60.

toyota-land-cruiser-2025-17 toyota-land-cruiser-2025-10

Ale pod retro kabátem se skrývá moderní technika. Základem je zcela nová platforma TNGA-F, sdílená s větším Land Cruiserem 300 i pick-upem Toyota Tundra. Jde o klasickou rámovou konstrukci, která se v terénu chová mnohem lépe než unibody karoserie dnešních crossoverů – a přitom nabídne o 50 % větší torzní tuhost než odcházející generace.

Diesel, jaký si tohle auto zaslouží

Pod kapotou evropské verze zatím najdete jedinou motorizaci: čtyřválcový turbodiesel 2.8 D-4D s výkonem 204 koní a solidním točivým momentem 500 Nm, dostupným už od 1600 otáček. Známe ho už z modelu Hilux, ale tady dostal osmistupňový automat místo starší šestistupňové převodovky.

toyota-land-cruiser-2025-33

V praxi motor působí rozvážně, ale sebejistě. Na stovku se vůz rozjede za 10,9 sekundy, což možná nezní ohromně, ale v kontextu dvoutunového off-roadu s obrovským čelním odporem je to víc než dostačující. Na dálnici motor pracuje klidně, bez vibrací a s přijatelnou spotřebou mezi 8 a 9 litry na 100 kilometrů.

Ještě důležitější je ale to, jak motor spolupracuje s pohonem všech kol. Všechny verze mají stálý 4WD pohon s redukční převodovkou, uzamykatelným mezinápravovým i zadním diferenciálem, systémem Crawl Control (off-roadový tempomat s asistencí jízdy z kopce) a možností elektronického odpojení předního stabilizátoru pro větší křížení náprav. V praxi to znamená, že se nový Land Cruiser doslova vysměje terénu, ve kterém by jiná auta už dávno visela na břiše.

Hranatá skříň na kolech? Vlastně spíš obývák

Interiér možná na první pohled nevypadá jako z luxusního SUV, ale všechno má svůj důvod. Toyota se držela hesla „forma následuje funkci“ – takže infotainment je rychlý, ale ovládací prvky pro pohon všech kol zůstávají fyzické, stačí otočit robustní mechanický ovladač.

toyota-land-cruiser-2025-37

Verze Executive nabízí 12,3″ obrazovku, digitální přístrojovku, head-up displej i prémiové materiály, ale i základní výbavy působí solidně. Kabina je prostorná, sedačky pohodlné a výhled z vozu je skvělý díky vysoké pozici a úzkým sloupkům. Kdo potřebuje víc míst, může si zvolit sedmimístné uspořádání.

toyota-land-cruiser-2025-18 toyota-land-cruiser-2025-24

Jedním z hlavních překvapení je práce asistenčních systémů. Adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, 360° kamera a dokonce i systém pro sledování terénu pod autem pomocí průhledového zobrazení fungují bezchybně. V terénu vám digitální pomocníci ukážou, co je pod koly – a na dálnici vás zase podrží v jízdním pruhu.

toyota-land-cruiser-2025-30 toyota-land-cruiser-2025-28

Na silnici? Pomalý, ale poctivý

Ano, jízda po asfaltu není nejsilnější stránkou Land Cruiseru. Řízení je trochu gumové, vůz se v zatáčkách naklání a krátké příčné nerovnosti filtruje tužším způsobem. Ale zároveň je tichý, stabilní a nabídne překvapivou mírou komfortu i na dlouhých trasách.

toyota-land-cruiser-2025-4

Není to konkurent pro Range Rover ani Mercedes G – Toyota hraje vlastní hru. A kdo to chápe, bude spokojený. Ostatně, většina stížností na silniční chování pochází od lidí, kteří si Land Cruiser spletli s tradičním SUV. Tohle auto bylo stavěné na Saharu, ne do Pařížské ulice.

Přesně takový, jaký má být

Nový Land Cruiser s dieselem nepřekvapí žádným módním výstřelkem. Ale to je právě jeho síla. Je to robustní, poctivý off-road, který si nehraje na nic jiného – a zároveň nabídne dost komfortu i technologií pro každodenní použití. V době, kdy auta čím dál častěji jen předstírají dobrodružství, přichází Toyota s vozem, který ho má v DNA.

toyota-land-cruiser-2025-14

Pro koho tedy Land Cruiser je? Pro lidi, kteří chtějí opravdové SUV bez kompromisů. Pro ty, kdo jezdí s vlekem, do hor, nebo do míst, kde slovo „asfalt“ zní jako vtip. A pro ty, kteří ví, že pravé 4×4 není jen marketingový nápis na pátých dveřích.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz