Test Volkswagen California Ocean T7: Nový rozměr svobody a mnohem lepší
California – jméno, které je mezi kempovacími vozy legendou. A nyní přichází její zcela nová kapitola. Volkswagen nabízí kompletně přepracovanou generaci svého nejslavnějšího cestovatelského modelu, kterého se za dosavadních šest generací vyrobilo už přes 280 000 kusů. Nová California staví na dlouhé verzi Multivanu generace T7 a přináší revoluci ve všech směrech – od konstrukce až po digitální technologie.
Volkswagen vzal ikonický koncept pojízdného domova a převedl ho do současnosti s maximální důsledností. Nová California je větší, promyšlenější, flexibilnější i šetrnější k životnímu prostředí. Zůstává věrná svým kořenům – výsuvné střeše, důmyslnému interiéru i schopnosti během chvíle proměnit se z prostorného MPV v plnohodnotný kempovací vůz. Jenže tentokrát to všechno funguje ještě lépe: moderní pohony včetně plug-in hybridu, nejnovější asistenční systémy a zcela nové uspořádání interiéru posouvají Californii na novou úroveň komfortu i svobody.

Poprvé se všechny verze modelu dodávají s posuvnými dveřmi na obou stranách v sérii – praktičnost při každodenním používání i kempování tak dostává nový rozměr. Přibývá možností, jak auto využít, a především, jak si užít prostor pod otevřeným nebem – obě strany vozu mohou nyní sloužit jako terasa. Na každou z nich lze připevnit markýzu, která poskytne útočiště před sluncem i deštěm. Všechny verze dostaly standardně výsuvnou střechu se stanem s velkým předním oknem a dvěma postranními otvory se síťkami proti hmyzu. Další významnou novinkou je plug-in hybridní varianta, která dokáže fungovat jako tichý elektromobil pro městské přesuny, ale zároveň zvládne i dlouhé dálniční trasy.
Nové pojetí prostoru a detailů
Interiér prošel radikální proměnou. Zadní lavici nahradila dvojice samostatných sedadel, kterou lze individuálně posouvat nebo zcela vyjmout – třeba pro převoz jízdních kol uvnitř kabiny. Od výbavy Beach Tour je navíc standardem nově vyvinutá kempovací řídicí jednotka umístěná na střešním sloupku C. Její dotykový displej umožňuje ovládat všechny kempovací funkce, od osvětlení po vytápění a totéž lze dělat i přes infotainment nebo mobilní aplikaci California. Podobné řešení už známe z větší Grand Californie.

Nechybí ani chytré detaily, třeba možnost vypnout všechna interiérová světla jediným dvojitým poklepáním na jeden ze spínačů. Praktická maličkost, kterou by leckdo ocenil i v luxusním hotelu.

Verze Ocean, jež stojí na vrcholu modelové řady, zůstává čtyřmístná, ale přichází s novou kuchyňskou linkou umístěnou na straně řidiče. Nabízí dřez, jednohořákový plynový vařič a prostornější skříňky, přičemž díky delší karoserii nezasahuje tolik do prostoru interiéru. Vzniklo tak více místa pro nastupování, větší rozsah nastavení sedadla řidiče i prostor pro výškově stavitelné otočné sedadlo.
Chladnička se nyní vysouvá dopředu stejně jako v modelu Grand California – lépe se ovládá a lze ji otevřít i zvenku. Zadní rozkládací lůžko měří 1980 × 1060 mm a stojí stabilně na sklopených sedadlech a stupínku integrovaném do kuchyňské linky. Samozřejmostí je homologace obytného vozu a dvojice lithium-železofosfátových baterií (2× 40 Ah) pro napájení kempovacích systémů.

Vrcholná verze přidává k praktičnosti i dávku luxusu. Exkluzivní čalounění z recyklované tkaniny Mélange Raven s vyšitým logem California, vyhřívaná přední sedadla, nezávislé topení, automatická klimatizace Climatronic, ambientní osvětlení kuchyňské linky i rozšířený úložný prostor nad zavazadly – to vše patří do standardní výbavy. Nádrž na čerstvou vodu má nyní objem 28 litrů a nechybí ani venkovní sprcha nebo skládací stolek, který lze využít uvnitř nebo venku, plus další zásuvka 230 V pro připojení vařiče.

Nová California tak představuje dokonalou kombinaci tradice, technologií a dobrodružného ducha. Její výsuvná střecha zůstává symbolem svobody, ale vše ostatní bylo přepracováno tak, aby z ní byl moderní a maximálně pohodlný společník na cesty.
Technický základ: Multivan na platformě MQB
Nová California stojí na platformě MQB, kterou sdílí s aktuálním Multivanem T7 v prodloužené verzi. Měří 5173 mm na délku, 1941 mm na šířku (bez zrcátek) a 1990 mm na výšku. Tedy stále dost málo na to, aby se vešla do běžné podzemní garáže. Rozvor 3124 mm znamená více prostoru uvnitř, kde výška interiéru dosahuje 1297 mm při zavřené a 2108 mm při otevřené střeše.

Díky modulární platformě nabízí vůz širokou škálu asistenčních systémů – od asistenta pro odbočování vlevo až po systém Travel Assist pro částečně automatizovanou jízdu, která ulehčí dlouhé cesty.
Design s duší Bulliho
Kalifornie vždycky byla o stylu, a ten nový model rozhodně neztrácí. Dvoubarevné lakování, které je pro řadu Bulli typické, zůstává i nadále výrazným poznávacím znakem. K dispozici je jedenáct jednobarevných odstínů a několik dvoubarevných kombinací – například oranžová Energetic se stříbrnou Mono, červená Fontana s černou Deep Black Perleffekt nebo exkluzivní spojení bílé Candy a modré Starlight. Plátno výsuvné střechy lze volit ve třech barvách – hnědé Toffee, modré Glacier nebo šedé Basalt. Nabídku doplňuje sedm designů litých kol od 16 do 19 palců.
Jízda
Už jsem zmínil, že California T7 přijíždí na platformě pro osobní vozy – tou je samozřejmě MQB. Cíl Volkswagenu byl skloubit praktičnost dodávky s komfortem osobního vozu. Testovaný model měl pod kapotou dvoulitrové TDI o výkonu 110 kW a hned po startu mi udělal radost kultivovaností. To, že motor běží, jsem postřehl jen díky indikaci na budících. Malým kolébkovým voličem převodovky jsem cvaknul D a vydal se na cestu. Převodovka DSG je krásně jemná, rychlá a řadí logicky. Motor se ani pod zátěží nijak akusticky neprojevuje, dovnitř nepronikají žádné vibrace a dynamika je dostačující. Výborná je i spotřeba, která se svižnou jízdou drží kolem 7 litrů. Ale jde to i pod 6. Pro velké auta, je prostě diesel to nejlepší možné řešení. Vždy byl a bude. Zejména pak v kategorii campervanů.

Testované auto bylo samozřejmě nabito veškerou příplatkovou výbavou a mohl jsem si vychutnávat takové lahůdky jako plnohodnotný head-up displej nebo adaptivní podvozek. Ten fungoval vskutku kouzelně. Auto působilo hezky usazené na silnici, neposkakovalo ani na velkých nerovnostech, o těch malých mi ani nedalo vědět a náklony karoserie byly sotva postřehnutelné. Komfort je skutečně na vynikající úrovni. Auto taky působí poměrně lehkonoze a agilně. Se zavřenýma očima bych dodávku nehádal ani náhodou.

To bude částečně i zásluha toho, že u T7 se premiérově setkáváme s nezávislým zavěšením všech kol. Posun v jízdních vlastnostech oproti verzi 6.1 je zkrátka o několik tříd. Zkrátka jsme se od užitkového světa posunuli. Velice dobrý dojem mám také z odhlučnění. Od podvozku se dovnitř nedostává téměř nic a o motoru jsem sotva věděl. Řízení je pak až nečekaně krátké a přesné – budu se opakovat, prostě jako v osobáku. Californii tak po silnici nehoníte, není potřeba neustále korigovat směr, zkrátka je na volantu zcela přirozená, intuitivní a naprosto poslušná.

California je legenda a nabízí nepřekonatelné vlastnosti a podle toho i stojí. Vstupní model California 2.0 TDI Beach přijde na 1 545 900 korun s DPH. Vrcholná verze Ocean s 2.0 TDI začíná na částce 2 353 270 korun s DPH.
« SUV, na kterých nejvíc proděláte. Držte se od nich dál Tato SUV mají nejnižší provozní náklady. Ve dvou třídách vyniká jedna značka »







































