crafter-blitzlader-2-26

Test Volkswagen Crafter Blitzlader 2

2. 12. 2020 • Novinky, Testy, VW, Zajímavosti

Volkswagen Crafter často dává základ zajímavým úpravám. Není divu, je to výborný a především velmi univerzální vůz. Na jeho základech tak můžete mít od mikrobusu, přes obytnou dodávku, sklápěčku až třeba po lámací odtahovku a to zdaleka není vše.

Tentokrát se mi do rukou dostala právě specialitka pro odtahové služby – Crafter Blitzlader 2. Pozoruhodné technické řešení spočívá v tom, že se rám podvozku za kabinou láme a celá ložná plošina se spolu s nosným rámem, na němž jsou uloženy obě zadní nápravy, sklápí do úhlu 10,5 stupně vůči zemi. Nosnost navíc činí 3,1 tuny.

dav

Sklápění se děje přes hydraulickou pístnici s elektrickým čerpadlem. K jeho pohonu slouží zesílený akumulátor standardně montovaný ve vozidle. Sklápění plošiny můžete ovládat pomocí panelu vlevo od volantu, dálkovým ovládáním anebo manuálně tlačítky na levém boku nástavby. Podmínkou je zatažení ruční brzdy. Pokud by se na instalované elektronice něco pokazilo, je možné v případě nouze celý systém ovládat ručně pomocí manuální pumpy.

Nájezdy se ze zadní části nástavby vysouvají také pomocí elektromotorů a po přepnutí páky v zadní části nástavby se spolu s nájezdy vysune také plotna, která vykryje prostor mezi nimi. Odtahované auto pak naloží naviják, který zvládne 3560 kg nebo dvounásobek s použitím kladky. Největší předností celého systému je tedy jednoduchost ovládání a rychlost. Celé sklopení včetně vysunutí nájezdu trvá jen 10 vteřin.

dav crafter-blitzlader-2-21

Ze dvou zadních náprav je jen ta přední poháněná a zadní náprava, která se dá v případě potřeby zvednout, aby se neopotřebovávaly pneumatiky, slouží pouze k zajištění potřebné užitné hmotnosti. K dosažení největší přípustné celkové hmotnosti 5900 kg pomáhá i upravená přední náprava, jejíž nosnost je zvýšena na 2100 kg. Obě zadní nápravy jsou odpružené vzduchovým měchem. Dále lze za vozidlo připojit brzděný přívěs s největší celkovou hmotností 2500 kg.

Jak jsem psal výše, základem se stal krátký Volkswagen Crafter 35 s pohonem zadních kol a zesílenou přední nápravou. Dále je třeba vozidlo před úpravou vybavit zesílenou baterií, přípravou pro tažné zařízení, pozičními světly a omezovačem rychlosti. Důvod je jednoduchý. K úpravci dojede holá dodávka, zpět se vrací legislativně jako nákladní vozidlo N2.

dav

Pod kapotou se ukrývá motorizace 2.0 TDi o výkonu 130 kW (177 k). Točivý moment činí 410 Nm. Silnější jednotku Volkswagen pro Crafter nenabízí, ale nutno dodat, že je plně dostačující. Suchá hmotnost vozidla činí 2,8 tuny. Překvapil mě komfort podvozku, který na nerovnostech neodskakuje a krásně je filtruje díky měchům na zadních nápravách. Manévrovatelnost a odhad rozměrů je jen o zvyku a s autem se jezdí příjemně i s naloženým nákladem.

Na českém trhu zastupuje německého výrobce nástavby Algema-Fitzel společnost CZ Hartmann, která vznikla v roce 1998 jako dceřiná společnost jednoho z největších německých výrobců odtahových a vyprošťovacích vozidel Hartmann GmbH. V současné době je nezávislou českou společností s nejširším sortimentem odtahových a vyprošťovacích aut a služeb v oblasti odtahové techniky v České a Slovenské republice.

crafter-blitzlader-2-39 crafter-blitzlader-2-40

Firma EDER GmbH vyvíjí, vyrábí a prodává odtahová vozidla a přívěsné vozíky pod značkami ALGEMA a FIT-ZEL. Zaměřuje se na profesionální provozovatele, kteří chtějí ty nejlepší produkty pro každodenní použití, nebo nadšence, kteří prostě chtějí řídit ty nejlepší autopřepravníky na světě.

Přívěsy AT a vozidla Blitzlader jsou vyráběny od roku 1980 v mateřském závodě v Německu v Tuntenhausenu. Kvalita výroby a vysoká užitná hodnota vyráběných vozidel brzo přesvědčila nejen německé, rakouské, ale i české zákazníky. V roce 2009 firma implementovala do svého portfolia i značku FIT-ZEL. Od této doby má ve svém výrobním programu sklopné hliníkové nástavby a celohliníkové přívěsy. Tento krok z firmy EDER GmbH udělal jednu z největších společností na trhu výrobců přepravních vozidel a přívěsů.

Samotná nástavba Algema Blitzlader přijde i se slevou na asi 1 137 800 Kč. Podvozek Crafter 35 s motorem 2.0 TDI 130 kW stojí v základu 869 169 Kč, nicméně minimálně s doporučenými úpravami pro přestavbu si musíte připravit skoro milion korun.

Technické údaje

– Extrémně ekonomický provoz: nosnost jako nákladní vozidlo – provozní náklady jako osobní vozidlo
– Inovativní design: celková hmotnost 5,9 t, nosnost až 3,1 t, na podvozku 3,5 t
– Nízké provozní náklady: nízká spotřeba, velmi malé náklady na údržbu a servis
– Velmi rychlé a komfortní nakládání a vykládání
– Hydraulický sklopný mechanismus usnadňuje sklopení plošiny.
– Jednoduchost: k ovládání stačí jedna osoba
– Rychlost: k nakládání je vozidlo připraveno za senzačních 8 vteřin
– Praktičnost: nízký nájezdový úhel 9°
– Kompaktnost: za vozidlem během nakládání není potřeba velký prostor
– Vzduchem odpružený podvozek – vyšší bezpečnost
– Unikátní podvozek s inovativní technologií zajišťuje výjimečný jízdní komfort a bezpečnost.
– Velmi nízko položené těžiště (60 cm) díky vlastní konstrukci podvozku
– Komfortní jízda bez “poskakování” i při plně naloženém vozidle
– Snadné řízení

Požadavky na vůz Crafter

– VV8 Přední náprava zesílená, maximální zatížení 2100kg
– IP4 Rozhraní pro připojení úpravců
– NY4 AGM baterie a zesílený alternátor
– 8FE Druhý akumulátor s dělicím relé
– 9NE4N7 Digitální tachograf umístěný v samostatné odkládací schránce na palubní desce
– 7H1 Omezovač rychlosti na max. 90 km/h
– 1D7 Příprava pro tažné zařízení
– 6K2 Front Assist s funkcí City Brake
– 7Y4 Lane Assist: systém varování při opuštění jízdního pruhu
– 6S3 Poziční světla na střeše vozu vpředu
– 2NC Zakládací klíny k zajištění vozidla 2 ks

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz